Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MysticTinker schreef:Enkelgebroken is niet altijd zo zacht. Als het gehemelte van het paardje niet zo hoog is dan kan een enkelgebroken trens daar tegenaan prikken.
Een dubbelgebroken trens kan dat niet, en is dus zachter. Maar die knijpt wel nog de mondhoeken een beetje bijeen, en veel paarden vinden dat ook niet fijn.
Een ongebroken trens (geen stang dus) is nog zachter, omdat die de mondhoeken niet bij elkaar drukt, én niet in het gehemelte kan prikken. Dat ligt lekker stil in de mond.
Verder zou ik een redelijk dun bit nemen. 14 mm is een fijne maat voor een klein ponymondje. Er wordt wel gezegd dat dikker zachter is, maar als de mond te klein is dan kunnen ze hem niet goed dichtdoen, dus dat is niet altijd waar.
bromfiets schreef:1 maatje groter dan shet is 10 cm of zo? Dan wordt het idd moeilijker om iets te lenen. Er bestaat geloof ik wel een bitten-centrale waar je allerlei bitjes kan lenen. Als je de zoekfunctie gebruikt zal je die wel tegenkomen
Wat je als eventuele noodoplossing zou kunnen proberen is een stuk zeem om het bitje naaien, dan werkt hij al wat zachter in en dat is ook zachter in de mondhoeken.
laartjuh schreef:Oke bedankt, ik zag ook ergens iets over een stangbit met rolletjes, hoe werkt zo iets?
Ik ga zowiezo nog wel wat mensen om hulp vragen in de omgeving zodat ik geen domme beslissingen maak enz.
MysticTinker schreef:Rolletjes zijn erg onvriendelijk.
Natuurkunde: als twee verschillende metalen tegen elkaar schuren dan ontstaat er electriciteit in de vorm van kleine schokjes. En in een paardenmond, met speeksel er tussen, doet dat natuurlijk pijn.. Daarom laten ze het bit meteen los, en veel mensen vertalen dat als: "Mijn paard loopt ineens ontspannen"..