Als een zadel goed past en je legt er een bontje onder zoals deze:

zou dan de pasvorm van het zadel slechter worden of is het juist goed en fijn voor het paard?
of is zo'n bontje meer voor de sier?
Ik zou het graag willen weten!
Groetjes!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
draumpje schreef:een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen
sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten
een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit geval
manoniwan schreef:dus als ik er een bontje onder leg bij het zadel van mijn pony zou dat niet goed zijn omdat hij zonder bontje al goed ligt?
manoniwan schreef:oke ! maar als het wetenschappelijk is bewezen ... moet het toch juist goed zijn?!
manoniwan schreef:ik kan het ook wel begrijpen wat jij vind draumpje, maar jij hebt geloof ik een ijslander? een vriendin van mij ook en die rijd ook altijd zonder dekjes ect. en op ijslandse wedstrijden zie je ook nooit dekjes ect. , ik wil er niet mee zeggen dat je daardoor je mening hebt dat het ook makkelijk kan zonder een dekje of bontje maar bij de 'gewone' paardenwedstrijden (dressuur of springen) zie je niemand zonder dekjes rijden, en heel veel mensen met bontjes eronder.
manoniwan schreef:maar bij best gaand rijpony/ paard moet je zonder dekje ect rijden (hebben ze mij verteld) omdat ze dan beter de rug e.d kunnen zien bewegen...