Dank u voor de tips.
Ik kan het moeilijk uitleggen omdat ik er zelf niet zo van op de hoogte ben, maar heb me laten wijsmaken dat er een verschil zou zijn tussen de singelophanging van de Torsion met de barefoot.
Torsion zou onder andere daardoor nog iets beter zijn voor de paarderug.
Ik heb ook al veel negatiefs gehoord over Barefoot. Misschien dat ze nu positief aan het evolueren zijn, maar toch riskeer ik het niet. Laat me wellicht beinvloeden, maar veel vertrouwen geven al die verhalen niet die ik opgevangen heb.
Startrekk spreekt me meer aan, doordat het zadel toch iets stugger is en daardoor de druk iets beter verdeelt.
In feite kan men maar weten of iets goed is door te proberen.
Begin nu meer en meer te beseffen dat ik die zadels toch beter eens grondig test, wat ik ook koop, boom of geen boom. Zal me geld kosten, maar het is de enige manier om echt te weten te komen wat goed voor hun rug is en comfi voor mijn achterste 
Was eigenlijk van zin om een Torsion dressuur tweedehands te kopen van het internet, maar bij nader inzien best eerst testen voor ik m'n geld weeral aan iets hang.
Ik hou jullie op de hoogte, want heb al ondervonden dat veel eigenaren van haflingers of andere ronde-tonnen-rassen met hun handen in het haar zitten om een geschikt zadel te vinden. Veel keuze is er niet, meeste Westernzadels zijn gewoon te nauw aan de zijpanelen (waardoor ze drukken), Wintec is ook al niet ideaal en boomloos wordt me eigenlijk ook afgeraden. Veel schiet er niet meer over. Als ik sommige dealers om raad vraag kijken ze me aan alsof ze denken span een Haflinger gewoon voor de kar, daar bestaan geen geschikte zadels voor.
Jammer gewoon. Ik vind dat er meer keuze voor de ronde tonnen moet zijn aan een redelijk prijs!!