Pony niet scheren, wel uitrijdeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Pony niet scheren, wel uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:11

Hoi hoi andere mede-bokkers,

Ik heb een vraagje:
Vorig jaar in de winter deed ik altijd een zweetdeken erover heen
als ik ging rijden, alleen met in en uitstappen, ookal werd mijn
tinker niet geschoren..
Ik deed dit voor mn eigen gevoel dat ze niet te snel 'afkoelde'
ook omdat ze best snel spierpijn heeft..

dus nu dacht ik: is het niet handiger om een uitrijdeken
te kopen??

wat denken jullie??

alvast bedankt, Montana

Tivara

Re: Pony niet scheren, wel uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:14

Ik vind een uitrijdeken véél fijner werken Ja Glijd er minder snel af, en blijft gewoon een stuk beter liggen Ja Gelukkig heb ik een erg handige moeder en die heeft zelf een uitrijdeken gemaakt Ja Ik moet alleen regelmatig met mijn paard in het donker over de weg, dus nou heb ik bij Divoza die felgele reflecterende uitrijdeken gekocht.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:16

Ja, daar zat ik ook al aan te denken,

maar vind jij het nodig bij een tinker?? of zou je dat zelf niet doen?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:19

Ik heb zelf een KWPN'r, en rijd altijd in een buitenbak. Vorig jaar had mijn zusje een haflinger en reed ook altijd in de buitenbak, ook bij de haflinger hadden wij gewoon een uitrijdeken erover liggen Ja Ik denk dat het geen kwaad kan, ook niet bij een Tinker, weet natuurlijk ook niet hoe je hem verder 'houd' qua dekens zeg maar?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:04

Let wel op dat je de deken pas op doet als je paard afgekoeld is. Het lichaam produceert tijdens het werk een heel hoop warmte, maar na het werk moet de warmte afgevoerd worden. Doe je meteen een deken op dan blijft het lichaam warm en gaat het pas afkoelen als jij de deken weer afdoet, dus op het moment dat hij weer stil staat.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:07

Precies, niet metéén erop leggen wat Lenneke_ zegt..dan kan het zijn warmte niet meer kwijt en koelt hij (te!) snel af als hij dan stilstaat, want dan kan hij het kwijt.. en daar krijgen ze juist spierpijn van Lachen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 07:20

Oke, maar wat ik wel altijd doe is ook even met een zweetdeken op stal zetten, meestal deed ik eerst ook paar rondjes stappen zonder en als ze erg bezweet was, toch nog ook even een zweetdeken om..

dus jullie zeggen liever niet doen??

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:23

Wel doen, maar niet direct een deken opleggen na het rijden. Hiermee bedoel ik: klaar met de training, deken er op en uitstapppen. Dan kan je paard zijn warmte niet kwijt.

Zelf stap ik altijd eerst een paar rondjes en als mijn verzorghaf wat meer op adem is dan pas leg ik de zweetdeken er op zodat hij niet te snel afkoelt (het zweet gaat dan ook pas koud aanvoelen).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:29

Ik rij altijd buiten, dus heb geen zweetdeken bij de hand met uitstappen. Ik stap hem altijd 5 minuutjes uit en als hij bezweet is zet ik hem een uurtje buiten met een zweetdeken (of 2 als het koud is) en dan doe ik z'n regendeken weer op.

Spierpijn komt niet door kou, maar door belasting. Als je goed traint maak je de vezels in de spieren kapot, dit is nodig voor betere spieropbouw. Maar de spieren hebben daarna wel weer tijd nodig om te herstellen en daar is die spierpijn voor, om te zorgen dat het niet te snel weer belast wordt.