zadel schuift naar voren en toch te smal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

zadel schuift naar voren en toch te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:38

Voor alle duidelijkheid: de zadelmaker komt vrijdag en ik heb alle vertrouwen in deze man. Deze man past geen zadels aan zonder het paard erbij gezien te hebben. Wat hij dus nu zegt is op basis van vermoedens die nog niet getoetst zijn.

Mijn dressuurzadel glijdt naar voren sinds een week of 2. Als ik het zadel wat strakker aansingel, dan blijft het nog redelijk liggen, maar ik singel dus strakker aan dan wat ik altijd deed.
Mijn paard is nogal veranderd de laatste maanden:
viewtopic.php?f=53&t=804358&hilit=
De bovenste foto is van eind maart, de onderste van half juli. Mijn zadel is aangepast aan m'n paard toen ze in de toestand van de bovenste foto was. Ze is inmiddels een stuk breder geworden, hoewel ik nog altijd de singel op hetzelfde gaatje had en dat was niet echt strak. Nu moet de singel dus wel strak, strakker dan ooit. De zadelmaker denkt zonder het paard gezien te hebben dat m'n paard zodanig van vorm veranderd is dat de boom te breed is voor m'n paard. Zelf heb ik eerder het idee dat het zadel te smal geworden is. WAt denken jullie? Meestal is naar voren glijden een teken dat het zadel inderdaad te breed is, maar dat lijkt mij bij mijn paard niet het geval, ik vind het nogal strak langs de schouder liggen en ook behoorlijk hoog boven de schoft.

Mijn springzadel blijft wel gewoon liggen, dit zadel is ong. in dezelfde periode aangepast (februari dit jaar). Dit zadel laat ik ook controleren. Hoewel beide zadels boommaat 31 hebben en van hetzelfde merk zijn vallen ze toch anders uit. Beide zadels zijn door dezelfde zadelmaker aan mijn paard aangepast die dit naar alle tevredenheid heeft gedaan. (ik was gewaarschuwd dat als ik voor een 3 jarige een zadel op maat liet maken dat ik dan 3-4 keer per jaar het zadel moest laten controleren. M'n paard is nu 4, dus nog steeds in de groei, het verbaast me dan ook niet dat een zadel niet meer zo lekker ligt).

merrieveulen

Re: zadel schuift naar voren en toch te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:48

als het inderdaad te smal is, kan het zijn dat de voorboom te hoog komt te liggen, waardoor het bredere punt van het kopijzer achter de schouders ligt. daardoor kan het zadel dan alsnog naar voren komen.
aan de andere kant hoeft het niet per definitie aan de boommaat te liggen dat het zadel naar voren komt, het kan nl ook aan de pasvorm van de boom liggen. bijv. een springzadel heeft meestal een vlakkere boom dan een dressuurzadel, verder speelt ook de vulling een rol. als het zadel wat dieper is qua boom, dan kan het zijn dat die een beetje gaat 'rollen' doordat de voorboom er niet goed meer aanligt, dat kan komen doordat deze te breed is, of doordat ie door te smal zijn te hoog komt te liggen. omdat het voorste stuk van het zadel dan niet goed meer meedraagt, en het punt daarachter wel, kan het zadel naar voren komen.

een andere mogelijkheid is dat het inderdaad gewoon te smal is (je schrijft dat het er strak aan langs ligt vooraan), en dat het knelt. als je paard wat breder geribd is en smaller in de schouders (zoals mijn paard qua type, maar ook veel jonge paarden), komt het zadel naar voren omdat het zich naar voren knijpt. doordat het te smal is glijdt het naar een smaller punt van het lichaam toe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 01:10

Mijn zadel is ook te smal en schuift inderdaad ook naar voren. Doordat het te smal is, zoekt het een punt op waar het smaller is: en dat is voor Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:25

bij merel schoof het zadel ook naar voren doordatie te smal was. de boomaat was wel goed, maar hij was te strak opgevuld van voren.
nu is ze weer breder door alle bespiering die er bij is gekomen en is er vulling bij de voorkant uitgehaald en haar voorsingel weer terug geplaatst en het zadel blijft weer prima liggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:18

Zadelmaker is geweest: Het zadel kantelt zoals het nu ligt te ver naar voren en gaat daardoor dus schuiven. De boommaat is goed. M'n paard is tussen het hoogste punt van de schoft en de schouder iets weggevallen, vet kwijtgeraakt, hier is ze smaller dan gemiddeld. De vulling van het zadel wordt hierop aangepast. Verder is ze dus bovenop de rug, de ruggegraat behoorlijk breed. De kussens moeten nog iets verder naar buiten gelegd worden om alles vrij te laten. Mijn paard is hier volgens de zadelmaker breder dan gemiddeld.