[WN] Welke westernsporen hebben de zachtste inwerking?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Welke westernsporen hebben de zachtste inwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:24

Ik wil met sporen gaan rijden, maar weet niet welk model het zachtst inwerkt.
Die waarvan de spoor recht naar achter steekt, of die waarvan het wiel aan een boogje zit?
Wat is uberhaupt het verschil, moet je ze anders gebruiken?

En welk wieltje is het zachtst, zo'n "zonnetje" of model "bloemetje" (met openingen tussen de tanden)?

Wie maakt mij wijzer Bloos ?

Tarqsgirl

Re: Welke westernsporen hebben de zachtste inwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:43

Ben ik heel flauw als ik zeg: ''De sporen die aan het rustigste beheerstte been zitten van een ruiter die ze wèrkelijk als kietelinstrument gebruikt'' ?

Bloemetjes zijn zachter als zonnetjes. recht of boogje hangt af van waar jij zit met je benen op jouw paard. Of dat zin heeft dus.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:46

Aafke_ schreef:
Ben ik heel flauw als ik zeg: ''De sporen die aan het rustigste beheerstte been zitten van een ruiter die ze wèrkelijk als kietelinstrument gebruikt'' ?

Bloemetjes zijn zachter als zonnetjes. recht of boogje hangt af van waar jij zit met je benen op jouw paard. Of dat zin heeft dus.

Dat eerste klopt, en omdat mijn been in de galop nog wel eens wat onrustiger wil zijn, wil ik dan zo min mogelijk met mijn sporen zitten pesten Knipoog !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:19

En waarom zou je dan met sporen rijden? Misschien eerst leren rustiger te zitten?
Overigens heb je ook westernsporen zónder wieltje maar met een 'bolletje' aan het eind... westernknopspoor a.h.w. En die zijn ook showlegal, dus je móet geen wieltje...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 09:42

Nou, zo beroerd rijd ik nou ook weer niet hoor Haha! !
Maar ons paard is wat aan de flegmatieke kant en dan wil juist niet zo hoeven 'schoppen', maar hem even een beetje wakker maken door mijn spoortje. Dann hoef ik dus juist minder aan hem te zitten!
Die western knopsporen heb ik toevallig idd gisteren via internet besteld, lijken me prima.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:27

Mijn mening is dat je voor een flegmatiek paard beter een zweep kan gebruiken. Sporen zijn echt om de hulpen te verfijnen. Niet om je paard actiever te laten lopen.

Wellicht geheel overbodig, maar hopelijk is wel eerst de basis van dit paard aangepakt. Op zijn kop geven voor onze fouten is ook weer zo wat Tong uitsteken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:02

@francis bij de wran zijn die knopsporen nog wel illegaal, maar er is een compensatie aan te vragen in bijzondere gevallen zoals Lan met die sarcoid.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:21

Oja. WRAN weer niet... ook achterlijk eigenlijk.. iets diervriendelijkers wat dan niet mag terwijl het bij de rasverenigingen wel mag.. meestal is't andersom...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 09:43

Rietveld schreef:
Mijn mening is dat je voor een flegmatiek paard beter een zweep kan gebruiken. Sporen zijn echt om de hulpen te verfijnen. Niet om je paard actiever te laten lopen.

Wellicht geheel overbodig, maar hopelijk is wel eerst de basis van dit paard aangepakt. Op zijn kop geven voor onze fouten is ook weer zo wat Tong uitsteken

Bij western gebruik je geen zweep Knipoog . Bovendien ben ik het niet met je eens. Als je je paard wat wilt bijdrijven kan het gewoon helpen als je je benen aandrukt met een spoortje, zeker als je niet zoveel kracht in je benen hebt. Bovendien is dit paard altijd (door de vorige eigenaar) gereden met sporen en die druk dus ook gewend. Als ik nu zonder rijd heeft ie af en toe gewoon zoeiets van 'nou, ik hoef maar een heel klein beetje harder'. Ik heb ze niet nodig om het paard lek te prikken of aan het lopen te krijgen Haha! ! Ik wil juist mijn hulp verfijnen, nl maar heel even mijn spoor aan te hoeven drukken in plaats van flink met mijn been te moeten bumpen@

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:54

simodi schreef:
Bij western gebruik je geen zweep Knipoog

Ik zou niet weten waarom niet.
Dat het in de ring niet mag, wil nog niet zeggen dat het in de training niet handig is.
Prima methode, om eerst met het evt behulp van zweepje je paard goed aan het been te maken. Beter dan die op sporen afgestompte paarden die ik toch zeer regelmatig zie. Niet vergeten dat sporen ook in de wedstrijd slechts optioneel zijn. Paard goed aan het been is een basisvereiste om fijn te kunnen rijden.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:05

Dat bedoel ik dus Sonja. Ik had een heel zeepkistverhaal getypt, maar dat is in cyberspace verdwenen. Kwam neer op wat Sonja al schreef. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:18

Idd, waarom niet met zweep rijden? En als je dat niet wilt, heb je altijd nog het uiteinde van je split rein.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:16

Ik heb pas bumper spurs gekocht. Daar prikt je niet ongewild mee en je hebt net wat meer overredingskracht dan alleen met je benen.

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:59

Blijkbaar issie dus juist al afgestompt door spoorgebruik, daardoor reageert'ie niet meer op het been, hij heeft geleerd te wachten op 't spoortje.
Ik ben zeker niet tegen gebruik van sporen (mits op een normale manier) maar vind wel dat ze als verfijning dienen, naarmate je verder in de training komt. Zeker niet om je paard voorwaards(er) mee te moeten porren (ookal is het maar 'iets') Bijdrijven is geen verfijning....
Dan kun je veel beter een zweep gebruiken idd, of, als je dat net als ik gewoon lastig rijden vindt, 't uiteinde van je teugel... Daarmee heb je ze vaak zo weer voor 't been.
En 'bij western gebruik je geen zweep' Verward Sorry hoor, wat een onzinargument...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:04

Sporen als verfijning vind ik weer niet kloppen. Als je al aan verfijning toe bent, kunt je het ook met het verleggen van je benen of kuitdruk af......
Als je sporen gebruikt, is het m.i. altijd een dwangmiddel. Net zoals een zweep of een teugel, je wil tenslotte dat het paard doet wat jij wilt. Hij doet het dus niet dus wl je een middel om het hem wel te laten doen. Teugel ben ik zelf altijd te laat mee, moet het ding toch eerst even anders oppakken, dan zou ik de voorkeur geven aan een dressuurzweep om achter bij te tikken. Heef effectief, zelfs een western gereden paard begrijpt het......

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:38

Als je paard slecht aan het been is, heeft het weinig zin om nog meer been te gebruiken, met of zonder spoor. In dit geval kan een zweep prima werken, juist omdat de motor van het paard achteraan zit. Bij onvoldoende reactie van het been, gebruik je de zweep (voor de duidelijkheid, niet om te meppen maar als extra hulp). Zo kun je je paard opnieuw associeren naar lichtere beenhulpen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:00

Zo zie ik het ook. Ik rijd dus ook met zweep. Alleen oom mijn paard er af en toe aan te herrinneren dat als ik een lichte beenhulp geef, dat ik daar iets mee bedoel! En dat is in de bak natuurlijk; Buiten kan het niet subtiel genoeg, daar is hij maar al te graag bereid er een gang op te gooien!
Maar zo kan je je hulpen steeds meer verfijnen. Voordat je met sporen begint. Ik rijd dus niet met sporen; ik vind mezelf en mijn benen nog niet goed genoeg,

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 16:18

Francis schreef:
Blijkbaar issie dus juist al afgestompt door spoorgebruik, daardoor reageert'ie niet meer op het been, hij heeft geleerd te wachten op 't spoortje.
Ik ben zeker niet tegen gebruik van sporen (mits op een normale manier) maar vind wel dat ze als verfijning dienen, naarmate je verder in de training komt. Zeker niet om je paard voorwaards(er) mee te moeten porren (ookal is het maar 'iets') Bijdrijven is geen verfijning....
Dan kun je veel beter een zweep gebruiken idd, of, als je dat net als ik gewoon lastig rijden vindt, 't uiteinde van je teugel... Daarmee heb je ze vaak zo weer voor 't been.
En 'bij western gebruik je geen zweep' Verward Sorry hoor, wat een onzinargument...

Ik vind je/jullie behoorlijk kort door de bocht met dit soort opmerkingen! Je kent het paard helemaal niet! Dus om maar meteen te concluderen dat ie is afgestompt, sorry hoor, dat slaat echt nergens op. Het paard is juist super te rijden en te sturen, doet t perfect in de trail dus op de milimeter te verplaatsen, en heel werkwillig. Hij galoppeert graag, maakt vliegende galopwissels, need i say more ... Alleen kan hij in het begin bij het draven wat flegmatiek zijn en erg op zijn gemakje. Met een spoortje kan je 'm dan net ff wat wakker maken. Zo duidelijk ...?

En geen zweep bij western: in principe gebruik je die niet bij je westernuitrustig, ik zeg niet dat je 'm niet mag gebruiken! Je moet vooral doen in je training waar jezelf en je paard het beste mee werken. Maar ik wil niet met een zweep gaan rijden als dat niet nodig is en mijn paard gewoon goed aan het been is!

Overigens, mijn 'simpele' vraag was alleen naar de inwerking van verschillende soorten sporen. De discussie of ze wel of niet moeten en of mijn paard dan is afgestompt gaat me eigenlijk wel wat te ver. Daar wordt het antwoord op mijn vraag niet duidelijker op, hoe 'goed bedoeld' misschien!

Skippiedip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:35

Even om het even welke spoor je zou gebruiken, die van mij had ook zoiets van: geen sporen, geen haast. Terwijl ze kon gaan als de brandweer. Maar met spoortje, zonder ze te gebruiken, liep ze veel vlotter, gewoon al door het geluidvan de spoor.
Ik trainde regelmatig zonder, maar soms ook met, gewoon om haar allert te houden.
Helaas in verleden tijd, omdat ze ernstige peesblessure opliep Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:39

simodi schreef:
Overigens, mijn 'simpele' vraag was alleen naar de inwerking van verschillende soorten sporen. De discussie of ze wel of niet moeten en of mijn paard dan is afgestompt gaat me eigenlijk wel wat te ver. Daar wordt het antwoord op mijn vraag niet duidelijker op, hoe 'goed bedoeld' misschien!

Tja, wat moet je verder over de sporen zeggen? Verschil tussen knop en wiel is het verschil tussen 'prik' en 'rol'. En het verschil tussen de verschillende wieltjes voor de 'klassieke' westernsporen kun je het beste even voelen in de winkel door ze over je arm te rollen. Dan voel je dus dat een klaverbladspoor minder gevoel geeft dan eentje met een wat grover wiel. En als je dat zou vergelijken met een dressuur-wielspoortje (met die kleine tandjes) dat die weer wat "venijniger" aanvoelt.

Is niet veel info, maar meer kan ik er eigenlijk ook niet over verzinnen. Kun je daar wat mee? (en zo niet, wat wil je dan precies weten?)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:15

Sonja schreef:
Tja, wat moet je verder over de sporen zeggen? Verschil tussen knop en wiel is het verschil tussen 'prik' en 'rol'.

Even ter aanvulling.. western 'knop'sporen zijn wel anders dan de engelse versie en over het algemeen een stuk milder... Die ik heb hebben echt een 'balletje' van dik een cm. doorsnee aan't eind wat dus niet echt 'prikt'. Zal vanavond thuis even foto maken...

Hier vast een voorbeeld.. 't bolletje aan mijn sporen is nog iets groter dan op deze foto
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:33

De Engelse knopspoor is idd vaak wat kleiner, maar Engelse sporen heb je weer in meer varianten qua achterkant. Dus grotere of kleinere knop, of bv een hamerkop of schuin afgewerkte kant.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:57

Ben inmiddels al wel heel wat verschillende westernknopsporen tegen gekomen... Myler heeft bijv. al vier verschillende. Op de site waar ik bovenstaande foto van heb gehaald staat ook nog een langere, iets gebogen versie en de mijne zien er weer anders uit... 't komt dus wel steeds meer, zeker nu ze ook showlegal zijn (bij APHA en AQHA dus).

Zal straks even foto's maken, wil ik nu net even doen, overlijdt ter plekke m'n camera! Heb toevallig vandeweek die van m'n vriendin over genomen, maar daar moet ik nog even mee kennis maken en software installeren... gaat dus éven iets langer duren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:01

Bedankt voor de info tot nu toe!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:37

Nou, 't is me gelukt een foto te maken én op de PC te krijgen.. cammetje en ik moeten elkaar duidelijk nog wel wat beter leren kennen, maar goed.. voor't idee hier een plaatje, heb er een 10 cent muntje naast gelegd zodat je kunt zien hoe groot die bol is. Door het ronde van de bol vertekent het wat, maar als ik 'em óp het muntstuk leg en recht van boven kijk, zie je de munt net niet meer.. qua omtrek even groot als een 10 cent muntje dus.

Afbeelding