Zelf heb ik een hoofdstel waar oorspronkelijk een gecombineerde aansnoerneusriem aan zat, de meeste trenshoofdstellen zijn hier tegenwoordig standaard mee voorzien. Ik liet het sperriempje gewoon achterwege omdat ik dit eigenlijk nutteloos in gebruik vond en mijn paard ook een vrij fijntjes maar breed en kort hoofd heeft, paste met sperriem niet zo lekker, beetje veel riemen om z'n neusje. Helaas is op wedstrijden verplicht een sperriem te gebuiken als er zo'n lusje aan je neusriem voor zit. Aangezien het een behoorlijk duur en apart hoofdstel is van Döbert met koperen gespen heb ik dat lusje door de zadelmaker eraf laten halen, zie je niets meer van en het hoofdstel is nog compleet. Als je huidige hoofdstel wat algemeener eruit ziet met bijv RVS-gespen kun je misschien een losse Engelse neusriem aanschaffen, gewoon te koop in elke ruitersportwinkel. Of een stang&trens hoofdstel kopen en dan het extra bakstuk eraf laten. Een Hannoveraanse of africhtingsneusriem vind ik niet zo fijn, een loopt dan een lederen riem over de mond voor het bit langs waar het leer ook snel lelijk en hard van wordt. En er staat meer druk op het neusbeen als het paard z'n mond opend. In principe maakt het niet zo veel uit waarmee je je paard beleerd, als het maar comfortabel zit.
Succes ermee!