Sinds een tijdje ben ik erover aan het denken om mijn pony om te leren tot western rijden. Ze is nu 12 jaar maar pas sinds ruim twee jaar ingereden (engels). Nu is mijn vraag: Kan ze het nog leren, of is ze toch al echt te oud? Ikzelf heb geen western ervaring, maar zal dan wel lessen gaan nemen. En dan nog iets: Hoe kies ik het juiste zadel? ik heb nu een 16,5" dressurzadel, welke maat is dit in de westernsport? en waar moet ik op letten wanneer ik op zoek ga naar een 2dehands zadel? hoop dat jullie me alvast een beetje kunnen helpen.
Omgerekend naar western zul je dan ee n14,5"moeten hebben. Dat is eigenlijk nog een kindermaat en zul je hier dus niet zoveel zien (of eigenlijk niet ) Wel kun je kijken naar een 15" , die zijn er wel meer te vinden.
Qua omscholen is het aan te raden om je paard te laten omscholen door iemand waar jij zelf ook les kunt nemen op een goed ingereden paard. Je paard leert dan de commando's zoals jij ze ook in de les zult leren en na een tijdje kunnen jullie samen verder leren.
Ik ben het met dubbeldun eens. Verder wil ik je aanraden om een ervaren zadelpasser te laten komen, dan word je een hoop leed bespaart. Veel zadels lijken te passen, maar liggen dan toch niet helemaal goed.
De leeftijd kan toch geen bezwaar zijn, je paardje heeft toch ook leren bereden te worden? Ik ken een engelse dame met een paard dat pas met 20 ingereden is, en dat paard is nu Z2! In ieder geval is je paard niet te vroeg ingereden!