Hoe vind jij dit zadel liggen? (incl. foto)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Hoe vind jij dit zadel liggen? (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:05

Ik wil wel eens weten of jullie, zo vanaf de foto vinden of het zadel redelijk past/ligt.

Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Mijn instructrice die er goed verstand van heeft, vond 'm goed liggen, alleen wou het zadel wel eens naar voren wippen, omdat hij daar weinig tot geen spieren heeft/had. Vandaag het bontje ertussen, dat brengt 'm aan de voorkant genoeg omhoog, dat het zadel niet op de schoft leunt.

Het is erg onduidelijk op deze foto, als ik de camera kan vinden, zal ik vanavond een foto maken zonder dekje en bontje ertussen.

Afbeelding

Cassidy

Re: Hoe vind jij dit zadel liggen? (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:09

Zadel past niet goed als je al met extra bontjes ed moet gaan werken om hem een beetje passend te maken.
Is dit een nieuw zadel? Waar heb je dit vandaan? Hij lijkt zo klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:09

Denk idd dat je dat bondje hard nodig heb igg om 'wipgevaar' te minimalizeren....
Ze zeggen wel eens als je die bondjes nodig hebt dat het niet goed is, een zadel moet zonder toestanden passen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:10

Een zadel moet goed passen zonder bontje!
Anders past het zadel gewoon niet.

Als hij zonder bontje naar voren wipt dan ligt hij niet goed!~

EDIT, ik heb er ook een bontje onderliggen maar dat is tijdelijk, mijn zadel word weer opgevult en de bedoeling is dat mijn paard weer dikker word (zoals ze was, ze is een beetje ziekjes geweest en daardoor dunner geworden)
En dan past het zadel goed ook zonder bontje...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:13

Ah, zal even erbij vertellen, dan word het allemaal wat duidelijker!

Zijn eigen zadel (het is mijn lease paard) was véélste smal, daardoor is het rondom de schoft helemaal ingezakt, zeg maar. Hiervoor was het een manegepaard, en de manege is over gegaan op een leasesysteem, dus ik hoefde er echt niet op te rekenen dat zij voor een goed zadel zouden zorgen. Omdat ik op dat moment niet veel geld had, heb ik eerst een wat goedkoper maar beter passend zadel gehaalt, bij Huppa (nu je het zegt, hij lijkt zo op de foto inderdaad héél erg klein. Daar had ie dan ook een dik buikje, maar toch... Zal vanavond even zien!). Dat zadel was nieuw ja! Ik ben nu intussen bezig verder aan het sparen, voor een beter zadel, had zelf een Kentaur ingedachten, en die wil ik dan laten aanpassen, zodat dat ''wipgevaar'' niet meer voorkomt, en hij gewoon goed ligt. Hopelijk ben ik niets vergeten... Nagelbijten / Gniffelen Toch wel...

Inmiddels ligt het zadel beter omdat hij nu dus meer spieren rondom de schouders meer spieren heeft gekregen. Zal ik het dan gewoon es proberen zonder bontje? En hoe zou ik nou kunnen zien of het zadel nu goed zal liggen zonder bontje? Of is dat niet uit te leggen?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:16

Inderdaad, een zadel behoort zonder hulpmiddelen goed op de rug te liggen. Passen moet zelfs zonder sjabrak gebeuren.

Een bontje zou slechts bij uitzondering bij paarden met een bijzonder gevoelige rug gebruikt moeten worden, maar helaas is het in de preaktijk vaak anders. Maar een bontje dient absoluut niet om te compenseren voor een slecht passend zadel.

Doe je paard een lol (en jezelf) en laat er even een gerenomeerd zadelmaker bij komen. Knipoog

Doorrijden met dit zadel kan resulteren in schade aan de rug van je paard, en torenhoge dierenartskosten.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:18

Musicjohn schreef:
Inderdaad, een zadel behoort zonder hulpmiddelen goed op de rug te liggen. Passen moet zelfs zonder sjabrak gebeuren.

Een bontje zou slechts bij uitzondering bij paarden met een bijzonder gevoelige rug gebruikt moeten worden, maar helaas is het in de preaktijk vaak anders. Maar een bontje dient absoluut niet om te compenseren voor een slecht passend zadel.

Doe je paard een lol (en jezelf) en laat er even een gerenomeerd zadelmaker bij komen. Knipoog

Doorrijden met dit zadel kan resulteren in schade aan de rug van je paard, en torenhoge dierenartskosten.

Je hebt helemaal gelijk!

Maar,... De eigenaar zóu opzoek naar een goed passend zadel, zei hij.. Wat inmiddels al 3 maanden geleden is! Is het daarom niet beter om eerst met dit zadel te rijden, dan met een véélste smal zadel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:19

Huppa? Is dat iets vergelijkbaars met de zadelmarkt?

Besparen op een zadel is besparen op de verkeerde manier. Als je te lang met een niet passen en goedkoop zadel rondrijdt, heb je straks des te hogere kosten aan fysiotherapeuten om het allemaal weer recht te zetten. Je zegt zelf: manegezadel was al te smal, geef hem nu een knap en goed passend zadel!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:24

Sence schreef:
Is het daarom niet beter om eerst met dit zadel te rijden, dan met een véélste smal zadel?

Alles wat niet goed past is eigenlijk geen oplossing, ook niet voor nood. Ik zou gewoon een mening vragen van een zadelmaker, en in het meest gunstige geval kan hij misschien voor een klein prijsje jouw zadel een beetje aanpassen zodat het wél verantwoord is om er nog een poosje mee door te rijden.

Eigenlijk zou je de eigenaar even moeten confronteren met de belofte die hij je heeft gemaakt. Wijs hem om de gevaren van een niet goed passend zadel, en dat de gevolgen daarvan vele malen meer zouden kunnen kosten dan de investering in een goed passend zadel.

Succes!

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:54

ja inderdaad niet echt een goed liggend zadel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:03

ik vind het zadel ook erg klein lijken.
dit is een zadel van Huppa?
weet je het merk zo? huppa verkoopt namelijk meerdere merken Knipoog

vanaf de foto heb ik al het idee dat dit zadel ook niet goed past, ik vind de schoftruimte minimaal.
als jij er op zit kun je dan nog makkelijk 2 vingers kwijt tussen schoft en zadel?
zo nee daan zadel terug brenegn en tot er een ander zadel is dan maar wat anders gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:07

Ik kan dat zo echt niet beoordelen, vind het erg knap van de rest.
Zou je een foto zonder bontje, en van voren, dus bij de schouder en van achteren kunnen plaatsen?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:11

moeilijk te beoordelen van deze fotos hoor. Kan je eens het zadel bloot op de rug leggen, en dichterbij fotos maken(met wat details-fotos,zoals vooraanzicht,achteraanzicht enz)?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:14

Bitch schreef:
Ik kan dat zo echt niet beoordelen, vind het erg knap van de rest.
Zou je een foto zonder bontje, en van voren, dus bij de schouder en van achteren kunnen plaatsen?

Ik beoordeel ook niet van de foto, dat kan inderdaad niet echt goed.
Ik beoordeel aan haar verhaal.
ze zegt dat ie wipt!
Een goed liggend zadel hoord niet te wippen...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 21:47

Het vervelende is dat de manegeeigenaar alleen om zijn sportpaarden geeft, en de oud manege paarden dus een beetje aan de kant zet. Klinkt misschien gemeen, maar het is gewoon zo. Daarom zal ik morgen gelijk even erachter aan, bij iemand anders van stal die er wél wat aan doet. Het is me vanavond niet gelukt foto's te maken, veelste donker. Als het morgen lukt zal ik die foto's van zonder bontje, en van voren, dus bij de schouder en van achteren maken.

Het zadel is van Merano, maar hier heb ik liever geen commentaar op, dit heb ik met opzet ook eerst er niet bij gezet, want ik heb het hier over de pasvorm en niet de kwaliteit of wat aan de binnenkant zit.

ellepel, kan wel 2 vingers daar kwijt ja.

Cassidy, helaas groeit het geld me niet op de rug, anders had ik gélijk een super zadel voor hem gekocht, maar het lukt gewoon even niet qua geld, helaas. Daarom probeer ik dit zadel ook te verkopen, zodat ik van dat geld en mijn spaargeld wat ik voor het zadel heb gespaard, een goed passende kan kopen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:06

Kun je ook een foto plaatsen zonder dekje én bontje?
Bij twijfel zou ik eerlijk gezegd het zadel niet meer gebruiken totdat een pro er naar heeft gekeken Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 01:22

Sence schreef:
Cassidy, helaas groeit het geld me niet op de rug, anders had ik gélijk een super zadel voor hem gekocht, maar het lukt gewoon even niet qua geld, helaas. Daarom probeer ik dit zadel ook te verkopen, zodat ik van dat geld en mijn spaargeld wat ik voor het zadel heb gespaard, een goed passende kan kopen Lachen

Een goede tweedehands voldoet ook hoor. Maar maak je geen illusies dat je dit zadel voor een goed bedrag kwijtraakt, heel veel mensen zijn kritisch wat de aanschaf van zadel betreft. Verwacht nou niet de hoofdprijs voor een minderwaardig zadel...

Je least dit paard? Is het dan niet de taak van de eigenaar/manege om voor een goed passend zadel te zorgen?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 08:54

Ja, dat is het ook. Maar het komt er nooit van! En ik wou zelf ook mijn eigen spulletjes voor het paard, maar een zadel was niet mijn eerste gedachten. Ik moet er ook gewoon even achteraan dat hij er iets aan doet! Maar we zitten midden in een verhuizing van de stal, daarom heeft hij het erg druk. Maar ik vind dat hij toch wel even wat tijd kan vrijmaken.

Ik had voor dit zadel een 2ehands zadel gekocht via marktplaats. Toen hebben we het zadel gepast, maar bleek dat die helemaal verkeerd lag. Toen had mijn instructeur vertelt dat ik beter naar Huppa kon gaan, en daar een zadel voor diezelfde prijs beter kon halen. Zo is het gegaan...Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:59

Pfff leuke instructeur... Die zadels zijn vaak van slechte kwaliteit. waarom ga je niet voor een 2e hands merkzadel? Of evt een Rossner dat is ook een goede middenklasser

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 09:01

Zoals hierboven staat Lachen En je gaat er meestal vanuit dat zij er wel verstand van hebben. Dat blijkt dus Tong uitsteken (not)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:31

Waarom ga je dan niet voor een wintec dressuurzadel? Kosten nieuw dacht ik rond de € 800 kan je verschillende bomen insteken en zitten nog is prettig ook

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:35

veel te klein, en moet echt verder naar voren liggen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:38

Sence waar woon je in Friesland?? Onze zadelmaker kan zadels precies aan jou en je paard opmeten voor ongeveer 250 euro. Hij heeft ook tweedehandszadels te koop die hij op maat aflevert. Misschien is dit iets voor je?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:40

Huppa verkoopt ook goed materiaal en merano kan ook superliggen op een paard ,alleen deze idd niet .
@sense ik heb nog een nieuw zadel liggen vhz neiging dressuur en zou wel bij je kunnen komen om te passen( heb eventueel nog een bruine dressuur),mocht je interesse hebben hoor ik het wel

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:43

De bovenkant van de boom en de bovenkant van de lepel moeten ongeveer op dezelfde hoogte zitten. Aangezien de boom lager zit als de lepel betekent dit dat het zadel teveel over de schoft "zakt". Let hier op bij een volgend zadel, wil niet zeggen dat als boom en lepel op gelijke hoogte zijn dat het zadel altijd goed past!