Bandages niet goed bij het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

yorin

Bandages niet goed bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 22:34

Hallo allemaal!

Heb even een vraag nu snap ik er namelijk niets meer van! Eerst is mij altijd verteld dat het bandageren van een paard goed is voor het opwarmen van de pezen! En zo goed te kunnen trainen omdat de pezen eerder warm zijn.. ( zit een punt in)

Maar vandaag hoorde ik weer dat bandages onder het actief rijden en trainen helemaal niet goed zijn.. Want als je bandageerd worden de pezen warm, door de bandages kan deze warmte niet weg en rekken door de warmte de pezen eerder en extra uit.. Dus het was beter om zonder bandages te rijden.. en dan toch maar met peesbescherming te gaan trainen.. ( zit ook een punt in )

Is dit zo of niet ik snap er namelijk helemaal niets meer van.. ik bandageer nooit ik rijd altijd met peesbescherming maar ik wil dit toch wel even weten.?

Wie kan me hier goede info over geven wat ook klopt haha

Groetjes sabrina

Skitter

Re: Bandages niet goed bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:54

Het argument is dat de pezen warm worden onder bandages maar worden ze dan niet warm onder peesbeschermers?? Verward Die zijn alles BEHALVE ademend, aangezien ze van plastic en neopreen zijn.
Het lijkt MIJ dat (als ze warm worden) ze juist warmer worden onder peebeschermers. Maar goed wie ben ik he Knipoog

En zo warm wordt het ook weer niet hoor, dat de pezen gaan uitrekken of iets dergelijks. Dat moet wel heul warm zijn.

Ik gebruik bandages wel tijdens het rijden. Op mn stage, op mn eigen paarden en nu weer op mn werk. En ik heb nog nooit, lees NOOIT een paard gezien die geblessuurd werd door (correct gebruikte, overigens) bandages. Serious, die moet ik nog tegen komen. En bandages werden/worden ook gewoon gebruikt in de zomer hoor. Dus het zal wel meevallen hoe warm het er onder wordt. Daarbij komt nog eens kijken dat bandages een stof is, en stof is ademend Lachen In ieder geval MEER ademend dan de niet-ademende plastic/neopreen peesbeschermers.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:57

Een paardenbeen word over de 45 graden! en ja.. er zijn metingen gedaan bij een kennis Lachen

ik heb peesjes met gaten erin, en het been is nog normale temperatuur na het rijden als de onbeschemrde achterbenen Lachen

maarja de meningen zijn erover verdeeld...

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:59

Er zijn hier al zooooveel topics over.. Even zoekfunctie gebruiken Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:12

Jolliegirl schreef:
Een paardenbeen word over de 45 graden! en ja.. er zijn metingen gedaan bij een kennis Lachen

ik heb peesjes met gaten erin, en het been is nog normale temperatuur na het rijden als de onbeschemrde achterbenen Lachen

En dit testje is gedaan toen je bandages gebruikte? Toen je peesbeschermers gebruikte dan? Hoe warm werd het er daar wel niet onder Slapen

Maar ik ben het overigens met Pradaatje eens, je kan heel veel vinden in andere topics.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 10:56

Jolliegirl schreef:

Nou die man die ik ken heeft hier dus cursusen van gevolgd..
en ja het lijkt me wel dat de pezen warmer worden onder bandages dan onder peesbescherming.. ik heb ook airbescherming.. de warmte kan onder bandages niet weg en onder peesbescherming beter dacht ik zo

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:01

Skitter schreef:
Jolliegirl schreef:

En dit testje is gedaan toen je bandages gebruikte? Toen je peesbeschermers gebruikte dan? Hoe warm werd het er daar wel niet onder Slapen

Maar ik ben het overigens met Pradaatje eens, je kan heel veel vinden in andere topics.

beide.
Peesjes werden ook over de 45 graden.
Ik heb die resultaten nogwel ergens op stal liggen, kan het vanmiddag evt. er even bijzoeken en het hier overtypen als het jullie intereseert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:07

Pezen zijn gemaakt van eiwit.
Eiwit stolt boven de 40 graden.
Niet gestold eiwit (bijv. ongekookt ei) heeft meer rekkracht dan gestold eiwit (gekookt ei).
Hoge temperaturen = gestold eiwit = verminderde flexibiliteit = verhoogde kans op peesblessure.

Beenbeschermers met gelvoering/bandages die te goed sluiten zijn funest voor de warmte afvoer.

Bij de paardendrogist kun je peesbeschermers van Dalmar krijgen, deze hebben ventilatie gaten en dat maakt zeer zeker wat uit. Kennis op stal gebruikt ze, voor mijn paard zijn ze helaas te groot (alleen maat Paard te krijgen)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:11

Ho daar gaan we weer. Volgens mij is hier elke maand een topic over...

Meningen zijn en blijven hierover verdeelt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:11

Cassidy schreef:
Pezen zijn gemaakt van eiwit.
Eiwit stolt boven de 40 graden.
Niet gestold eiwit (bijv. ongekookt ei) heeft meer rekkracht dan gestold eiwit (gekookt ei).
Hoge temperaturen = gestold eiwit = verminderde flexibiliteit = verhoogde kans op peesblessure.

Beenbeschermers met gelvoering/bandages die te goed sluiten zijn funest voor de warmte afvoer.

Bij de paardendrogist kun je peesbeschermers van Dalmar krijgen, deze hebben ventilatie gaten en dat maakt zeer zeker wat uit. Kennis op stal gebruikt ze, voor mijn paard zijn ze helaas te groot (alleen maat Paard te krijgen)

goed uitgelegd Lachen
Ik heb er zelf gaten in gemaakt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:13

Jolliegirl schreef:
goed uitgelegd Lachen

Maar of dat afdoende is? Zie je verschil met voorheen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:02

Cassidy schreef:
Jolliegirl schreef:
goed uitgelegd Lachen

Maar of dat afdoende is? Zie je verschil met voorheen?

zoals k net zei ja Lachen
de benen zijn evenwarm als de onbeschermde achterbenen Lachen

maar rij alleen buiten met peesjes omdat t paard op ijzers staat

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 14:18

ik weet wel dat je aan pezen meer dan 500 kilo kunt hangen voor dat ze knappen... maar dan niet in warme conditie..

Maar als ik het goed begrijp is het dus beter om met peesjes te rijden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:22

Peesbeschemers voorkomen dat bij te ver ondertreden van de achterbenen deze de pijpen van de voorbenen (en zo de pezen) aantikken en zo kunnen beschadigen. Bandages bieden daarvoor te weinig bescherming. Optimale steun krijg je niet door bandages, zorg dat de botten, banden en pezen sterk worden door dagelijks 10 minuten op harde bodem te stappen (kan uitstappen zijn na het werk).

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:50

Cassidy schreef:
Peesbeschemers voorkomen dat bij te ver ondertreden van de achterbenen deze de pijpen van de voorbenen (en zo de pezen) aantikken en zo kunnen beschadigen. Bandages bieden daarvoor te weinig bescherming. Optimale steun krijg je niet door bandages, zorg dat de botten, banden en pezen sterk worden door dagelijks 10 minuten op harde bodem te stappen (kan uitstappen zijn na het werk).

Oke maar dit wist ik al Vingers aflikken Pling

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:27

Ik gebriukte ook vaak bandages bij mijn verzorg pony maar
daar merkte ik ook nooit dat de pezen te warm zouden zijn...

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:29

Als je de zoekfunctie even gebruikt vindt je een hele boel topics over dit onderwerp.
Hierbij dus een slotje Lachen