Hoe ruggengraat vrij bij boomloos?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hennyhout

Hoe ruggengraat vrij bij boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:34

Hi,

Ik heb een London Barefoot-zadel met een standaard pad. Nu blijkt dat de ruggengraat toch niet helemaal vrij ligt en krijgt ze een kleine schuurplek (echt kapot) op haar schoft.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd zoals een dubbele inlage in mijn pad en een extra dikke inlage, maar dit wil niet echt helpen.
Inmiddels heb ik een soft balance-zadel te leen, maar dat heeft te weinig ruimte bij de schoft door de zacht pommel (ligt in begin goed, maar zakt teveel uit).
Nadeel is dat mijn paard meteen heel onrustig wordt in de aanleuning als er problemen zijn met het zadel.

Iemand ideeen om mijn huidige (de london) zo aan te passen dat dit opgelost wordt? Overigens heb ik een pad met van die teruggesneden inlages en bijv. die fysioinlages passen dus niet.

8nnemiek

Re: Hoe ruggengraat vrij bij boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:44

Het zadel hoort niet op de schoft te liggen nee, ligt het niet te ver naar voren? En hoe hoog is de schoft van je paard? Sommige paarden hebben gewoon een té hoge, puntige schoft voor een barefoot. Je zou eventueel een hogere pommel kunnen proberen.

hennyhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:21

Volgens mij schuift het zadel ook wel iets naar voren tijdens het rijden. Mijn paard heeft verder in mijn ogen zeker geen extreme schoft. Voor een KWPN paard heeft ze denk ik een mooi ontwikkelde schoft.
Bestaan er nog hogere pommels dan? Ik heb een normale (geen extra brede).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:26

Er bestaan inderdaad hogere pommels:
http://www.barefootsaddle.be/ShopLondon/ShopLondon.htm

Wat heb je voor n pad? De pads met fleece schuiven wat sneller dan de high-tec pads. En er zijn ook mensen die een banaansingel gebruiken tegen het naar voren schuiven, dat schijnt ook vaak goed te helpen.

hennyhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 08:22

Dank voor die site! Is inderdaad wel een optie om te kijken of ik een hogere pommel kan aanschaffen. Denk je dan dat de ruggengraad ook beter vrij komt?
Overigens heb ik inderdaad een standaard pad met fleece. Probleem bij die high-tec-dingen is dat ze niet geschikt zijn voor de gevoelige huidjes en aangezien ik een zwart paard heb, wil ik niet het risico lopen dat ze witte haren krijgt...

Iemand nog andere ideeen?

Thanks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:22

Het was vooral de sympanova waar paarden witte haren van kregen. De high-tec pads zijn weer van een anders soort materiaal. Zou je eens moeten navragen, of er paarden zijn die daar witte haren van kregen..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 13:12

Bij mij hetzelfde probleem, alleen liet ik het niet zover komen dat er witte haren verschenen of drukplekken. Ik ben meteen op een anders zadel overgegaan, eentje met ingesneden kamer Startrekk Comfort. Wil nooit meer wat anders! Heb een ronde haf, maar met een lagere rug dan de schoft en ondervond precieshetzelfde, niets hielp daartegen.

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:56

Ik rijd ook met zo'n zadel, ik weet wel dat het verder naar achteren moet liggen dan een gewoon Engels zadel.. Ik rijd met de speciale pads en ook gewone dekjes, gaat allemaal goed: als ze bezweet is zie je een mooie streep waar de ruggegraat vrij is. Misschien vragen aan iemand die veel verstand heeft van dit soort gevallen? (Ik zeg niet dat jullie dat niet hebben he Knipoog)
Succes ermee!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:27

bij die van mij schoof het zadel (bf cheyenne) ook naar voor. Ivm buikje van mijn fjord. Ik heb nu een staartriem, en nergens meer last van Lachen
ik weet alleen niet of er aan de london ringen zitten?