Ik heb een vraagje. Ik heb een 3 jarige merrie en ik wilde weten of het nu beter is om meteen een westernzadel erop te leggen als ze beleerd is of eerst een boomloze tot ze wat meer spieren heeft en dan een westernzadel te kopen? En welke zadels prijzen jullie aan?
Ik raad aan: een goed passend boomzadel. En omdat ze nog een veulen is, kan het zijn dat ze na een half jaar zó verandert is, dat je je boom aan moet laten passen, of een nieuw zadel moet kopen. Dus goed in de gaten houden en blijven opmeten.
Het beste zadel is een zadel dat je paard goed past, en waar jij lekker in zit. Wat een schitterend gekleurde paint. Ze ziet er nu al behoorlijk breed uit!; let dus goed op dat je een zadel neemt met een breed genoege boom!
@mondriaan : boomloze zadels heb je ook in western-uitvoering dus je zou eea kunnen kombineren
Zoals Aafke al zegt groeien paarden nog tot minimaal hun 6e jaar door en je loopt dus de kans dat een nu passend zadel over een aantal maanden al niet meer goed past. En dit kun je dus gemiddeld nog een aantal keren meemaken. Met alle gevolgen van dien voor je paard en portemonnee.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de betere western-boomloze zadels (Bob Marshall). Voorwaarde hieraan is sowieso een goede pad, een niet al te zware ruiter en goed onderbouwd grondwerk zodat de buik- en rugspieren het gewicht goed aankunnen. Het meeste hiervan geldt overigens ook voor boom-zadels .
En altijd komt dan de mindere drukverdeling van boomloos om de hoek kijken iets waar men helemaal gelijk in heeft; een boomloos zadel zal de druk iets minder goed verdelen als een zadel met boom.
Maar als je zelf dus niet zoveel kaas hebt gegeten van een goedpassend boomzadel kun je jezelf afvragen waar het paard beter mee af is; - iets hogere drukbelasting op een plek waar hij het met de juiste training kan hebben of - te lang doorlopen met een slechtpassend boomzadel omdat de baas het niet ziet c.q. geen andere zadel kan betalen op dat moment. Met als gevolg drukpunten veelal op de schouders maar ook de ribben wat kan leiden tot een paard wat het plezier in het werk vergaat, gangwerk wat minder wordt en spieren die atrofie gaan krijgen.
+ dat ik aanneem dat je op zo'n heel jong paard nog maar korte stukjes rijd, en je hebt bij boomloos het voordeel dat je je om die pasvorm van de boom die héél belangerijk is, niet zo druk hoeft te maken. En ik heb het idee, dat paarden niet meer groeien, maar nog wel breder worden tot hun 8e.
Ik ga ervan uit dat een paard tot 4/5 jaar gewoon nog een veulen is. Maakt niet uit hoe aardig volwassen hij er van buiten uit ziet: zo'n jong paard is van binnen nog lang niet klaar, en hoort nog niet te zwaar belast te worden. Met 8 jaar is het lichaam helemaal af en kan het zware werk beginnen. Ik merk het ook bij paarden die ik getekend heb: dan valt wel degelijk op dat er nog een hele ontwikkeling bezig is.
Ik heb met mijn eigen paard ook gewacht totdat íe 6 was voor zijn custom zadel. En hij is nog altijd aan het breder worden.
Het in de hoogte groeien zal voor een zadel ook niet zo'n probleem zijn, in de breedte wel En dan komt daar ook nog eens de breedtegroei van de training bij.
Overigens vind ik 3 ook nog een veulen, maar vind wel dat je daar zeer summier al wel iets mee kunt doen. En dan doel ik op korte rijsessies 2 a 3x per week van hooguit 15 minuten. Verder veel grondwerk (zie post) liefst niet op de cirkel (té belastend voor het beenwerk) maar bijv. als handpaard lange rechte stukken. Maar niet iedereen deelt die mening en daar ging dit topic ook niet over
Ik vind ook zeker dat je al wat kan doen: dan wordt het lichaam juist gestimuleerd sterker te worden. (alles met mate) Maar wat ik eigenlijk bedoelde idd was dat de ontwikkeling, en juist de breedte nog jaaaren doorgaat.
En tegen de tijd dat ie op zijn breedst is en je zadel eindelijk goed past, gaat het wegens de leeftijd weer langzaam afnemen en gaat je dan goed passende zadel weer niet goed passen
oh oke veulen in de zin van jong, ik zie dat gewoon als een 3 jarige, ook nog heel jong maar oud genoeg om er heel rustig mee aan de gang te gaan voor mensen die niet meer willen wachten .
Dat bedoel ik! ik heb overigens een paar ''regels'' voor mezelf herzien. Bv: 16'' is niet meer de norm, dat is nu 15'' 45'' is niet meer de norm: de meeste paarden zijn breder &/8 3 /4 is niet meer de norm: de meeste paarden hebben Full of vóór de full!