erover snap ik maar hoe heb je ze er onder?
hoe zitten je riemen, waar zit de gesp en hoe steek je ze op?
wie kan me helpen?
en graag je mening!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Roelke_ schreef:Niet alle zadels hebben de mogelijkheid hun beugelriemen onder de zweetbladen te dragen. Als dat wel kan dan zit er zo'n opening, til je het zweetblad op en haal je dan je riemen door het haakje. Moeilijk uit te leggen via de computer, misschien is iemand anders daar beter in.
Ik had ze bij mijn dressuurzadel bovenlangs, omdat ik een extra zweetbladsingel aan mijn zadel had zitten waardoor ik ze niet onderlangs kon dragen.
Bij mijn veelzijdigheidszadel heb ik ze wel onderlangs.Omdat het zweetblad dan minder beschadigd en m'n benen stiller liggen.
Musicjohn schreef:Bij mijn Kieffer Frankfurt (vz) zadel kan het niet. Ik had het eigenlijk wel graag gewild, omdat het je zweetbladen mooi houd (zonder krassen).
En tegelijkertijd vraag ik me af of het wel goed is om ze onder het zweetblad te doen. Ik heb zo'n vermoeden dat er dan meer druk komt op een bepaald gedeelte van de rug van het paard. De druk die nu op de beugelriemen staat (in een normale situatie) word verdeeld over een groter oppervlak door de breedte van het zweetblad. Nu ga je de beugelriemen eronder doen, en dar veroorzaakt meer druk op één plek. Dat lijkt mij vooralsnog geen goede zaak.
Judje schreef:Mij lijkt niet dat dat enige invloed heeft, want de druk van de beugels komen allemaal terecht bij de haak waar je ze aan vast maakt. Deze haak zit bevestigd op de boom en dus zal de boom de druk verdelen en niet het zweetblad.
Musicjohn schreef:Judje schreef:Mij lijkt niet dat dat enige invloed heeft, want de druk van de beugels komen allemaal terecht bij de haak waar je ze aan vast maakt. Deze haak zit bevestigd op de boom en dus zal de boom de druk verdelen en niet het zweetblad.
Kans is groot dat je helemaal gelijk hebt.![]()
Maar ik dacht... ik vraag het toch even.