Welk bit voor mijn pony?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Welk bit voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 23:47

Mijn pony is ontzettend sensibel, ik rij haar nu op een zacht enkelgebroken bitje maar merk toch dat zelfs dit nog te is.

Mij is een dubbelgebroken bitje aangeraden, maar doe ik hier goed aan? Of is er iets beters?

Het liefst zoek ik het aller aller zachtste bit dat er is en waar ze een beetje op kan knabbelen of mee bezig kan zijn zeg maar.

bromfiets

Re: Welk bit voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:53

Een dubbelgebroken bit hoeft niet per sé prettiger te zijn voor je paard. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Misschien dat je een aantal bitjes van anderen kan lenen om te proberen? Je zou bv, dubbelgebroken, ongebroken, rubberen bitje kunnen proberen. Ook een leren bitje of bitloos kunnen opties zijn.
Sommige paarden reageren weer beter op koper of aurigan, anderen op rvs. Let ook op de dikte van het bit. Als je paard een klein mondje heeft kan het zijn dat een dunner bitje prettiger ligt dan een dikke.
ucces met je zoektocht.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 23:55

Bedankt, ze heeft idd een kleine mond (1 maatje groter dan shet geloof ik) Weet alleen zo snel niemand waarvan ik kan lenen dus dat zal moeilijk worden.

Dit bit is net ook iets dunner dan het gemiddelde "niet scherpe" enkelgebroken bitje, maar komt ook omdat haar mondhoeken niet zo groot zijn.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:55

Een dubbelgebroken met een bol tussenstukje is zachter in de mond dan een met een plat tussenstukje. Verder zou je misschien een dikke bustrens kunnen proberen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:56

Enkelgebroken is niet altijd zo zacht. Als het gehemelte van het paardje niet zo hoog is dan kan een enkelgebroken trens daar tegenaan prikken.
Een dubbelgebroken trens kan dat niet, en is dus zachter. Maar die knijpt wel nog de mondhoeken een beetje bijeen, en veel paarden vinden dat ook niet fijn.
Een ongebroken trens (geen stang dus) is nog zachter, omdat die de mondhoeken niet bij elkaar drukt, én niet in het gehemelte kan prikken. Dat ligt lekker stil in de mond.
Verder zou ik een redelijk dun bit nemen. 14 mm is een fijne maat voor een klein ponymondje. Er wordt wel gezegd dat dikker zachter is, maar als de mond te klein is dan kunnen ze hem niet goed dichtdoen, dus dat is niet altijd waar.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:58

1 maatje groter dan shet is 10 cm of zo? Dan wordt het idd moeilijker om iets te lenen. Er bestaat geloof ik wel een bitten-centrale waar je allerlei bitjes kan lenen. Als je de zoekfunctie gebruikt zal je die wel tegenkomen Lachen

Wat je als eventuele noodoplossing zou kunnen proberen is een stuk zeem om het bitje naaien, dan werkt hij al wat zachter in en dat is ook zachter in de mondhoeken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:00

MysticTinker schreef:
Enkelgebroken is niet altijd zo zacht. Als het gehemelte van het paardje niet zo hoog is dan kan een enkelgebroken trens daar tegenaan prikken.
Een dubbelgebroken trens kan dat niet, en is dus zachter. Maar die knijpt wel nog de mondhoeken een beetje bijeen, en veel paarden vinden dat ook niet fijn.
Een ongebroken trens (geen stang dus) is nog zachter, omdat die de mondhoeken niet bij elkaar drukt, én niet in het gehemelte kan prikken. Dat ligt lekker stil in de mond.
Verder zou ik een redelijk dun bit nemen. 14 mm is een fijne maat voor een klein ponymondje. Er wordt wel gezegd dat dikker zachter is, maar als de mond te klein is dan kunnen ze hem niet goed dichtdoen, dus dat is niet altijd waar.

Ik dacht altijd dat ongebroken juist een stang was? Hoe werkt dit bit ongeveer in? Als je bijvoorbeeld iets te uitbundig stuurt (ongelukjes gebeuren).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:04

bromfiets schreef:
1 maatje groter dan shet is 10 cm of zo? Dan wordt het idd moeilijker om iets te lenen. Er bestaat geloof ik wel een bitten-centrale waar je allerlei bitjes kan lenen. Als je de zoekfunctie gebruikt zal je die wel tegenkomen Lachen

Wat je als eventuele noodoplossing zou kunnen proberen is een stuk zeem om het bitje naaien, dan werkt hij al wat zachter in en dat is ook zachter in de mondhoeken.

Dat is niet perse nodig, ik rij net zo makkelijk met haar zonder bit, ik wel verder haar wel gewoon met bit goed kunnen rijden dwz ook ontspannen (en dat is voor ons veel oefenen).

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:05

een ongebroken trens heeft géén hefboomwerking en werkt dus niet in zoals een andere stang. Het ligt stabieler in de mond en kan niet in het gehemelte prikken of het tandvlees samenknijpen.
In dat opzicht is hij dus vriendelijker dan welke andere trens dan ook Lachen

8nnemiek

Een stang heeft altijd een hefboomwerking. Een ongebroken trens heeft dat niet, en daarom dus niet harder in de mond dan andere trenzen. Bij te hard aan een teugel trekken gebeurt er precies hetzelfde als bij een gebroken trens, er komt druk in de ene mondhoek en druk tegen de andere kant van de mond, verder niks Knipoog

Sappos

Een stang heeft hefboom werking (plus vaak kinketting) en dat heeft een ongebroken trens niet. Ik rijd zelf met een dubbelgebroken watertrens van K&K. Aangezien jouw paard een klein mondje heeft zou ik zeker voor een dun bitje gaan, maar als ik jou was zou ik eerst iets uitproberen want veel bitten zijn best prijzig

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:07

Oke bedankt, ik zag ook ergens iets over een stangbit met rolletjes, hoe werkt zo iets?
Ik ga zowiezo nog wel wat mensen om hulp vragen in de omgeving zodat ik geen domme beslissingen maak enz.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:11

Rolletjes zijn erg onvriendelijk.
Natuurkunde: als twee verschillende metalen tegen elkaar schuren dan ontstaat er electriciteit in de vorm van kleine schokjes. En in een paardenmond, met speeksel er tussen, doet dat natuurlijk pijn.. Daarom laten ze het bit meteen los, en veel mensen vertalen dat als: "Mijn paard loopt ineens ontspannen"..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:13

laartjuh schreef:
Oke bedankt, ik zag ook ergens iets over een stangbit met rolletjes, hoe werkt zo iets?
Ik ga zowiezo nog wel wat mensen om hulp vragen in de omgeving zodat ik geen domme beslissingen maak enz.

Als je koperen én zilveren rolletjes bedoelt, zou ik het niet doen...
Die twee metalen wekken samen "stroom" op, wat nog extra geleidt door het speeksel. Dit is dus absoluut geen zacht bit.

Je hebt ook bitten met rolletjes van hetzelfde metaal, die werken alleen als tongspelers waardoor het paard meer speeksel aanmaakt. Deze bitten zijn niet per definitie zachter.

Edit: We zijn het opvallend met elkaar eens Mystic Tong uitsteken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:28

MysticTinker schreef:
Rolletjes zijn erg onvriendelijk.
Natuurkunde: als twee verschillende metalen tegen elkaar schuren dan ontstaat er electriciteit in de vorm van kleine schokjes. En in een paardenmond, met speeksel er tussen, doet dat natuurlijk pijn.. Daarom laten ze het bit meteen los, en veel mensen vertalen dat als: "Mijn paard loopt ineens ontspannen"..

ai, en ik maar denken dat het juist om "te spelen met het bit" was