wat is een 2dehands Passier zadel waard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

wat is een 2dehands Passier zadel waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 01:11

Hallo iedereen.
Een vriendin van mij wil wel van der passier springzadel af.
En nou past ie toevallig wel op mijn OL!
En laat ik nou net het springen een beetje interessanter gaan vinden (of terwijl Olly word er wat makkelijker in Vork )
Heb ik wel intresse hierin.

Zij heeft hem gekregen van mensen omdat zij hun paardje had doorgereden.

Hij is gok ik z'n 10 jaar oud.
er zitten gebruikers sporen op.
Hij is ondanks zijn leeftijd en gebruikers sporen nog in goede staat.
Maar hij toont wel echt gebruikersporen, (vaal)

Ik zat te denken aan een bod van 200 euro, maar ik weet niet of dat te weinig is.
Ik wil mijn beste vriendinnetje namelijk echt NIET afzetten, en ik weet dat als ik zeg hij is 200 waard dat ze zegt van is goed!

daantjuhhh

Re: wat is een 2dehands Passier zadel waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 17:03

Niemand?

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:27

Het ligt eraan, Heeft het zadel schade, de Boom, de vulling etc in orde. Welk model is het. Veel sijtage plekken.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:52

Heb je geen foto om hier te plaatsen, nuja voor een 10 jaar oud merkzadel is dat denk ik toch wel een goede prijs, tenzij de boom e.d. versleten zijn zoals Ezmee zei...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 17:56

Ja zij heeft het zadel nu weer in haar kast liggen dus kan geen foto maken.
Boom is in orde, kussens ook.
Model weet ik zo niet!

Hij heeft alleen gebruikerssporen (krasjes) en vaal!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:56

Als je het nummer wat in het zweetblad staat gestanst even doormailt naar Passier, vertellen ze je zo om welk zadel het gaat, inclusief kamermaat, zitmaat en hoe oud het is.

De Passiers met een houten boom zijn duurder dan met een ijzeren? of kunststof? boom.

Een Passier in goede staat, dus verkleuringen ed niet meegerekend is een koopje voor € 200,-.
Een dergelijk zadel kun je overigens altijd op maat laten maken door een goede zadelmaker.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 18:07

tienus63 schreef:
Als je het nummer wat in het zweetblad staat gestanst even doormailt naar Passier, vertellen ze je zo om welk zadel het gaat, inclusief kamermaat, zitmaat en hoe oud het is.

De Passiers met een houten boom zijn duurder dan met een ijzeren? of kunststof? boom.

Een Passier in goede staat, dus verkleuringen ed niet meegerekend is een koopje voor € 200,-.
Een dergelijk zadel kun je overigens altijd op maat laten maken door een goede zadelmaker.

dat staat toch op het leer?
dat is helemaal onleesbaar!

maar misschien is het wel slim om ff langs een zadelmaker te gaan!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:38

Staat het niet aan de onderzijde van het zweetblad?
Volgens mij staat het op meerdere plekken zelfs gestanst bij een Passier.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:09

200 lijkt mij er weinig. Als het zadel echt helemaal goed is, zou ik eerder aan 400 denken. Het is wel een zadel dat nu nieuw 2200 kost. Kijk maar eens op Marktplaats, dan krijg je een idee van de prijzen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 19:19

tienus63 schreef:
Staat het niet aan de onderzijde van het zweetblad?
Volgens mij staat het op meerdere plekken zelfs gestanst bij een Passier.

Ik zal eens even kijken als ik m weer heb!

@ yvonne, maar hij is verre van mooi.
Hij is alleen wel goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:00

Ik heb voor een springzadel geen idee.
Mijn 15 jaar oude Passier Grand Gilbert, maar die is echt heel erg mooi, is verkocht voor 800 Euro.
Dan heb ik een Passier GG gekocht maar die is echt niet mooi meer, bijtsporen aan de achterkant, slappe kussens, er moet nog een stuk leer vastgenaaid... 350 Euro.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:11

Oja, zadels tot aan midden jaren '80, zijn in verhouding duurder dan zadels van eind '80 tot heden.
Vroegah waren de zadels beter; ook de merkzadels.

Mijn Passier Precision (springzadel) heeft ons in 2003 € 1500,- gekost, dit was een demo zadel, nieuw prijs toen € 2200,-.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:23

blijven Pssier zadels zo lang goed in waarde dan?
ik heb er zelf eentje, toendertijd 2de hands gekocht voor 1100 gulden ( 1.5 jaar oud) en hoewel het zitvlak compleet verkleurd is na 7 jaar, is hij verder nog in supernette staat. maar om de een of andere vage reden zou ik zo'n zadel niet snel voor pak hem beet 800 euro durven verkopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 23:14

Alle goede merkzadels van vóór pakweg '87 zijn zeker geld waard.
Stübben , KN, Passier, Kloster Schöntal, Kieffer.
Mocht je zo'n ding achterin de kast hebben liggen, bedenk je tweemaal voordat je hem verkoopt.
Ze zijn het echt waard om door een vakkundig zadelmaker hersteld of aangepast te worden.

Bij de Passier is de waardevastheid wel afhankelijk van welke boom er gebruikt is.
Die met een houten boom zijn naar ik meen waardevaster.
Dat zijn de modellen die met een P beginnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 23:21

dan zal ik er eens mee naar de zadelmaker gaan!
Ik wil niet mijn beste vriendinnetje afzetten!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:13

Lowara schreef:
ik heb er zelf eentje, toendertijd 2de hands gekocht voor 1100 gulden ( 1.5 jaar oud) en hoewel het zitvlak compleet verkleurd is na 7 jaar, is hij verder nog in supernette staat. maar om de een of andere vage reden zou ik zo'n zadel niet snel voor pak hem beet 800 euro durven verkopen.

800 is misschien wel wat veel, maar 200 is veel te weinig.
Op marktplaats staan verscheidene Passiers te koop. Degene die minder dan 400 kosten zien er echt niet meer uit of zijn echt heel oud.

Lopkelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:22

Ik kijk ook even mee, ik zoek nl. een zadel

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:51

Ik denk dat je gewoon even langs een zadelmaker moet gaan. Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:20

ik heb toendertijd mijn passier patron geruild voor een ainsley vanguard in goede staat met bijbetaling van 200 euro van mijn kant.
die was ook een jaar of 10 oud maar nog in goede staat. ik had hem zelf voor 300 euro op de kop getikt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:24

Lowara schreef:

Ik zou dat alleszins proberen. Er staan tweedehands Passiers te koop voor 1300 Euro!
Ik moet wel zeggen: als je van mijn zadel niet weet dat hij zo oud is, dan zou je denken dat hij misschien 2 jaar gebruikt is. Niet verkleurd, geen beschadigingen... echt een prachtig zadel nog om te zien. Ik had een vraagprijs van 800 Euro en daar is niet eens over gediscussieerd. Hij is gewoon gelijk voor die prijs verkocht!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:41

tienus63 schreef:
Alle goede merkzadels van vóór pakweg '87 zijn zeker geld waard.
Stübben , KN, Passier, Kloster Schöntal, Kieffer.
Mocht je zo'n ding achterin de kast hebben liggen, bedenk je tweemaal voordat je hem verkoopt.
Ze zijn het echt waard om door een vakkundig zadelmaker hersteld of aangepast te worden.

Bij de Passier is de waardevastheid wel afhankelijk van welke boom er gebruikt is.
Die met een houten boom zijn naar ik meen waardevaster.
Dat zijn de modellen die met een P beginnen.

Ik heb een Passier van 1979 voor 25 euries gekocht, ding zag er totaal niet uit! Lag echt totaal vergeten ergens in een hoekje te wachten. Als de winkeleigenaresse hem niet had gepakt, had niemand hem ooit weten te vinden. Grote gaten in beide zweetbladen die slechts/gelukkig maar aan 1 kant door een wannabe leermaker waren gerepareerd op een manier-je-wil-ni-weten... diezelfde oen heeft ook getracht bij te vullen. Gelukkig geen "vulgaatjes" gemaakt dmv sneetjes maar gekleurde breiwol hoort toch écht niet in je zadel thuis Clown
Ding vertoonde enorme gebruikersporen maar ik dacht voor 25€ neem ik hem, als is het om hem helemaal uit elkaar te halen ten voordele van educatie Knipoog
Doch alvorens het mes te pakken heb ik hem eerst even meegenomen naar een zadelmaker, niet de eerste de beste maar 1 waar het vak al 3 generaties is doorgegeven op vader en zoon. Die wilde hem wel oplappen voor me want de boom die was nog helemaal goed, heeft me geloof ik 145€ gekost (of was het nou 145€ incl aankoopprijs??? I can't remember.
In ieder geval heb ik nu een op mijn paard om maat gemaakt ouderwets Passier stuk, die gaat nooooooooooooit meer weg! Haha! zo een deal doe ik van m'n leven niet meer Knipoog

Zo ziet ie er nu uit, tja die lap leer op het zweetblad moet je erbij nemen... het is aan beide kanten identiek hetzelfde gedaan, en ik vind het best modern als je bekijkt wat voor naden en vormen ze tegenwoordig op zadels maken. Haha! Ik vind er allezins niet storends aan, de kleuren matchen perfect en het hindert niet.

Afbeelding

Jammer genoeg kan de zadelmaker niets aan de slijtage op het zitvlak doen, of toch zeker niet goedkoop. Zijn volgens mij sporen van asociaal intensief gebruik, hoe rij je anders ook gaten in je zweetbladen? Haha! Toont wel aan wat een goed zadel het is (geweest) als je hem zo op kunt rijden Knipoog

Afbeelding

Als je het zweetblad op tilt is het een schrik-je-door grap, maar er zit achter al dat gekrakeleerde een vilten doek die de vullig op zijn plaats houdt. Je ondervind hier dus geen last van het is alleen een vreemd zicht dat je eigenlijk toch nooit ziet Clown Zadel heeft lange singelstoten namelijk.

Afbeelding

Enfin Daantje, het is maar om aan te geven dat Passier zadels gewoon verschrikkelijk goede dingen zijn en wat je van een oude ongeveer kunt maken. Waar zitten de gebruikersporen op je vriendin haar zadel en in welke mate zijn ze ernstig? Is het zo een beetje te vergelijken met die van mijn zadel? Tong uitsteken
Om te zeggen of 200 niet-reëel is voor het zadel is zonder foto's moeilijk te zeggen, al zou ik hem voor dat geld niet laten liggen. Haha!
Wat bedoel je met vaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:47

Ik word nu toch wel heel nieuwsgierig naar een foto van de passier....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 21:51

met vaal bedoel ik dat hij boven op dezelfde kleur heeft als die van jou...