Kan een paard een zadel op met alleen een sjabrakje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Kan een paard een zadel op met alleen een sjabrakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:35

Nou de titel zegt het al.
kan een paard zonder rugproblemen of wat dan ook een zadel op met alleen een sjabrakje er onder of is dat slecht? is het dan beter om er een singelbondje onder te doen of een deken??

Bedankt!! Haha!

Rampshellie

Re: Kan een paard een zadel op met alleen een sjabrakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:36

Inprincipe ook gewoon zonder iets! Dus gewoon sjabrakje + zadel Lachen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:37

Ja hoor, waarom niet? Ennuh, een singelbontje is voor de síngel, en niet voor de rug Knipoog

Ik vind (maar da's mijn mening) het juist slecht als je zo'n bontje onder het zadel doet (wat tegenwoordig onder dressuurruiters een hele hype is) wanneer het zadel gewoon goed past.

Dus, als je zadel gewoon past, kun je gewoon zonder iets rijden, zo'n 20 jaar geleden werd er ook niet eens met een schabrakje gereden vaak Knipoog da's ook vaak alleen maar bescherming voor het leer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:40

Ja ik bedoel een bondje voor onder zadel srry:) maar dat vroeg ik omdat ze bij ons op de manege bij de paarden bondjes onder het zadel doen en bij de pony's dekens.. zodat ze geen wondjes krijgen enzo.. en het lijkt mij ook fijner als ik een paard was om wat dikkers er tussen tehebben zodat je dan geen drukpuntjes voelt ofzo?.. toch??

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:47

hoe meer je tussen het zadel en de rug legt hoe meer kans je hebt op drukplekken ook heeft je zadel dan meteen een andere ligging waardoor de druk niet goed meer verdeeld word.

ik heb bij mijn paardje een gelpad eronderliggen omdat hij dus wel in het verleden rugproblemen heeft gehad!
zadelbontje zet er leuk uit maar is niet door de regel genomen noodzakelijk

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:50

een sjabrak is er om het zadel te beschermen tegen zweet en vuil van het paard niet om het paard te beschermen tegen het zadel Pling

als er een dikke deken of iets dergelijks tussen moet om het paard te beschermenen tegen rare drukpunten etc past het zadel niet en moet er een ander zadel komen ...punt

een bontje voor extra drukverdeling en demping gebruik je direct op de rug van het paard, zonder sjabraj of deken tussen het bontje en het aard
gebruik je het tussen een dekje en het zadle in , gebruik je het zinloos en vult het alleen de kamer van het zadel op en maakt het het zadel dus smaller .
een dikke deken doet ook niets anders dan de kamer opvullen, saller maken en druk op de ruggegraat geven

allemaal slechte oplossingen dus

als een paard rugproblemen heeft worden die meestal veroorzaakt door slecht passen harnachement , verkeerde ligging van het zadel
of andere externe invloeden...enige oplossing, zorgen voor passende zadels, zorgen dat die zadels ook op de goede plek op de rug liggen ,

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 13:51

ow dus dan doen ze het niet goed op de manege.. want er zit toch wel een flinke plak stof tussen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:51

Sodeletuut schreef:
Ja ik bedoel een bondje voor onder zadel srry:) maar dat vroeg ik omdat ze bij ons op de manege bij de paarden bondjes onder het zadel doen en bij de pony's dekens.. zodat ze geen wondjes krijgen enzo.. en het lijkt mij ook fijner als ik een paard was om wat dikkers er tussen tehebben zodat je dan geen drukpuntjes voelt ofzo?.. toch??

Zodat ze geen wondjes krijgen? Dan hebben ze bij jullie op de manege toch wel immens slechte zadels liggen. Een deftig goed passend zadel heeft geen 'drukpuntjes', daar wordt de druk gelijk verdeeld. Ik heb nog nooit met een bondje/deken onder mijn zadel gereden, altijd een simpele dunne sjabrak. Mijn paard heeft nog nooit wondjes of rugproblemen gehad.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:54

Ik zou zo min mogelijk op het paard leggen als het niet nodig is! Als je een bontje gebruikt om een niet goed passend zadel te verbergen, is dat helemaal niet goed!
Op het moment dat je paard rugproblemen krijgt, zou ik eerst nagaan waar de problemen vandaan komen en hier een masseur/osteopaat/chiropractor bijhalen om het op te lossen en niet met lagen gaan werken!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:09

OKee allemaal heel erg bedankttt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:25

Sodeletuut schreef:
ow dus dan doen ze het niet goed op de manege.. want er zit toch wel een flinke plak stof tussen

Da's meestal het geval op manege's. Waarom? Nou, omdat er bij manegepaarden nog wel eens gewisseld word van zadel (als er eentje kapot is oid) en manegepaarden krijgen ook niet constant een nieuw zadel. Als een zadel niet past, proberen veel manege's dat gewoon op te lossen op deze manieren (terwijl de enige oplossing een goed passend zadel is).

Daarbij zijn er wél paarden die drukplekken/schuurplekken/wondjes kunnen krijgen van het tuig, meestal past het tuig dan niet. Maar, ik rijd bijv. aangespannen met mijn shetmerrie, haar mentuig past perfect, alleen heeft zij een héle gevoelige huid, krijgt over wondjes van (zelfs een goedpassende neusriem, singel, etc. etc.) dus die heeft wel *helaas* bontjes e.d. nodig.

maar in principe zijn schabrakjes, dekjes, pads, bontjes etc. gewoon vaak 'voor de mooi' en voor het gemak van de ruiter.