Kosten andere gespen aan teugels laten zetten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Kosten andere gespen aan teugels laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 21:36

Vandaag heb ik m'n paard even met halster om vastgezet op stal om iemand te helpen met een paard in de trailer te laden. M'n paard stond dus vast aan het halster, bleef rustig (ik had er een half oog op gericht). Hoofdstel heb ik onder het halster gelaten, want ik had haar net opgezadeld. Helaas is er toch iets gebeurd waardoor de teugel bij een gesp geknapt is, ik denk ze even geschuurd heeft.
Kan een keer gebeuren, maar ware het niet dat dit juist teugels zijn van een duur hoofdstel met grote koperen gespen en koperen passanten. Je kunt dus niet even nieuwe teugels aan het hoofdstel hangen, want dat is geen gezicht. Valt ook meteen op. Het hoofdstel is heel mooi fijn, maar heeft toch enorme gespen en passanten. Ik heb het toen gekocht omdat het volledig aan m'n eisen voldeed: stang en trens, dus geen sperriem, mooi leer, veel koper, fijn afgewerkt en geen aansnoerneusriem.
En laten maken is ook geen optie, want dan zit de gesp in het midden niet meer precies in het midden en dat vind ik irritant (je zou dus 1 kant zo'n 10 cm moeten inkorten, best veel dus).
Maar goed, wil ik het hoofdstel dus weer fatsoenlijk kunnen gebruiken, dan moeten er dus nieuwe teugels aan. Gladlederen van een goede kwaliteit en zo smal mogelijk. Gladlederen teugels zijn er wel te vinden, maar dan moet je dus alle gespen laten omzetten. Wat kost zoiets? Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Kosten andere gespen aan teugels laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:15

Het ligt eraan wat voor gespen je wil. H&S verkoopt kopere gespen, maar Imperial Riding ook. En dan heb je natuurlijk ook het Engelse werk, kan de prijs wel eens opzoeken.

Het eraan laten zetten zal de hoofdprijs niet zijn, het moet wel netjes gebeuren, dus ik denk zo tussen de 10 en 20 euro.

De teugels moet je zelf uitzoeken, dat is zo persoonlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:40

De gespen heb ik al, die zitten immers aan de kapotte teugels. IK wil dus nieuwe teugels en daar andere gespen aan. Of evt. de teugels volledig laten namaken.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:15

germie schreef:
De gespen heb ik al, die zitten immers aan de kapotte teugels. IK wil dus nieuwe teugels en daar andere gespen aan. Of evt. de teugels volledig laten namaken.

Repareren of vevangen is geen probleem en kan zelfs een voordeel zijn als je smaller dan standaard zoekt. Een andere optie kan ook zijn enkel de doorn te vervangen als dáár het probleem zit. Meestal is de gesp zelf niet kapot maar de doorn.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 20:23

De gespen zijn ook nog heel hoor, maar alleen het leer is kapot. Ik heb inmiddels een zadelmaker gesproken en hij denkt dat hij zonder de teugels echt in te korten het kan repareren (aan de ene kant zullen de teugels dan zo'n 3 cm korter worden). Ik denk dat ik dat dan maar laat doen.