zadelonderlegger bont

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manoniwan

zadelonderlegger bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:33

Ik heb een vraag:
Als een zadel goed past en je legt er een bontje onder zoals deze:
Afbeelding
zou dan de pasvorm van het zadel slechter worden of is het juist goed en fijn voor het paard?
of is zo'n bontje meer voor de sier?
Ik zou het graag willen weten!
Groetjes!

Redbull_

Re: zadelonderlegger bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:36

Nou ik weet wel dat sommige mensen het mooi vinden om zo'n bontje onder hun zadel te hebben maar het is geloof ik voor de rug dat het zadel de rug minder belast ofso maar ik weet het niet zeker;)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:40

Ik heb ook zo'n bontje gebruikt omdat het beter is voor de rug van je paard vooral als deze nog jong is. (zeggen ze)
Mijn merrie is 5 jaar en heeft een Kieffer Phryso die speciaal op haar rug is aangepast.
Alleen gleed mijn zadel telkens weg, hoe strak het ook was aangesingeld.
Afgelopen vrijdag heb ik het bontje eronder weggehaald en het zadel blijft perfect liggen.
Bij mij gaat ie er dus voorlopig niet meer onder.
Laatst bijgewerkt door _Saida_ op 08-10-07 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:41

Een zadel dat past hoeft geen bontje onder.
Veel *jonge* ruiters vinden het mooi staan dus doen ze een bontje eronder.
Het is wel goed voor paarden met bv gevoelige ruggen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:47

bij mij zit onder de wintecs voor beide paarden zo'n bontje. Het is iets prettiger voor de paarden). Ik heb ze aangeschaft op aanraden van DA en zadelmaker.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:50

Dus als je zadel schuift is het aan te raden een bontje te kopen?
Mijn zadel schuift nog weleens van links naar rechts om het zo maar te zeggen, heb er al een geldpad onder omdat hij erg snel last van zijn rug heeft.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:56

Somebitch: volgens mij bedoelde _Saida_ juist dat haar zadel schoof met een bontje eronder

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:57

Ohh oke.. Scheve mond

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:02

Ja klopt, die van mij schoof juist mét bontje eronder weg.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:04

als je zadel schuift moet hij aangepast worden. als je zadel goed past en je doet er dan een bontje onder wordt de pasvorm van je zadel slechter, dus zonder bontje ligt hij niet goed meer op je paard.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:07

dus als ik er een bontje onder leg bij het zadel van mijn pony zou dat niet goed zijn omdat hij zonder bontje al goed ligt?

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:10

Ik heb er laatst met m'n fysiotherapeut over gehad en hij zegt dat bij een goed passend zadel, een bontje extra kan helpen om de druk te verlichten. Er zou twee maal een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zijn en dit zou uit beiden testresultaten blijken. Hij zou me de artikelen daarvan opsturen maar die heb ik nog niet ontvangen helaas..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:14

een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen

sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten

een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit geval

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:15

oke ! maar als het wetenschappelijk is bewezen ... moet het toch juist goed zijn?!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:16

draumpje. ik ben het helemaal met je eens.

vroeger reed iedereen zonder sjabrak of bontjes of wat dan ook. en vaak gebeurd dat nog bij paardenpolo. en die paarden moeten toch echt een goed passend en liggend zadel hebben. en zonder wat dan ook gaat het super.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:17

Bij mijn paard wordt de pasvorm van het zadel door een bontje inderdaad slechter. Het zadel gaat dan juist naar achteren schuiven. Dus mijn ervaring is dat je de ligging van een zadel er wel degelijk mee kan verslechteren.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:18

draumpje schreef:
een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen

sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten

een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit geval

Hier ben ik het eigenlijk ook mee eens, zo zei ik het dus ook tegen de fysio, maar die zei dat dus van die onderzoeken. Daarom vind ik het ook wel jammer dat ik die artikelen niet heb, dan zou ik het nog kunnen onderbouwen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:19

manoniwan schreef:
dus als ik er een bontje onder leg bij het zadel van mijn pony zou dat niet goed zijn omdat hij zonder bontje al goed ligt?

Hoeft niet. Maar je kan er wel degelijk de ligging slechter mee maken. Ik heb dat ervaren en ik lees dat er meer mensen die ervaring hebben.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:20

ik kan het ook wel begrijpen wat jij vind draumpje, maar jij hebt geloof ik een ijslander? een vriendin van mij ook en die rijd ook altijd zonder dekjes ect. en op ijslandse wedstrijden zie je ook nooit dekjes ect. , ik wil er niet mee zeggen dat je daardoor je mening hebt dat het ook makkelijk kan zonder een dekje of bontje maar bij de 'gewone' paardenwedstrijden (dressuur of springen) zie je niemand zonder dekjes rijden, en heel veel mensen met bontjes eronder.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:21

manoniwan schreef:
oke ! maar als het wetenschappelijk is bewezen ... moet het toch juist goed zijn?!

het probleem is dat iedereen er een andere mening over heeft en er ook andere ervaringen mee heeft. de een zegt dat het beter is en dat is ook bewezen terwijl de ander zegt dat het slechter wat ook is bewezen. volgens mij stond dat ook in de bit of een ander tijdschrift, dus het blijft lastig.

ik blijf iig een voorstander van zo weinig mogelijk troep op en rond mijn paard, dus alleen een zadel, sjabrakje en hoofdstel, tegewoordig ook nog bitloos. dat is genoeg.

en als het voor je paard nodig is, dus een bontje, dan vind ik het niet erg. maar ik vind dan wel dat je eigenlijk de zadelmaker moet laten komen om het zadel weer passend te laten maken of een nieuw zadel aan te schaffen. ik snap dat niet iedereen het geld er direct voor heeft, dus als je rijd met een bontje tot die tijd is het niet erg.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:24

manoniwan schreef:
ik kan het ook wel begrijpen wat jij vind draumpje, maar jij hebt geloof ik een ijslander? een vriendin van mij ook en die rijd ook altijd zonder dekjes ect. en op ijslandse wedstrijden zie je ook nooit dekjes ect. , ik wil er niet mee zeggen dat je daardoor je mening hebt dat het ook makkelijk kan zonder een dekje of bontje maar bij de 'gewone' paardenwedstrijden (dressuur of springen) zie je niemand zonder dekjes rijden, en heel veel mensen met bontjes eronder.

Bij best gaand rijpaard zie je iedereen zonder dekje of met een heel klein dekje rijden. Verder is in veel gevallen die bont onderlegger een modeverschijnsel. Ik heb de mijne gekocht toen mijn oude zadel slechter lag terwijl ik op zoek was naar een nieuw zadel en niet kosten wilde maken aan mijn oude zadel. Maar met mijn nieuwe zadel zal je mij er niet snel mee zien rijden gezien het feit ik de ervaring heb dat het dan gaat schuiven. Probeerde het bij een dunner dekje omdat ik dacht dat het dan wel prettig zou zijn voor mijn paard, maar toen schoof mijn zadel dus. En zonder die onderlegger niet.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:31

maar bij best gaand rijpony/ paard moet je zonder dekje ect rijden (hebben ze mij verteld) omdat ze dan beter de rug e.d kunnen zien bewegen...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:35

manoniwan schreef:
maar bij best gaand rijpony/ paard moet je zonder dekje ect rijden (hebben ze mij verteld) omdat ze dan beter de rug e.d kunnen zien bewegen...

Klopt, maar ik probeer te zeggen dat ze dat heus niet vragen als het zo slecht is voor de paarden en dat ook dat dressuur is. De bontjes in de dressuurring zijn m.i. 9 van de 10 x omdat de ruiter het mooi vindt.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:39

ja oke ik snap wat je bedoeld! ik vind zelf een bontje ook heel mooi staan, maargoed als het de pasvorm zou verslechteren, zou ik 'm niet kopen!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:43

Sorry, maar bovenstaande lijkt het net alsof het slecht is om een bontje onder je zadel te hebben.
Tip voor TS: laat er iemand gewoon even naar kijken. Bij mijn 2 heeft het juist heel erg geholpen. (Lopen ze zonder pijn in de rug (En dat heeft niks met het zadel te maken,maar meer met minder goede rug, of 'minder goede ruiter (Als ik aan mezelf denk))