Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jojet schreef:Of even in een laagje olie laten weken een nachtje werkt ook erg goed. Wel goed uitwrijven voordat je het in elkaar zet en gaat rijden.
Si_monee schreef:oke dankjewel, kan dat geen kwaat gewone olie? welke olie kan ik het beste gebruiken, zonnebloem?
Niisj schreef:Jojet schreef:Of even in een laagje olie laten weken een nachtje werkt ook erg goed. Wel goed uitwrijven voordat je het in elkaar zet en gaat rijden.
Ja zo doe ik het ook !
Judje schreef:Si_monee schreef:oke dankjewel, kan dat geen kwaat gewone olie? welke olie kan ik het beste gebruiken, zonnebloem?
Mij lijkt lederolie het beste.
(je hebt natuurlijk ook nog ledervet en -balsem)
Tuhan schreef:ik gebruik lederolie van B&E. is 4,95
Si_monee schreef:Oke maar omdat ze het net over gewoon olie hadden![]()
Ik heb zelf wel ledervet, maar olie is dus beter?
heb het nu al zo'n 4 x met ledervet ingesmeerd
Judje schreef:Si_monee schreef:Oke maar omdat ze het net over gewoon olie hadden![]()
Ik heb zelf wel ledervet, maar olie is dus beter?
heb het nu al zo'n 4 x met ledervet ingesmeerd
Tja, wat beter is is lastig te zeggen.
Sommige zadelmakers zweren bij lederOLIE, anderen weer bij lederVET en weer anderen bij lederBALSEM.
Zelf gebruik ik voor het soepel maken olie en voor onderhoud vet. Toch wil ik binnenkort de balsem gaan uitproberen.
Sharonnn_ schreef:Gewoon een dagje in de olie laten liggen. Daarna goed uitsmeren! Wordt het heel soepel van.
Het beste is waarschijnlijk gewoon lederolie. Maar ik gebruik af en toe ook wel is gewoon goedkope zonnebloem olie uit de supermarkt! Kan naar mijn idee geen kwaad. Mijn hoofdstel ziet er weer als nieuw uit en lekker soepel.
Si_monee schreef:had laatst nieuwe neusriem op hoofdstel gezet, maar de aansnoerriem blijft heel erg stroef/stug
Heb het al zo'n 4 x ingevet maar het blijft stroef, iemand advies voor wat ik er aan kan doen?
D_dreamer schreef:Ik gebruik Carr & Day & Martin Neats Foot Compound om nieuw en stug leder soepel te krijgen. Het is echt superolie!!!
Goed met een kwastje op het leder aanbrengen, nachtje laten intrekken en herhalen, eventueel nogmaals herhalen..... Daarna het leder gewoon goed schoonhouden en zo nu en dan een onderhoudsbehandeling.
Het is verkrijgbaar bij de meeste ruitersportzaken en de Welkoop verkoopt het ook.