Omdat springen toch wel erg leuk is en dat met een dressuurzadel niet echt gemakkelijker wordt zijn wij op zoek naar een springzadel. We hebben nu een Ainsley dressuurzadel. Welk merk springzadel hebben jullie en waarom bevalt hij zo goed, of juist niet. Qua prijs hebben we nog niets in gedachten, het gaat ons even om kwaliteit en comfort. Als het te duur zou worden kunnen we altijd nog op zoek gaan naar een tweedehandse en deze eventueel aan laten passen.
stubben roxanne, met een extra lang zweetblad voor mijn lange benen, en een diepe zit omdat ik er ook dressuurmatig mee wil rijden, ook heeft mijn zadel keilkussens daarvan vond ik de pasvorm mooier op de rug aan sluiten en ik hem hem in de kleur havanna met bijpassend hoofdstel. ben echt super tevreden hoop dat dit zadel net zo lang als m'n paard mee gaat want dan hoef ik mooi geen andere meer.
Ik heb een Kieffer Norbert Koof, voor mij echt het perfecte zadel. Je zit er zo lekker stevig in en als je paard een keer in de stop gaat, lig je er niet meteen voorover af. Dat komt door de grote wrongen voor en achter je been.
Stubben, al wat ouder model. Mijn vriend heeft hem toendertijd nieuw gekocht en er veeeeel mee gereden. Zadel is na zo'n 9 jaar nog steeds in goede staat, zit is een beetje hard, maar bij de nieuwere modellen is deze zachter. Ik vind het fijne en degelijke zadels!
Je kunt wel kijken welk merk zadel wij hebben, maar dat wil niet zeggen dat dat fijn op jouw paard past, of dat jij er lekker op zit. Je kunt het beste een goede zadelpasser bellen, uitleggen welk soort paard je hebt en wat jij zelf fijn vindt zitten. En dan gewoon wat dingen uitproberen.
Indd wat Scum zegt.. En dan zou ik gewoon met je paard naar een zadelmaker toe gaan of bij jou laten komen. Een fijn zadel uitkiezen en die goed passend laten maken, want dat is toch wel erg belangrijk!
Ik heb zelf een Stubben Roxanne. In het begin vond ik hem erg 'hard' zitten maar daar wen je vanzelf aan. Nu vind ik hem super zitten en hij ligt goed op mn paard. Verder zijn Stubben zadels makkelijk aan te passen aan het paard en dat vind ik zelf ook heel belangrijk.
Het gaat mij er even om dat ik weet welke merken er zijn en hoe deze bevallen. Dit kan ik dan weer opzoeken op internet en daar prijzen en info weghalen. Een soort vergelijkend marktonderzoek zeg maar. Zo kom ik niet helemaal blanco bij de zadelmaker terecht. Ik ga liever af op meerdere meningen dan op 1 (die van de zadelmaker/leverancier). Ik ga dus straks zeker niet voor 1 specifiek merk. Allemaal bedankt voor de info.
Hmm kan mijn bericht niet meer aanpassen helaas. Maar ik heb een Pessoa Baloubet Pro springzadel. Echt een heerlijk zadel. Het zadel heeft hele zachte kniewrongen, er zit soort schuim/gel in. Hierdoor heb je veel steun bij je knieën, maar ben je niet gedwongen in een bepaalde houding, omdat de wrongen zich naar je knieën vormen. In onderhoud is het wel wat minder, door het zachte leer op de wrongen en de lichte kleur bruin wordt het heel snel 'vies'. Regelmatig op juiste wijze poetsen is dus wel een aanrader
Daarnaast zijn het ook nog eens twee mooie kleuren bruin
Ik heb een Pessoa (ouder model, staat nog 'Nelson' op gedrukt) Zit super, en je kan 'm zowat overal opknopen. Heb er vanalles mee gereden van Arabisch volbloed tot Friezen, en ben weinig paarden tegengekomen waar hij niet lekker op lag. Pessoa's zijn niet zo slijtvast als een Stubben (Pessoa heeft zachter leer, dat rijd fijn maar slijt natuurlijk wel sneller), maar ik vind het absoluut het fijnste springzadel dat ik tot nu toe ben tegengekomen. (uit verschillende Stubbens, Hulsebos, Lemetex, Passier, Butet, HDR, Kieffer, Prestige Appaloosa)
Ik heb een americaans model Stubben laten overkomen, een close contact. Heb hem terug gestuurd naar de fabriek in zwitserland om er een paar kleine knoppen op te laten zetten. Onderkant van het zadel is ook erg close contact. Heeft van origine dus geen knoppen, is boven en onder vlak. Ik vind het echt een heerlijk zadel, was eerst even wennen (had daarvoor een Siegfried KII) maar wil nu niet meer anders, echt heerlijk zadel Heel veel vrijheid en veel gevoel met je paard Trouwens ook boterzachte zitting
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 04-10-07 06:14, in het totaal 1 keer bewerkt