wanneer past een zadel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

wanneer past een zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 23:53

Vast een moeilijke vraag vanachter de pc. Maar voor het me een hoop geld kost, toch een paar vraagjes.

Mijn vorige paard een smalle eng. volbloed, daar kon ik geen passend zadel opvinden. Uiteindelijk zadel pas service laten komen en bleek dat hij dus een smalle pasvorm had. Hem 4 jaar met prima zadel bereden.

Nu een grote kwpn er in mijn bezit. Er zat een (voor mij) te groot, kapot zadel bij. Dus oude zadel opgelegd. Het lijkt goed te zitten.
Alleen heeft het paard last van singel nijd en laat je moeilijk opstappen. Nu was dit probleem bekend bij dit paard, dus niets nieuws.
Het lijkt langzaam aan beter te gaan, maar zeker niet perfect. Nu krijg ik zelf ook de onzekerheid over het zadel. Het is dus een smal, terwijl dit een kwpn er is van 1.76m en zeker niet smal oogt.

Ik zit er dus over te denken om weer de zadelpas service te laten komen. Maar twijfel daar toch over. Een nieuw zadel is een grote investering.
Zijn er richtlijnen, waardoor je ong. kunt zien of een zadel past??? Genoeg ruimte bij haar schoft is er in ieder geval, er kunnen ruim drie vingers tussen, dus daar ligt het niet aan. Ook klappert het niet oid.
iemand??

Ir111

Re: wanneer past een zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 00:02

Denk niet dat deze vraag echt te beantwoorden is van achter de pc. Kun je niet een zadelmaker laten komen om je zadel na te laten kijken? Wellicht ligt het goed, of hoeven er maar kleine aanpassingen gedaan te worden om het goed te krijgen?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:58

jammer Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:35

Ach, het is mijn mening, mss denken anderen er heeeel anders over... Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:52

Ja ik denk dat je gelijk hebt, maar ik had liever iets anders gehoord, iets makkelijkers Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:14

santos schreef:
Genoeg ruimte bij haar schoft is er in ieder geval, er kunnen ruim drie vingers tussen, dus daar ligt het niet aan. Ook klappert het niet oid.
iemand??

Hoe bepaal je de ruimte bij de schoft dan?
Als een zadel te smal is, dan ligt de voorkant hoger dan de achterkant, dan zou je er misschien wel 4 vingers in kunnen doen...

Snap j'um Knipoog

Haal er iemand bij, dat is echt de enige raad die ik je kan geven.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 00:14

nee, ben ik niet helemaal met je eens. Het zadel ligt mooi recht( op het oog dan, he) en niet hoog vanvoren. ( zie mijn profiel) OOk het sjabrak vertoont gelijke verdeel stukken bij de zweet plekken, zeg maar. Maar volgens mij, kan een te smal zadel te dicht tegen haar wervelkolm aanliggen, waardoor ze last zou kunnen krijgen. En daar heb ik nu net mijn twijfels.
Ik heb ook een kentaur liggen, dat op elk paard achter over ligt. Daar zie je inderdaad direct aan, dat het niet goed ligt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:25

tja,simpel gezegd: brede voeten passen niet in smalle schoenen.

het lijkt me erg logisch klinken dat jouw oude zadel van een smalle volbloed nu niet op je bredere kwpn zal passen.

vanaf de zijkant: ligt het zadel echt in evenwicht?(dus kamer niet hoger dan de lepel of andersom.

vanaf de achterkant : kun je onder het zadel door kijken en zien dat de ruggegraat vrij ligt? ligt het zadel ook echt recht?

vanaf de voorkant:kun je aangesingeld zien dat er nog ruimte boven de kamer vrij is zodat schoft ruimte heeft?

kun je met een vlakke hand bij het aangesingelde zadel nog van schoft over schouders naar beneden glijden? of te krap of te wijd?

van erbovenop: kun je terwijl je erop zit nog 2 vingers tussen schoft en kamer plaatsten?

hoe gedraagt je paard zich met opzadelen en het rijden van dit zadel?
blijft het zadel op zijn plek(zonder dekje) in stap,draf en galop?

enzo....enzo...niet zo makkelijk dus!
en zeker niet via pc,een zadelpasser/maker is echt de beste oplossing..

schuift het niet naar voren,opzij of naar achteren?