Vraagje!!!! Dubbelgebroken bit. dun stuk/dikstuk!!??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

love_fire

Vraagje!!!! Dubbelgebroken bit. dun stuk/dikstuk!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 21:23

Hoi. de titel is wat raar vermeld. maargoed hier komt het!

wij reden eerst altijd met enkelgebroken bit! we hoorde dat een dubbelgebroken bit veel fijner reed, want hij liep nooit echt ontspannen ect.
maar we leenden 1! nu hebben nu heeft een stalgenoot een bit tijd geleden voor ons besteld. een goud bitje dubbelgebroken!. hij was nu eindelijk binnen! maar we hadden een dubbelgebroken bit besteld met dun stukje in het midden ( weet zo niet hoe je dat noemt ) want met zo'n bit reden we ook altijd mee. Maar wat bleek ze hadden een andere op gestuurd!!! wel een goud dubbelgebroken bitje maar dan een dikstuk in het midden!.. maar met die andere reden we altijd fijn dus wouden we niet weer wat anders,, maar goed proberen. mn zusje heeft er net mee gereden. maar ze weet het eigelijks niet echt. Stalgenoot wist het eigelijks niet. maar een andere stalgenoot twijfelde die dacht een dunstuk is lekkerder voor het paard. omdat er niet zo veel in de mond zit en met een dikstukje zit er veel meer in de mond.
en net een vriendin zei het weer anders om!? dikstuk zit lekkerder in de mond wat harder ofzo en dunstukje blabla..

Nu mijn vraag is. Wat/Zit er een verschil in? Dunstukje in het dubbelgebroken bit & Dikstukje in dubbelgebroken bit .. wat is het verschil?
we willen nu wel es weten wat het verschil is. als het slechter is ! dan moeten we het weer terugsturen!. ( we zouden ook weer terug sturen maar ze reageerde niet op de mail.. maar anders zou de stalgenoot erheen bellen)
( we hebben btw geen Haflinger Fries) Een New-Forest. maar die wel sterk in de mond is. want heb het idee dat ze misschien daarvoor meer zijn wat sterker. na ja ik heb dus geen flauw idee. Dus zal heus wel 1 mens van bokt het weten Haha! ik zou er anders morgen ook nog wel mee rijden. maar als die nou slechter of wat ook maar is,. moet die zo snel mogelijk terug gestuurd worden!..
Wie kan het me vertellen??

Alvast bedankt! Lachen sorry voor het lange verhaal. ( als je eenmaal aan het typen bent Vork )

smurf1988

Re: Vraagje!!!! Dubbelgebroken bit. dun stuk/dikstuk!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:26

Volgens mij maakt het niet heel veel verschil. Mijn gevoel zegt dat het dunne stukje beter is, Nederlandse warmbloeden staan bekend om hun dikke tong, een dik bit is vaak geen ruimte voor. Dus een dunner middenstukje zou misschien wat meer ruimte in de mond geven denk ik dan zo. Maarja ben geen expert...

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 21:29

Visconti schreef:
Volgens mij maakt het niet heel veel verschil. Mijn gevoel zegt dat het dunne stukje beter is, Nederlandse warmbloeden staan bekend om hun dikke tong, een dik bit is vaak geen ruimte voor. Dus een dunner middenstukje zou misschien wat meer ruimte in de mond geven denk ik dan zo. Maarja ben geen expert...

0kee bedankt Lachen ..

Maar wie weet het cheker? Bloos

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:31

weet het niet zeker maar rij mn fries ook wel met een buddelgebroken bit en dan met een bol tusenstukje hij loopt hier erg goed op

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:39

Ik zou gewoon kijken waar die het fijnst op loopt Lachen ?

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 21:42

hij reed op zich wel fijn zij mijn zusje. maar ik zal er morgen nog mee rijden,. maar ik moet het verschil even weten Lachen want wat hier helemaal boven word vermeld met die tong.. hij moet wel genoeg ruimte hebben. of dat heeft die wel ik heb geen idee.! Lachen maar ik zal anders morgen wel zien hoe het rijd Lachenmaar ik moet hem zowieso altijd flink losrijden, ( omdat hij week stil heeft gestaan. ivm met vocht in schouders. kwam door zadel. nu lenen we 1 en hebben we volgende week een nieuw zadel!. maar hij had toen ook spierpijn gehad stijvig maar dat gaat steeds beterder. maar hij schuimt nog steeds goed dus dat is een goed teken! Knipoog

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:42

Je kan nooit precies zeggen of het ene beter is dan het andere! Het is echt per paard verschillend.
Ze ZEGGEN dat een dubbelgebroken bit met een bol tussenstukje fijner is voor je paard, maar de mijne loopt echt fijner op een dubbelgebroken met een plat tussenstukje! Haha!
Dus.. inderdaad zelf even uitproberen.
Succes! Haha!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:55

Een plat tussenstukje heeft iets meer inwerking door de dunnere kantjes, maar geeft meer ruimte. Een bol stukje vult de mond meer waardoor er minder ruimte overblijft maar alle kanten zacht zijn.

Wat vor jou paard het fijnst en DUS het zachtst is kan geen mens hier zeggen. Probeer gewoon, en als je advies wilt is het verstandig een goede paardentandarts te laten kijken naar de bouw van de mond van je paard en daar een advies over te vragen.

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:52

0kee super bedankt jullie! Haha! ik zal inderdaad zelf vanavond wel kijken/voelen met het rijden Lachen

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:45

wat ze tegen mij zeiden in de winkel
hoe duner hoe scherper

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:48

Het scheelt per paard wat fijner is, maar ik heb nooit veel verschil gemerkt moet ik zeggen. Ik heb bitten met bolle tussenstukjes en dunne, ik gebruik ze door elkaar ( in de zin van, ik pak gewoon een bit dat past, en daar blijf ik bij, niet dat ik elke keer van bit wissel ).

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:10

@westernChik ja dat zou wel kloppen,- want heb net 1 gesproken, en die zij dat boller stukje zachter is. en inderdaad @erleyne het scheelt per paard. want mijnt'es is best sterk in de mond. maar hij reed er gister op dit bit ook wel fijn bij mijn zusje. ik zal vanavond zien hoe het rijd!. bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:12

Visconti schreef:
Nederlandse warmbloeden staan bekend om hun dikke tong, een dik bit is vaak geen ruimte voor. Dus een dunner middenstukje zou misschien wat meer ruimte in de mond geven denk ik dan zo. Maarja ben geen expert...

Een dikke tong zie je inderdaad steeds vaker.
Bovendien zijn de onderkaken van onze paarden steeds smaller geworden. Vaak kan er nog geen vinger tussen de twee kaakhelften.

Van http://www.bitloos.nl :
Tussen de tong en het verhemelte is nauwelijks ruimte voor een bit. Zakte vroeger door druk van een bit de dikke tong tussen de beide kaakhelften, tegenwoordig lukt dit nauwelijks. Inwerking op de tong is op zich geen probleem, maar wanneer de tong wordt afgekneld (knevelen), echter wel. Het paard ondervindt hierdoor pijn, de doorbloeding stagneert (blauwe tong) en het paard heeft moeite met het maken van een slikbeweging (overmatige schuimslierten).
De tong loopt over in het tongbeenskelet, waarna er spieren door de hals naar de voorhand lopen. Een paard met afgeknelde tong kan hierdoor belemmerd worden in de ruimte en zuiverheid van de voorhand.

Kijk dus goed naar de ruimte in de mond en met name naar de tong wanneer je een bit past!

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:16

@JoviBan inderdaad bedankt. maar hij past het bit wel . maat 11.5 rijden we altijd mee. maar met dubbelgebroken bit rijd gewoon lekkerder en rijd het paard veel ontspannerder dan anders (en schuimt nu ook veel meer). maar we moesten gewoon even weten. wat het verschil nou inhoud. tussen plat stukje en bol stukje! we vonden em op plat stukje wel goed rijden, maar op bol stukje nu ook wel zij mn zusje. en ze zeggen nu dus. plat stukje is scherper en bol stukje zachter.! en omdat hij af en toe wel sterk is in de mond. moeten we wel een bolstukje want op scherp vind ik niks aan. moet em niet zeer doen. als wij ook een keer moeten trekken ( omdat hij af en toe wel erg sterk is maar dat gaat steeds beterder). Nogmaals ik zal zien hoe het gaat vanavond. we rijden altijd al met 11.5 dus dat moet dan wel passen dus er is wel genoeg ruimte!. maar hij reed op dit bit gister er ontspannen zag ik bij mn zusje. dus dat is zoiezo een goed teken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:39

Dat veel meer schuimen, is helemaal geen goed teken hoor.
Een schuimrandje op de lippen is hartstikke prima, maar volop schuimen niet.

Verder begrijp ik niet dat je zegt dat het bit van 11,5 "dus wel moet passen en er dus wel genoeg ruimte is", alleen omdat je er altijd al mee gereden hebt.

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:54

Hij schuimt niet overdreven hij schuimt, en dat is gewoon een goed teken.
ja er is wel genoeg ruimte. hij past het bit wel
maar het ging me er nogmaals om. wat het verschil was tussen die bitten. plat stuk en bolstuk. niet dat het bit wel past. of wat dan ook hij past wel. maar mn moeder zei hij liep opzich wel goed op dat bit (platstuk dubbelgebroken) en moet niet weer verandering maar,mn zusje reed gister en dat ging ook goed. maar bolstuk is dus zachter ( dus die houden we nu maar)
en plat stuk waar we altijd al mee reden, is scherper.)
hij liep nooit echt ontspannen maar nu gelukkig wel weer op een dubbelgebroken bit.
maar ik weet het nu. iedereen bedankt Lachen

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:47

Hoe dunner hoe scherper. Ik heb ook een dubbelgebroken bitje met in het midden zo een dik stukje zeg maar. Paard loopt er goed op en kabbelt af en toe als ze intensief bezig is. Ja

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:53

even iets anders: mijn paardje loopt ook met een enkelgebroken bitje van 11,5 cm.
Maar bij een dubbelgebroken bit moet ze toch écht eeen van 12,5 cm hebben.
Als je toch aan het passen bent, kijk ook even naar de maat Knipoog

Bij mijn merrie merk ik eigenlijk geen verschil in dik en dun middenstukje.

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:35

@Megamutsj klopt!! bolstukje is dus zachter.
@skessa ik was even in de war. maar weet zo niet de maat van de enkelgebroken bit wat we hadden. misschien was dat ook wel 11.5 of 11, geen idee
maar we mochten die van stalgenoot gebruiken, en dat is een 11.5 ( is een dubbelgebroken)
nu heeft die dus weer dubbelgebroken(want we wouden een eigen) dus ook gewoon 11.5. dat moest die ook hebben zei de stalgenoot. en inderdaad bol stukje is zachter, en heb gister ermee gereden en het ging super! instructrice heeft er na gekeken . en het zit gewoon goed. en hij reed lekker ontspannen. dus we houden dit bit!
bedankt voor de reacties/info Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:06

mijn forest loopt super op het zelfde bitje. Ik heb al een aantal bitten uit geprobeert en heb het bij dit bit gehouden, het werkt het beste voor dustin. Is idd een heel vriendelijk en zacht bit, echt een fijn ding! hoop dat jij er net zo veel plesier van hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:15

Bol tussenstukje is zachter

Als je druk geeft op een bit kantelt elk bit.
Heb je een bol tussenstukje zal het paard daat het minste van merken.

Heb je het bit met een plat stukje komt op dat moment het smalle stukje op de tong, wat het paard sterker zal voelen, zelfde druk op kleiner opvervlakte.

Een dun bit is niet per definitie scherper.
Een dun bitje in een grote mond met veel plek is idd scherper dan daar een dikker bit in leggen.
Maar bijv een dik bit in een shetlandermondje is ook niet ifjn.

Met andere woorden, kijk naar de mond, kijk naar de tong en het gehemelte.
Wat past daar goed in, zo dik mogelijk, maar dat het paard toch de mond fijn kan sluiten.
Vooral dat laatste word wel eens vergeten.
Gelukkig is men daar van terug aan het komen, dik is beter

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:38

@runningkawa 0ke bedankt voor de info! Lachen