Voor alle duidelijkheid: de zadelmaker komt vrijdag en ik heb alle vertrouwen in deze man. Deze man past geen zadels aan zonder het paard erbij gezien te hebben. Wat hij dus nu zegt is op basis van vermoedens die nog niet getoetst zijn.
Mijn dressuurzadel glijdt naar voren sinds een week of 2. Als ik het zadel wat strakker aansingel, dan blijft het nog redelijk liggen, maar ik singel dus strakker aan dan wat ik altijd deed.
Mijn paard is nogal veranderd de laatste maanden:
viewtopic.php?f=53&t=804358&hilit=
De bovenste foto is van eind maart, de onderste van half juli. Mijn zadel is aangepast aan m'n paard toen ze in de toestand van de bovenste foto was. Ze is inmiddels een stuk breder geworden, hoewel ik nog altijd de singel op hetzelfde gaatje had en dat was niet echt strak. Nu moet de singel dus wel strak, strakker dan ooit. De zadelmaker denkt zonder het paard gezien te hebben dat m'n paard zodanig van vorm veranderd is dat de boom te breed is voor m'n paard. Zelf heb ik eerder het idee dat het zadel te smal geworden is. WAt denken jullie? Meestal is naar voren glijden een teken dat het zadel inderdaad te breed is, maar dat lijkt mij bij mijn paard niet het geval, ik vind het nogal strak langs de schouder liggen en ook behoorlijk hoog boven de schoft.
Mijn springzadel blijft wel gewoon liggen, dit zadel is ong. in dezelfde periode aangepast (februari dit jaar). Dit zadel laat ik ook controleren. Hoewel beide zadels boommaat 31 hebben en van hetzelfde merk zijn vallen ze toch anders uit. Beide zadels zijn door dezelfde zadelmaker aan mijn paard aangepast die dit naar alle tevredenheid heeft gedaan. (ik was gewaarschuwd dat als ik voor een 3 jarige een zadel op maat liet maken dat ik dan 3-4 keer per jaar het zadel moest laten controleren. M'n paard is nu 4, dus nog steeds in de groei, het verbaast me dan ook niet dat een zadel niet meer zo lekker ligt).