Regendeken met onderdeken - Extra warm?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joske_vuran

Regendeken met onderdeken - Extra warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:29

Ik heb op het moment 2 dekens die makkelijk zijn in gebruik:

1 waterdichte winterdeken van 300 gram
1 waterdichte regendeken met een dun laagje fleece erin.

Nu is mijn paard nét geschoren en vind ik het te koud voor hem om hem onder de regendeken te zetten. Maar ik vind het ook weer te warm voor hem om hem onder die 300 grams te zetten.

Nu kan ik (vrij goedkoop) een staldeken van 220 gram kopen.

Nu vraag ik me dus af: Is die staldeken plús die regendeken niet warmer of even warm dan de winterdeken?

En wat zou anders nog een oplossing zijn? (geen zin om weer heel veel geld uit te geven...)

Lynn_Nikita

Re: Regendeken met onderdeken - Extra warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:30

fleece deken onder de regendeken?

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:07

Zou niet zeker weten wat warmer is...
Maar 200/220 grams vind ik wel superfijn Ja Ik heb een regendeken, 200 grams en 370grams. Zo kan ik perfect op- en afbouwen. Je zou op zoek kunnen gaan naar een waterdichte 200grams...

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 17:41

Ja, maar een waterdichte 200grams is weer 4x zo duur als die deken die ik nu kan kopen Tong uitsteken

Dus dat scheelt nogal wat!

Maar ik wacht nog meer reactie's af Ja

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:57

Ja, dat klopt helaas wel... Ze zijn niet goedkoop. Succes in ieder geval!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:02

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap sowieso het hele gedoe met dekens niet.

Een paard kan heel goed omgaan met temperaturen tot -5ºC

En als ze geschoren zijn dan zou dat nog steeds tot ca. +5ºC moeten zijn.

Maar nee, het regent een beetje, en het is 14 graden, en wat doen we dan? Een regendeken om met warme onderdeken. Vork

Ga volgende zomer zelf een bij 24ºC met een bontjas aan lopen, dan weet je hoe het voelt.

Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:07

@ MJ
Zo, jij hebt er over gelezen Tong uitsteken

Ik ben van mening dat het per paard verschillend is. Een Arabiertje zal het bijvoorbeeld eerder koud hebben, dan een wat grover paard.

@ TS
Wellicht dat een deken met fleece voering, of misschien een 150 gr deken al volstaat.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:24

Schimmelig schreef:
@ MJ
Zo, jij hebt er over gelezen Tong uitsteken

Ik ben van mening dat het per paard verschillend is. Een Arabiertje zal het bijvoorbeeld eerder koud hebben, dan een wat grover paard.

Ben ik helemaal met je eens. Haha!

Maar laten we eerlijk zijn... het is 's nachts nog niet kouder geweest dan een graad of 9, en op de dag is het nog steeds rond de 15 graden. Lijkt mij nog geen reden om een deken te gaan gebruiken, en al helemaal geen regendeken met een extra warme onderdeken. Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:32

zou er een normaal fleecje onderdoen
evt alsnog de 200 kopen om die erna er onder te doen voor je op de 300 overgaat

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:34

Dan zou een beetje lezen het volgende opvallen: paard is al geschoren, dus heeft flink vacht gekweekt wat die alleen doet als het koud is. Je kan dat op twee manieren benaderen, je gooit er een deken op, of je zorgt ervoor dat de spijsvertering beter werkt zodat het paard zich beter warm kan houden.

Maar, deze is dus geschoren, dus lijkt mij een deken zeker op zijn plaats.

Vraag was of twee dekens beter is. Omdat je een regen deken erop gooit zal er een laag stilstaande lucht ontstaan tussen de twee dekens die ook weer isolerend werkt. Daarom ben ik vaak voorstander van laagjes, mits de dekens goed liggen. Fleece dekens los zijn absoluut af te raden als staldeken. Ze trekken krom en ik heb grote ongelukken met deze dekens gezien als staldeken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:42

Lynn_Nikita schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Dat gaat schuiven van hier tot gunder! Fleecedekens zijn absoluut ongeschikt als onderdekens.

Om ook even op Eleonoor in te gaan. Dat een paard nu al zoveel haar ontwikkeld heeft, wil zeggen dat ie het vorig jaar koud heeft gehad Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 01:02

En toch ben ik van mening dat je een natuurlijk stukje weerstand aan het verminderen bent door te vroeg te beginnen met dekens.

Ik trek het vergelijk even met mensen. Ik was een echte kou-kleum. Als het 's nachts onder de 17 graden kwam dan deed ik de elecrische deken al aan (jaja... echt waar). Toen las ik in een medisch tijdschrijft dat dit een vorm van "conditionering" van het lichaam was, namelijk... de grens waarop je het koud begint te krijgen word steeds naar boven bijgesteld door hulpmiddelen zoals (electrische) dekens. Ik had daarop besloten om door de zure appel heen te bijten en de electrische deken niet meer te gebruiken. Nu, drie jaar later, slaap ik 's winters nog onder het zomerdekbed, en met het slapkamerraam open. En geloof nu maar niet dat ik het ooit nog koud heb. Ook lijkt ik te constateren dat een simpele verkoudheid ook tot het verleden behoort omdat mijn lichaam nu veel meer natuurlijke antistoffen aanmaakt. Knipoog

Daarbij komt dat het lichaam van zowel mens als dier minder (weinig tot geen) antistoffen meer aan hoeft te maken tegen bepaalde virussen omdat (bijvoorbeeld) het probleem "verkoudheid" door de hulpmiddelen om ons warm te houden steeds minder optreed. Je kweekt op die manier alleen maar zwakte. Ik ben er dan ook van overtuigd dat een paard wat niet in de watten gelegd word, veel sterker is dan een paard wat wel in de watten gelegd word en al bij een temperatuur van 15 graden constant met een deken loopt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 02:19

Aimee schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Dat gaat schuiven van hier tot gunder! Fleecedekens zijn absoluut ongeschikt als onderdekens.

Om ook even op Eleonoor in te gaan. Dat een paard nu al zoveel haar ontwikkeld heeft, wil zeggen dat ie het vorig jaar koud heeft gehad Knipoog

nooit last van gehad Bloos
nu had ik m onder een deken met fleece gevoerd maar het was eerder een sport om ze ineenkeer goed te krjgen omdat ze dus niet gleden ..licht aan het materiaal dus dan denk ik Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:31

nickyu schreef:
nooit last van gehad Bloos
nu had ik m onder een deken met fleece gevoerd maar het was eerder een sport om ze ineenkeer goed te krjgen omdat ze dus niet gleden ..licht aan het materiaal dus dan denk ik Bloos

Fleece is fleece en fleece schuift. Misschien heb je geluk en liggen dekens bij jou paard makkelijk zodat ze niet schuiven.
Er kan best wat onder, maar dan een katoenen deken die ook van de bovenkant katoen is en dus ruw.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:34

Fleece schuift anders niet op mijn paard, heb er 's nachts nu ook een fleeceje erbij onder. Wou hem eigenlijk overdag er ook oplaten, maar ik ben bang dat hij nat wordt met die aanhoudende regen, en dat lijkt me onprettig voor paardlief.

Ik zou denk ik zelf gewoon een 150-grams waterdichte deken erbij kopen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:56

Musicjohn schreef:
En toch ben ik van mening dat je een natuurlijk stukje weerstand aan het verminderen bent door te vroeg te beginnen met dekens.

Ik trek het vergelijk even met mensen. Ik was een echte kou-kleum. Als het 's nachts onder de 17 graden kwam dan deed ik de elecrische deken al aan (jaja... echt waar). Toen las ik in een medisch tijdschrijft dat dit een vorm van "conditionering" van het lichaam was, namelijk... de grens waarop je het koud begint te krijgen word steeds naar boven bijgesteld door hulpmiddelen zoals (electrische) dekens. Ik had daarop besloten om door de zure appel heen te bijten en de electrische deken niet meer te gebruiken. Nu, drie jaar later, slaap ik 's winters nog onder het zomerdekbed, en met het slapkamerraam open. En geloof nu maar niet dat ik het ooit nog koud heb. Ook lijkt ik te constateren dat een simpele verkoudheid ook tot het verleden behoort omdat mijn lichaam nu veel meer natuurlijke antistoffen aanmaakt. Knipoog

Daarbij komt dat het lichaam van zowel mens als dier minder (weinig tot geen) antistoffen meer aan hoeft te maken tegen bepaalde virussen omdat (bijvoorbeeld) het probleem "verkoudheid" door de hulpmiddelen om ons warm te houden steeds minder optreed. Je kweekt op die manier alleen maar zwakte. Ik ben er dan ook van overtuigd dat een paard wat niet in de watten gelegd word, veel sterker is dan een paard wat wel in de watten gelegd word en al bij een temperatuur van 15 graden constant met een deken loopt.

Een paard maakt vacht aan zodra de dagen korter worden, zodra er minder zonuren zijn, dus niet wanneer de temperatuur daalt.
Als het goed is, doe je je paard dan ook een deken op wanneer de dagen korter beginnen te worden en niet omdat het koud is. Een simpele katoenen deken vanaf half augustus/begin september is genoeg om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te scheren, zodat je een stukje natuurlijke weerstand van je paard kunt bewaren Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:52

Precies Aimee.

Blijf er verder bij dat fleece dekens gevaarlijk zijn als onderdekens. Heb een merrie gezien waarvan de hele achterbenen open lagen tgv zo'n deken en ik samen met de stal eigenaresse de deken rondom haar achterbenen heb weggeknipt. Dit was niet het enige incident die ik ken met fleece. Daarnaast ligt fleece nooit goed, trekt naar achteren waardoor enorm veel spanning op de naden komt op de schouders/boeg waardoor een paard zelfs huidkneusingen kan krijgen van een slecht liggende deken.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:55

Joh mijn paard loopt met 20 graden nog met een deken musicjohn Knipoog.
Ze wil hem kort in het haar houden, en dus moeten er dekens op. Ik heb zelf nu ook een staldeken met regendeken er overheen. Omdat ik dan niet heel veel waterdichte dekens hoef te kopen, maar gewoon een stel staldekentjes en zo kan ik dan afwisselen.
Ik denk dat omdat jouw deken gevoerd is (regendeken) het wel iets warmer zal zijn door de lucht er tussen. Maar 220 gram kan prima nu voor een geschoren paard..

En op het fleeceverhaal: fleece kan ook nog eens statisch worden, zodat als het paard gaat drinken hij een schok krijgt. Ook niet aan te raden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:08

Ah... ik ben toch niet de enige met slechte ervaring met fleece Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:25

euh...
volgens mij..
is een onderdeken van 220 plus een regendeken gewoon ook 300 gram
dus of je nou die twee op legt of een deken van 300 gram is hetzelfde.

komt nog es bij de de ideale omgevingstemperatuur voor een paard 15 graden is.
en volgens mij is het nu 13 Knipoog

euhh paard is geschoren oke, dan heeft ie het wat kouder ,maar volgens mij kun je dan best volstaan met een regendeken.
en anders voel je toch even na een tijdje onder het dek?
als ie koud is voel je dat snel genoeg Haha!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:35

Ezumii schreef:
Ze wil hem kort in het haar houden, en dus moeten er dekens op.

Tsja... als ik een andere reactie moet geloven dan heeft dat dus helemaal geen effect:

Aimee schreef:
Een paard maakt vacht aan zodra de dagen korter worden, zodra er minder zonuren zijn, dus niet wanneer de temperatuur daalt.

Als dat zou kloppen dan zou je dat proces dus ook niet kunnen remmen met een deken. De vacht word dus niet aangemaakt als gevolg van een daling in temperatuur maar als gevolg van kortere dagen.

Begrijp me niet verkeerd hoor; ik probeer het ook allemaal maar gewoon te snappen. Bloos

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:36

Ik geloof daar niet zo in, met het licht. Want als de temperaturen lager worden gaat mijn paard toch echt meer vacht aan maken, ongeacht hoe licht het is.
En waarom doen de mensen die dat beweren dan wel een deken op als het minder lang licht word, ja.. Omdat het kouder word, en hun paard dus meer vacht gaat aanmaken. Want als die theorie klopt zouden ze dus alleen de lamp maar aan hoeven te laten en je paard blijft in een perfecte zomervacht.

Je schíjnt het wel wat te kunnen remmen ja door op stal de lichten tot 10 uur bijvoorbeeld aan te laten zodat het lijkt of het langer licht is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:46

Moet je wel speciale daglichtlampen op stal hebben.

Heeft jou paard deze zomer een wintervacht aangemaakt? Het was koud maar wel lange dagen......

Er spelen meer factoren mee. Daglicht is daarbij belangrijk. Maar Eleonoor heeft ook al de spijsvertering genoemd. Een paard dat zichzelf niet warm kan houden, zal wintervacht aanmaken, ook al is het buiten licht en warm.
Een paard dat het vórig jaar koud heeft gehad, zal ook meer wintervacht aanmaken. Dat is namelijk niet een proces dat á la minute in gang wordt gezet.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:52

Paarden die vroeg een vacht aanmaken omdat ze problemen om hun eigen verwarming op pijl te houden, hebben vaak andere problemen als stijfheid, knakkende gewrichten, moeilijker los komen met rijden, strakke rug. Dit soort paarden kan je met chinese kruiden aardig goed krijgen, maar zolang je dat niet hebt zal je toch die verwarming op een andere manier helpen en dus dekens te gebruiken.
Simpele tip kan misschien zijn wat gember toevoegen aan het eten Knipoog

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:56

Aimee schreef:
Musicjohn schreef:

Als het goed is, doe je je paard dan ook een deken op wanneer de dagen korter beginnen te worden en niet omdat het koud is. Een simpele katoenen deken vanaf half augustus/begin september is genoeg om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te scheren, zodat je een stukje natuurlijke weerstand van je paard kunt bewaren Knipoog

Helemaal mee eens. mijn paard heeft in de maanden met een ,R' erin een deken op.
Om te beginnen een gewone simpele regendeken,vanaf vanmiddag heeft ze dan een gevoerde deken van 300 gram op tot het echt koud word en of ze krijgt dan een onderdeken of mijn zeer warme Bucas Alltex.
Deze is voor temp. van 15 tot -15 graden geschikt!
Begin er gewoon op tijd mee puur om het feit dat ik haar dan waarschijnlijk niet hoef te scheren en ze in haar mini wintervacht er vaak beter uitziet als de geschoren paarden Ach gut