welke beenbeschermers voor rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

welke beenbeschermers voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 09:46

Hoi,

Ik rij al jaren met harde beenbeschermers (die pijnbeen en kogel beschermen) hopenlijk weten jullie dan welke ik bedoelen.. nu zijn ze aan vervanging toe en zie ik veel die zachte beschermers die zowat het gehele onderbeen beschermen en een soort bandage zijn (neopreem)omdat gezegd wordt dat ze ook steun aan de pezen geven.

Wat is jullie mening waarom het 1 en waarom het ander?

Ik rij een keer of 5-6 in de week en dan vrij intensief (Z dressuur)

Scum

Re: welke beenbeschermers voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:30

De harde peesbeschermers lijken mij prima. Die zijn goed tegen het strijken.
De 3 in 1 beschermers bedekken de hele pees en dat koelt dus nog minder tijdens het rijden. Ze geven ook geen steun aan de pezen. De steun moet nl. van binnenuit komen en die kan nooit door peesbeschermers komen.

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 15:30

verder helemaal geen verschillen? In mijn omgeving zie ik vaker de 3 in 1 ipv de gewone harde peesbeschermers.. enne hoezo dan 3 in 1 als het geen andere meerwaarde heeft?

chrisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:06

ik denk omdat mensen denken dat het meer steun geeft zoiets heet verkoop trucs etc..

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:45

De Actions, Anky of de Eskadron Allround zijn echt super beschermers.
Ik zou voor de Actions gaan om te trainen, veel ondersteuning, makkelijk om en af te doen, goed schoon te maken en gaan héél lang mee.
De Anky's gebruik ik ook, kwaliteit is ook goed, maar die van Action zijn nog net ietsje zachter aan de binnenkant.
De Eskadron Allround zijn ook echt fijne beschermers, maar ook heel luxe. Echt iets voor op concours of om om te doen tijdens een les. Succes ermee en vertel je wel even waar je voor gekozen hebt Knipoog.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 00:08

nog een Action fan hier, ik gebruik ze op aanraden van mijn rijlerares bij mijn merrie die zwakke pezen heeft. Super in gebruik, na rijden borsteltje erover en ze zijn als nieuw. Geweldig makkelijk te wassen en gaan een leven lang mee.
Ik was trouwens zo blij als een kind toen ze in het assortiment van mijn webwinkel mochten! Echt een goed product waar ik volledig achter sta (de hele stal hier trouwens ook)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:07

Neopreen wordt heel erg warm, wat slecht is voor de pezen.
Ik ben helaas genoodzaakt beenbeschermers te gebruiken (anders trapt Anouar z'n hele benen tot bloedens toe kapot) dus heb ik de luchtdoorlatende beschermers van NEW. Ik merk echt duidelijk verschil qua warmte tussen deze en beschermers met neopreen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:10

ik had de eskadron allround beschermers, echt ideaal! hebben een harde schaal, dus beschermen tegen aantikken en stijrken. maar ook de voorkant van het been is beschermd.
ze zakken niet af zoals veel van die neopreen 3 in 1 beschermers. kortom ze zijn geweldig Lachen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:46

Volgens mij is de harde schaal zoals LiSSy noemt toch écht alleen maar tegen het aantikken. Naar mijn weten hebben pezen verder geen steun nodig hoor.. Ik heb zelf trouwens de Eskadron Allrounds, ze bevallen echt heel goed en m'n paard zweet er ook nauwelijks onder!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:56

Geen beschermers, als je paard zichzelf niet aantikt kun je net zo goed zonder rijden. Ik zie er alleen het nut van als je bijvoorbeeld springt of over ruig terrein rijdt, maar verder...

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:56

Hier nog een fan van de eskadron allround beschermers.
Ze zitten mijn paard als gegoten. Echt geweldige beschermers. Ja

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:07

De gewone harde peesbeschermers beschermen alleen, de 3 in 1 beschermers verstevigen ook meer. Het is dus kiezen voor alleen bescherming of ook voor versteviging? Met verstevigen heb je wel kans dat het paard zwakke benen krijgt, omdat het zelf minder hoeft te doen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:07

De oordelen van Tessebes en Lenneke_ ben ik het helemaal mee eens!

Indien het niet nodig is: gebruik ze dan niet! Mocht het nodig zijn zorg dan minimaal voor een schapenbonte voering (ivm warm worden neopreen) of (ken ze zelf niet) die luchtdoorlatende waar Lenneke het over heeft.

Over dat verstevigen/ondersteunen: dat werd ook een lange tijd over bandages gezegd, maar je paard moet zijn eigen benen trainen en NIET ondersteund worden door al die rare ondersteuners/verstevigers. Daar mag je in de proef ook niet mee starten. Daarnaast: hoeveel ze ondersteunen/verstevigen zit ook nog een verschil van mening in: sommigen zeggen dat het wel zo is, maar - net zoals met bandages - heb ik daar zo mijn twijfels over.
Daarnaast vind ik het nadeel van die 3 in 1 dingen dat ze (net zoals bandages) helemaal rondom sluiten en de temperatuur onder die dingen dus redelijk snel oploopt wat ook niet bevordelijk is voor de pezen van je paard.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:39

Ik rijd zelf altijd met beschermers met harde schaal, ben absoluut geen fan van bandages ed. Spijtig dat allebei mijn paarden aantikken, anders zou ik zonder rijden. Ik merk geen verschil in warmte als ik met of zonder peesjes rijd (vroeger reed ik inderdaad zonder, spijtiggenoeg wondjes bij allebei)

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:14

Ik rij nu met die van eskadron met harde schaal maar daaronder zit toch ook gewoon neopreem? Is dat duseignelijk niet goed ivm warmte?

Tot op heden tikt mijn paard haar benen niet aan maar aangezien de kans aanwezig is dat dat wel een keer zou gebeuren voorkom ik dat liever (zijgangen, strekken, etc.)

Ik ben niet op zoek naar iets wat haar pezen onderstuend zodat haar pezen straks niet mee zonder kunnen..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:32

Ik heb al van alles geprobeerd en heb nu beschermers die toch wel goed blijven bij moon.

Moon heeft last van de franse stand en is dus super in het slopen in een korte tijd van (dure) beenbeschermers.

Heb de normale pijpkousen gehad, maar het materiaal waar het van gemaakt is, is erg strijkgevoelig, dus daar doe ik niet langer dan 2 weken mee.

3- in 1 beschermers heb ik eigenlijk hetzelfde probleem mee. Kan ze nog wel gebruiken, het materiaal gaat niet helemaal door, maar het ziet er erg lelijk uit. Er komt gewoon een gat te zitten op de plaats waar hij aantikt.

Harde peeskappen zijn ook geen optie om mee te rijden, omdat ze te 'breed' zijn in vergelijking met het kale been. Hij tikt alleen maar erger hierdoor aan.

Ik heb ook een tijd de bell- boots (lijken een beetje op springschoenen) geprobeerd, maar dat hielp ook voor geen meter, omdat ze niks aan het been beschermen, en eigenlijk alleen de hoef(bal). Ze zien er nog wel keurig uit Knipoog.

Heb nu leren kiefers, met leren bandjes, die het been en de kogel beschermen en toch niet te dik zijn. Bevallen eigenlijk heel goed.

Met neopreem had ik eigenlijk ook meer het idee dat het meer irriteerde dat beschermde. Omdat het zo dik en zacht is, kan er totaal geen lucht bij en krijgt je paard zweetpootjes. Ziet er geweldig uit, het gebruiksgemak is ook ideaal, maar ben er toch neit tevreden over wat betreft mijn paard. En het lijkt me dat het toch daarvoor bedoeld is Lachen ...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:39

ik vind de 3 in 1 beschermers van veredus model piaffe erg fijn.
goede bescherming, kogel en onderbeen. makkelijk te bevestigen en goed te wassen.
door de porien in het materiaal ademen ze zeer goed.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:02

Ik heb de 3 in 1 beschermers van Indra.
Ze passen heel erg goed, en zijn zacht van binnen.
Na het rijden merk ik niet echt dat het warmer wordt dan bij harde peesbeschermers. Maar ik gebruik ook altijd na het rijden cooling gel........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:27

marjolein80 schreef:
Ik rij nu met die van eskadron met harde schaal maar daaronder zit toch ook gewoon neopreem? Is dat duseignelijk niet goed ivm warmte?

Tot op heden tikt mijn paard haar benen niet aan maar aangezien de kans aanwezig is dat dat wel een keer zou gebeuren voorkom ik dat liever (zijgangen, strekken, etc.)

Ik ben niet op zoek naar iets wat haar pezen onderstuend zodat haar pezen straks niet mee zonder kunnen..

Er bestaat niets dat pezen "steunt". Beenbescherming heeft nut als het paard aantikt, maar als jij je paard naar de Z hebt gereden zonder dat zij aantikt, lijkt het me ook geen erg groot risico. Bovendien moet je die zijgangen en dat strekken ook zonder beenbescherming laten zien, dus dat moet je paard dan ook veilig kunnen Knipoog

Ik zie eigenlijk alleen bij springen het nut van peesbeschermers, verder is het een kwestie van je paard correct rijden.