Zadel verkopen ; ervaringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elke_fyfel

Zadel verkopen ; ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 11:16

Hallo Bokkers.
Ik weet niet of dit topic goed staat, maar ik wist niet waar ik hem anders moest zetten.
Ik had een vraagje ivm een zadel verkopen.
Ik wil binnenkort een zadel hier op bokt verkopen, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen ivm passen van het zadel.
Dus nu wou ik graag ervaringen van andere horen. Gingen jullie met het zadel naar daar? Kwamen de voorlopige kopers het zadel ophalen en pasten zij dan? Maar hoe regelen jullie het geld dan?

Groetjes, Elke

Wartertje

Re: Zadel verkopen ; ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:28

Zij willen het zadel kopen, dus zij zullen met paard en handel (tenzij ze dat niet willen) naar jou moeten komen. Als mensen er over internet zeker van zijn dat het past dan moet je ze altijd laten bieden excl. Daarbovenop komen de verzendkosten nog en die zijn allemaal voor de koper als ik me niet vergis. Succes met het verkopen trouwens! Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:03

Precies zoals wartertje zegt: de koper wil het zadel hebben, dus die zal actie moeten ondernemen als ze het zadel willen passen. Verder is zeker verstandig om de koper ook de verzendkosten te laten betalen.

En houd vast aan je (reeele) prijs, vaak worden er hele lage biedingen gedaan, trap daar niet in Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:33

Ik ben wel met mijn zadel naar mensen toegeweest, maar alleen enigszins in de omgeving. Een andere optie is het verkopen en dat ze dan een week hebben om te passen en eventueel terug te brengen. Moet je wel afspreken wat er gebeurd bij beschadigingen, diefstal of verlies en dat op schrift stellen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:14

Je kunt het ook zo doen, dat de kopers eerst het geld moeten overmaken en dan datgene wat je wilt verkopen pas opstuurt als je het geld op je rekening hebt staan. Voor de kopers een vertrouwens questie, maar jij weet wel zeker dat jij je geld krijgt. En anders opsturen met Rembours? Succes ermee!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:22

Ik heb het een keer verstuurd, heel gedoe om een zadel goed in te pakken! Maar het zadel was goed aangekomen.
Een andere keer kwam er iemand die zijn paard vlakbij had staan, die wilde het graag passen. Gaf een borgsom en rijbewijs af. Maar ik kreeg een superstoffig smerig zadel terug terwijl ik er zelf altijd héél zuinig op was en het super gepoetst mee had gegeven. Was meteen de laatste keer dat ik dat gedaan heb. Dat zadel toen verkocht aan iemand die het kwam ophalen. Zelf zou ik het zadel ook altijd ophalen, kan je de kwaliteit en boom controleren. Mocht het niet passen, kan de zadelmaker er altijd nog veel aan doen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:06

Ik ben met mijn vorige zadel naar de kopers toegegaan. Het meisje was erg enthousiast en zei dat ze het wilde kopen als het zou passen. Omdat ik er graag vanaf wilde, ben ik er naartoe gereden en ze heeft het gekocht dus allebei blij.
Als het niet blijkt te passen, heb je dan wel een rit voor niks gemaakt, maar ja dat weet je vantevoren als je zo'n afspraak maakt. Beter is dat de kopers naar jou toekomen, dat scheelt je wel de reiskosten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:07

Volledig bedrag direct afreken bij afhalen (ik breng niks). Bij niet passen binnen 3 dagen retour in dezelfde staat (maak foto's!). Niet mee eens? Gaat het feest niet door.

Uiteindelijk overigens ingeruild bij ruitersportzaak, wel zo makkelijk. Wat een zeikerds kom je tegen zeg.....

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:12

Ik vroeg mensen of ze hun ID of iets wat erop lijkt achter wilden laten, en het zadel dezelfde dag nog terug wilden brengen. Achteraf geen erg goede manier, maar geen problemen mee gehad, terwijl meerdere mensen het zadel mee hebben gehad.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:27

[LZP] > [HAR]

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:03

Ik heb mijn oude zadel een paar maanden geleden via MP verkocht. Heb er goede foto's van gemaakt zodat mensen een idee konden krijgen van het soort zadel. Verder een duidelijke omschrijving met daarin het merk, type, soort zadel, maat zadel, maat boom, etc. Daarnaast ook gemeld op wat voor type paard het lag.
Degen die het kocht woonde niet gek ver en vroeg of ik het kon komen passen. Ze heeft daar reiskosten voor vergoed omdat ik aangaf niet graag voor niets langs te komen.
Had ze geen reiskosten willen betalen, dan was ik het niet langs gaan brengen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:59

Paar keer nu een zadel verkocht via MP.
Eigenlijk nooit gezeur aan de deur gehad - mensen die uiteindelijk kwamen hebben ook gekocht.

Okee, een keertje moest ik even samen met koper en zadel langs zadelmaker voor boomcontrole maar dat is hier 4km verderop en de koper was een bekende.

Goed omschrijven wat je verkoopt scheelt een heleboel gezeur.
Beschrijf op wat voor type paard het zadel goed past. Beschrijf hoe de zit is. Weet de maat! en plaats representatieve fotos.

Want als er een scheur in het zitvlak zit, en je laat dat niet zien, de kijkers zullen het zeker zien en dan heb je gezeur. Als je het vooraf verteld, weet je zeker dat er kijkers komen die dáár niet teleurgesteld over zullen zijn.

Ik rijd geen vele km's om het zadel te laten passen (1x gedaan, nooit weer). Men mag op mijn eigen paarden zien hoe het zadel past (maar niet rijden, daar zijn mijn paarden niet geschikt voor).

Men mag het zadel terugbrengen in dezelfde conditie als het toch niet goed past. Dat wel binnen 7 dagen.

Ik heb trouwens 1x een zadel per post verzonden (zadel was gekocht als showmodel voor een doe-het-zelf-zadelmaak-cursus Clown, men wilde het toch uit elkaar gaan halen), maar ik vond het nogal een gedoe om een zadel in te pakken voor een postzending. Daarom wil ik liever niet weer verzenden.

scaramoush

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:58

De mensen komen het zadel ophalen en 'betalen' het volle aankoop bedrag als het zadel niet past dezelfde dag of de volgende dag in dezelfde staat terug brengen. Ik zou nooit bij vreemden mijn ID achterlaten! Op deze manier heb ik al 6 zadels geprobeert bij mijn nieuwe paard zonder problemen en nog steeds geen goed zadel gevonden overigens....

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:35

Ik heb het zo gedaan ik had via marktplaats een zadel gezien wat ik graag wou.
Ik had afgesproken het zadel tekomen halen en hun het geld tegeven en als het niet zou passen ik terug zou komen en me geld terug kreeg.
Ik vind dit wel een goede oplossing want het is een hoop geld en stel het zou niet passen zit je met een zadel wat niet past.
Overigs lag het helemaal goed maar ben ik wel naar Divoza gegaan om het zadel ook na telaten kijken Conclusie: Zadel had een gebroken boom.
Dus vandaag ga ik terug naar Rozendaal zelf woon in in Delft dus wel een uurtje rijden heen en terug.
Krijg wel me geld terug eigenaresse zegt dat ze dit niet wist maar dat weet je natuurlijk nooit!

Maar goed ik vind wel dat je de mogelijkheid moet krijgen om hem te kunnen passen.
Verder kunnen mensen je zo naaien.
En het is een hoop geld om als koper maar de vertrouwen tehebben dat je het zadel dan ook wel krijgt en niks aan mankeerd.
Ik vind dit ook wel een goede oplossing om hem zo ook natelaten kijken door een erkend zadel maker zo dat je zeker weet dat er niks aan mankeerd.
Helaas was het met dit zadel wel zo wat ik nu thuis heb liggen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:04

Ik heb een goede en slechte ervaring met zadels verkopen en van te voren laten passen. Toen ik mijn eerste zadel te koop had was er iemand die interesse had. We hadden afgesproken dat zij het zadel kwam ophalen en ik het zadel dan, na het passen en testen enzo, weer op zou halen. Toen ik het zadel op had gehaald was ze mijn singel 'kwijt' en kreeg ik 1 of ander goedkoop ding erbij mee. Later nooit meer wat gehoord, singel nooit terug gehad. Hamer . Toen ik mijn zadel toen, via opsturen naar iemand anders, had verkocht had ik die singel er maar gewoon bijverkocht. Vreselijk stom.

De tweede keer heb ik een zadel via bokt verkocht aan een meisje hier vlabij. Zij kwam het halen, liet meteen dezelfde dag weten dat het pastte en heeft toen netjes betaald. Was hier vlakbij en kon prima zo. Lachen

Zelf heb ik 2 weken geleden een zadel via marktplaats gekocht. Ze wilde het eerst opsturen, maar na lang twijfelen zag ik dat toch niet zo zitten. Dus toen heb ik mijn vriend zo ver gekregen om 80 km in de auto heen en 80 weer terug om het zadel op te halen. *LOL* Natuurlijk verkeerde het zadel in nieuwstaat, maar je weet maar nooit..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:12

Ik heb laatst ook een oude stubben dressuur via bokt gekocht.
Nette prijs en net zadel.
Het had gebruikerssporen en een likje verf moest er wel op, maar toch.
Ik heb hem trouwens via de post laten komen, Kon hem ook ophalen, maar geen tijd.
Boom is oké en kussens moet ik iets aan laten passen, heb ik een fijn tweede zadel voor de pony, nu nog een bijrijder. Knipoog

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:15

Ik heb dus nu een probleem wie kan mij helpen.

Ik heb een zadel gezien op marktplaats zelfde als wat ik eerst had een Rossner Amerika.
Nu weet zij de boommaat niet. Nors opkijken
Hij is 2 jaar oud dus vind dit al raar als je een zadel koopt neem ik aan dat je dan wel weet welke boommaat der op je paard ligt vooral als je hem net gekocht hebt wat hier dus het geval is.
Nu is het in drenthe en ik woon in Delft ver weg dus 2 uur rijden ik had al voor gestelt dan de koste te delen omdat ik hem eerst wil passen.
Maar ze wil niet in de reiskosten delen en ik mag hem niet terug brengen als hij niet pas of als er wat aan mankeerd.
Wat zouden jullie doen ik heb gevraagt of ze hem dan op wil meten maar dat wil ze dan wel maar goed hebben jullie tips ik wil hem dan eventueel wel op laten sturen maar vind het een hoop geld wat ik moet storten.

En wat kwa gegevens?
Zodat als ik het product niet krijg ik hier wel mee naar de politie kan gaan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:02

@x_Mliss. Sorry hoor, maar als ie niet past en je kunt hem niet terug doen, gaan er bij mij bellen rinkelen.
Dus niet kopen.
Beter iets meer geld uitgeven en dan dichterbij iets gaan zoeken.
Tenminste, dat zou ik doen. Bloos

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:25

Tip: breng het naar een 2e hjands ruitersportwinkel of naar een ruitersportzaak bij jou in de buurt die 2e hands zadels verkoopt. Meer kans dat daar iemand is die op zoek is naar zo'n zadel als de jouwe, en zelf hoef je geen moeite te doen om het te verkopen. Misschien krijg je er iets minder geld voor, maar hoef jer er ook niet overal mee lopen zeulen voordat je een koper hebt. Succes ermee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:34

Ik heb mijn oude dressuurzadel ergens in Noord-Holland verkocht, en woon zelf in Zuid-Limburg Tong uitsteken
We zijn daar toen wel heen gereden om te passen, en hadden afgesproken: als het past wordt het meteen betaald, als het niet past werden alleen de benzinekosten aan ons betaald (en dat was ongeveer 50 euro). Gelukkig pastte het zadel, moest alleen wat worden opgevuld.
Mijn tweede zadel was een barefoot, dus die heb ik gewoon verstuurd met de post nadat de betaling binnen was Lachen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:20

kaatje77 schreef:
@x_Mliss. Sorry hoor, maar als ie niet past en je kunt hem niet terug doen, gaan er bij mij bellen rinkelen.
Dus niet kopen.
Beter iets meer geld uitgeven en dan dichterbij iets gaan zoeken.
Tenminste, dat zou ik doen. Bloos

Ja ik denk dat ik het ook maar laat ze vraagt er 550 euro voor...
Ziet er netjes uit maar als ik niet mag passen zit ik weer met een zadel opgescheept Sigaar
Heb me andere net terug gebracht.
Wat een gedoe zeg ik dag koop ff snel nieuw zadel voor me verzorgpaard ja fout Clown

Ik heb op de site van Divoza ook Rossners gezien heeft iemand daar ervaring mee?
Er staan namelijk geen foto's bij en het is helemaal in Leek(groningen die kant ergens)
Er staat wel bij uitmuntend maar goed daar heb ik niks aan. Clown
Maar goed dan weet ik wel zeker dat ik me spullen krijg alleen foto's??
Wil wel zien wat ik koop namelijk Clown
Weten jullie hoe dit werkt?
Hoorde wel dat je hem binne 8 dagen terug kon sturen.

En ik wou graag een 17'5 inch maar er staan alleen 18''inch zadels maar is dit veel verschil?
Of valt dat mee heb namelijk niet zo n grote kont Clown haha

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:30

ik heb ervaring met het kopen en verkopen van zadels via internet/telefoon. Met het kopen had ik ze meegenomen en betaald, met de voorwaarde het terug te mogen brengen bij niet passen. het eerste zadel paste niet maar nam mijn vriendin dezelfde dag nog van me over. Scheelde weer een ritje van 60 km. Haha!

Verkopen:
-een keer aan een ruitersportzaak verkocht omdat ik het inruilde voor een ander zadel
- een keer aan een man verkocht via bokt die het zadel wilde uitproberen. Hij kwam er ver voor rijden en wilde dan even op het zadel zitten op mijn pony. Ik vond het prima, het was geen grote man. Hij vond het zadel lekker zitten en nam het mee zonder het te willen ruilen. het was ook een heel zacht zadel, een kentaur. Maar te breed voor mijn pony
- mijn huidige zadel staat te koop. Iedereen mag het meenemen en terugbrengen binnen 2 dagen als het niet past. ik lees hier dat dat weleens lastig is geweest. Ik verkoop mijn zadel kaal omdat ik zeer gehecht ben aan mijn singel.

Ik zou niet snel gaan rondrijden met mijn zadel, daar heb ik geen tijd voor. En ik geef het alleen mee als ik het bedrag krijg wat is overeengekomen.

succes ermee!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:45

En stel dat je nou een beschadigt zadel terug krijgt Clown

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:44

Ik heb mijn zadel voor een zeer nette prijs kunnen verkopen op marktplaats. Mijn vader is toen met het zadel naar dat meisje toe gegaan en zij heeft het gepast samen met haar instructrice en toen hebben ze het zadel gekocht.

Via marktplaats gewoon laten bieden, je hebt zelf snel genoeg door of ze wel of niet serieus zijn. (Ik kreeg een bod van 400 euro op een KN symphonie van 1,5 jaar oud, das echt voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten) Ook moet je even geduld hebben en je zadel niet aan de eerste de beste verkopen. Ik heb m'n zadel ongeveer 3 weken te koop gehad voor het verkocht was en een hele lading onzin biedingen gehad.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:44

Bij divoza mag je gebruikte zadels op proef meenemen, betaald en als je het binnen gestelde termijn met waarmerk terugbrengt, krijg je je geld terug. Ik meen dat ze zelfs willen opsturen, even bellen dus over het hoe en wat