Boomloos dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

Boomloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:14

Even een vraagje over een toch al druk besproken onderwerp, ik weet het... Bloos
Daar ik graag nog een dressuurzadeltje zou hebben waar ik ook wandelingen kan mee maken
en me dicht bij m'n pony (Haflinger) wil voelen dacht ik dat boomloos een optie zou zijn.
Ik ga niet elke dag met dit zadel rijden omdat ik toch nog altijd sterke bedenkingen blijf koesteren over dit concept.
Toch denk ik dat boomloos een goed alternatief is als je graag eens zonder zadel rijdt.
Voor langere ritten ga ik een equiflex continental kopen.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met:
-Torsion dressuur
-Ghost dressuur
Of ander boomloos zadel die hij aanraadt (Geen barefoot)?
Mijn Haflingertje is nog niet zadelmak, dus testen is uitgesloten.

8nnemiek

Re: Boomloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:48

De torsion dressuur, is die dan nog te koop in nederland? Al heel lang niet tegengekomen.. Lijkt wel héél veel op de barefoot cheyenne als ik het me goed kan herinneren.

Over de ghost zul je meer ervaringen vinden, bv in deze topics:
search.php?keywords=ghost+dressuur&terms=all&author=&fid%5B%5D=99&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=200&&t=0&submit=Zoeken

Mag ik vragen waarom je geen barefoot wil, maar wel een torsion (aangezien die twee bijna exact hetzelfde zijn)

Verder vind je nog veel meer boomloze zadels in de volgende link:
viewtopic.php?f=117&t=506830

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:40

Een freeform schijnt ook heel lekker te zitten.
Of een G3 (minder bekend, maar lijkt me echt super). Ik wil voor de G4 gaan als ik genoeg geld heb en als die uitkomt.

viewtopic.php?f=99&t=815585&hilit=&start=25

Deze gaat over freeform:
viewtopic.php?f=99&t=471140

Ik zelf heb een barefoot london, ben er zeer over te spreken. Mag ik ook vragen waarom je liever geen barefoot wil?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:00

Ik rij dressuur met mijn Startrekk, dat gaat prima.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:03

Dank u voor de tips.
Ik kan het moeilijk uitleggen omdat ik er zelf niet zo van op de hoogte ben, maar heb me laten wijsmaken dat er een verschil zou zijn tussen de singelophanging van de Torsion met de barefoot.
Torsion zou onder andere daardoor nog iets beter zijn voor de paarderug.
Ik heb ook al veel negatiefs gehoord over Barefoot. Misschien dat ze nu positief aan het evolueren zijn, maar toch riskeer ik het niet. Laat me wellicht beinvloeden, maar veel vertrouwen geven al die verhalen niet die ik opgevangen heb.
Startrekk spreekt me meer aan, doordat het zadel toch iets stugger is en daardoor de druk iets beter verdeelt.
In feite kan men maar weten of iets goed is door te proberen.
Begin nu meer en meer te beseffen dat ik die zadels toch beter eens grondig test, wat ik ook koop, boom of geen boom. Zal me geld kosten, maar het is de enige manier om echt te weten te komen wat goed voor hun rug is en comfi voor mijn achterste Lachen
Was eigenlijk van zin om een Torsion dressuur tweedehands te kopen van het internet, maar bij nader inzien best eerst testen voor ik m'n geld weeral aan iets hang.
Ik hou jullie op de hoogte, want heb al ondervonden dat veel eigenaren van haflingers of andere ronde-tonnen-rassen met hun handen in het haar zitten om een geschikt zadel te vinden. Veel keuze is er niet, meeste Westernzadels zijn gewoon te nauw aan de zijpanelen (waardoor ze drukken), Wintec is ook al niet ideaal en boomloos wordt me eigenlijk ook afgeraden. Veel schiet er niet meer over. Als ik sommige dealers om raad vraag kijken ze me aan alsof ze denken span een Haflinger gewoon voor de kar, daar bestaan geen geschikte zadels voor.
Jammer gewoon. Ik vind dat er meer keuze voor de ronde tonnen moet zijn aan een redelijk prijs!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:21

Volgens mij heeft torsion bijna dezelfde singelophanging als barefoot, scheelt niet zo veel, het zou inderdaad iets breder zijn, maar de nieuwe modellen van barefoot hebben dan weer een soort 'kussens' in de vorm van drukverdelende inlages in het zadel zelf, dat heeft torsion weer niet.

Ik heb zelf een tinker, lijkt qua bouw natuurlijk veel op een haflinger, en bij tinkers wordt heel erg veel met boomloos gereden, zonder veel problemen of drukplekken. Het is natuurlijk zo dat negatieve verhalen veel sneller rondgaan en worden overdreven dan positieve verhalen. Hier is een link naar een tinker-topic, waarin iedereen verteld wat voor soort zadel ze op hun tinker hebben liggen. Je ziet heel veel mensen met barefoots, maar misschien kun je hier ook nog wat tips uithalen over boomzadels en westernzadels:
viewtopic.php?f=98&t=778206

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 17:44

Merci Knipoog, zal dat eens doornemen.
Zoals ik al zei, eigenlijk is zelf testen nog het beste dan luisteren naar verhalen.
Volgende week komt er een fysiotherapeut voor paarden (hij weet heel veel over anatomie van de rug en heeft ervaring met alle type zadels). Naar 't schijnt onderzoekt hij gans het paard en kijkt welk zadel in combinatie met ruiter, discipline en budget in aanmerking kan komen.
Daar hij er zo intensief mee bezig is en zich voortdurend bijschoolt in het buitenland ben ik ervan overtuigd dat deze man me wel de goeie raad zal geven.
Hij heeft een artikel in een paardeblad geschreven en het was ook hij die heel negatief was over boomloos (hij zei me aan telefoon dat dit zadel geen kwaad kan om er eens een rondje mee te gaan stappen, maar niet geschikt voor intensiever gebruik). Ga hem eens uitvragen zodat ik nu eindelijk eens weet hoe het zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:34

Goed dat je een fysio laat komen Ja Klinkt prima! Hij zal je zeker een goed zadel kunnen aanraden.

Wat betreft fysio's en boomloze zadels; dat loopt echt héél ver uiteen. De ene fysio is er helemaal op tegen, zoals die van jou, de andere vind het echt een uitkomst voor paarden met moeilijke ruggen. Mijn fysio vond het prima dat ik ermee rij, en kwam niet zo vaak paarden tegen met zó'n soepele rug. En de maker van barefoot is ook een paardenfysio. Dus dat is echt heel verschillend per fysio, ik denk dat het meer te maken heeft met ervaringen, de een ziet paarden erop vooruit gaan, de ander ziet paarden met drukplekjes..
Mag ik vragen in welk tijdschrift hij het artikel heeft geplaatst? Dat was toch niet het artikel in de Cap he? Daar heeft een jaar geleden eens een artikel in gestaan, maar dat klopte niet helemaal, daar stond nl dat je onder boomloze zadels niet altijd een speciale pad nodig hebt, maar die is juist heel belangrijk voor de ruggengraatvrijheid, dus die schrijver wist er niet zo héél veel van af Tong uitsteken Maar ik neem aan dat hij dat niet was, zo te horen weet hij er erg veel van

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 16:53

Toch wel, het was hij. Hij meent het erg goed, heeft het beste met de paarden voor, maar denk ook dat je niet zomaar een idee van iemand MOET overnemen omdat hij vindt dat dat voor hem goed of slecht is, ook al heeft hij een grote naam.
Ik laat hem komen, hij zal me gegarandeerd nuttige tips kunnen geven maar heb ook al ondervonden dat je nog altijd je eigen waarheid uit alles moet filteren. Dat kan maar door zelf te testen.
Niemand kan zeggen of boomloos goed of slecht is, omdat ieder geval uniek is. Soms biedt het ook een oplossing ondanks de nadelen die eraan verbonden zijn.
Sommige mensen lopen met een paardebril op en creeeren hun eigen waarheid alleen uit vooroordelen. Daarom vind ik eigen ondervinding het beste, voor jou en je eigen dieren. Dat het geld zal kosten neem ik er dan maar ook bij.
Alleen hou ik in het achterhoofd dat er inderdaad nog niets bekend is van het effect van boomloos op lange termijn. Dan moet je ook maar zo verstandig zijn om dit zadel niet te gebruiken bij langdurige, intensievere belastingen.
Zo ga ik op zoek...en wie zoekt die vindt Haha!

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 14:25

Woehoew Go jij! Go jij! !
Heb een Equiflex Continental short and wide gekocht, speciaal voor rondere paarden! Nu nog een goed dressuurzadeltje...

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 08:39

Nog een vraagje, ik zie niet zo graag een Westernpad. Zou ik daar ook een zwart grandeurpad mogen onderleggen of zijn er beter alternatieven? Ben ook nog polypad tegengekomen, maar die zijn zo lang. Zou liefst hebben dat het wat de vorm van het zadel volgt.
Iemand tips?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:12

Even wat info :

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met de Torsions maar voor info daarover en over de Ghost kun je zoals je wel zult weten terecht bij http://www.buitenzinnig.nl .

Zij meldden ook een paar jaar geleden dat bij Torsion de singelophanging als een band over de rug van het paard loopt.
Dus bij het aansingelen trek je een soort riem rondom strak aan. Bij de Barefoots zitten de singelstoten bevestigd aan de zijkanten van het zadel , waardoor je het zadel in zijn geheel stevig vast op het paard trekt. Ik vind dit persoonlijk een veel prettiger idee , het hele zadel erop aantrekken ipv. een band die rondom insnoert..... Dus als je al verschil wilt zien dan is imo. daarin toch echt de Barefoot de winnaar hoor Lachen

Sabine die de oprichtster van Barefoot is , is al jaren paard fysiotherapeute in Duitsland. Omdat zij veel problemen zag met paarden en zadels , heeft ze wat boomloze zadels laten maken en is die aan gaan bieden voor een lage prijs om hiermee haar klanten een extra service te kunnen bieden , een oplossing voor hun problemen. De zadels werden echter al zo snel populair dat het nu een bedrijf op zichzelf is geworden dat een paar 100 zadels per maand wereldwijd verkoopt door het succes ervan.
De ene fysio / osteopaat / wat dan ook is dolenthousiast over boomloos , en gebruikt het zelf ook op de eigen paarden. De ander vindt het maar niks. Veel van degenen die het niks vinden zijn net zoals verkopers in ruitersportzaken : ze kennen het niet , hebben zich er niet serieus in verdiept , en wijzen het af omdat het anders is en het geldende geloof is : een zadel hoort een boom te hebben voor de drukverdeling. Net zoals het geldende geloof is : om een paard te kunnen sturen en stoppen heb je een bit nodig , en hoeven moeten ijzers hebben anders slijten ze te snel. En paarden horen biks te krijgen want ze kunnen niet zonder , van hooi worden ze alleen maar dik. Het anti-boomloze denken past precies in dat rijtje.

Vaak is het ook dat een behandelaar van een paard negatief is over boomloos , totdat een klant in overleg met de behandelaar doordrukt echt eens boomloos te willen proberen. En dan blijkt het betreffende paard er enorm van op te knappen en herziet de behandelaar de mening toch wel. Maar zo werkt het ook de andere kant op : de behandelaars komen ook paarden tegen waar de eigenaar boomloos mee rijdt en het zadel niet op de goede manier gebruikt , bvb. zonder goede pad. En dan zien de behandelaars : boomloos veroorzaakt problemen , en dat vertellen ze dan ook door. Ze hebben te weinig inzicht erin om te zien dat de fout in het gebruik ligt. Net als dat je een westernzadel zonder goede pad gebruikt , daar knapt de rug ook niet van op. Maar dat weten ze dan meestal wel omdat die kennis wel aanwezig is. Dus wat dat betreft is het gewoon een gebrek aan kennis en interesse van veel mensen waardoor ze negatief over boomloos praten. Ze hebben het nooit serieus een kans gegeven maar gaan er vanuit dat het niet goed kan zijn.

Boomloze zadels KUNNEN problemen geven. Niet zozeer doordat het boomloos is , maar doordat het zadels zijn Tong uitsteken
Soms werkt de combi van ruiter en paard (bvb. met hele hoge schoft) niet , of men gebruikt geen goede pad. Er kunnen witte haren ontstaan maar dat zijn vrijwel altijd schuurplekjes en geen drukplekjes.
Bvb. dat een paardje een erg gevoelig huidje heeft en dat de randen van de inlages op de grens van wel-geen inlage , een witte streep veroorzaakt. Dan is het eenvoudigweg een kwestie van meer afgeronde inlages gebruiken of eventueel een echte lamsvel pad , en het probleem is weg. Waarom gebruikt dan niet iedereen een lamswollen pad ? Nou omdat het andeel er weer van is dat ze meer risico op glijden hebben , en je ze goed bij moet houden zodat ze niet gaan "aankoeken" en harde stukje krijgen. Ze zijn wat intensiever qua onderhoud meestal.

Vrijwel altijd kun je de oorzaak aanwijzen en wegnemen als mensen problemen hebben met een boomloos zadel en ze dat willen oplossen. Maar ze moeten het wel willen. Vaak echter zie je dat mensen meteen van boomloos genezen zijn en niet iets anders willen proberen , dat is wel jammer. Maar heel begrijpelijk !
En geen 1 zadel kan perfect zijn voor alle paarden en ruiters op de hele wereld , ook boomloos niet. Blijft een kwestie van goed nadenken , afwegen en proberen.

Ook kun je inlages kopen met een flexibel plaatje erin , waardoor de druk van de stijgbeugelriemen nog iets meer wordt verspreid.

Stevigere boomloze zadels verdelen in theorie de druk beter , maar in de praktijk zie je daarvan nu juist drukplekken omdat de soepelheid afgenomen is en de eigen vorm van het zadel niet altijd goed past op de ruggen. Je krijgt dan toch weer een soort boom-achtige te stevige constructie. Ik dacht zelf ook dat dit de betere boomloze zadels waren maar ben er helemaal van teruggekomen. Ik ga echt voor een losse pad met inlages omdat die onafhankelijk van het zadel kan bewegen. Dus wel druk spreiden door de flex-kern , maar toch heel soepel de rondingen van het paard overnemen.

Op zich kun je onder de Equiflex ook wel een Grandeurpad gebruiken lijkt me , als hij de juiste vorm heeft dan.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 13:07

Dank u voor dit uitgebreid stukje antwoord terug Knipoog . Ik ben het helemaal met je eens, ieder geval is apart en we hebben vaak de neiging om negatieve verhalen te veralgemenen en zelfs uit te vergroten, meer aandacht te geven (zit in de natuur van de mens).
Daarom dat ik het zelf eens zou willen uitproberen.
De tips over die pads zijn ook heel nuttig, ik wist zelf niet wat voor- en nadelen waren, dacht dat wol aangenamer was voor paarden, maar als mijn paardjes een tonronde rug hebben dan kan het boeltje dus rapper gaan glijden...wist ik niet.
Ik vind de barefoot Arizona erg mooi, maar toch Bloos ...heb veel mensen ondervraagd die hun zadel tweedehands wegdeden en meeste hadden dan toch uiteindelijk, na lang zoeken een geschikt boomzadel gevonden, dat ze naar eigen zeggen beter vonden dan boomloos. Bij 1 iemand lag de Arizona niet vast genoeg op haar ronde Haflinger, bij iemand anders veroorzaakte een Nevada pijn aan de ruggegraat van het paardje.
Toch zou ik enkele modellen willen uittesten als ze zadelmak zijn, lijkt me het beste om aan de levende lijve te ondervinden wat voor-en nadelen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:58

Het jammere is dat ik wel vaker zulke verhalen hoor van derden : ik ken iemand die deze klacht had , ik ken iemand die die klacht had..... en dan is het een klacht die nooit bij mij terecht is gekomen.

Je zou toch denken dat als mensen een klacht hebben over hun zadel , dat ze het dan eerst even bespreken met degene van wiens site ze het besloten hebben te kopen ? Want meestal is er dus wel een oplossing te vinden.

Een Arizona die niet vast genoeg ligt daar kan een andere singel of pad nog wel bij helpen. Of een ander model zadel desnoods.
Als ik zelf een andere singel aan mijn zadel doe dan kan ik ineens niet meer vanaf de grond opstappen. Heel maf.

Nevada die pijn geeft aan de ruggegraat dat zegt me al helemaal niks....gebruik je een goede pad dan blijft die ruggegraat vrij liggen ,
dus ik ben dan erg nieuwsgierig wat er in dit geval aan de hand is Ja

Maar als men het niet meldt en geen oplossing wil zoeken , dan houdt het op. En krijgen anderen dus deze negatieve verhalen te horen.

Ik heb vaak zat klanten gehad die dus ook zulke verhalen kenden en daarom wat terugschrokken van boomloos. Die het zelf wel heel interessant vonden en zouden willen , maar door die verhalen niet durfden. Vervolgens zijn ze jaren bezig met allerlei andere zadels. Die het toch telkens net niet zijn. En uiteindelijk zijn ze de wanhoop nabij en knaagt dat boomloos nog steeds , proberen ze dat maar zo van : we hebben nu toch niks meer te verliezen.

En dan zijn ze dolenthousiast , paardje heeft nog nooit zo blij en lekker gelopen en ze kunnen zichzelf wel voor de kop slaan dat ze het niet eerder geprobeerd hebben...

Van mij hoeven ze dat zadel niet te kopen hoor , ik heb gewoon een andere full-time baan dus ik heb de zadels niet nodig om van rond te komen. Maar het is voor die klanten zo doodzonde dat ze het niet eerder gedurfd hebben door die wilde verhalen...

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 21:34

Tja, inderdaad, vrees dat het bij mij ook beetje zo'n verhaal wordt. Hoop dat die equiflex short and wide goed is voor hem. De verkoper verzekerde me wel dat het zadel zal passen, is zo moeilijk om te weten of hij nu echt geen hinder heeft van dat zadel.
M'n tweede zadeltje wordt een boomloze, voor de momenten dat ik eens rustig een wandelingetje wil doen of hem kort wat wil losrijden in de piste.
Mijn doel is echter trektochten te maken en dan denk ik toch dat goed passend zadel met boom beter is. Zeker als je bepakking eraan hangt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:11

'tuurlijk is een boom beter , dat vind ik ook , qua drukverdeling.

Ik zou dan op zich ook voor een boom gaan. Alleen ik heb er geen goed gevoel bij , vraag me altijd af of het wel echt prettig ligt en nergens duwt , prikt of klemt. Dus dan maar boomloos , daarvan weet ik tenminste waar de druk komt en dat ik me geen zorgen hoef te maken over een zadelmaker die een foutje maakt.

Het blijft gewoon lastig , zadels en dekjes enzo. Denk dat maar weinig mensen perfect gelukkig zijn met hun zadel , twijfel blijf je altijd houden. Dus dan kies je maar hetgene waarbij je de minste twijfel hebt en het meeste comfort voor jezelf en je paard , wat die aangeeft dat die fijn vindt. Althans zo doe ik het maar ken weinig mensen die het anders doen.

Wel komt iedereen tot een andere , eigen conclusie , en dat is wel leuk. Elke combinatie van paard - ruiter - dingen die je doet is toch weer anders , en mensen hebben ook zo hun eigen gevoel en idee overal bij Lachen

En dan die knollies nog , de 1 geeft overduidelijk aan wat die fijn vindt en de ander is wat subtieler.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 19:47

Da's waar, daarom dat je het alleen kunt weten door te proberen en te luisteren naar wat je paardje je probeert te vertellen.
Ik heb nu een gok gewaagd met de equiflex, maar als ik voel dat het nog dat niet is, wordt het direkt weer verkocht.
Heb nu vandaag een Doma Vaquera zadel gekocht, helemaal flexibel en speciaal gebouwd voor de iets rondere Haflinger met korte rug (slechts 49 cm lang). Het is volledig aanpaspaar en flexibel (heel vernuftigd systeem). Heb daar ooit eens mee gereden en dat zit als een sofa. Ook voor paard naar 't schijnt erg comfortabel, maar moet dat zelf nog uittesten.
AfbeeldingAfbeelding
http://www.bentaiga.com/
Als dat niet goed is dan probeer ik de Ghost, lijkt me een heel leuk zadeltje.
Ik ben die zadelproblemen eigenlijk meer dan zat, maar wil gewoon het beste voor hen. Als ik de pretentie heb om op hun rug te zitten vind ik dat het mijn verantwoordelijkheid is dat ze zich er zo goed mogelijk bij voelen. Wat ik in het verleden al gezien heb in maneges was soms gewoon dierenmishandeling. Eigenlijk zouden ze controleurs moeten inzetten die erop toezien dat dieren geen pijn lijden en zo de maneges vergunningen geven om te mogen uitbaten of verbieden indien er wantoestanden zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:48

Zitten idd. ook heerlijk die zadels Ja

Ja wat mij betreft mag er sowieso wel veel strenger toegekeken worden op dierenwelzijn , iedereen solt maar wat aan met die beestjes nu

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 20:58

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:06

De equiflex past de zwarte ook erg goed! Ben blij met de buit, heb ze tweedehands op de kop kunnen tikken en zo veel geld uitgespaard. Eindelijk kan ik gaan rijden Go jij! Go jij!
Dat Continental equiflex zadel is jammer genoeg loodzwaar, boomloos had wel iets lichter geweest voor mijn schouder...
http://i21.tinypic.com/16kt4aw.jpg
(er ligt een zetelplaid onder om het zadel wat te beschermen voor het vuil op de rug van m'n 'varkentje' Haha! )
http://i24.tinypic.com/2lw9km0.jpg
http://i20.tinypic.com/fjqj5e.jpg
http://i20.tinypic.com/yjl95.jpg
Iemand die me raad kan geven over het merk van een goed pad voor onder de Equiflex? Mijn paardje heeft beetje holle rug en de Fysio raadde me aan om er een goed pad op te leggen die dat probleem wat opvangt.

Ervaring met een pad? Merk? Laat het me aub weten Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:15

Mooi zadel Ja
Voor goede pads zou ik even in het western subforum kijken, in de tackroom.
Ik heb zelf een cutter shockpad van justwestern.nl, heel erg fijne pad, die heeft ruggengraatvrijheid, schokabsorberende inlages die ook eruit kunnen, maar hij heeft geen voorgevormde bovenkant of open schoft, dus misschien voor jou niet echt geschikt.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:30

Merci, ga eens een kijkje nemen... Knipoog

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:08

Berichtje @ Romaro en Geluksvogel: Ik kan je niet berijken, je had je e-mailadres niet bijgevoegd.
Bij deze een woordje uitleg over het Campo-flex zadel van Bentaiga, mocht je nog een hier komen kijken.
Dit is hun site:http://www.bentaiga.com/
Deze firma maakt onder andere Doma Vaquera-zadels op maat. Normaal zijn deze zadels te lang voor Haflingers, maar zij maken korte versie's op aanvraag (mijn zadeltje is maar 49 cm lang, terwijl ik nog genoeg plaats heb om te zitten.)http://i20.tinypic.com/yjl95.jpg.
Je moet rekenen dat de basisversie dan al begint vanaf 1885 euro als zadel speciaal gemaakt moet worden.
Als je dan nog eens optie's wilt, zoals zwart schaapvelletje, mixta versie, gans leder ipv schaapvelletje, ... dan betaal je die optie's er nog eens bij
Afbeelding
Je mag rekenen dat je dan al een stuk boven de 2000 euro zit.
Het zadel is aanpasbaar, vb mocht paard toenemen in spieromvang... en flexibel. Ik voel niet dat hij flexibel is, je kan het zadel niet zomaar plooien.
Wat mij verwonderd heeft is de ongelofelijke pasvorm van dit zadel.
Mijn Hafje heeft bijna geen schoft en toch ligt het zadel mooi vast op z'n rug zonder aan te singelen, het ligt als gegoten (is een tweedehands, nieuwe zadels moeten eerst wat ingereden worden vooraleer ze goed liggen). Het is ook veel lichter dan een gewoon Westernzadel en verdeeld het ruitergewicht over een groot oppervlak.
Ook voor de ruiter is het een droom, precies een sofa waarin je zit (de mixta versie lijkt me nog comfortabeler, die banaan op de voorpommel).
Ik heb veel spijt dat ik de Continental Equiflex gekocht heb, het past m'n paard niet. Deze staat terug te koop en ik ga me een tweede Campo flex aanschaffen (een nieuwe dan) eerst beetje sparen Bloos omdat mijn zwarte een ongelofelijk moeilijke rug heeft. De Campo flex is het enige zadel dat echt past op z'n rug en mooi vast ligt.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 22:34