Sperriem?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:23

Waar is een sperriem voor?

Ik heb wel eens gehoord dat deze is om het bit stabieler te laten liggen, imo grote onzin, bit van mijn paard blijft prima liggen zonder uberhaupt een neusriem.

Maar waar is hij dan wel voor? Is het zo iets als als je hem heel strak zet, dat je paard zijn mond niet meer opendoet dan, wanneer je te hard trekt?

Sas_Mon

Re: Sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:33

het is net als een lage neusriem om de mond van het paard dicht te houden zodat het paard het bit niet vast kan pakken en om het bit stabieler te laten liggen

naar mijn mening als het bit niet goed licht of het paard het bit vastpakt en je daarom een sperriem nodig hebt om je paard in bedwang te houden zouw je moeten kijken waaraan dat licht en niet je paard zijn mond dicht binden.

veel mensen gebruiken een sperriem omdat het mooi staat of omdat anderen het ook doen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:03

laartjuh schreef:
Waar is een sperriem voor?

Ik heb wel eens gehoord dat deze is om het bit stabieler te laten liggen, imo grote onzin, bit van mijn paard blijft prima liggen zonder uberhaupt een neusriem.

Maar waar is hij dan wel voor? Is het zo iets als als je hem heel strak zet, dat je paard zijn mond niet meer opendoet dan, wanneer je te hard trekt?

Denk dat dat het inderdaad is, daarom rijd ik zonder neusriem (of alleen met neusriem maar zonder bit)

Bij de dressuur is een sperriem op wedstrijd verplicht als je een gecombineerde neusriem hebt. Zodra je het lusje eraf haalt, of een engelse (hoge) of lage neusriem koopt, is de sperriem niet meer verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:06

Stabieler liggen als in de zin van dat het bit genoeg in de mondhoek gedrukt wordt. Veel mensen hebben namelijk de bakstukken graag een gaatje te lang. op die manier is dat niet zo erg.

In de zin van aansnoeren...tja daar kun je het voor gebruiken...denk alleen dat je dan eens snel naar je eigen rijden moet gaan kijken als dat perse nodig is Lachen