[WN] info gevraagd over westernzadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

info gevraagd over westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:26

Ik heb een westernzadel aangeboden gekregen om te proberen.

Nu rij ik zelf met name buitenritten en ook wel eens dagtochten, dus lijkt het mij wel comfortabel om met een westernzadel te rijden. Ik heb er alleen totaal geen verstand van. Dus een aantal vragen.

Hoe kan ik zien of het westernzadel goed ligt?
Wat is nu precies het verschil tussen een dressuurzadel en een western, behalve het uiterlijk?
Is het ook comfortabler voor het paard of alleen voor de ruiter?

Waar moet ik specifiek op letten bij een westernzadel?

Alvast bedankt.

MSQuincyTE

Re: info gevraagd over westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:53

Hoe je kan zien of een westernzadel goed ligt is door de boom er uit te halen, dus zadel slopen heef zo iets Haha!
Gebruik de zoekfunctie eens misschien vind je daar ook nog wat topic's

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:35

Het duurt nog eventjes maar op 11 november wordt er een hele leerzame clinic over dit onderwerp gegeven in Den Ham.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:47

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:24

Als je het niet zeker weet, dan moet je toch iemand vragen die er verstand van heeft vind ik want een paardje heeft maar 1 rug. Op het internet kun je wel een hoop dingen vinden maar in het echt is het toch iets heel anders omdat iedere rug anders is. Wellicht ken je iemand die western rijdt en ernaar kan kijken om misschien wil een mede bokker wel kijken voor je.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:23

Bij westernzadels loopt de kwaliteit heel erg uiteen.. je hebt de 'zadelmarkt zadels', van goedkoop leer, met slechte bomen, en gevaarlijke nietjes bij beugels en singel. Zo'n zadel wil je niet op je paard leggen Knipoog
Daarnaast heb je de middenklasse zadels, betaalbaar en fijne kwaliteit. Daarbij horen ook de wintec westernzadels, en de boomloze zadels zoals barefoot en startrekk. Leuke zadels als je budget niet zo groot is.
En dan heb je de A-klasse merkzadels. Als je er zo eentje tweedehands aan een leuke prijs kan overkopen zou ik dat zeker doen als het goed op je paard past Ja

Westernzadels zijn zeker heel comfortabel voor het paard, daar zijn ze ook op gemaakt; om dagen lang te rijden in het wilde westen Haha! En een cowboy was verloren als zijn paard ineens last van zn rug had, dus daar is rekening mee gehouden, ze hebben een groot draagvlak voor veel drukverdeling. Natuurlijk moet het dan wel goed op je paard passen, net zoals een engels zadel.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:23

De goede druk verdeling van een westernboom werkt alleen als de boom ook daadwerkelijk goed past. Om dat uit te vinden moet je passen met de kale boom die in het zadel zit. Of rijden en afwachten of je paard pijn en gezondheidsklachten krijgt. Als je het niet zo nauw met paardvriendelijkheid neemt Clown .
een westernzadel dat niet past is nm de hel voor je paard: meestal heb je dan bridging, of het hele gewicht ligt aleen op enn smalle rand als het paard te breed is, of al juist de boom te breed is ligt die smalle rand precies op de twee zenuwbanen links en rechts van de ruggegraat.

het is heel leuk om er een westernzadel bij te hebben, maar een zadel van redelijke kwaliteit, middenklasser kost je minstens; €1300,- nieuw. Tweedehands heb je kans dat je een goed zadel kan kopen voor minder geld. Maar een zadel is hoe dan ook alleen goed als hij past en je paard er geen last van heeft.
Dus ik hoop dat al flink gespaart hebt Haha! Geld, geld!

oh, ja, en zelf moet je ook lekker zitten, en dat verschilt nogal per merk. Dus ga goed rondkijken. en doorsparen.