Hoe moet ik bandageren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnnny

Hoe moet ik bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:04

Kan alsjeblieft iemand mij een filmpje, info, een site geven over hoe ik moet bandageren?
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 14-10-07 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: caps

saaraah

Re: HOE MOET IK BANDAGEREN ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:06

NIET AAN BEGINNEN ALS JE NIET WEET HOE HET MOET!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:07

helemaal mee eens, je kunt er serieus schade mee aanrichten.
koop een paar leuke peeskapjes als het je om een mooi setje te doen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:08

idd, vraagt maar aan je instructriese, en wil je je titel niet in hoofdletters done Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:08

capslock uitzetten Knipoog
Iemand zoeken die het voor kan doen, zodat je het daarvanaf kan kijken. Ik werk zelf van binnen naar buiten vanuit het midden omlaag en weer omhoog in visgraat, met dan aan het begin een vouw zodat de bandages niet meer kan verschuiven. Maar je kan dit beter gewoon een paar keer zien en dan nadoen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:10

ik wil het ook leren maar ik ga er denk ik toch nooit meer rijden ofzo dus ik ga het denk ik ook nooit leren

ooit heeft iemand een poging gedaan Clown
we hebben het haar toch maar laten doen in plaats van mij Clown

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:11

Vraag het aan iemand met ervaring en vraag of die het je wil uitleggen/voordoen.
xxxx\
Succes! Knipoog

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:12

dierfysio schreef:
helemaal mee eens, je kunt er serieus schade mee aanrichten.
koop een paar leuke peeskapjes als het je om een mooi setje te doen is!

Ik wil je geen ongelijk geven hoor, maar wat voor schade zou je aan kunnen richten ?

Ikzelf bandageer niet vaak, maar begin er ook niet meer aan als het echt schadelijk kan zijn als je verkeerd bandageerd. Ik vind peesjes trouwens zelf ook veel handiger! Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:16

Elianna_ : als je te strak bandageert knel je de pezen en dus de doorbloeding in de benen af

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:18

Maar ook te losse bandages zijn erg gevaarlijk!Je wil het niet meemaken dat tijdens een galopje 1 of meerdere bandages afzakken en het paard er op gaat staan of iets dergelijks

Linnnny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:26

@ Ja ik weet dat je er heel erg sgade mee kan verichten. Maar ik wou juist dat iemand een filmpje had waar ik vaak naar kan kijken dat ik het weet. Mijn zus doet het altijd voor mij die rijd al 11 jaar en ik heb nou nieuwe bandages voor de westrijd 'wiite' Mag ik er niet mee rijden! Ik wil er dus gewoon niet vaak maar een paar keer mee rijden anders liggen ze alleen in de kast.

Kan iemand het egt niet helemaal uitleggen. Ik ga het self niet doen hoor de eerst paar keer alleen ik wil gewoon weten hoe het moet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:32

Lekker in de kast laten liggen. Haha!

Vraag het aan je zus en zorg dat ze er de eerste paar x bij is als je ze om doet.
Anders niet gebruiken

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:41

sjorsie schreef:
Elianna_ : als je te strak bandageert knel je de pezen en dus de doorbloeding in de benen af

Dankjewel Lachen Weer wat geleerd! Lachen

Tieneke

Re: Hoe moet ik bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:48

PP-->HAR

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:04

als eerste TS,let een klein beetje op je spelling Knipoog
en over bandageren,het is het beste als iemand je in het echt laat zien hoe het gaat,en daarna ook kan zien of jij het goed doet.
ben zelf geen voorstander van bandages voor de mooi,als je het niet goed doet kan je veel ellende veroorzaken,dan idd liever peeskappen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:01

gebruik de zoekfunctie eens, zou ik zeggen. genoeg info te vinden over alle schade die bandages aan kunnen richten (goed of slecht aangebracht doet er dan niet eens zoveel toe! Bloos! ).

verder vind ik het een enorm suffe reden om iets om/aan je paard aan te brengen 'alleen voor het mooi' of 'zonde om in de kast te laten liggen'. echt erg kortzichtig!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:06

dierfysio schreef:
gebruik de zoekfunctie eens, zou ik zeggen. genoeg info te vinden over alle schade die bandages aan kunnen richten (goed of slecht aangebracht doet er dan niet eens zoveel toe! Bloos! ).

verder vind ik het een enorm suffe reden om iets om/aan je paard aan te brengen 'alleen voor het mooi' of 'zonde om in de kast te laten liggen'. echt erg kortzichtig!

Helemaal mee eens, ik heb ook witte bandages die ik 1 keer in het jaar gebruik voor de showavond op de manege, dan moet iedereen witte bandages om..

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:42

He linnnny,

Kan je zus het niet voordoen als zij al vaker voor jou bandageert.
Ik heb jaren terug (misschien wel 10jr geleden) bij ons op de rijvereniging ooiteen clinic over toiletteren en bandageren ed gehad ik kan voor je kijken of ik de beschrijving daarvan nog heb.

Ik bandageer ook al jaren, het belangrijkste is om altijd onderlappen te gebruiken, en niet te strak en niet te los te bandageren. Ik vind dat er altijd een vinger onder moet kunnen maar ze moeten niet afzakken.
Ik begin altijd bovenaan werk dan naar de kogel doe daar een of 2 slagen extra en dan werk ik weer naar boven. Je moet de bandage ongeveer 2/3 overlappen. Probeer de bandage wel geheel gelijkmatig over het been te verdelen, dus niet in het midden of onderaan een heel dik stuk dit is voor het paard niet fijn.
voor de rest is veel oefenen belangrijk, probeer het gewoon op je eigen been of van je ouders of zus, zij kunnen aangeven wanneer je te strak of te los heb gebandageerd, en als je er wat gevoel voor hebt ontwikkeld kun je het dan op je paard proberen. Succes ermee!

Linnnny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:50

Kijk daar heb ik wat aan dankjewel ! Haha!