Drukpunten zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

broertje

Drukpunten zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 19:33

Ik heb een probleem Vork
Ik heb een 5 jarige en die is behoorlijk breder geworden in zijn schouder en borst. Nu reed ik altijd met het zadel van mijn vorige smallere paard. De laatste tijd heb ik toch het idee dat het zadel wat knelt en ben er nu achter dat ie gewoon te smal is.
Ik heb nu 2 wintec zadels bij van Rijs gehaald om te proberen. Deze zijn in boom te verstellen want dat vind ik toch een fijner idee want stel dat ie doorgroeit tot zijn 8e...
Het ene zadel valt af, ligt niet mooi, klappert wat en schuift iets. Het andere zadel ligt volgens mijn moeder mooi stil, recht en is gelijk verdeeld aan het dekje en de zweetplekken te zien. Ik zit er goed op alleen lijkt het aan de voorkant iets te drukken. Ik heb gebeld en kreeg als antwoord dat als je een zadel op je paard hebt liggen je je hand er aan de voorkant tussen door moet kunnen halen. Dus van boven naar beneden en dat moet vrij makkelijk gaan. Dat kan ik voor het rijden dus wel. drukt niet, maar als ik erop zit en ik houd halt dan lijkt het wel strak te liggen en te drukken. Ik krijg er geen vinger tussen. Ze zeggen dat dit wel goed aangesloten moet liggen, maar als ik naar het zadel van mijn moeder kijk drukt het niet zo erg als bij mij (alleen is dat dan een springzadel).
Hoe is dat bij jullie want ik heb er nu een rode boom in zitten en dat is al bijna de breedste....

PartOulOver

Re: Drukpunten zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:39

Ik zou niet weten wat je daarmee moet doen want heb geen verstand van wintec zadels.....
Ik ga ook altijd naar van rijs is goed hoor. Krijgt jou paard er ook plekken van?

Succes ermee

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 19:42

Hij heeft geen drukplekken of iets. Ik vraag me alleen af hoe strak het nou mag liggen. Het gaat voor de duidelijkheid om het deel van bovenaf aan je zadel (boven de schoft) tot aan ongeveer het lusje van je zadeldekje. Het deel daaronder ligt mooi.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:43

voor bij de boom moet je zeker genoeg ruimte hebben (zeker 2/3 vingers hoog)..is dit niet het geval dan lijkt mij de boom te breed en zakt het zadel te ver op de schoft.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:48

Wat zegt Jan van Rijs er zelf van?

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 19:54

_Nicky schreef:
Wat zegt Jan van Rijs er zelf van?

Heb alleen telefonisch contact gehad omdat zijn agenda nogal vol staat dus dan kan ik pas over minimaal 3 weken terecht. De schoft ligt vrij dus dat is in orde. Verder werd gezegd dat je dus je hand er makkelijk langs moet kunnen laten glijden van boven af als het is aangesingeld. Zodra je erop gaat zitten komt er meer druk op en mag het dus wat vaster komen te liggen anders zou het niet goed zijn ivm schuiven etc. Ik zou nog teruggebeld worden maar die mevrouw die ik aan de lijn had zei dat ze zelf ook nergens dr vinger 'makkelijk' tussen kon doen als ze erop zat. Toch vraag ik me af of het wel zo erg hoort te drukken richting de schouder.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:05

Het gaat om dit zadel
Afbeelding

gaat om het stuk aan de voorkant ter hoogte van het gouden knopje tot halverwege het knie gedeelte, hoe strak mag dat liggen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:05

Bij wintec heb je een losse voorboom met een soort knik erin.
Afbeelding
( niet echt duidelijk te zien hier, maar als je goed kijkt zie je wel dat ze niet gelijkmatig breder worden)

Die 'knik' vormt vaak een drukpunt net achter de schouder. Daar kan jij nu dus je hand niet meer goed tussen krijgen. Een zadel dat correct past moet niet gaan knellen. Ik zou als ik jou was naar een ander zadel gaan kijken. Er zijn nog andere merken zadels die een ander systeem hebben waarmee je de boomwijdte kan veranderen (ainsley heeft het wellep systeem en zo zijn er nog anderen).

Als je paard echt behoorlijk breed is kan ik je een Massimo zadel aanraden, speciaal voor ronde/brede types. Ik gebruik een massimo voor mijn paard, die lijkt niet extreem breed maar door zijn ronde lijf is dit het enige zadel dat lekker ligt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:28

Hoe ziet het eruit na het rijden? Doe het zadel er eens op met een schoon, dun, wit dekje en poets je paard niet helemaal goed schoon. Ga flink rijden (geen uren, maar wel zodat hij een beetje bezweet raakt) en kijk dan hoe zijn rug en het dekje eruit zien. Op de plaatsen van de kussens moet de rug egaal bezweet zijn en het dekje gelijkmatig vies zijn.