Zie door de zadels het 'bos' niet meer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Zie door de zadels het 'bos' niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 22:33

Ik ben mij aan het orienteren op mijn eerste zadel voor mijn arabier.

Nu zie ik ten eerste door de zadels het bos niet meer Tong uitsteken .

Boomloos? Wel met boom? Verwisselbare boom?
Wat is nou wijsheid?

Vervolgens nog de maat. Mijn maat weet ik wel, 16,5 of 17". Maar waar ik me enorm over verbaas is dat er allerlei verschillende maten zijn voor de ruiter om in te zitten, maar voor het paard zijn er maar 4 standaardmaten (small, medium, large, extra large).
Terwijl elk paard toch verschillend is gebouwd? Bespierd? Er bestaan toch geen standaard paardenruggen of zie ik dat verkeerd Clown ?

Mijn arabier heeft een erg makkelijke rug, normale schoft. Geen bijzonderheden...Vandaag hoor ik van iemand dat een goed boomzadel van leer in principe op elk paard moet passen? Dat lijkt me dus echt sterk...Zo rijdt zij op een veel groter paard dan ik!
Haar zadel moet dus ook op mijn paard passen?!

Verder ben ik er nog steeds niet uit of ik nou boomloos of met boom of verwisselbare boom (Wintec) wil gaan rijden. Doel is recreatie met af en toe dressuur (zeker in het begin omdat ik toch wel dressuur als basis wil).
En dan nog al die merken...boomloos heb ik al een favoriet (helaas aan de erg dure kant!).
Maar boomzadels...er zijn er zoveel!! Ik verdrink erin!

(PS ik ben me nog aan het orienteren en ga in ieder geval met een deskundige, mijn fysio, een geschikt zadel uitzoeken...)

8nnemiek

Re: Zie door de zadels het 'bos' niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:43

Ik zou gewoon een aantal verschillende zadels testen.
Veel boomloze zadels zijn gratis een week te testen, tegen verzendkosten.
Voor boomzadels zou ik gewoon eens een zadelmaker laten langskomen, met een aantal (tweedehandse?) boomzadels van verschillende merken. Meestal zitten daar wel een paar tussen die (na het opvullen) precies op je paard passen.
En dan probeer je gewoon eens uit wat jij het fijnst vind zitten.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:43

Een goed passend boomzadel is beter voor de rug van je paard dan een boomloos zadel. Alleen moet het boomzadel wel goed passen. Bij een boomloos zadel kan de druk gewoon niet zo goed verdeeld worden als bij een boom zadel.

Qua maten zijn er inderdaad standaard maten, maar het aanpaswerk zit meestal in de kussens. Wintec heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, vaak teveel puntsbelasting achter.

Een goed zadel voor een arabier is het classic zadel van equestor.

Afbeelding

http://www.equestor.nl

Is een close contactzadel speciaal voor rondgeribtepaarden met niet heel veel schoft, zoals arabiertjes.
Twee mensen met arabieren die ik ken hebben dit zadel en zijn er heel tevreden over. Goede bewegingsvrijheid, niet te groot (geen belemmeringen voor de lengtebuiging) en schuift niet. Ze hebben een groot draagvlak zodat het gewicht goed wordt verdeeld.

Er zijn veel meer goede merken natuurlijk, maar bij dit zadel heb ik erg goede ervaringen. Heb zelf voor mijn paard het de wispelaere zadel van equestor en ik vind het gewoon een heel fijn merk.
Laatst bijgewerkt door nikki160287 op 15-10-07 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:45

Met alle respect, maar ik zou niet met een fysio een zadel uit gaan zoeken..
Als je een goede zadelpasser/maker in de arm neemt, kan die je precies vertellen hoe en wat.
Zeker met een arabier, ondanks dat de rug ' makkelijk' lijkt. Vaak de schoft en rondgeribtheid geven nog wel eens problemen met de standaard zadels die verkocht worden.

Heb je nu dan geen zadel erop?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:49

over de boommaten: verschild maar net per merk, ga eens googlen op massimo, die hebben echt heel veel verschillende boommaten, er zit er vast wel eentje tussen die jouw paard zal passen. Grote nadeel aan een boomzadel is echt wel dat het niet meegroeit met het paard, en gezien een paarden lichaan nog wel wat verandering meemaakt is dat soms best lastig. Elk half jaar een check door de zadelmaker is dus geen over bodige luxe...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:56

Bitch schreef:
Met alle respect, maar ik zou niet met een fysio een zadel uit gaan zoeken..
Als je een goede zadelpasser/maker in de arm neemt, kan die je precies vertellen hoe en wat.
Zeker met een arabier, ondanks dat de rug ' makkelijk' lijkt. Vaak de schoft en rondgeribtheid geven nog wel eens problemen met de standaard zadels die verkocht worden.

Heb je nu dan geen zadel erop?

Ik zou dus juist wel met een fysio een zadel uit durven zoeken en wel omdat die het paard als uitgangspunt nemen en een zadelpasser heeft belang bij het merk zadel wat je uitkiest en wel omdat die op sommige merken meer verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:59

Dat is geen zadelpasser, dat is een zakkenvuller.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:01

de standaard boommaten varieren van 29 tot 37 ..
en er zijn merken zoals sommer welke traploos verstelbaar zijn
(door de leverancier) dus het gaat iets verder
als smal normaal medium wijd etc Knipoog
en de ene arabier is de andere niet ..

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:15

Bitch schreef:
Dat is geen zadelpasser, dat is een zakkenvuller.

En dat zijn de meeste i.v.m. het belang van hun portomonaie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:20

Vandaar dat ik het voorlopig nog niet voor mijn brood ga doen.. dan ben je sneller geneigd tot concessies...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:45

laetitia schreef:
Ik ben mij aan het orienteren op mijn eerste zadel voor mijn arabier.

Nu zie ik ten eerste door de zadels het bos niet meer Tong uitsteken .

Boomloos? Wel met boom? Verwisselbare boom?
Wat is nou wijsheid? ligt helemaal aan de combi paard, ruiter, discipline, ga je veel lichtrijden, verlichte zit, zou ik persoonlijk niet snel voor boomloos kiezen

Vervolgens nog de maat. Mijn maat weet ik wel, 16,5 of 17". Maar waar ik me enorm over verbaas is dat er allerlei verschillende maten zijn voor de ruiter om in te zitten, maar voor het paard zijn er maar 4 standaardmaten (small, medium, large, extra large).
Terwijl elk paard toch verschillend is gebouwd? Bespierd? Er bestaan toch geen standaard paardenruggen of zie ik dat verkeerd Clown ?ook voor paarden zijn er onmenselijk veel verschillende maten , boommaten binnen 1 merk kunnen beperkt zijn, maar er zijn veel verschillende merken met allemaal hun eigen pasvorm en gamma breedtes, je hebt bv ainsly fit 1 fit 2 fit 3 , maar massimo heeft boommaten van 27 tot 42 , en spalding heeft fit 1 fit 2 fit 3 en fit 4 , deze verschillen zijn niet de enige, ook de gehele vorm van boom kan anders zijn , er is een verschil in boomvorm van engelse en duitse fabrikanten, de boombreedte gaat alleen over de breedte van schoft en schouder, niet voor de verdere rug de rest van de boom, dus ook het gedeelte van de lepel etc is ook van belang en die verschilt ook weer per merk en soms zelfs model , verdere aanpassingen kun je weer maken door keil of gewone kussens, en opvullen van de verdere kussen

Mijn arabier heeft een erg makkelijke rug, normale schoft. Geen bijzonderheden...Vandaag hoor ik van iemand dat een goed boomzadel van leer in principe op elk paard moet passen? Dat lijkt me dus echt sterk...Zo rijdt zij op een veel groter paard dan ik!
Haar zadel moet dus ook op mijn paard passen?!dit is idd grote onzin , de noemer "goed boomzadel" wil niets zeggen over of het wel of niet past op een willekeurig paard, daarvoor zijn paarden te verschillend

Verder ben ik er nog steeds niet uit of ik nou boomloos of met boom of verwisselbare boom (Wintec) wil gaan rijden. Doel is recreatie met af en toe dressuur (zeker in het begin omdat ik toch wel dressuur als basis wil).
En dan nog al die merken...boomloos heb ik al een favoriet (helaas aan de erg dure kant!).
Maar boomzadels...er zijn er zoveel!! Ik verdrink erin!boom of loos is zo duur als je het zelf maken wil ...
bij beide geld, ga niet voor iets omdat het makkelijk lijkt of wat dan ook, maar ga door totdat je iets vind wat past bij je paard en bij jou of dit nu leer, kunstof, verwisselbare. vaste of geen boom heeft

(PS ik ben me nog aan het orienteren en ga in ieder geval met een deskundige, mijn fysio, een geschikt zadel uitzoeken...)als deze fysio ook echt verstand van zadels passen en aanmeten heeft is dit ene goed plan, anders zou ik persoonlijk toch een zadelpasser of maker erbij halen
en ja, onafhankelijke mensen zijn er echt , je moet alleen goed zoeken

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:00

Onze fysio kent al onze merries en fokprodukten en kijkt ook regelmatig mee met trainingen en dus zadels etc.

Wij zien dit als een vaste waarde en nemen de adviezen mee in verdere keuzes.

Wij werken voornamelijk met de merken KN Symphonie, Passier Grand Gilbert en County Competitor maar indien nodig wijken wij daar natuurlijk vanaf.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:08

Het enige goede advies dat je kunt krijgen is: ga naar een goede zadelmaker! Die kan jouw paard het juiste zadel aanmeten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:50

Bedankt voor de adviezen...Equestor ken ik idd. Rijdt de paardenfysio met haar arabier ook mee.

Ik ga veel buitenritten maken en in draf lichtrijden, en dan is een zadel met boom denk ik wel veel fijner voor de paardenrug. Maar mensen stappen toch niets voor niets massaal over naar boomloze zadels?

Een goede zadelmaker: hoe weet je of iemand echt deskundig is en onafhankelijk en het beste met je paard voor heeft??

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:24

Ja dat is dus het lastige Laetitia.
Ik ga zelf altijd naar Van Triest in Meppel, maar dat is voor jou een beetje uit de richting.

Met het oog op de drukverdeling zou ik ook voor een zadel met boom gaan, maar dat is mijn mening.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:48

laetitia schreef:
Bedankt voor de adviezen...Equestor ken ik idd. Rijdt de paardenfysio met haar arabier ook mee.

Ik ga veel buitenritten maken en in draf lichtrijden, en dan is een zadel met boom denk ik wel veel fijner voor de paardenrug. Maar mensen stappen toch niets voor niets massaal over naar boomloze zadels? het boomloze zadel vraagstuk blijft tot nog toe iets wat je alleen merkt met uitproberen , er zijn verschillende merken en modellen die allemaal hun eigen voor en nadelen hebben
en de enige manier om er achter te komen of een boomloos zadel werkt bij jullie als paard en ruiter, is proberen .

Een goede zadelmaker: hoe weet je of iemand echt deskundig is en onafhankelijk en het beste met je paard voor heeft??

goede zadelmakers, hier op bokt dwalen er sowieso twee rond ,
verder zijn er een paar zadelmakers in nl, zoals van triest en daaleman(die laatste maken daadwerkelijk zelf de zadels) kootstra
dat zijn er een paar van wie ik goede berichten hoor...
ook zijn er idd fysio's die verstand van zadels hebben ....
maar je moet het maar net treffen, het blijft mensenwerk, en mensen maken nu eenmaal wel eens fouten ... ook die hele goede zadelmaker, of passer en ook die fysio met verstand van zadels....

maar ja, beter een kundig persoon die ene keer een foutje maakt , dan een minder of niet kundig persoon die toevallig eens een goeie gok maakt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:02

Om het bos nog iets groter te maken Tong uitsteken Er zijn ook merken met meer dan 4 boommaten.

Ik heb een Massimo Trail. Heel fijn zadel vind ik. Hij is het meest geschikt voor buitenrijden en endurance enzo, maar je kan er ook goed mee springen en dressuren.
Zadel heeft een goede drukverdeling, is makkelijk aan te passen (door de zadelmaker) en zit heerlijk.