leren bitje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

leren bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:42

Ik hoor graag ervaringen over het gebruik van een leren bitje!

voor- en nadelen!

Waarom rijd je ermee? Waarom juist niet? Etcetera.

Alvast bedankt!

marina

Re: leren bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:46

Ik rijd er nu een arabier mee, die loopt er zalig mee! In ieder geval veel beter als met een gewoon bitje Ja
Naar wat ik gehoord heb moet je wel voorzichtig zijn met paarden die veel op het bit kauwen, omdat ze dit bit door kunnen kauwen.

Voor mijn eigen paard ben ik nog steeds opzoek naar een betaalbare in de maat 14,5.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:30

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:00

Ik rij ook met dit bit. Anouar loopt er fijn mee.
Ik heb hem ooit gekocht op Paard Ahoy, daar stond een Duitser die deze bitjes verkocht, voor iets van 25 euro.

Ik doe het kinriempje wel heel los, zodat hij geen functie meer heeft, anders wil Anouar niet drinken

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:04

Ik heb er op mijn bijrijdpaard ook n tijdje mee gereden, wel een fijn bit hoor, maar na een tijd weer toch weer overgeschakelt op een 'normaal' bit.. leren bit kauwde ze op en was bijna door..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 14:15

bedankt voor de link!

Wat me nog niet duidelijk is geworden is waarom jullie overgeschakeld zijn op een leren bit?

Ik zit heel erg te twijfelen, mijn paard moet ooit nog ingereden worden. Ideaal voor mij is bitloos maar ik weet zelf niet of ik daar zelf 100% vertrouwen in heb in verband met de dingen die ik heb meegemaakt met het paard.
Een metalen bit wil ik hem niet indoen, gaat tegen mijn principes in. Maar een leren bit is dan misschien een gulden middenweg...

Is het bit scherp? Kan je paard gewoon slikken en normaal ademen? Mijn paard vindt het heerlijk om van alles in zijn mond te stoppen en erop te kauwen en sabbelen...welllicht dat hij een leren bitje ook enorm lekker vindt om op te kauwen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:20

Een leren bitje is niet zo scherp. Ademen doen ze via de neus, dus dat kan prima. En slikken kan ook gewoon, zeker als het kinriempje heel erg los zit. Je moet niet vergeten dat een paard een véél langer hoofd heeft dan wij, het keelgat zit helemaal achteraan, en het bit ligt dus eigenlijk helemaal voor op de tong. Er is dus nog genoeg tong over om te slikken Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:40

Anouar had wel moeite met slikken met het riempje vast (niet strak, gewoon vast) Als hij dan wilde drinken nam hij een slok en liet het er zo weer uit lopen.
Nu heb ik het riempje heel los gedaan en drinkt hij gewoon