Boommaat en inch opmeten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Boommaat en inch opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 10:40

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel, nu hebben ze het steeds over boommaat 1 t/m 4 en 17-18 inch enzo.
Hoe kan ik de boommaat bij mijn paard opmeten en hoe kan ik mijn kont/benen meten om te weten hoeveel inch ik nodig heb?
Of gaat dat niet? Ik laat zoieso iemand passen die er verstand van heeft maar ik zou dat eens op willen meten.

xxappiexx

Re: Boommaat en inch opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:07

Niemand die een idee heeft?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:17

De boommaat moet je oplaten meten door een zadelmaker.
Alleen dan weet je of het zadel echt goed past en niet alleen lijkt te passen met het blote oog.

Boomaat 4 kan bij het ene zadel uitvallen als maat 33 en bij het andere als maat 34 o.i.d.
Dus boommaat 1 t/m 4 zegt niet zoveel.

Verder is 17.5 inch de meest gangbare maat denk ik voor een wat dikkere kont en/of lange benen heb je eerder een 18 inch nodig.

Zelf pas ik op mijn twintigste nog in een 16 3/4 zadel,maar dat verschilt natuurlijk.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:24

Hoeveel inch jij nodig hebt is een kwestie van uitproberen. Dat kun je gewoon bij een ruitershop doen, zadel op de bok, en hop Haha! erop!
Je voelt zelf of je goed zit, sommige mensen zitten liever goed "opgesloten" en willen een diepe zit, andere zijn teveren met een vlakker zadel. Het is dus ook niet zozeer de maat, maar ook het model.

Er zijn ook ruitershops die een zadelpasservice hebben, en dan mag er je vaak ook even mee rijden!!
Een zadel moet je toch aanmeten op je paard, want ook al zit jij er lekker op, als het niet goed op je paard ligt heb je er nog niks aan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:00

Ik laat het zadel zoieso passen/opmeten door de ruitershop. Ik heb nu een Wintec 500 en die ligt niet lekker op de rug van mijn paard en ik zit er niet lekker op. Ik zit liever wat meer "opgesloten" zoals hiervoor ergens stond. Bovendien ben ik niet zo'n fan van kunstof zadels Clown
Maar de rug van mijn paard gaat voor, ze loopt niet lekker meer met dit zadel en heeft een steeds gevoeligere rug gekregen de laatste tijd.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:24

Als je paard een gevoelige rug heeft zou ik als je een nieuw en passend zadel hebt gelijk even de spieren goed los laten maken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 19:00

taffy schreef:
Als je paard een gevoelige rug heeft zou ik als je een nieuw en passend zadel hebt gelijk even de spieren goed los laten maken.

Ben bang dat een goed zadel me al heel wat gaat kosten Clown Maar ik kan idd eens kijken of het mogelijk is. Je bedoeld door een kraker of masseur of wat?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:29

xxappiexx schreef:
taffy schreef:

Ben bang dat een goed zadel me al heel wat gaat kosten Clown Maar ik kan idd eens kijken of het mogelijk is. Je bedoeld door een kraker of masseur of wat?

Persoonlijk heb ik bijzonder goede ervaring met ellen immink http://www.happy-athlete.nl

De spieren worden echt los en je paard gaat er ook ronder uitzien (anders rond).

Als je paard oud zeer heeft van je vorige zadel is het wel> hoe sneller hoe beter,anders gaat hij alleen maar vaster zitter,en zijn er ook meer behandelingen nodig.