Opvullen wintec zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Opvullen wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:52

Sinds een paar dagen heeft mijn paard op haar schoft schaafplekken van het zadel. Haar voorijzers zijn eraf gehaald en ze is dus anders gaan lopen. Ze is dan een paar daagjes wat gevoeliger op haar voeten. En nu heeft ze dus wat schaafplekken op haar schoft. We hebben het sjabrakje al onder het zadel weggehaald en rijden nu met alleen een schapenbontje onder het zadel. het is dus duidelijk dat het zadel niet meer goed past. Kan een wintec zadel worden opgevuld (het is de wintec 500)? Een smallere boom is geen optie; ze heeft nl. al de smalste boom erin. Het andere uiterste is de plaatselijke zadelmaker laten kijken en geheid dat hij mij een ander/nieuw zadel wil verkopen. Of de ijzers er weer onder laten slaan...
De ruitersportwinkel had ook wat nieuws: kunststof (foam/schuim) onderleggers van de Wintec om je zadel van voren wat hoger te laten komen, zodat hij niet op de schoft rust, maar volgens mij is dit ook een lapmiddel. Wel een goedkoper lapmiddel (25 euro) dan een nieuw zadel (1000 euro en meer).
Wie heeft nog tips voor mij of weet of je een wintec zadel ook kan laten opvullen?

abcheffie

Re: Opvullen wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:56

een wintec zadel kan je gewoon op laten vullen
de versie met alleen wol is wel eenvoudiger voor sommige zadelmakers .
de goede zadelmakers kunnen een zadel met cair ook aanpassen door er vulling bij te zetten .

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:57

Heb je een wintec met Cair? Die zijn moeilijk op te vullen, niet elke zadelmaker doet het. Volgens mij is het ook moeilijk om bepaalde plekken op te vullen (dit is me verteld door een zadelmaker die ze niet kan opvullen, dus ik weet niet hoe betrouwbaar die informatie is) De onderlegger zou kunnen helpen, maar zoals je aangeeft waarschijnlijk een lapmiddel. Ik heb er overigens wel goede ervaringen mee Lachen

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:07

laat gewoon een goeie zadelmaker komen, en laat hem erna kijken! en vragen wat hij vind!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:22

De smalste wintec boom?? die past geen enkel paard met een gezonde en normale rug
een wintec kan normaal gesproken wel opgevuld worden, z.n. moet het cairsysteem er dan uit
zat even in je profiel te kijken en de schoftspieren zijn flink weggevallen bij je paard
dus je zadel is ws veel te krap
om te helpen deze spieren terug te krijgen, zou ik iemand laten komen van http://www.happy-athlete.nl
zij kijken ook meteen (gratis) of je zadel past

zou in dit geval kiezen voor een zadel met Flairsysteem (lucht) om de spieren de kans te geven zich weer te ontwikkelen

ps ik zou dit zadel er niet meer opleggen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 23:08

Ik heb vandaag een ander zadel voor mijn paard uitgezocht. Na lang nagedacht te hebben en hier en daar advies te hebben gevraagd, heb ik er maar voor gekozen om mijn spaarpotje om te keren en een nieuw zadel te kopen. Mijn wintec komt niet meer op mijn paard! Het is een mooie Kieffer geworden. Hoi Hoi, ik ben weer helemaal blij! Ik kan weer rijden! Ik heb 14 dagen gelongeerd en dat waren we wel zat! Het voordeel was dat de wondjes op de schoft dicht zitten. Ik hoop dat dit beter gaat. Het zadel ligt in ieder geval niet op de schoft. Kreeg ook oefeningen "mee " om te longeren zodat de schoft spieren zich beter gaan ontwikkelen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:05

Nou dat klinkt in ieder geval een stuk beter zo!
Verstandig dat je een beter passend zadel hebt gekocht
weggevallen spieren terug laten komen, kan soms wel een jaar of zelfs langer duren
geduld is een schone zaak dus
Heel veel succes met je paard

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:35

Bedankt en we gaan onze best doen om de spieren weer te laten groeien. Het is natuurlijk een dame op leeftijd, dus we gaan onze best doen om haar in een gode conditie te houden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:50

Mijn wintec is ook 2x opgevuld. Ja

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:55

Ik weet ook wel dat het wel kan, maar hier in de buurt waren er geloof ik geen zadelmakers die dat wilde of konden doen.
En aangezien het zadel nu zo beroerd lag, heb ik maar besloten om het niet op te laten vullen, maar een ander zadel te kopen wat niet op haar schoft drukt en schuurt.