Dubbele Beugel Ophanging?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Dubbele Beugel Ophanging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 22:05

Hallo,

Ik heb op veel verschillende zadels gereden, boomloos met boom dressuur zadels, springzadels, veelzijdigheid zadels enzovoort Dromen

Nu kwam ik tot de volgende conclusie, voor de bevordering van de correctheid mijn zit en makkelijk mijn bekken te kunnen bewegen, zitten de zadels eigenlijk allemaal net niet goed, kom té makkelijk in de zogehete 'stoelzit' te zitten en kan daardoor niet goed mijn zwaarte punt laag houden omdat ik van mijn zitbeenknobbels af kom. Ik word zeg maar in die stand gedwongen, en moet dan wormen om goed te blijven zitten wat ten kosten gaat van mijn ademhaling (vergeet dan soms te ademen Bloos ) en mijn totale houding, wat uiteraard resulteerd in spanning bij mij wat doorwerkt op het paard.

Op het boomloos zadel waarmee ik momenteel mijn bijrijd paardjes rijd is er een dubbele beugel ophanging. Omdat het stoelzit probleem bekend was (bij het ene zadel niet bij de ander extreem) heb ik de beugels aan de achterste gedaan en hoppa ik kon continu mijn zwaartepunt laag houden en perfect op mijn zitbeenknobbels blijven zitten. Had veel contact met de paarden en het was gewoon fijn! Vork

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar de verschillende soorten zadels, en nu viel mij op dat naar mijn weten er alleen een dubbele beugel ophanging is bij boomloze zadels én het WoW zadel (flair).
Aangezien het WOW zadel net buiten mijn budget valt, het maximum voor een compleet zadel is rond de 1600,- wat ik al behoorlijk wat vind, vroeg ik me af welke (boom)zadels een dubbele beugel ophanging óf een dermate goede ophanging dat je niet in de 'stoelzit' word gedwongen en toch degelijke zadels zijn van goede kwaliteit.

Het liefst dressuurzadels, met boom (maar zonder is ook oké, al ken ik daarvan de meeste wel).
Dus weet je dit toevallig? Let me know! Vork

Greetzzz

Anoniem

Re: Dubbele Beugel Ophanging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:29

Je hebt het konstant over de WOW, die heb je ook wel eens tweedehands, hoor, en valt ie wel in je budget!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 22:45

Die zadels zitten idd in mijn keuze lijstje, Tweedehands zou idd kunnen, maar daar vraag ik nu niet naar Knipoog

Heb de zoekfunctie al veel gebruikt maar bleef met deze vragen zitten. Die mag ik dan toch wel stellen? Lachen
Wil gewoon een wel over wogen keuze maken na veel gedoe te hebben meegemaakt en gezien met slecht passende zadels.
Ik stel liever een vraag te veel!

Ervaringen met zadels (en zadelmakers), aanraders en evt afraders. Natuurlijk is er kans op een wellus nietus (dat is overal op bokt zo) maar ben gewoon benieuwd naar de meningen!

Dus wat denk jij? Waar heb jij goede ervaringen mee? Je reageert steeds wel maar zonder een ervaring te delen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:00

Het gaat er niet om of je ze mag stellen, vragen staat vrij, en het is nu eenmaal een forum Haha!
Alleen de WOW is zo'n makkelijk zadel qua aanpasbaarheid, dat ik mij voor kan stellen dat iemand hem graag wil hebben. Alleen de prijs... maar je hebt ze tweedehands ook wel eens, en dan is de kop eraf, dus betaalbaar.

Verder heb ik met zadelmakers goede ervaringen met mezelf Tong uitsteken

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 23:36

hahaha had niet door dat je zadelmaker(ster) was Knipoog

Verkopen naast die man (naam kwijt Bloos ) die ze hier in NL verkoopt, ook nog anderen ze, die ook kundig genoeg zijn om ze precies goed afstellen? Als we t toch over deze zadels hebben Schijnheilig

Zou toch graag meer opties horen behalve dit zadel Tong uitsteken En ervaringen met verschillende zadels met correcte dan wel dubbele beugel ophanging. Dus al iemand ook de mening wil delen, neus ik nu even in het profiel van bitch aka zadelmaker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:43

Ben nog lerende, hoor, Haha! maar ben al aardig op weg met het eea.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:49

Je hebt zadels van joy&harmonie (zit in jouw prijsklasse), die hebben een dubbele beugelhaak. www.oldehietmoat.nl verkoopt ze (zadelmaker in opleiding). Overigens heb ik zelf een WOW en ben ik erg tevreden over het zadel. Weet dat je er niet naar vraagt maar ik heb een 1 jaar oude voor 1500 euro kunnen kopen. Compleet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:49

Heb je al eens naar endurance zadels gekeken? Daar zit de beugelophaning ook verder naar achteren, onder het zwaartepunt van de ruiter.
Om twee redenen, de eerste geef je zelf al, maar ten tweede is het ook veel beter voor de drukverdeling. Als je de beugelriemhaak voor aan de boom hangt heb je 0 drukverdeling voor de beugelriemen, hoe verder je ze naar het middelpunt plaatst hoe beter de drukverdeling.

Ik heb een Massimo Trail, die is rond de 1000-1100 euro

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 18:55

Heb inderdaad met het zoeken ook naar endurance zadels gekeken, maar ik wil toch echt de dressuur kant op. Dit zou natuurlijk ook met de Massimo Trail kunnen maar toch rijd ik het liefst in een zadel met een (langer)zweetblad. Zoals je ziet bij de traditionele dressuur zadels. Bloos

Bedankt voor de info! Haha!
Is er helemaal geen dressuur zadel met een verder naar achter geplaatste beugelophaning?

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:07

Volg je topic met interesse, heb hetzelfde probleem.
Tevens is mijn paard aan het groeien dus ben aan het een ander zadel toe.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:28

W_W schreef:
Is er helemaal geen dressuur zadel met een verder naar achter geplaatste beugelophaning?

Ja hoor:

Ir111 schreef:
Je hebt zadels van joy&harmonie (zit in jouw prijsklasse), die hebben een dubbele beugelhaak. http://www.oldehietmoat.nl verkoopt ze (zadelmaker in opleiding). Overigens heb ik zelf een WOW en ben ik erg tevreden over het zadel. Weet dat je er niet naar vraagt maar ik heb een 1 jaar oude voor 1500 euro kunnen kopen. Compleet.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:34

Heb op de site gekeken en het ziet er idd goed uit!
Heb jij zelf ervaring met deze zadels? Hebben ze goede schouder en schoft vrijheid? En de kwaliteit? Is dit het enige verkoop adres in Nederland wat ze verkoopt?
Ik heb namelijk nog nooit van deze zadels gehoord dus ben wel benieuwd over het hoe of wat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:37

Ik heb geen zelf geen ervaring met de zadels.

Volgens mij worden ze sinds een jaar of 2 verkocht in NL. Ik heb ze in nieuwstaat gezien en het ziet er echt wel ok uit. Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet super kritisch gekeken heb omdat ik erg blij ben met mijn eigen zadel. Heb ook een 1 jaar oude gezien en die zag er goed uit.

Ik heb werkelijk geen idee of dit het enige verkoop punt in NL is. Kan je dus niet echt verder helpen, sorry.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:50

Bedankt voor de info! Zal dit zadel in mijn achterhoofd houden.
Is er misschien iemand anders die ervaring heeft met de Joy & Harmony zadels?

Of iets weet over de vragen die ik eerder heb gesteld?
Bedankt tot dus ver, meer reacties zijn welkom. Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:53

Ja, ik zit nog even te denken, iemand met een tinker heeft er eentje. Volgens mij zit zij hier ergens op bokt, wellicht kun je het in het tinker deel eens proberen. suk6

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:56

Is het toegestaan als ik daar een topic open over dit zadel?

Omdat ik hier ook al vraag Tong uitsteken ik zal iig even gaan neuzen bij de tinkers misschien vind ik diegene.
Nogmaals tnx Pling

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:58

Goeie vraag... Geen idee.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:59

Dan houd ik het wel even bij zoeken Knipoog en wie weet stuit diegene op dit topic. *keeping fingers crossed*

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:04

Ik ga de Olde Hietmoat wel ff contacten voor je. Is een bekende van mij (nee, daarom smeer ik je het zadel niet aan hoor, ben zelf gewoon enthousiast over de dubbele haak).

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 00:18

Hahaha tof dank je!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:00

De stubben Maestoso is ook een fijn zadel. Welliswaar geen dubbele ophanging, maar wel gewoon goed geplaatst en makkelijk aanpasbaar voor het paard.
Als je de ophanging naar achteren laat plaatsen, dan zit je ook met het rokje dat niet goed meer over de gesp sluit.