Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Schimmelig schreef:@ MJ
Zo, jij hebt er over gelezen
Ik ben van mening dat het per paard verschillend is. Een Arabiertje zal het bijvoorbeeld eerder koud hebben, dan een wat grover paard.
Lynn_Nikita schreef:fleece deken onder de regendeken?
Aimee schreef:Lynn_Nikita schreef:fleece deken onder de regendeken?
Dat gaat schuiven van hier tot gunder! Fleecedekens zijn absoluut ongeschikt als onderdekens.
Om ook even op Eleonoor in te gaan. Dat een paard nu al zoveel haar ontwikkeld heeft, wil zeggen dat ie het vorig jaar koud heeft gehad
nickyu schreef:nooit last van gehad![]()
nu had ik m onder een deken met fleece gevoerd maar het was eerder een sport om ze ineenkeer goed te krjgen omdat ze dus niet gleden ..licht aan het materiaal dus dan denk ik
Musicjohn schreef:En toch ben ik van mening dat je een natuurlijk stukje weerstand aan het verminderen bent door te vroeg te beginnen met dekens.
Ik trek het vergelijk even met mensen. Ik was een echte kou-kleum. Als het 's nachts onder de 17 graden kwam dan deed ik de elecrische deken al aan (jaja... echt waar). Toen las ik in een medisch tijdschrijft dat dit een vorm van "conditionering" van het lichaam was, namelijk... de grens waarop je het koud begint te krijgen word steeds naar boven bijgesteld door hulpmiddelen zoals (electrische) dekens. Ik had daarop besloten om door de zure appel heen te bijten en de electrische deken niet meer te gebruiken. Nu, drie jaar later, slaap ik 's winters nog onder het zomerdekbed, en met het slapkamerraam open. En geloof nu maar niet dat ik het ooit nog koud heb. Ook lijkt ik te constateren dat een simpele verkoudheid ook tot het verleden behoort omdat mijn lichaam nu veel meer natuurlijke antistoffen aanmaakt.![]()
Daarbij komt dat het lichaam van zowel mens als dier minder (weinig tot geen) antistoffen meer aan hoeft te maken tegen bepaalde virussen omdat (bijvoorbeeld) het probleem "verkoudheid" door de hulpmiddelen om ons warm te houden steeds minder optreed. Je kweekt op die manier alleen maar zwakte. Ik ben er dan ook van overtuigd dat een paard wat niet in de watten gelegd word, veel sterker is dan een paard wat wel in de watten gelegd word en al bij een temperatuur van 15 graden constant met een deken loopt.
Ezumii schreef:Ze wil hem kort in het haar houden, en dus moeten er dekens op.
Aimee schreef:Een paard maakt vacht aan zodra de dagen korter worden, zodra er minder zonuren zijn, dus niet wanneer de temperatuur daalt.
Aimee schreef:Musicjohn schreef:En toch ben ik van mening dat je een natuurlijk stukje weerstand aan het verminderen bent door te vroeg te beginnen met dekens.
Ik trek het vergelijk even met mensen. Ik was een echte kou-kleum. Als het 's nachts onder de 17 graden kwam dan deed ik de elecrische deken al aan (jaja... echt waar). Toen las ik in een medisch tijdschrijft dat dit een vorm van "conditionering" van het lichaam was, namelijk... de grens waarop je het koud begint te krijgen word steeds naar boven bijgesteld door hulpmiddelen zoals (electrische) dekens. Ik had daarop besloten om door de zure appel heen te bijten en de electrische deken niet meer te gebruiken. Nu, drie jaar later, slaap ik 's winters nog onder het zomerdekbed, en met het slapkamerraam open. En geloof nu maar niet dat ik het ooit nog koud heb. Ook lijkt ik te constateren dat een simpele verkoudheid ook tot het verleden behoort omdat mijn lichaam nu veel meer natuurlijke antistoffen aanmaakt.![]()
Daarbij komt dat het lichaam van zowel mens als dier minder (weinig tot geen) antistoffen meer aan hoeft te maken tegen bepaalde virussen omdat (bijvoorbeeld) het probleem "verkoudheid" door de hulpmiddelen om ons warm te houden steeds minder optreed. Je kweekt op die manier alleen maar zwakte. Ik ben er dan ook van overtuigd dat een paard wat niet in de watten gelegd word, veel sterker is dan een paard wat wel in de watten gelegd word en al bij een temperatuur van 15 graden constant met een deken loopt.
Een paard maakt vacht aan zodra de dagen korter worden, zodra er minder zonuren zijn, dus niet wanneer de temperatuur daalt.
Als het goed is, doe je je paard dan ook een deken op wanneer de dagen korter beginnen te worden en niet omdat het koud is. Een simpele katoenen deken vanaf half augustus/begin september is genoeg om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te scheren, zodat je een stukje natuurlijke weerstand van je paard kunt bewaren