ppff..het zadel-gezeur zat!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

ppff..het zadel-gezeur zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 21:10

Na een hoop gedoe en gezeur, hier dan toch maar eens een keer mijn zadel probleem..

Ik heb een leuke fjordenmerrie van 6 jaartjes oud waar ik dressuurmatig mee rij. Een dressuurzadel is dan ook wel erg aangenaam. Nu lijkt het wel alsof er NIKS passends te vinden is, waar ik natuurlijk ook nog op kan zitten.

Zelf had ik een Bates zadel, model Werth, dit zadel heeft erg veel ruimte over bij de schoft, de kussens sluiten zowel voor als achter niet aan, en het 'stuiterd' dan ook bij het rijden. Dus ik ben naar 'de heuvelhoeve' geweest om een nieuw zadel te zoeken. We hebben daar van alles geprobeerd, met als resultaat dat er 1 passend zadel was, maar daar kon ik helaas totaaal NIET op zitten.

Dus na veel denken dan toch besloten om dan maar voor voorlopig op boomloos over te stappen, met het idee: 'liever een passend boomloos dan een niet passend boomzadel.' Een testzadel aangevraagd en geprobeerd, waar ik wel aardig tevreden over was. Dus een barefoot london aangeschaft. Maar helaas..het schuift naar voren. Zover dat het over haar schouders komt te liggen. Een banaansingel zou moeten helpen, maar die kan ik nergens vinden in de lengte die wij nodig hebben. ( de korst verkrijgbare zijn nog altijd 15 cm te lang.) Ook geen optie dus, natuurlijk zou ik er een staartriem aankunnen doen, maar aangezien ik wel eens een wedstrijdje rijd vind ik dat eigenlijk ook niet echt een ideale oplossing.

Mijn merrie heeft geen extreem brede rug heb ik me laten vertellen, wel brede schouders en erg weinig schoft. Daarbij een hele rechte rug.

Ik weet momenteel gewoon even niet meer wat ik moet, en de lol van het rijden begint er zo wel aardig af te gaan ( voor ons beide).. Ik wil best wel wat geld neer leggen voor DE oplossing, maar ik studeer nog en kan me dus gewoon echt geen maatzadel van een paar duizend euro veroorloven...

Is er misschien nog iemand met een 'gouden tip'??

Coconut

Re: ppff..het zadel-gezeur zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:14

misschien een ijslanderzadel? Die zijn vaak geschikt voor paarden met een korte rug, weinig schoft en brede schouders.

IJslanderzadels komen vaak overeen met een dressuurzadel

*edit*

bijvoorbeeld deze Astund Winner, foto van agerstaridshop.nu
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coconut op 07-10-07 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:15

hoi,
dat is vervelend zeg.
wat is het budget wat je uit te geven hebt?
misschien ook een idee om eens een andere zadelmaker te laten langskomen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:20

Wintec al geprobeerd? ik rijd een haflinger die ook nogal rond is (brede schouders) en een wintec ligt daar goed op. Een zadel op maat laten maken hoeft trouwens geen duizenden euro's te kosten, voor EUR 1500 kan je al een goed zadel op maat laten maken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:25

Ik had op mijn haffie ook dat probleem op advies van de zadelmaker heb ik een ainsley gekocht, waarvan de boom verstelbaar is. In tegenstelling tot bij de wintec is de hele boom te verstellen en niet alleen de breedte voren. Hij heeft hem helemaal aangemeten en op maat gemaakt en dat zat bij de aankoopsprijs inbegrepen. Ik heb hem tweedehands gekocht, maar nieuw kan natuurlijk ook. Ik zou overigens iemand laten komen passen die tevens zadelmaker is, want dan hoeft het zadel niet zo vanuit de fabriek goed te liggen, maar kan hij helemaal aangepast worden.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 21:28

@ snoevie, het budget hangt er een beetje vanaf wat voor zadel het is;) Maar met 1500 euro houd het wel zon beetje op denk ik.

@ kaat18, bates is een luxere versie van wintec Knipoog en geen optie dus.

@ sonjim, aha..ainsley. Zal er eens naar kijken.

@ _Skess_, zou misschien ook nog een optie kunnen zijn ja.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:20

Een (2e hands) WOW zadel
De boom is verstelbaar en het zadel is met lucht gevuld dus geen gedoe meer met vullingen
Er zijn wel topic's over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:23

unamie schreef:
Een (2e hands) WOW zadel
De boom is verstelbaar en het zadel is met lucht gevuld dus geen gedoe meer met vullingen
Er zijn wel topic's over

De eerst volgende tweedehandse WOW is voor mijn vriendin! Haha!

Maar, als je er een zou kunnen vinden, kan het wel eens de helft schelen, reken er wel een zadelmaker bij, die hem af komt stellen.

Sleipnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:28

Ik rijd zelf ook op een fjordenmerrie met brede schouders, en op haar hebben we een Rossner Amerika liggen. Kussens sluiten prima aan, het zadel ligt perfect stil, wipt en schuift niet.
Dit type zadel wordt met name bij Divoza nog wel eens tweedehands aangeboden.

Succes ermee!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:56

Ik heb ook een tijd een fjord gereden en daar had ik een kieffer wien de Luxe op liggen. Lag erg goed, schoof niet en ik kon er fijn op zitten. Ik heb het zadel recentelijk verkocht en heb nu een Albion. Is niet te vergelijken, maar de Kieffer was zeer zeker geen slecht zadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:18

Bitch schreef:
De eerst volgende tweedehandse WOW is voor mijn vriendin! Haha!

Maar, als je er een zou kunnen vinden, kan het wel eens de helft schelen, reken er wel een zadelmaker bij, die hem af komt stellen.

Dus dat wordt in de rij staan Tong uitsteken
zag er onlangs 1 te koop staan op marktplaats Cool

dat afstellen van flair kost 35 euro
een zadel opnieuw vullen (wat eigenlijk altijd nodig is bij een 2ehands zadel) kost minimaal 100 euro

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:00

egnie schreef:
Ik heb ook een tijd een fjord gereden en daar had ik een kieffer wien de Luxe op liggen. Lag erg goed, schoof niet en ik kon er fijn op zitten. Ik heb het zadel recentelijk verkocht en heb nu een Albion. Is niet te vergelijken, maar de Kieffer was zeer zeker geen slecht zadel.

Albion heb ik al naar gekeken, dat ging niet..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:51

is er misschien iemand in je omgeving die een spalding zadel heeft?
ik heb een paar dieren met flink brede schouders en heel rechte rug gereden met een spaldng dressuur en dat lag echt helemaal super
ook kwa zit heel erg fijn , althans , vind ik dan Knipoog

andere opties...stubben met een brede of verbrede boom, de takken van het kopijzer hebben bij stubbens een vrij voordelige vorm en lengte waardoor het nog al eens leuk past , of makkelijk aan te passen is
erhm, ... heb je er al een massimo op geprobeerd? die hebben in ieder geval een heel ruim boommaten systeem

en eventueel een ijslander zadel idd , daar is meestal vrij veel ruimte bij de schoft/schouders kwa breedte (naar gelang de boomwijdte)
en een gladde zit ziet er heel erg normaal engels dressuur uit

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:56

jc? ik weet even niet hoe het type heet die ik heb maar past zeer goed op de vz friezen van mij terwijl al het andere ging schuiven.
Ook zei zijn breedgeschouderd geen schoft en vrij platte rug ,succes!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:29

Ik had eerder op de fjord een rossner nevada liggen.
Lag super en zat iig voor mij ook erg fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:33

ik heb een haflinger zadel echt een heerlijk zadel ik rijd er mee op een fjord die is breed in de schouders. ik heb twee zadels voor dit paard dus de leren mag naar een nieuw huisje
hij is nog als nieuw en past heel goed op brede en rechte paarden is van leer en zit echt heerlijk ook op lange buiten ritten.
iedereen op stal bij mij is dr erg over te spreken
misschien iets voor jou tis wel n vz

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:54

Als je ook open staat voor boomloos kan misschien de startrekk dressuur ook wel wat zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee (inmiddels wel met de espaniola), maar het lijkt me een prima oplossing. Deze zadels hebben een voorboom en wel gewoon echte kussens. Mij is aangeraden om contact op te nemen met iemand die de opleiding Master saddle fitting consultant heeft gedaan. Tot nu toe ben ik daar erg over te spreken.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:24

Ik had het zelfde probleem met mijn haflinger.
Ik heb er nu een zadel van Kieffer opliggen,
die kostte nieuw 600 euro.
Hij kan ook nog versteld worden.
Past prima en sluit overal goed aan en zit heerlijk !
Ze zijn er in kunststof en leer

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:47

Ik heb ook een paard zonder shoft en een brede ronde rug. Ik heb hier een wintec 2000 op liggen, maar omdat hij niet goed lag (verschoof steeds) en alle bomen al heb geprobeerd, ben ik gaan kijken naar de wintec wide. In de winkel zei die man dat ik geen nieuw zadel hoef maar hem gewoon moet laten aanpassen. Gisteren is die man naar m'n zadel en paard komen kijken en heeft hem meegenomen om hem te verstellen. Vrijdag mag ik terug om m'n zadel, hij zei wel dat het zadel niet 100% perfect zal liggen maar wel veel beter dan nu. Hoeveel het kost weet ik niet.
Dus misschien is het een oplossing om je zadel gewoon te laten verstellen? Kijk voor een goede zadelmaker, als het met een wintec kan, kan het met de bates zeker Knipoog .

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:41

Wel ik zou toch naar een nieuw kijken. Een zadel moet 100 % goed liggen op de rug, anders kom je je zelf weer een keertje tegen.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:40

Misschien kun je eens op zoek gaan naar een tweedehands Dan Kroetsch? Die zadels zijn wel peperduur, maar op vrijwel alle paarden aan te passen!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:57

draumpje schreef:
is er misschien iemand in je omgeving die een spalding zadel heeft?
ik heb een paar dieren met flink brede schouders en heel rechte rug gereden met een spaldng dressuur en dat lag echt helemaal super
ook kwa zit heel erg fijn , althans , vind ik dan Knipoog

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik heb een paar maanden terug ook een spalding dressuurzadel aangeschaft (spalding brittanica pennine) en hij zit heerlijk. Mijn pony is ook nogal breed in de schouders en er pastten niet veel zadels daardoor, maar deze ligt prima.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:58

Wij hadden op de fjord een Euroding zadel liggen! Fijne zadels.. in zowel duurdere als goedkopere versies. Ik vind deze zadels vooral fijn vanwege hun fijne zit en goede pasvorm!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:15

Ik heb een Anky met brede boom op mijn Fjorden. Ik ken de strijd die je hebt gehad met het zoeken naar een passend zadel, ik heb precies hetzelfde gehad. Als je in de buurt had gewoond, had je 'm gerust mogen passen.
Ik zweer echt bij dit zadel, helaas niet het goedkoopste, maar dan heb je wel wat.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:23

mijn ervaring is ook met de haflinger vanmijn vriendin dat een euroriding daar goed op ligt, zijn er diverse boombreedtes. Dit was ene niet al te brede/ouderwets gebouwde en daar paste mijn mediumboom euroriding diamant prima op (boom 3)