2e hands Anatomica zadel wel of niet kopen? Spoed!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

2e hands Anatomica zadel wel of niet kopen? Spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 18:15

Hallo allemaal

Vanmiddag zijn ze van Drunens Ruiterhuis zadels komen passen. Het zadel van mijn keuze (Anatomica) ziet er netjes uit, is 5 maanden oud en compleet met singel en beugels met riemen. De prijs is 1200 euro (nieuw was 1600 euro zei hij). Het zit heerlijk en rijdt super.

Er is echter 1 puntje: als Jana gewoon netjes recht staat en gaat geeft de kamer genoeg ruimte rond de schoft en liggen de schouders vrij (door 3 mensen gecheckt), maar door haar en mijn scheefheid heeft het zadel wel de neiging ietsje naar links te zakken (vooral als zijn ook wat ongelukkig staat of gaat). Nu wilde hij dit dus ondervangen door de kussen voor allebei iets op te vullen en daarbij de rechter ietjes meer te vullen zodat rechts iets meer ruimte wordt gecreeerd mocht het wat verzakken bij bepaalde houdingen ofzo. Zou geen probleem moeten zijn.

Mijn paardje is het belangrijkst en ik wil niet alsnog een miskoop doen en een slecht passend zadel kopen. Dus mijn vraag aan jullie (graag antwoord van mensen met verstand ervan):

Wat vinden jullie hiervan? Is dit 'normaal', geen probleem en een prima oplossing of klinkt het meer als een verkooppraatje om een niet 100% passend zadel toch net wat beter te maken om maar het duurste van de drie te verkopen?

Bedankt!

*edit: ze hebben toegezegd dat ik het nog terug mag brengen, mocht het toch tegenvallen (ik moet er nog aan wennen na overgang van VZ naar dressuur), dus ik wilde sowieso nog een andere zadelmaker ernaar laten kijken

marloezzke

Re: 2e hands Anatomica zadel wel of niet kopen? Spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:12

een zadel ligt vrijwel nooit meteen goed er moet bijna altijd wel wat aan veranderd worden in de vorm van op of uitvullen.
zowel bij nieuwe als gebruikte zadels.
de anatomicazadels zijn zeker goed! en hun dienen er voor te zorgen dat ze een goed passend zadel leveren aan je dus als het na opvullen niet goed is hoef je het zeker niet te nemen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:15

Inderdaad wat Marloezzke zegt, dat een gebruikte als een nieuwe bijna nooit past.
Eur 1200,00 is niet veel voor het zadel.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 23:10

Dank voor jullie reacties... voel me meteen al stukken geruster erop Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:47

Ik zou nooit een zadel scheef vullen.
Zoiets moet uit de rug komen, niet uit het zadel.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 00:03

Bitch schreef:

Da Bitch was me net voor. Haha!

Inderdaad... werken aan de opbouw van de bespiering aan de zwakke(re) kant. Ja

En je eigen "scheefheid" heb je natuurlijk zelf helemaal in de hand. Knipoog

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 00:46

ik heb ook zo een zadel en mij paard is er beter mee gaan lopen. ze liep nooit over de rug maar altijd met een stramme rug en was niet lekker nagevelijk en toen heb ik zo een zadel gekocht en me paard voelt zich prettiger en ik zelf zit ook een stuk prettiger.
maar je moet nooit je zadel scheef laten opvullen dat is heel erg slecht voor de rug van je paard. dan zou je zelf zitles moeten nemen om JOU scheeftheid eruit tehalen en je paard wordt dan zelf ook rechter.
echt waar spreek uit ervaring.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:10

Ow zucht... Clown Als je de zadelpasser/maker niet meer kunt vertrouwen wat moet je dan als leek zijde? Huilen

Toen hij erover begon had ik ook zoiets van 'is dit normaal?', maar ik had ook al meer gehoord dat een zadel niet meteen 100% ligt en iets aangepast zou kunnen worden dan.

Overigens hebben we hier te maken met een 2e hands. Het is vast ook mogelijk dat het bij de vorige eigenaar iets scheef is geworden door gebruik en dat het rechts bijvullen het eigenlijk weer recht maakt?

Anyway, nu komt er dus zeker nog een 2e zadelmaker bij kijken Ja

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:19

Musicjohn schreef:
Bitch schreef:

Da Bitch was me net voor. Haha!

Inderdaad... werken aan de opbouw van de bespiering aan de zwakke(re) kant. Ja

En je eigen "scheefheid" heb je natuurlijk zelf helemaal in de hand. Knipoog

@ Da Bitch: ok, ik begrijp je punt, maar wat doe je tot die tijd? Gewoon simpelweg het zadel niet kopen en maar hopen op dat perfecte zadel wat wel recht ligt? Ik denk namelijk dat dat probleem bij 99% van de zadels zal blijven niet? De bespiering 'bijwerken' gaat natuurlijk tijd kosten en is extra lastig zonder zadel Clown? (Overigens niet aanvallend bedoeld! is een oprechte vraag)

@ MusicJohn: over mijn eigen scheefheid is gisteren ook nog flink gediscussieerd. Zo vond ik mijn linker beugel te lang, terwijl ze wel gelijk waren. Nu schijn ik dus inderdaad wat in te knikken enzo, maar als ik 'recht' in de beugels ga staan, sta ik dus scheef. Toen viel het mijn vader op dat mijn linkerknie een stukje hoger zat als mijn benen loshingen en ik recht zat, dan mijn rechter. Precies dat stukje wat de linker beugel voor mijn gevoel dus te lang was... Dus ja, ik heb blijkbaar een korter been Clown en dat kan ik er toch echt niet uithalen. Met scheven beugels rijden dus maar...?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:28

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat je een zadel niet scheef moet laten opvullen. Al zou een zadel perfect passen, door de scheefheid van je paard en jezelf zal ie toch scheef zakken (spreek uit ervaring).

Als het zadel verder goed past, zou ik hem nemen. Maar wel de scheefheid van je paard en jezelf aanpakken Ja

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:15

Jana_en_Ik schreef:
Musicjohn schreef:
Dus ja, ik heb blijkbaar een korter been Clown en dat kan ik er toch echt niet uithalen. Met scheven beugels rijden dus maar...?

Als één van jouw benen werkelijk langer/korter is dan het andere, ja... dan lijkt mij dit de enige juiste oplossing. Clown

[toevoeging]

Het komt overigens voor dat de kussens scheef woden opgevuld. Dat gebeurt inderdaad vaak bij een (behoorlijke) ongelijke bespiering. Dan moet daar wel aan gewerkt worden, en na verloop van tijd moeten de kussens wederom aangepast worden.

Maar je mag de kussens nooit scheef opvullen ter compensatie van je eigen scheefheid.

[einde toevoeging]

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 14:17

@MusicJohn: het zal denk ik niet aan mijn eigen scheefheid liggen, omdat ik de neiging heb rechts verder uit te drukken (ivm langer been dus). Ik zou dan verwachten dat het zadel eerder naar rechts wat zou zakken omdat ik het daarheen zou drukken (blijft allemaal maar minimaal hoor Clown), maar in bepaalde stand is het dus juist naar links en dat zal dan wel door het paard komen niet?

Maar wederom bedankt voor al de reacties Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:32

Ik haal uit je verhaal dat je twijfelt over je scheefheid, al dan niet bij paard.
Hoeveel lengte mis je dan met je been? Je gaat het bij een centimeter of 3 pas merken, en dan nog minimaal.
Is je paard gecontroleerd door een fysio, qua scheve bespiering?

Mocht dit allemaal zo zijn, zou ik je eerder aanraden een Korrector aan te schaffen, dit is een pad gevuld met 4 kamers waarin lucht zit. Deze worden opgepompt, totdat het zadel optisch recht ligt.

Waarom lucht? Lucht is zachter dan wol, en geeft zeer goede resultaten bij scheef- of arme bespierde paarden. Doordat het tot een minimum aan te passen is op de rug, kan je precies dat ene plekje ' onder handen nemen'.

Buiten dit om zou je natuurlijk ook een aantal zitlessen kunnen nemen, om er zeker van te zijn dat het geen ' probleem tussen de oren' is.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:55

Anders kun je misschien naar een fysio ofzo, een vriendin van mij was ook scheef (met haar benen) en die had zo'n blokje onder 1 van haar schoenen (aan het kortere been) dat lijkt me voor jou scheefheid wel een oplossing.

Daarbij zou ik ook je zadel niet scheef laten opvullen, zo krijg je die bespiering natuurlijk nooit recht.. Die Korrector klinkt dan een stuk logischer!!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:11

Ik denk dat beenlengte verscil niet veel uitmaakt. Je zit niet op je benenmaar op je zitbeen. Je bekken kan als je zit perfect recht zijn en gelijke druk geven ondanks dat je ene been bijvoorbeeld 10 cm langer zou zijn. Het vrschil in beenlengte merk jedan pas als je staat....

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 15:47

harnessmaker schreef:
Ik denk dat beenlengte verscil niet veel uitmaakt. Je zit niet op je benenmaar op je zitbeen. Je bekken kan als je zit perfect recht zijn en gelijke druk geven ondanks dat je ene been bijvoorbeeld 10 cm langer zou zijn. Het vrschil in beenlengte merk jedan pas als je staat....

Euhm lijkt me inderdaad logisch... als ik zit merk ik er niks van nee en dan is er ook geen druk op de beugels. Dat gebeurt pas als je gaan draven. Clown