wel of niet peesbeschermers

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anoukbijl

wel of niet peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:39

ik zit te twijfelen of ik nou wel of geen peesbeschermers voor mijn fjord zal nemen.
ze klapt niet met haar benen tegen elkaar aan.
ze zeggen wel dat het goed is voor de stevigheid. als er bijvoorbeeld een oneffenheid in de bak is.

ik hoor het graag

patsur

Re: wel of niet peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:40

kijk even op het RT-discussies forum. Daar gaat nu een topic over peesbeschermers. Er zijn trouwens ook nog andere topics over peesbeschermers geweest, zal ze even zoeken.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:41

peesbeschermers bieden geen steun maar vangen klappen van buitenaf (het achterbeen takken etc.) op.

ik gebruik ze altijd.

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:42

als je fjord er geen last van heeft zou ik het zo niet doen ,, Met springen evt wel..
opzich beschermd het gewoon de pees, maar zorg verder niet echt voor stevigheid geloof ik..
Succes

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:34

Nou na een clinic bij dr. Helmut Ende op Horse Event, doe ik weer altijd m'n peesbeschermers aan. Ik deed ze al wel vaak aan, maar niet altijd, omdat ik ook wel eens gehoord had dat de pezen dan juist zwakker worden. Maar nu ik heb gezien wat er allemaal met paardenbenen kan gebeuren zonder bescherming, rijdt ik toch maar liever met.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:24

Beter voorkomen dan genezen. Zorg dat je goed passende peesbeschermers hebt en ze niet te strak doet. Dan kan het zeker geen kwaad.

edit; die foto's, modellen ed op het horse event waren ook angstaanjagend!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:26

met dressuur heb ik geen peesbeschermers om , alleen met springen en als ik naar buiten ga Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:51

Met springen en naar buiten gaan kan ik het begrijpen.
Wat ik wel een nadeel vind van de meeste peesbeschermers is dat de voering van neopreen is en dat is ERG zweterig. Hierdoor moet je uitkijken dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Dus mocht je voor de zekerheid peesbeschermers gebruiken dan kan je ze het beste kopen met (schapen)vacht als voering.

Zelf vind ik het - wanneer het paard niet strijkt oid - niet nodig. Bij jonge paarden die ik voor het eerst longeer doe ik ze wel om, omdat je niet weet of zij wel goed in balans kunnen lopen en of zij strijken, maar gaat dat goed dan blijven ze er bij mij af.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:24

Als je fjord er geen last van heeft zou ik het idd niet doen. Maar voor de zekerheid bij bijvoorbeeld het springen of buitenrijden kan het wel. Ik gebruik ze wel altijd....
Idd net wat Rebeltje zegt: Beter voorkomen dan genezen Knipoog

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:45

Ik gebruik ze altijd bij mijn paarden, mijn jonge paard strijkt echt vreselijk. Had op een wedstrijd eens gereden zonder peesjes en ze had allerlei wondjes langs de binnenkant. Ze was nogal uitbundig die dag. Knipoog

Voor mij dus altijd peesjes, voorkomen is beter dan genezen zoals hier al gezegd geweest is. Over het te warm worden van de pezen heb ik ook geen last van hoewel ik neoprene voering heb. Met mijn andere paard rijd ik regelmatig zonder peesjes en dan zijn de benen niet opvallend warmer dan met.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:51

Ik gebruik ze alleen met springen of met een buitenrit. Als ik thuis in de bak dressuur of longeer doe ik ze nooit om.
Als je Fjord het zo goed doet zou ik het inderdaad niet doen. Het kan ook niet snel kwaad, maar echt nuttig hoeft het ook niet altijd te zijn. Helemaal bij paarden/pony's met veel behang willen ze nog wel eens gaan schuren waardoor het paard veel meer kans krijgt op wondjes en ontstekingen. (als er zand en viezigheid tussen gaat zitten)

anoukbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:14

oke bedankt denk dat ik ze toch wel ga kopen....

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:24

Zou idderdaad peesbeschermers gebruiken. Ze geven geen steun , alleen bescherming dus paarden been word er niet zwakker van...
Net wat Surion zegt...beter voorkomen dan genezen....Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:38

Als je pony zich niet ernstig aantikt ook geen beenbeschermers om doen. Ze geven geen steun, dus daar hoef je het niet voor te doen. Maar ze zorgen wel voor heel veel warmte wat echt slecht is voor de pezen. Uiteindelijk kan de pees hierdoor beschadigd raken en is de kans op een peesblessure veel groter.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 04:30

Mijn Da zegt juist dat het wel steun geeft. Hij heeft mij een op mn pols laten doen. Al pastte het niet, ik merkte dat het stevig was. Dus geeft het stevigheid in mijn ogen. (Hangt ook per peesbeschermer af)
Tikt hij niet aan, zou ik het niet doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:27

Bedenk dat wij nog spieren hebben zitten in de pols, hand en onderarm. Een paard heeft dit niet, alleen pezen. Pezen zetten niet uit en hebben geen steun nodig, of beter gezegd, kunnen geen steun ontvangen, alleen bescherming van buitenaf.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:31

Ik dacht ook altijd dat Silence niet met zijn benen tegen elkaar kwam.
Maar toen dacht mijn instructrice van wel, dus heb ik ze omgedaan.
En elke keer staan er meer krasjes op, dus hij raakt wel degelijk met zijn benen tegen elkaar, ookal leek het eerst niet zo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:00

Zolang een paard niet constant wondjes heeft zou ik het niet doen, dan richten die dingen meer schade aan dan dat je zonder rijdt.

Anouar trapt zich helaas tot bloedens toe open. Wat ik ook probeer, andere ijzers, ijzers er anders onder, anders rijden... hij blijft het doen. Z'n benen zaten na het rijden altijd onder het bloed en nadat het ruim 2 maanden heeft geduurd voordat een van de wondjes dicht was ben ik toch maar beenbeschermers gaan gebruiken.
Ik heb nu de luchtdoorlatende van NEW, die schelen wel in warmte.

Over dat pols verhaal, een pols beweegt ook nog eens, een pijpbeen niet.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:18

Mizora schreef:
Bedenk dat wij nog spieren hebben zitten in de pols, hand en onderarm. Een paard heeft dit niet, alleen pezen. Pezen zetten niet uit en hebben geen steun nodig, of beter gezegd, kunnen geen steun ontvangen, alleen bescherming van buitenaf.

Als een paard geen steun kan ontvangen, waarom staat dan overal dat bandages steun geven. Lijkt mij dat dit dan ook geen nut heeft
Xx

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:05

Bandages geven idd ook geen steun.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:57

idd, bandages geven geen steun. In de nieuwste amazone staat dit ook. Ze zijn er alleen voor het mooi en in geval van licht bandages ook om de beenzetting beter te kunnen zien op foto's en tijdens de les.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:49

okee, thnx voor de info