Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jolliegirl schreef:Een paardenbeen word over de 45 graden! en ja.. er zijn metingen gedaan bij een kennis
ik heb peesjes met gaten erin, en het been is nog normale temperatuur na het rijden als de onbeschemrde achterbenen
maarja de meningen zijn erover verdeeld...
Jolliegirl schreef:Een paardenbeen word over de 45 graden! en ja.. er zijn metingen gedaan bij een kennis
ik heb peesjes met gaten erin, en het been is nog normale temperatuur na het rijden als de onbeschemrde achterbenen
Skitter schreef:Jolliegirl schreef:Een paardenbeen word over de 45 graden! en ja.. er zijn metingen gedaan bij een kennis
En dit testje is gedaan toen je bandages gebruikte? Toen je peesbeschermers gebruikte dan? Hoe warm werd het er daar wel niet onder![]()
Maar ik ben het overigens met Pradaatje eens, je kan heel veel vinden in andere topics.
Cassidy schreef:Pezen zijn gemaakt van eiwit.
Eiwit stolt boven de 40 graden.
Niet gestold eiwit (bijv. ongekookt ei) heeft meer rekkracht dan gestold eiwit (gekookt ei).
Hoge temperaturen = gestold eiwit = verminderde flexibiliteit = verhoogde kans op peesblessure.
Beenbeschermers met gelvoering/bandages die te goed sluiten zijn funest voor de warmte afvoer.
Bij de paardendrogist kun je peesbeschermers van Dalmar krijgen, deze hebben ventilatie gaten en dat maakt zeer zeker wat uit. Kennis op stal gebruikt ze, voor mijn paard zijn ze helaas te groot (alleen maat Paard te krijgen)
Jolliegirl schreef:goed uitgelegd
Ik heb er zelf gaten in gemaakt
Cassidy schreef:Jolliegirl schreef:goed uitgelegd
Ik heb er zelf gaten in gemaakt
Maar of dat afdoende is? Zie je verschil met voorheen?
Cassidy schreef:Peesbeschemers voorkomen dat bij te ver ondertreden van de achterbenen deze de pijpen van de voorbenen (en zo de pezen) aantikken en zo kunnen beschadigen. Bandages bieden daarvoor te weinig bescherming. Optimale steun krijg je niet door bandages, zorg dat de botten, banden en pezen sterk worden door dagelijks 10 minuten op harde bodem te stappen (kan uitstappen zijn na het werk).