te groot zadel voor mijn zitvlak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kristel1

te groot zadel voor mijn zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:12

Ik zit met het volgende en ik hoop op een heleboel tips Pling
Ik ben bijrijder en heb niet helemaal hetzelfde postuur als de eigenaar. Ik heb een 'behoorlijk' kleinere achterkant. Ik schuif dus heel erg in het zadel. Omdat het zadel zo groot is past er geen gelpad of bontje op.
Inmiddels ben ik onderbroeken met zemen lappen erin en zo'n tien potten vaseline Knipoog verder, maar nu ben ik radeloos.
Hebben jullie tips voor mij, want ik weet het niet meer.
Bloos

Tempus_Fugit

Re: te groot zadel voor mijn zitvlak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:13

Draag je wel een rijbroek met zo'n kunstleren zitvlak? Daarmee zit je veel steviger in het zadel.

kristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:25

Ja dat heb ik ook al geprobeerd. En ook dat helpt niet. Heb zelfs verschillende broeken...wel leuk voor het afwisselen, maar helaas geen oplossing voor het probleem.
Maar wel bedankt voor de tip!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:34

Ik zou zitlessen nemen Knipoog Als je zó erg heen en weer schuift dan zit je toch niet echt goed lijkt me. Voor een goede, onafhankelijke zit moet je de steun niet zoeken in een klein zadel, of een anti-schuif-broek, maar in je eigen zit Ja
Ik snap dat het niet echt fijn is om op een te groot zadel te moeten rijden, maar ik neem aan dat de eigenaar geen nieuw zadel wil halen speciaal voor jou, en jij er ook geen kan aanschaffen. Dus zul je het toch met dit zadel moeten doen, en het is wel goed mogelijk hoor Lachen Ik heb ook een tijd op een 18 inch dresuurzadel gereden, en nu ook weer een grotere maat zadel, omdat ik het wel fijn vind, zo ruim.
Je kan ook eens voor de afwisseling zonder zadel rijden, of met een simpele barebackpad.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:42

Ik zou toch kijken voor een bontje ofzo, hoeveel inch heeft het zadel dan?

kristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:46

@ MysticTinker
Hmmm goeie....daar had ik nog niet over nagedacht. Zitlessen zijn denk ik wel iets voor mij. Zonder zadel rijden gaat overigens beter dan met zadel.
Bedankt voor de tips.

@jOyss
Dat zou ik eens moeten nakijken..eerlijk gezegd weet ik dat niet.

kristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:17

Zijn zitlessen heel veel anders dan gewone lessen trouwens?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:23

Heb jij er altijd last van of alleen met langere ritten? Ik heb een bijrijdpaardje waar een 18 inch zadel op ligt en naar mijn idee voor mij wat groot is. Wanneer ik langere ritten maak, denk aan een rit van twee uur, dan heb ik last van een doorrijdplekken. Maar ik weet niet goed of het nou aan dat zadel ligt, of dat ik gewoon meer eelt moet kweken, of dat ik zelf niet stil genoeg zit....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:24

Ik zal je geruststellen. Ik ben ook gezegend met een klein achterwerk en pas makkelijk in een 17 ins. ondanks dat ik volwassen ben. Ga ik rijden op een 18 ins. zadel dan ben ik al mijn houvast kwijt en schuif net als jou alle kanten op met alle gevolgen. Je zou zitles kunnen nemen, al denk ik niet dat daar de oorzaak ligt. Een zadel moet passen voor paard en ruiter en past dus niet bij jou. Als laatste optie zou je nog een klein vachtje kunnen kopen en dat op maat knippen en aan de voor en achterzijde elastiek maken en dit door de kamer van het zadel heen vast maken.

kristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:31

@it_is_me
Eigenlijk altijd wel. Daarom heb ik nu ook die enorm wielrenonderbroeken aan. Hmmm....eelt kweken...misschien helpt het..

@suffie
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van mijn instructie nog niet te horen heb gekregen dat ik niet goed zit. Wel gaf ze aan dat het zadel niet op mijn 'behind' is gemaakt. Ik moet zeggen dat ik je tip van het vachtje wel zie zitten. Ik ga daar eens achteraan.

Bedankt weer!!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:46

kristel1 schreef:
Inmiddels ben ik onderbroeken met zemen lappen erin en zo'n tien potten vaseline Knipoog verder, maar nu ben ik radeloos.
Hebben jullie tips voor mij, want ik weet het niet meer.
Bloos

Euhm.... een goed passend eigen zadel, desnoods 2e hands?

Wellicht dat de eigenaar (in overleg) nog wel wil bijdragen als je het probleem aan hem/haar voor legt.

Succes! Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:47

Als je goed zit heb je imo geen steun nodig en zou je op een helemaal plat zadel moeten kunnen rijden. Dus dat jij schuift in je zadel ligt denk ik aan je houding en zit.

Ik rij ook wel eens op een 18,5" zadel (heb zelf 17"), maar heb nooit last van, terwijl ik me toch wel heel snel doorrij met verkeerde broeken enzo (naden die net op de verkeerde plek zitten)

kristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 08:50

@Musicjohn
Heb ik ook al aan zitten denken. Ik denk niet dat de eigenaar daar in mee kan gaan. Dus ik kan zelf natuurlijk wel kijken voor een tweedehands.

@Lenneke_
Ja die zit is wel heel erg belangrijk. Ik ga dan ook aan mijn instructie vragen hoe ik zit en als dat echt niet goed is of ik dan zitlessen kan volgen. Gek genoeg gaat het zonder zader altijd goed. Dan zit ik berestevig.

Bedankt weer!!!