Wie heeft er ervaring met dit koudbloedzadel???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collinnnnn

Wie heeft er ervaring met dit koudbloedzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 20:19

Zoals je titel al zegt, ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met dit zadel.
Ik wil het evt aanschaffen voor mijn tinker van 1,65m met een vrij lange rug.

Afbeelding

Meningen en ervaringen graag!!!

8nnemiek

Re: Wie heeft er ervaring met dit koudbloedzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:51

Wat voor zadel is het, welk merk?
Eerlijk gezegd ziet het er erg goedkoop uit vanaf de foto.. overal ribbels in het leer, en de zweetbladen zien er geperst uit..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:01

Misschien een beetje voorbarige reactie? een ribzit is niet goedkoper hoor, wel zachter. Vroeger in het leger kregen alleen officieren zadels met ribzit.

ik heb een ijslanderzadel voor mijn tinker, nl zoeentje als deze:
Afbeelding

Die bevalt me helemaal super! Ik had hem gekocht voor de buitenritten maar heb zelfs nooit meer op mijn dressuurzadel gezeten.

*edit*
Ik heb het zadel bekeken en eerlijk gezegd denk ik niet dat een zadel van 235 euro nieuw wat kan wezen. Via http://www.marktplaza.nl/winkel.php?winkelnr=73818 heb ik mijn zadel gebruikt gekocht, ik kan je dit zeker aanraden. heb je voor een beetje meer een zadel wat weliswaar gebruikt is, maar goede kwaliteit. Je kunt er alles mee en is erg geschikt voor buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:17

Dit soort zadels hebben wel vaak een breed tussenkanaal. Probeer hem eens in het echt te zien, zou ik zo zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:26

Dat zadel op de tweede foto ziet er inderdaad véél beter uit qua kwaliteit.
Maar van de foto kun je dat niet altijd goed zien natuurlijk.

Oja, in mijn vorige reactie (overal ribbels in het leer), bedoelde ik dus niet de grote ribbels die er horen te zitten Tong uitsteken maar de kleine kreukeltjes in de zitting Knipoog

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 00:08

Alvast bedankt voor de reactie's tot nu toe.
Ik hoef niet specifiek en persé dit zadel, maar inderdaad een ijslands zadel lijkt me wel wat, want het schijnt ook heerlijk te zitten, wat wel lekker is als je ritten van 4,5 á 5 uur maakt. Knipoog

Ik vind alleen de kniestukken in suede niet mooi van het zadel op de foto, maar das mijn mening!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:12

Is dit de excelsior? Mijn advies: Niet kopen! Het was voor mijn trekpaard te breed en te lang...Hij heeft een schoft van 1,65 en weegt 950 kilo... Ik denk dat een tinker erin verzuipt Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:36

Collinnnnn schreef:
Alvast bedankt voor de reactie's tot nu toe.
Ik hoef niet specifiek en persé dit zadel, maar inderdaad een ijslands zadel lijkt me wel wat, want het schijnt ook heerlijk te zitten, wat wel lekker is als je ritten van 4,5 á 5 uur maakt. Knipoog

Ik vind alleen de kniestukken in suede niet mooi van het zadel op de foto, maar das mijn mening!

Een ijslands zadel is inderdaad gebouwd voor een brede en korte rug, da's dus mooi voor een tinker, en omdat het zwaartepunt iets verder naar achteren ligt dan bij een gewoon zadel, is het voor het paard comfortabeler bij lange ritten. Een dressuurzadel heeft het zwaartepunt juist iets verder naar voren om de achterhand iets minder te belasten, zodat die gemakkelijker onder kan treden (...)

Veel ijslanderzadels zijn erg vlak, die van mij is wat dieper. (Het is een Feldmann Waldhausen.) En een extra voordeeltje: door de ringen kan je er een zadeltas aanhangen.

En wat die kniestukken betreft: ik denk dat een zadel vooral functioneel moet zijn. Maar goed, ieder zijn keus!

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 13:08

Bedankt voor je antwoord Beantsje.
Maar het oog wil ook wat!
Ik begrijp best dat het een goed zadel moet zijn, wat op de eerste plaats echt goed moet liggen op de rug van je paard, maar ik wil wel iets waar ik qua uiterlijk ook tevreden mee ben. Haha!

Op dit topic kan een slotje!