beugels onder of over dressuurzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

beugels onder of over dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:44

heb jij je beugels onder of over je dressuurzadel? Verward
erover snap ik maar hoe heb je ze er onder?
hoe zitten je riemen, waar zit de gesp en hoe steek je ze op?

wie kan me helpen?

en graag je mening! Knipoog

Maris89

Re: beugels onder of over dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:45

Heel simpel. Je doet hetzelfde als erboven alleen maak je ze onder het zweetblad aan de krammen. Opsteken gaat wel, maar dan heb je een bobbel onder je zweetblad.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:45

Het kan niet bij ieder zadel. De gesp kan of gewoon zoals je hem normaal hebt, of onderaan met een stukje leer over geschoven (zijn los te koop).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:46

ik heb ze eronder..

de gesp zit aan de onderkant met een beschermhoesje er over heen.

Om ze zo te krijgen til je gewoon je zweetblad op en haal je ze aan de boven kant door de krammen heen.. is vrij simpel.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:46

Niet alle zadels hebben de mogelijkheid hun beugelriemen onder de zweetbladen te dragen. Als dat wel kan dan zit er zo'n opening, til je het zweetblad op en haal je dan je riemen door het haakje. Moeilijk uit te leggen via de computer, misschien is iemand anders daar beter in. Nagelbijten / Gniffelen

Ik had ze bij mijn dressuurzadel bovenlangs, omdat ik een extra zweetbladsingel aan mijn zadel had zitten waardoor ik ze niet onderlangs kon dragen.

Bij mijn veelzijdigheidszadel heb ik ze wel onderlangs. Lachen Omdat het zweetblad dan minder beschadigd en m'n benen stiller liggen. Lachen

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:47

Girlgamer, dat bedoeld ze niet.

Ik heb ze trouwens erover, eronder vind ik zo'"n "vast" gevoel hebben.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:51

Roelke_ schreef:
Niet alle zadels hebben de mogelijkheid hun beugelriemen onder de zweetbladen te dragen. Als dat wel kan dan zit er zo'n opening, til je het zweetblad op en haal je dan je riemen door het haakje. Moeilijk uit te leggen via de computer, misschien is iemand anders daar beter in. Nagelbijten / Gniffelen

Ik had ze bij mijn dressuurzadel bovenlangs, omdat ik een extra zweetbladsingel aan mijn zadel had zitten waardoor ik ze niet onderlangs kon dragen.

Bij mijn veelzijdigheidszadel heb ik ze wel onderlangs. Lachen Omdat het zweetblad dan minder beschadigd en m'n benen stiller liggen. Lachen

dat heb ik nu ook bij mijn zadel een soort zweetbladsingel.
over mijn zadel beschadigd het blad zo vind ik. (nieuw zadel)

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:58

Bij mijn Kieffer Frankfurt (vz) zadel kan het niet. Ik had het eigenlijk wel graag gewild, omdat het je zweetbladen mooi houd (zonder krassen).

En tegelijkertijd vraag ik me af of het wel goed is om ze onder het zweetblad te doen. Ik heb zo'n vermoeden dat er dan meer druk komt op een bepaald gedeelte van de rug van het paard. De druk die nu op de beugelriemen staat (in een normale situatie) word verdeeld over een groter oppervlak door de breedte van het zweetblad. Nu ga je de beugelriemen eronder doen, en dar veroorzaakt meer druk op één plek. Dat lijkt mij vooralsnog geen goede zaak.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:45

Musicjohn schreef:
Bij mijn Kieffer Frankfurt (vz) zadel kan het niet. Ik had het eigenlijk wel graag gewild, omdat het je zweetbladen mooi houd (zonder krassen).

En tegelijkertijd vraag ik me af of het wel goed is om ze onder het zweetblad te doen. Ik heb zo'n vermoeden dat er dan meer druk komt op een bepaald gedeelte van de rug van het paard. De druk die nu op de beugelriemen staat (in een normale situatie) word verdeeld over een groter oppervlak door de breedte van het zweetblad. Nu ga je de beugelriemen eronder doen, en dar veroorzaakt meer druk op één plek. Dat lijkt mij vooralsnog geen goede zaak.

Mij lijkt niet dat dat enige invloed heeft, want de druk van de beugels komen allemaal terecht bij de haak waar je ze aan vast maakt. Deze haak zit bevestigd op de boom en dus zal de boom de druk verdelen en niet het zweetblad.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:07

Judje schreef:
Mij lijkt niet dat dat enige invloed heeft, want de druk van de beugels komen allemaal terecht bij de haak waar je ze aan vast maakt. Deze haak zit bevestigd op de boom en dus zal de boom de druk verdelen en niet het zweetblad.

Kans is groot dat je helemaal gelijk hebt. Bloos

Maar ik dacht... ik vraag het toch even.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:53

Musicjohn schreef:
Judje schreef:

Kans is groot dat je helemaal gelijk hebt. Bloos

Maar ik dacht... ik vraag het toch even.

viewtopic.php?f=117&t=644152&hilit=zadelmarkt+zadel
Ik heb nog even het topic gezocht waar een zadel van zadelmarkt uit elkaar is gehaald. Ondanks dat dit nou niet echt het beste zadel is dat je kan kopen kan je er toch uit halen dat de haken aan de boom vastzitten. De meeste onderdelen zit bagger vast, maar de plaatsen zullen niet zo veel verschillen met de betere zadels.
Het is verder wel een interessante uitleg, want de binnenkant van een zadel zie je niet vaak.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:12

Qua netheid is onder wel mooier, maar de riemen voel je niet zitten dus het maakt niet uit. Misschien dat je benen wat stiller liggen.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:15

ik had ze ook onder mn zweetblad totdat mn instructrise zei dat dat slechter voor je zit was,je benen hebben dan geen bewegingsvrijheid of zo,dus ik heb ze er nu weer boven.....

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:45

Ik heb ze eronder. Mijn benen liggen dan veel stiller.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:49

bij mijn euroriding luxor kan ik ook kiezen. heb ze een poosje eronder gehad, maar kan dan slechter beenhulpen geven, vind het ook te 'vast' zitten. dus nu heb ik ze weer erboven! steekt ook makkelijker op; m'n zweetblad ging helemaal wijd uitstaan van het opsteken onder het dekblad. Bloos!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:50

Ik kan mijn benen gelukkig wel stil houden zonder dat ze onderlangs moeten..
heb ze dus mooi erboven Lachen zoals het hoort Lachen Lachen

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:52

Ik heb mijn beugelriemen ook onder mijn dressuur zadel, beschadigen mijn zweetbladen niet zo erg

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:53

Onder.. benen liggen stillen en zweetbladen beschadigen niet..

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:38

Ik draag ze er altijd onder, zo blijft het zweetblad mooi. Voor mij maakt het verder eigenlijk niet uit of ik ze boven of onder het zweetblad draag, voel eigenlijk geen verschil.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:00

wij hebben 1 zadel waar de beugelriemen er onder zitten
er is dan een stukje leer waar de beugelriemen aan vast zitten weggesneden waardoor ze onderdoor vast kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:07

Ik kan ze ook onder of boven mijn zadel doen.Nu zegt mijn zadelmaker dat het niet zo goed voor je rijden zou zijn.Dus heb ik ze maar braaf er boven gedaan.Mijn zadel is idd al wat beschadigd op de zweetbladen ,het is pas een half jaar oud.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:21

Heej, dat is verrassen, hoezo zou het niet goed zijn voor het rijden?
Een aantal Spaanse zadels hebben ook de beugelriem van onder het zweetblad, bij deze zadels heb je dan alle confort van het bontvachtje wat er overheen ligt.

Ben benieuwd !

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 22:18

ik vind het alleen zonde van de beschadigingen
ik heb niet over het rijden na gedacht, ga morgen weer rijden en ff kijken.
misschien doe ik ze er wel weer over. dan maar wel krassen Ach gut

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:21

Mijn zadel is zo gemaakt dat je ze er eigenlijk alleen maar onder kan doen. Er zit geen lusje aan het zweetblad om je beugelriem door te doen, maar ik vind het niet erg want zo krijg ik geen lelijke schuurplekken om mijn zweetbladen.
Opsteken doe ik niet. Ik laat ze gewoon hangen anders krijg je van die bobbels onder je zadel en aangezien ik mijn zadel niet veel gebruik blijven die bobbels er anders in staan.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:21

Ook eronder, dit is mogelijk bij mijn zadel.
Ik doe het omdat je anders van die lelijke strepen op je zadel krijgt, zeker als je dan ook nog je beugels opsteekt. Steek mijn beugels ook niet op.