Korrektor pad.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Korrektor pad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 16:12

Hallo Lachen

Wij hebben onlangs een nieuw paard gekocht. Een 16-jarige KWPN-er.
Natuurlijk moest er een zadel aangeschaft worden, maar dat blijkt dus niet zo makkelijk te zijn voor dit paard helaas...

Het paard is wat te dun. Ze heeft een hoge schoft en een uitstekende ruggengraat. Haar spieren lijken weggedrukt te zijn onder haar schoft (artrofie). Verder wel rondgeribt.

Na heel wat (2-dehands) zadels uitgeprobeerd te hebben zijn we niet veel verder gekomen. Een zadel met een smalle schoft knelt te veel bij de schouders en de bredere bomen zakken uiteindelijk als je erop zit op de schoft. We kunnen een zadelmaker laten komen maar is voor ons eigenlijk te veel geld om een zadel op maat te laten maken. En wat als het paard weer spieren krijgt?

Ik heb verder rondgekeken en kwam de Korrektor Pad tegen. Mijn vraag is dus:

Wat zijn jullie ervaringen met een Korrektor Pad en wat zijn de kosten? Of weten jullie een andere oplossing voor dit 'probleem'-ruggetje?

Redrumfox

Re: Korrektor pad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:30

Wat hierboven aangeraden wordt, is een leuke optie, maar helpt niet bij het passen van een zadel met een paard met artrofie.
Ook zit je als paard en ruiter elke dag in een ander velletje, dus de ene dag kan je meer op links zitten, en de andere dag meer op rechts. De impressie-pad is een moment-opname.

Zoals je het omschrijft, heeft je paard spieratrofie rond de schoft. Hier zal je niet een passend zadel op kunnen vinden, simpelweg omdat elke zichzelf respecterende zadelmakerij, zadels maakt op basis van normale bespiering rond de schoft.

Een Korrector is een prima hulpstuk om de schoft weer voller te maken. Uiteraard komt het ook op jouw rijkunsten aan, daar het opleggen van deze pad niet zomaar spontaan de spieren terug laat groeien, goed gebruik van hals, rug en achterhand spelen daar in mee.

De Korrector kost je rond de 200 euro. Je kan hem op laten sturen, en zelf op maat pompen, of met de zadelmaker erbij, die hem dan afstelt. Dat laatste is zeer aan te raden, zelf ' klooien' vind ik te riskant.

Reken voor het hele zaakje, inclusief komst zadelmaker, zo rond de 300 uit. Helaas verkopen ze nog geen nieuwe ruggen Haha!

Korrectors zijn te bestellen bij www.zadelmakerijboer.nl , of zadelboer hier op bokt.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 18:24

Zo, daar heb ik wat aan! Lachen Dank voor jullie reactie.

Ik ga bij zadelboer informeren en bij de 'paardendokters' (omdat die wat dichter bij ons wonen) om te kijken of we er zo uit kunnen komen.

Zijn er verder geen ervaringen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:13

Is het een optie om boomloos te gaan rijden ??
Dan heb je iig geen pasprobleem meer en met een goede dikke pad eronder hou je de ruggegraat vrij van druk.
Met goed voeren en regelmatige goede beweging zul je dan al snel geen 'gratenbak' meer hebben en zullen de schouders zich ook weer iets gaan vullen.

scaramoush

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:12

Wij hebben er al een boomloos zadel van Randoll's op gehad, met een speciaal Barefoot pad met inlages en die lag al helemaal niet op ons 'graten bakje'... Nu heb je voor de duurdere merken boomloze zadels andere pommels, wat misschien nog een optie zou wezen, maar we zijn eigenlijk geen fan van dit soort zadels.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:17

Zelf oppompen zou ik niet riskeren, het is best heel nauwkeurig, en voor je het weet heb je 'm wat te hard, te zacht of ongelijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:28

@scaramoush: Randolls is ook niet direct het beste merk qua boomloos en qua pad heb je ook heel veel soorten.
Zelf rij ik mijn 21 jarige al jaren boomloos (op een BM). Die is er ook alleen maar beter door gaan uitzien.

Overigens heb je ook nog zoiets als een CorrecTor van Len Brown. Greendistance verkoopt die.
Geen moeilijke dingen met opblazen oid, gewoon onder een redelijk passend zadel leggen.
Op Bokt is er wel het nodige over te vinden en anders via google wel.

Overigens was 'gratenbakkie' lievv bedoeld hoor Knipoog

scaramoush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 06:23

DubbelDun schreef:
@scaramoush: Randolls is ook niet direct het beste merk qua boomloos en qua pad heb je ook heel veel soorten.
Zelf rij ik mijn 21 jarige al jaren boomloos (op een BM). Die is er ook alleen maar beter door gaan uitzien.

Overigens heb je ook nog zoiets als een CorrecTor van Len Brown. Greendistance verkoopt die.
Geen moeilijke dingen met opblazen oid, gewoon onder een redelijk passend zadel leggen.
Op Bokt is er wel het nodige over te vinden en anders via google wel.

Overigens was 'gratenbakkie' lievv bedoeld hoor Knipoog

Greendistance had ik gisteren toevallig gevonden met googelen!
'gratenbakkie' : vond het juist grappig Haha! ....
Bedankt voor de hulp!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:39

Missschien een hele flauwe opmerking, ik weet ook niet waarom je paard zo mager is dat zijn ruggewervel uitsteekt. Maar waarom laat je hem niet eerst wat dikker worden, zonder dat je er op rijd, en ga je dan kijken of je een passend zadel kunt vinden. Lijkt mij toch dat als je nu zoveel geld uitgeeft aan een passend zadel dit zadel op den duur niet meer past omdat hij meet vet en spieren heeft gekregen.

scaramoush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:05

Daar zijn we al druk mee bezig, maar doordat we geen passend zadel kunnen vinden kunnen we niet rijden om haar spiermassa weer op peil te krijgen. Longeren is dan ook een optie maar dat wil ik ook niet teveel met haar doen ivm blessures die ze dan misschien kan gaan oplopen. We hebben haar gekocht voor buitenritjes. We hebben haar nu 3 weken en ik hoop dat ze vermagerd door de verandering van stal terwijl ze wel eet als een dijker... (Wormen spuit ook al gehad natuurlijk), volgende stap is toch laten onderzoeken door de veearts. Corector pad wordt in ieder geval de eerste stap, ik hoop dat gaat werken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:09

Longeren met dubbele lijnen. Kun je ook werken aan rechtrichten.
Of probeer eens hoe ze buiten als handpaard is naast een ander (mak) paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:01

Hoi,

Ik had een beetje hetzelfde met mijn paard. Hoge schoft, atrofie naast de schoft. Zadelboom moest wijd zijn, maar als het de juiste wijdte had, viel het zadel op de schoft door de atrofie. Heb nu een zadel op lucht ( Wow zadel ), dat past, geloof ik, prima.
Maar er zijn ook andere zadels met lucht ( flair systeem ) te koop. Is zelfde principe als de korrektor pad maar dan gelijk in een zadel.

Groetjes,

maris

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:21

Een paard wat ik heb heeft ook atrofie bij de schoft en een hele hoge, lang doorlopende schoft. Ik heb op hem de Kieffer Ulla Salzgeber liggen. Die is ver uitgesneden bij de schoft en past heel erg mooi op dat paard.
Daarnaast heb ik er de korrector onder liggen, om de spieren terug te krijgen. Hij liep echt zoveel beter met de korrector eronder!
Maar dat ligt ook wel aan het paard zelf. Hij heeft lang met een niet-passend zadel rondgelopen, waardoor hij zijn rug niet durfde te gebruiken. Daarnaast is het paard 21 en is dus gevoeliger op z'n spieren.

scaramoush

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:15

Ik heb de Wow eens opgezocht en ben nogal geschrokken van de prijs... ga eens kijken naar de Kieffer Ulla op marktplaats natuurlijk.
Ga morgen eerst een afspraak maken met een zadelmaker, eens kijken wat hij ervan vindt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:33

Wow zadel is idd heel duur, maar er zijn ook andere zadels op lucht die goedkoper zijn..... (zoals b.v Barnsby en Zaldi ).
Kieffer zadels staan er trouwens wel om bekend dat ze kunnen passen op paarden met hoge schoft door de ver terug gesneden kamer.