Rijden met een menbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijden met een menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:15

Ik ken nu twee mensen die hun paard rijden met een menbit, de een met een liverpool, de ander met een bokkenbit/ utrechtse stang. Nu heb ik altijd geleerd dat zo'n bit veel te scherp inwerkt met zo'n korte afstand van hand naar bit, en bovendien hou ik er sowieso al niet van als mensen denken dat je een paard in bedwang kunt houden dmv een bit. maar hoe erg kan de schade nou eigelijk zijn met zo'n dergelijk bit?

bromfiets

Re: Rijden met een menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:19

Ik heb mijn oude verzorgpaard ook met een bokkebit gereden. De schade is afhankelijk van de ruiterhand en de instelling van de kinketting. Als je er niet mee om kan gaan, moet je het sowieso niet doen.
Mijn verzorgpaard werd uiteindelijk juist lichter in de hand en kon later gewoon weer met trensje gereden worden. Denk dat je zulke zware (men)bitten altijd tijdelijk moet gebruiken.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:21

Als ze verkeerd gebruikt worden kan het veel schade in de mond aan richten, om het over het paard zelf nog niet eens te hebben.
Ik ben er ook geen voorstander van, al die 'hulp' middelen, een men bit is niet voor niks een men bit en zoals jij ook al aangaf, is ontworpen voor die lange teugelafstand.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:05

Ik heb een paard met een liverpoolstang gereden. Was niet het makkelijkste paard, maar ik begon met de teugel aan de onderste leidselsleuf en na een week had ik hem aan de ring. De ribbels van de liverpoolstang had ik aan de andere kant gedaan, zodat het gewoon een ongebroken bit werd.

mayerrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:59

ik rijdt de haflinger van een man met een heel menhoofdstel zonder oogkleppen, en deze heeft inderdaad een stang. ik doe de teugels het liefste in de onderste ring, en de kinketting hangt bijna altijd zo dat er nog ongeveeer een halve vuist tussen kan ofzo. ik ben er niet zo blij mee dat ik martijn hiermee rijdt, en wil ook wel een ander bit in het hoofdstel hangen, probleem is dat dat niet kan met dit hoofdstel en dat ik een heel nieuw hoofdstel zal moeten aanschaffen, dus ik moet eerst mn moeder nog overtuigen dat ze meebetaald, maar als het inderdaad zo schadelijk is dan komt er haast bij denk ik..? martijn is namelijk niet de makkelijkste en als ik zn mond kapot rijdt zal het alleen maar erger worden vrees ik...

hier is een foto van martijn
tis zo'n schatje <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mayerrel op 27-10-07 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:04

Ik heb Sonja hier ook mee gereden, in een periode dat ze iedere keer met buitenrijden ervandoor ging door keihard aan de teugels te trekken en daarmee de thiedeman te slopen, na drie keer vond ik het welletjes en heb ik een paar keer met de liverpool gereden Deze had ik al en een nieuw bit kopen voor 4 keer is me te gortig. Wel de teugels door het bovenste leidselgat en losse teugel behalve wanneer een ophouding noodzakelijk was. Dan kan het niet veel kwaad lijkt mij omdat ik er geen druk op zette, maar rij je met teugelcontact dan is het echt te scherp. Ik ben er overigens ook niet voor om dit met een ander bit op te lossen, maar Sonja werd echt link en ik kon toen alleen buiten rijden, na 2 keer ben ik weer verder gereden met mijn dubbelgebroken bitje.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:07

cindysponys schreef:
Ik heb een paard met een liverpoolstang gereden. Was niet het makkelijkste paard, maar ik begon met de teugel aan de onderste leidselsleuf en na een week had ik hem aan de ring. De ribbels van de liverpoolstang had ik aan de andere kant gedaan, zodat het gewoon een ongebroken bit werd.

De ribbels horen ook naar voren! Niet naar achteren!
Niet zo vreemd dat ie dan wel luisterd.. Boos!

Overigens wordt er vaak met een men-optoming gereden voor het "tuigen onder het zadel".

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:10

Ik heb mijn paard gereden met de utrechtse stang buiten vroeger en omdat ik ook wist dat dit scherp was ben ik op enkelgebroken overgestapt. Dit lag haar niet en dus heb ik 3 maanden terug een dubbelgebroken geprobeerd. Leek eerst goed te gaan (of in ieder geval beter), maar ook hier kwamen problemen. Als 'test' de stang nog eens geprobeerd en ik had een heel ander paard! Blijkbaar vindt zij dit veel fijner... Ik denk er nu wel over om een recht bit te proberen.

Maar de stang is niet meer zo schadelijk als ik hem zonder kinketting zou gaan gebruiken?

Overigens ben ik nog steeds van mening dat een paard wel degelijk een voorkeur voor een bit kan hebben, zelfs als dat volgens de 'regels' scherper is in vergelijking met andere bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:12

Overigens is het ook niet handig om de leidsels aan de ring te bevestigen, door de kinketting krijg je dan als het ware een omgekeerd hefboomeffect. Beter is dan gewoon de leidelgaten te pakken, daar zijn die dingen ook voor bedoeld Lachen Als je dus persé met een menbit wilt rijden Lachen

Jana_en_ik, je moet absoluut wel die kinketting erbij houden en op de juiste manier bevestigen (hoek van max 45 graden). Die kinketting is namelijk als het ware je begrenzer / waardoor het bit vriendelijk blijft. Als jij zonder kinketting gaat rijden kan je door de scharen het bit volledig kantelen en extreem hard inwerken.

Je kan beter naar een ongebroken trens zoeken denk ik dan Lachen

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:12

De stang is juist schadelijk zonder kinketting..
Hoe strakker de kinketting, hoe zachter de inwerking, omdat hierdoor de liverpool niet de zwaar als hefboom kan optreden..
Probeer de kinketting zo af te stellen, dat als je de leidselgaten naar achter trekt, dit maximaal een hoek van 45 graden kan maken.. Kan hij verder, werkt hij dus veel te scherp in en doe je je paard pijn..

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:13

Maya schreef:
Overigens is het ook niet handig om de leidsels aan de ring te bevestigen, door de kinketting krijg je dan als het ware een omgekeerd hefboomeffect. Beter is dan gewoon de leidelgaten te pakken, daar zijn die dingen ook voor bedoeld Lachen Als je dus persé met een menbit wilt rijden Lachen

Jana_en_ik, je moet absoluut wel die kinketting erbij houden en op de juiste manier bevestigen (hoek van max 45 graden). Die kinketting is namelijk als het ware je begrenzer / waardoor het bit vriendelijk blijft. Als jij zonder kinketting gaat rijden kan je door de scharen het bit volledig kantelen en extreem hard inwerken.

Volledig mee eens Bloos
Al denk je van niet.. De ongebroken trens is overigens een vrij vriendelijk bit..
Er kan niets in het gehemelte steken zoals bij bijvoorbeeld een enkelgebroken bit en het drukt vrijwel alleen op de lagen en niet op de tong..
Als je paard zijn kaken goed ontspant, zou je het bit zonder weerstand kunnen voelen "glijden" in de mond..

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:18

Ik heb op twee belgische trekpaarden gereden met hun menbit, met een hoofdstel zonder oogkleppen.
Met een ander bit zijn ze niet te houden. Ze zijn erg sterk en heeeel eigenwijs.
Natuurlijk zorgde ik wel dat de kin ketting goed zat, in een hoek van ongeveer 45 graden...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:27

arjaaaaa schreef:
Ik heb op twee belgische trekpaarden gereden met hun menbit, met een hoofdstel zonder oogkleppen.
Met een ander bit zijn ze niet te houden. Ze zijn erg sterk en heeeel eigenwijs.
Natuurlijk zorgde ik wel dat de kin ketting goed zat, in een hoek van ongeveer 45 graden...

Dit heeft niks met het ras te maken. Ik ben nu een trekpaard aan het inrijden een merrie van 6 jaar. En die heb ik in het begin met een dubbelgebroken bitje gereden. Helaas was die iets te klein voor haar. En ben ik tijdelijk over gestapt op een stang. Wat ik zelf niet erg prettig vind. Mijn 4 jarige is ook ingereden op een dubbelgebroken bitje en loopt daar nog steeds perfect mee. En een 8 jarige ruin die altijd met een liverpool gereden is rij ik ook met het zelfde dubbelgebroken bitje.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:30

Het heeft ook niets met het ras te maken...
Alleen zijn deze twee gwewoon heel sterk en heel eigenwijs en sombestuurbaar zonder en soms ook met stang...
(niets ten nadele van het ras, t zijn leuke paarden)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:40

Maya schreef:

Ik was sowieso aan het overwegen om ongebroken trens te gaan proberen (kijken hoe ze daar op reageert). Ik heb dit pas deze week geconcludeerd namelijk dus dat moet nog gaan gebeuren haha. Maar die kinketting blijft er dus ook gewoon aan hoor Clown en de teugels zitten gewoon in de bovenste ring!

Maar het feit dat ze zo anders liep en ipv tegen te stribbelen bij het optuigen het bit gewoon zelf innam, vond genoeg reden om aan te nemen dat ze wel een voorkeur heeft voor iets wat niet gebroken is. Gevoelsmatig wil ik ook liever van de stang af, daarom dan ook een ongebroken trens gaan proberen, maar als mijn paard duidelijk aangeeft dat ze de stang prettiger vindt dan de ongebroken trens, wie ben ik dan om haar voorkeur te negeren en haar wat anders op te dringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:43

Jana_en_ik, dat moet je nou juist ook niet doen Clown Die leidsels aan de bril (ring dus) bevestigen, dan krijg je namelijk een omgekeerd hefboomeffect. Je kan beter ze door het eerste leidselsgat / sleuf doen, daar zijn die dingen nou voor bedoeld Lachen Dat is echt veel vriendelijker voor je paard.

En het kan zeker dat je paard beter op een stang reageert, elke mond is anders, elk paard heeft zijn eigen voorkeuren Lachen Mijn merrie kan (aangespannen) bijv. totaal niet overweg met een B-stang, vindt ze vreselijk, heb nu een Liverpool met tongboog en dat gaat super. Onder de man heeft ze een enkelgebroken bustrens.

In principe zal een stang en bovenste leidselgat weinig verschillen van een ongebroken trens, het is net dat een trens wat makkelijker in gebruik is imo Clown Lachen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:44

Waarom zou je een paard niet met een menbit kunnen rijden, ze zijn echt niet scherper als de dressuurstangen van de Z-ruiters en daar hoor je niemand over zeuren.
En dan de westernbitten, moet je kijken wat daar voor scharen aan zitten en ook daar hoor je niemand over, dus waarom zo'n ophef over een menbit ?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:45

Maya schreef:
In principe zal een stang en bovenste leidselgat weinig verschillen van een ongebroken trens, het is net dat een trens wat makkelijker in gebruik is imo Clown Lachen

Daar ben ik het dan weer niet mee eens Knipoog
De ongebroken trens heeft namelijk totaal geen hefboomwerking en de liverpool, ook in het bovenste leidselgat, wel.
Overigens mag je met een ongebroken trens ook starten, met een liverpool, of iets van die soort met een hefboomwerking, niet.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:48

@Maya: ik krijg het gevoel dat je denkt dat ik met een liverpool rijd? Ik gebruik een utrechtse stang. Daarbij bevestig je de teugel toch in de grote ring direct onder het stanggedeelte en niet in de onderste ring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:51

Mijn excuus, niet goed begrepen dan uit je tekst, dacht dat die Utrechtse stang van vroeger was, en je nu met een andere stang reed. (deels ook vanwege die opmerking van een andere bokker in dit topic die dus wel met een liverpool en op die bril rijdt)

Suuzzel, ik vind er 'weinig verschil' in zitten zoals ik ook zeg Lachen Het klopt dat een ongebroken trens geen hefboomwerking heeft, maar het bovenste leidselgat van een stang heeft wel ietsjes hefboomwerking maar imo niet heel veel. Niet dusdanig de moeite dat ik zeg, dat heeft een goeie hefboomwerking.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:54

Aaah oke ik begon al bang te worden dat ik het verkeerd gebruikte Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:57

SuuZzel schreef:
cindysponys schreef:

De ribbels horen ook naar voren! Niet naar achteren!Niet zo vreemd dat ie dan wel luisterd.. Boos!

Overigens wordt er vaak met een men-optoming gereden voor het "tuigen onder het zadel".

Moet dit dan perse? Mijn vader heeft namelijk op zijn mencursus geleerd dat de liverpool ook met de ribbels naar achteren kan en dat het bit dan dus gewoon minder scherp inwerkt...

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:02

Ehm.. nee, door de ribbels naar achter te doen, zal hij de ribbels ingewerkt krijgt op zijn bovenste lagen als de hefboomwerking optreed.. Het bit hangt tegen de bovenkant van de mond aan en het zal daarom pijnlijk zijn voor het paard..

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:12

Ik rij nu (na 2 weken op de neusriem te hebben gereden) met een rubber bit, omdat de onderste lagen helemaal gekneusd waren door een menbit. Iemand daar wel eens van gehoord ?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:35

Maya schreef:
Die leidsels aan de bril (ring dus) bevestigen, dan krijg je namelijk een omgekeerd hefboomeffect. Je kan beter ze door het eerste leidselsgat / sleuf doen, daar zijn die dingen nou voor bedoeld Lachen Dat is echt veel vriendelijker voor je paard.

Kan je dat eens uitleggen? Ik rijd mijn paard ook met een Liverpool, in maat 17,5 is er nou eenmaal weinig keuze...Maar ik zie toch echt geen enkele hefboomwerking als de teugels aan de ringen zitten, daarom zitten die ringen er toch ook aan?? Dan heeft ie volgens mij dezelfde werking als een ongebroken trens, waar je je teugels ook aan de ring hebt zitten?