Ik ben mij aan het orienteren op mijn eerste zadel voor mijn arabier.
Nu zie ik ten eerste door de zadels het bos niet meer

.
Boomloos? Wel met boom? Verwisselbare boom?
Wat is nou wijsheid?
ligt helemaal aan de combi paard, ruiter, discipline, ga je veel lichtrijden, verlichte zit, zou ik persoonlijk niet snel voor boomloos kiezen Vervolgens nog de maat. Mijn maat weet ik wel, 16,5 of 17". Maar waar ik me enorm over verbaas is dat er allerlei verschillende maten zijn voor de ruiter om in te zitten, maar voor het paard zijn er maar 4 standaardmaten (small, medium, large, extra large).
Terwijl elk paard toch verschillend is gebouwd? Bespierd? Er bestaan toch geen standaard paardenruggen of zie ik dat verkeerd

?
ook voor paarden zijn er onmenselijk veel verschillende maten , boommaten binnen 1 merk kunnen beperkt zijn, maar er zijn veel verschillende merken met allemaal hun eigen pasvorm en gamma breedtes, je hebt bv ainsly fit 1 fit 2 fit 3 , maar massimo heeft boommaten van 27 tot 42 , en spalding heeft fit 1 fit 2 fit 3 en fit 4 , deze verschillen zijn niet de enige, ook de gehele vorm van boom kan anders zijn , er is een verschil in boomvorm van engelse en duitse fabrikanten, de boombreedte gaat alleen over de breedte van schoft en schouder, niet voor de verdere rug de rest van de boom, dus ook het gedeelte van de lepel etc is ook van belang en die verschilt ook weer per merk en soms zelfs model , verdere aanpassingen kun je weer maken door keil of gewone kussens, en opvullen van de verdere kussen Mijn arabier heeft een erg makkelijke rug, normale schoft. Geen bijzonderheden...Vandaag hoor ik van iemand dat een goed boomzadel van leer in principe op elk paard moet passen? Dat lijkt me dus echt sterk...Zo rijdt zij op een veel groter paard dan ik!
Haar zadel moet dus ook op mijn paard passen?!
dit is idd grote onzin , de noemer "goed boomzadel" wil niets zeggen over of het wel of niet past op een willekeurig paard, daarvoor zijn paarden te verschillend Verder ben ik er nog steeds niet uit of ik nou boomloos of met boom of verwisselbare boom (Wintec) wil gaan rijden. Doel is recreatie met af en toe dressuur (zeker in het begin omdat ik toch wel dressuur als basis wil).
En dan nog al die merken...boomloos heb ik al een favoriet (helaas aan de erg dure kant!).
Maar boomzadels...er zijn er zoveel!! Ik verdrink erin!
boom of loos is zo duur als je het zelf maken wil ...
bij beide geld, ga niet voor iets omdat het makkelijk lijkt of wat dan ook, maar ga door totdat je iets vind wat past bij je paard en bij jou of dit nu leer, kunstof, verwisselbare. vaste of geen boom heeft
(PS ik ben me nog aan het orienteren en ga in ieder geval met een deskundige, mijn fysio, een geschikt zadel uitzoeken...)
als deze fysio ook echt verstand van zadels passen en aanmeten heeft is dit ene goed plan, anders zou ik persoonlijk toch een zadelpasser of maker erbij halen
en ja, onafhankelijke mensen zijn er echt , je moet alleen goed zoeken