Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
cindysponys schreef:Ik heb een paard met een liverpoolstang gereden. Was niet het makkelijkste paard, maar ik begon met de teugel aan de onderste leidselsleuf en na een week had ik hem aan de ring. De ribbels van de liverpoolstang had ik aan de andere kant gedaan, zodat het gewoon een ongebroken bit werd.

Als je dus persé met een menbit wilt rijden 
Maya schreef:Overigens is het ook niet handig om de leidsels aan de ring te bevestigen, door de kinketting krijg je dan als het ware een omgekeerd hefboomeffect. Beter is dan gewoon de leidelgaten te pakken, daar zijn die dingen ook voor bedoeldAls je dus persé met een menbit wilt rijden
Jana_en_ik, je moet absoluut wel die kinketting erbij houden en op de juiste manier bevestigen (hoek van max 45 graden). Die kinketting is namelijk als het ware je begrenzer / waardoor het bit vriendelijk blijft. Als jij zonder kinketting gaat rijden kan je door de scharen het bit volledig kantelen en extreem hard inwerken.
Je kan beter naar een ongebroken trens zoeken denk ik dan

arjaaaaa schreef:Ik heb op twee belgische trekpaarden gereden met hun menbit, met een hoofdstel zonder oogkleppen.
Met een ander bit zijn ze niet te houden. Ze zijn erg sterk en heeeel eigenwijs.
Natuurlijk zorgde ik wel dat de kin ketting goed zat, in een hoek van ongeveer 45 graden...
Maya schreef:Overigens is het ook niet handig om de leidsels aan de ring te bevestigen, door de kinketting krijg je dan als het ware een omgekeerd hefboomeffect. Beter is dan gewoon de leidelgaten te pakken, daar zijn die dingen ook voor bedoeldAls je dus persé met een menbit wilt rijden
Jana_en_ik, je moet absoluut wel die kinketting erbij houden en op de juiste manier bevestigen (hoek van max 45 graden). Die kinketting is namelijk als het ware je begrenzer / waardoor het bit vriendelijk blijft. Als jij zonder kinketting gaat rijden kan je door de scharen het bit volledig kantelen en extreem hard inwerken.
Je kan beter naar een ongebroken trens zoeken denk ik dan
en de teugels zitten gewoon in de bovenste ring!
Die leidsels aan de bril (ring dus) bevestigen, dan krijg je namelijk een omgekeerd hefboomeffect. Je kan beter ze door het eerste leidselsgat / sleuf doen, daar zijn die dingen nou voor bedoeld
Dat is echt veel vriendelijker voor je paard.
Mijn merrie kan (aangespannen) bijv. totaal niet overweg met een B-stang, vindt ze vreselijk, heb nu een Liverpool met tongboog en dat gaat super. Onder de man heeft ze een enkelgebroken bustrens.
Maya schreef:In principe zal een stang en bovenste leidselgat weinig verschillen van een ongebroken trens, het is net dat een trens wat makkelijker in gebruik is imo![]()
Het klopt dat een ongebroken trens geen hefboomwerking heeft, maar het bovenste leidselgat van een stang heeft wel ietsjes hefboomwerking maar imo niet heel veel. Niet dusdanig de moeite dat ik zeg, dat heeft een goeie hefboomwerking.
SuuZzel schreef:cindysponys schreef:Ik heb een paard met een liverpoolstang gereden. Was niet het makkelijkste paard, maar ik begon met de teugel aan de onderste leidselsleuf en na een week had ik hem aan de ring. De ribbels van de liverpoolstang had ik aan de andere kant gedaan, zodat het gewoon een ongebroken bit werd.
De ribbels horen ook naar voren! Niet naar achteren!Niet zo vreemd dat ie dan wel luisterd..
Overigens wordt er vaak met een men-optoming gereden voor het "tuigen onder het zadel".

Maya schreef:Die leidsels aan de bril (ring dus) bevestigen, dan krijg je namelijk een omgekeerd hefboomeffect. Je kan beter ze door het eerste leidselsgat / sleuf doen, daar zijn die dingen nou voor bedoeldDat is echt veel vriendelijker voor je paard.