nieuw zadel, maar welke?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

nieuw zadel, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 11:34

ja ja ik ben bijna jarig!
dus krijg ik een nieuw zadel, want ik heb nu een rossner van de Divoza nou ben ik daar niet echt over te spreken.
er komt sowiezo iemand om hem goed te laten passen.
maar ik moet eerts een keuze maken welk zadel.
maar ik weet het totaal niet Bloos iemand sugesties?

mijn budget ligt toch wel tegen de 1800 aan.
ik zat zelf aan de Anky Classic smooth te denken, iemand ervaring mee?

het gaat om een dresuur zadel.

groetjes Joelle

Liselot

Re: nieuw zadel, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:39

het ligt er helemaal aan wat je eisen zijn. wil je een diepe zit, zacht of hard. veel of weinig wrong enz...

ik ben altijd erg te spreken over prestige zadels en dan met name de Doge, maar het is natuurlijk heel persoonlijk wat je fijn vind zitten.

laat anders een zadelpasser komen met veel verschillende zadels in jouw prijsklasse. dan kan hij passen en je kan ook even rijden met de zadels die goed passen zodat jij kan voelen hoe het voor jou zit

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:42

nou, je hebt in ieder geval genoeg budget voor een goed dressuurzadel. Haha!

jij kunt wel voor de Anky kiezen, maar het zal toch goed op je paard moeten liggen.
Dus ik zou een zadelmaker laten komen met verschillende merkzadels zodat je kunt kiezen uit de zadels die jouw paard past.

Ik ben zelf erg gek op de Kieffer zadels. Zijn overwoestbaar en waardevast.
De nieuwe modellen zijn ook lekker zacht. Maar dat blijft persoonlijk he.

Succes !

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:43

unfearlover schreef:
ja ja ik ben bijna jarig!
dus krijg ik een nieuw zadel, want ik heb nu een rossner van de Divoza nou ben ik daar niet echt over te spreken.
er komt sowiezo iemand om hem goed te laten passen.
maar ik moet eerts een keuze maken welk zadel.
maar ik weet het totaal niet Bloos iemand sugesties?

mijn budget ligt toch wel tegen de 1800 aan.
ik zat zelf aan de Anky Classic smooth te denken, iemand ervaring mee?

het gaat om een dresuur zadel.

groetjes Joelle

Wij hebben een Anky zadel van dat type; inmiddels bijna twee jaar. Het ligt werkelijk nog als een huis (geen gezeur met opvullen of zo), blijft prachtig, zit heerlijk. Kortom een top-zadel (maar veel mensen zullen meteen gaan roepen dat het niks is omdat er Anky opstaat).

Wij hebben 5 soorten zadels geprobeerd en dit zadel lag het beste op ons paard en zat het lekkerst...

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:45

Zoals al gezegd, laat iemand met verschillende zadels komen, ik kwam uit op een zadel die ik in de winkel nooit gekozen zou hebben maar gewoon de beste match was met mijn paard en mij....

Maja_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:50

Ik heb een KN Symfonie, ik weet niet wat jij precies zoekt in een zadel (hard of zacht, diepe zit of juist niet) maar deze is zacht en heeft een diepe zit, wat ik zelf dus het fijnst vind rijden met dressuur. Verder ligt het goed op mijn paard.

Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat jij dit zadel ook zo goed vind, dus laat idd zoals gezegd iemand langs komen met verschillende zadels, zodat je zelf kan bepalen welken jou het meest bevalt.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:53

Wij hebben ook de anky en dat bevalt echt super goed.
Maar wij hebben wel de zadelmaker laten komen en gekeken wat t beste lag.
uiteindelijk waren er 3 zadels, waaronder de anky, die goed lagen en geschikt waren. En hebben manlief en ik goed getest wat wij het prettigst vonden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:57

Als eerste: alvast hartstikke gefeliciteerd met je verjaardag!
Zoals gezegd: je kan jouw favoriete zadel uitkiezen, maar dan moet ie ook nog eens op je paard passen!
Als je een budget van 1800 hebt en je paard minimaal 5,5 á 6 jaar is zou ik voor een maatwerkzadel kijken.
Dan weet je in ieder geval zeker dat deze goed past bij jouw én je paard!
Bij Daaleman bijvoorbeeld (Empe bij Zutphen) heb je een maatwerkzadel voor 1675 en zo zijn er meerdere zadelmakers die een maatwerk zadel voor je maken voor zo'n bedrag!
Je zou bijvoorbeeld wel eerst naar een grote ruitersportzaak kunnen gaan en daar een beetje zadels passen voor jezelf: diepe zit of niet, gelzit of niet, hoge wrongen of niet, zodat je vast weet wat voor een zadel je wilt en dat kan je dan bij een zadelmaker overleggen.

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:02

bedankt voor de tips!

ik heb ooit al eens een veelzeidigheids zadel gehad van kieffer die lag voor geen meter op de pony!
ja iid ik denk ook dat ik iemand laat komen met verschillende zadels maar ja hoe kom je aan zo'n iemand? Haha!
ik zal eens even google etc.

bedankt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:28

Ik zie dat je in Apeldoorn woont:
Je kan Vrielink bellen (Zwolseweg),
maar je kan ook Daaleman bellen die zit in Empe (vlakbij de doorgaande weg van Voorst naar Zutphen).
meer info: http://www.vrielink.biz; http://www.daaleman.nl
Maar je kan natuurlijk ook Divoza bellen (http://www.divoza.nl). Divoza rekent wel voorrijkosten als je geen of een zadel van minder dan € 750 (volgens mij) koopt.
Daaleman kost ook geld als hij naar je toe moet komen en vaak moet je dan ook lang wachten, maar je kan ook daar heen met je paard. En van Vrielink weet ik het zo niet, maar volgens mij komen zij ook niet aan huis. Maar daarvoor kan je het beste even met ze bellen.
Hulsebos hebben we ook nog in de buurt, maar hier op bokt zijn meerdere topics geweest met klachten over zijn zadels (niet passend, scheve bomen en bomen met paar jaar gebroken).

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 19:23

jaa bij de divoza heb ik mijn huidige zadel vandaan.
bij de vrielink werk iemand die ik ken 2 mensen zelfs dus daar kan ik ook wel even informeren
de dochter van meneer hulsebos stond bij mij op stal en daar ben ik helemaal niet over te spreken dus daar ga ik zeker geen geld aan uitgeven.

bedankt voor de tip!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:11

Netje schreef:
Wij hebben een Anky zadel van dat type; inmiddels bijna twee jaar. Het ligt werkelijk nog als een huis (geen gezeur met opvullen of zo), blijft prachtig, zit heerlijk. Kortom een top-zadel (maar veel mensen zullen meteen gaan roepen dat het niks is omdat er Anky opstaat).

Wij hebben 5 soorten zadels geprobeerd en dit zadel lag het beste op ons paard en zat het lekkerst...

En dat is dikke onzin, elke zadel dient op den duur opgevuld te worden Knipoog

Ik heb aangepaste Stubben zadels, bevalt mij super wil niet anders meer!
Het aanpassen gebeurd kosteloos, mijn zadels worden minimaal 1 keer per jaar nagekeken en evt opnieuw aangepast.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:50

Als je iemand laat komen zorg dan wel dat het een zadelmaker is. Divoza hoor ik heel veel klachten over en zou daar dus niet snel naar toe gaan. Ik woon helaas niet bij jouw in de buurt dus ik zou geen namen weten. Vraag eens rond op stal waar mensen veel naar toe gaan.
Mocht er iemand komen met zadels dan zul je zeker zo'n 6 tot 8 zadels moeten passen.

Ik heb vorig jaar ook een nieuw zadel uitgezocht en ben ruim een uur bezig geweest. Ik heb uiteindelijk de eerste zadels waar ik mee begonnen ben aan het eind nog een keer erop gelegd om zo goed verschil te voelen.

Succes en gefeliciteerd

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:42

MISTRAL94 schreef:
Netje schreef:

En dat is dikke onzin, elke zadel dient op den duur opgevuld te worden ;)

Ik heb aangepaste Stubben zadels, bevalt mij super wil niet anders meer!
Het aanpassen gebeurd kosteloos, mijn zadels worden minimaal 1 keer per jaar nagekeken en evt opnieuw aangepast.

Dat weet ik wel, maar je hoort zo vaak dat het al heel snel moet; bij ons zadel dus niet en dat vind IK een voordeel Haha! Ik laat het wel nakijken hoor !

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:47

Als ik een nieuw zadel koop, komt de zadelmaker na 2 a 3 maanden langs om het zadel opnieuw na te kijken omdat de vulling gaat zakken en vormen. Dus heb je kans dat het zadel na 2 a 3 maand dus niet goed meer ligt. Het is normaal dat een vulling gaat zakken en vormen, zoniet dan zou ik me ernstig zorgen gaan maken Nagelbijten / Gniffelen

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:29

Ik niet Haha! Haha!

Dat ligt toch helemaal aan je paard en aan z'n rug ? Als het goed ligt, ligt het goed en hoeft er niks te 'zakken' Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:31

Vulling hoort te vormen en te zakken lijkt me ook logisch gezien het om zachte materialen gaan. Door veelvuldig gebruik heb je dus kans dat je zadel niet meer optimaal ligt. Maar goed als je er geen zadelmaker bij haalt en het bekijkt als iemand die er niet kundig genoeg voor is. Rij jij al die tijd met een slecht passend zadel, fijn voor je paard Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:08

Ik heb zelf de Wispelaere van Equestor.. geweldig zadel.
ligt wel iets boven je budget die zijn rond de 2000 euro