Dan maar boomloos?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Dan maar boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 18:09

Hallo,
Ik en mijn pony hebben al en tijdje een westernzadel, helaas begint hij door het trainen meer spieren te krijgen. Het huidige zadel past niet meer...
Hij heeft een zeer moeilijke rug, het is zelden een zadel dat hem past. Ik heb al eens de gelegenheid een wintec te proberen en deze paste ook niet.

Momenteel rijdt ik met een veelzijdigheidszadel (hier geen foto's van) dat past, maar ik wil nu eenmaal niet met een engels zadel rijden. (daar is hij het type pony niet voor Tong uitsteken) Nu ben ik er over aan het denken een 2e hands Barefoot Arizona te kopen. Maar ik twijfel nog steeds erg.

Hij heeft een korte rug met ronde schouders en een vlakke schoft (de foto's in mijn profiel kunnen toelichten), zijn grootste probleem is dat de zadels hem op de schoft te smal zijn. Nu leek boomloos me wel wat, maar ik ben bang dat die zadels juist gaan schuiven omdat ze geen boom hebben..

Iemand ervaringen met de Barefoot Arizona? Dan hoor ik het graag!
Alvast heel erg bedankt. Groetjes Lara & Silver

8nnemiek

Re: Dan maar boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:28

Ik heb de arizona Ja
Mijn paard heeft ook een vrij korte rug zonder schoft en is érg breed. Het zadel schuift niet snel, hooguit met opstappen als ik niet goed heb aangesingeld, of bij een flinke bokkensprong opzij. In het begin schuift het nog iets meer. Dat komt omdat het zadel nog naar het paard moet vormen, en ook omdat je zelf nog even het goede evenwicht moet vinden.
Er zijn ook pads met sympanova onderkant, dat is een soort anti-slip, en daarmee ligt het zadel héél goed vast, maar het nadeel is dat gevoelige paarden er wel eens schuurplekjes (witte haren) van kunnen krijgen.
Ik heb zelf een echte westernpad eronder, een shockpad, met nepbont/fleece onderkant, en dat blijft ook prima liggen. Een sympanova pad heb ik ook, maar gebruik ik bijna niet meer omdat de western pad wat dikker is, en mooier Tong uitsteken

Op de foto:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 01copy.jpg
Met de sympanova pad:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... C_0017.jpg
Klein sprongetje is ook geen probleem Haha!
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... r/jump.jpg

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:22

Bedankt voor de informatie! Haha!
Wat heeft jou Tinker trouwens prachtige sokken. Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:02

De westernpad staat aanzienlijk leuker ook , idd.
Hahaha dat clownsgezichtje bij die springfoto Haha!

Bij veel paarden ligt een Barefoot juist steviger dan de boomzadels die ze daarvoor geprobeerd hebben. Voor heel veel mensen was dat na het proberen van een testzadel de hoofdreden om er 1 te kopen : eindelijk geen geschuif meer.

Een Barefoot vormt zich helemaal naar de rug van het paard en op zich is het dus wel logisch dat hij door die betere omsluiting vaak een stevigere ligging heeft. Daarom heeft de Nevada ook de meest stabiele ligging als echt alles telt bij een schuif-gevoelig paard. Nevada heeft de grootste oppervlakte en dus ook de meeste houvast.

Maar er zijn uitzonderingen uiteraard. Ook paarden bij wie ook de Barefoot niet stabiel wil liggen , zelfs niet met een anti-slip pad en banaansingel. Dat een boomzadel dan wel niet-schuivend gemaat kan worden komt imo. doordat die dan zo krap is aan de voorkant dat het zadel zich vastklemt achter de schouders en schoft , zodat hij niet naar voren kan schuiven.

Moeilijke keus die je dan moet maken.

Ik vind het wel een schatje zeg , dat schimmeltje met dat rode bloempje in je avatar Lovers

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:13

Bedankt! Haha!als je in mijn onderschrift op zijn naam klikt krijg je hem te zien met een lila bloempje

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:36

Zal de Arizona niet te lang zijn voor jouw pony?

Startrekk heeft een 'shorty', en is net wat meer zadel onder je kont dan Barefoot. In het begin schuift hij wel (en met dikke westernpad), maar als hij wat ingereden is valt dat ook mee.
Persoonlijk vind ik de Startrekk ook een stuk mooier, maar hij is ook wel een bijna twee keer zo duur Scheve mond .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:29

Ja, dat kan zijn, heb nu een tweede probleem er is nergens een tweedehands te koop, en mijn ouders willen maar ongeveer 300 uitgeven, dus mischien word het toch een westernzadel met boom...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:03

oeh, met zo een budget zou ik eerder een boomloosje tweedehands gaan zoeken dna een westernzadeltje
hetgeen wta je voor dta geld kunt krijgen (nieuw ) is eingelijk gewoon niet geschikt om daadwerkelijk te gerbuiken (zeg maar gerust het is gewoon bagger en zou niet ens verkocht oeten mogen worden)

of je moet heel erg veel geluk hebben en tweedehands voor dat geld een beter a merk of middenklassertje vinden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:05

neem eerst een testzadel Knipoog
kun je een week lang proberen hoe het zit en ligt en of het wat voor je is.
barefoot heeft meerdere testzadels, even kijken op internet voor iets bij je in de buurt?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:10

Wat is er mis met een cheyenne? Die is nl. korter, het is natuurlijk maar net welk model je wilt. Knipoog
Verdere info is al gegeven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:41

@LillianR: Ik ben eigenlijk specifiek op zoek naar een westernmodel...
@Draumpje: nee geen nieuw westernzadel, een kwaliteitsvol 2e hands, dit zijn meestal betere maar gewoon goedkoop omdat ze gebruikt zijn maar hier heb ik geen problemen mee. dingen als een hoofdstel of dekjes of zo wil ik wel nieuw hebben maar een zadel niet echt