Welke singel bij overgevoelig paard??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Welke singel bij overgevoelig paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 21:25

Mijn probleem is het volgende, mijn bijrijdpaard is elke keer door in de plooien achter haar schouder door de singel. De singel ligt niet op die plekken maar zeker 1-2 cm erachter dus ik denk dat het komt door de beweging van het been.

Welke dressuursingel raden jullie mij aan? Ik heb nu een anatomisch gevormde leren singel die zacht is aan de randen, maar zelfs daarmee is ze door.

De eigenaresse rijdt zelf met een veelzijdigheidszadel waar ze ook een leren singel aan heeft maar daar krijgt ze geen plekken van??

Ik was zelf aan het denken aan een gelsingel of anders een neopreen.
Iemand ervaring hiermee???

allegro

Re: Welke singel bij overgevoelig paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:28

neopreen geeft bij mijn haffie juist drukplekken. Ik gebruik nu een singel met echt schapenbont, niet goedkoop maar wel heel fijn!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:29

Weleens geprobeerd om de voorbenen even naar voren te trekken voor het rijden?

Soms zit de huid onder de singel niet helemaal glad en kan je de huid zo glad trekken.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:29

Ik heb een paardje die ook een super dun huidje heeft. Sinds kort heb ik een dressuursingel van thorowgood. Die is ook anatomisch gevormd en aansingel stoten zijn van elastiek, waardoor je een hele fijne drukverdeling krijgt...
Ik ben er erg over te spreken! De prijs valt ook reuze mee. 34.95 euro.
In de meeste ruitersport winkels is hij te krijgen! suc6 Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:53

Singelbontje van echt schapenvacht om je singel doen, dat werkt meestal het beste bij zulke paarden....

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:05

Een singel met aan 2 kanten elastiek.
Zorgt voor een betere drukverdeling.
Misschien ligt de singel te ver naar voren?
En evenals hierboven been naar voren trekken na het aansingelen, zodat alle plooien uit de huid zijn.
Heel veel succes met de juiste oplossing vinden voor dit paard. Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:10

Als het paard er met een andere zadel geen last van heeft dan kan het ook goed aan het zadel liggen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 22:48

Als ik aangesingeld heb dan trek ik de singel nog even naar voren zodat de huid niet naarboven getrokken is ofzo. En dan zit er ook genoeg ruimte tussen de singel en de plooien.
De singel zit niet te ver naar voren en alles "ligt" op zijn plaats.
Daarom denk ik ook dat de huid door de beweging van het been langs de zijnkant van de singel schuift en ze heeft van zichzelf sowieso al een dun huidje.

Ik heb extra een leren singel genomen die heel zacht is van de onder en zijkant. Er is eigenlijk niks hards waar ze zich aan kan schuren, en toch heeft ze van die plekjes.

Die singel van Thorowgood, wat voor materiaal is dat??
Owh en van het zadel kan het niet komen want de zweetbladen komen niet tot onderaan de buik..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:51

een singel met van die flappen over de gespen was voor die van mij de oplossing.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:57

Ik zit te denken aan de lengte van de singel... bij een veelzijdigheidssingel zitten de gespjes onder het zweetblad. Weet je zeker dat de lengte goed is? Misschien loopt ze zich daarop stuk.

Zelf had ik een singel zoals Anne_GTI beschrijft, maar die was gewoon te kort. Ik voelde dat mijn paard er telkens 'tegenaan' liep. Nu heb ik een langere singel en nergens meer last van.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 20:11

Ik had eerst een singel van 50 cm en heb er nu eentje van 55 cm.
Ik zal er eens eentje van 60cm proberen en dan idd met van die flapjes erover.
Hopelijk werkt dat beter voor haar.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:36

Het kan wel aan het zadel liggen, een slecht passend zadel kan dit soort dingen heel goed veroorzaken Ja Dat heeft niks te maken met of de zweetbladen tot onderaan komen, maar kan komen doordat je zadel schuift/niet goed past.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 22:40

Het zadel ligt nog niet eens in de buurt van de plekjes. De plekjes zitten helemaal onderaan, net achter de schouder bij de plooien ongeveer 1-2 cm voor de singel.

Ik controleer alles heel goed voordat ik ga rijden of alles goed ligt en of het toch echt niet onder de singel zit, maar de plekjes liggen helemaal vrij. Dus het moet eigenlijk door de beweging van het been komen, dat er wrijving komt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:41

De enige die je dan misschien kan helpen is een zadelmaker? Hij heeft er toch meer kijk op dan de meeste bokkers, en vanaf hier kunnen wij het ook moeilijk zien!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:46

Singel volledig met schaapswol:
Afbeelding
foto of meer info hierover vind je op http://www.hipponet.be

Ik heb zo'n singel van neopreen en een van Thorowgood. Die laatste gebruik ik eigenlijk veel meer, omdat die anatomisch gevormd is en van zo'n speciaal materiaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:49

Schapenwolsingels moet je heel schoon houden, en sommige paarden zijn allergisch voor neopreen.
Heb je het al een keer met een simpele katoenen singel geprobeerd?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:54

Mijn paard had ook altijd wondjes, maar dan van een super zachte anatomisch gevormde lederen singel. Met neopreen heeft hij nergens meer last van Lachen .

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 11:00

Ik heb er nu eentje van de kavalkade besteld die dus ook niet anatomisch gevormd is, van neopreen met flapjes over de gespen.
En die is 5 cm langer als die wat ik nu heb. Hopelijk gaat het dan beter, zoniet dan stap ik toch over op zo eentje van schapewol.
Dat wordt ondertussen singel nr 4!!! Haha!

Ik had eerst eentje van katoen, toen eentje van neopreen die te klein was, toen een superzachte leren die anatomisch gevormd is en nu dadelijk deze. Ik ben benieuwd!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:49

allegro schreef:
neopreen geeft bij mijn haffie juist drukplekken. Ik gebruik nu een singel met echt schapenbont, niet goedkoop maar wel heel fijn!

Plus het feit dat neopreen MEGA zweterig is. Je hebt ook anatomisch gevormde schapenvacht singels en die lijken mij het beste voor je paardje. Maar ook de tips van een singel met elastiek aan de uiteinden om de druk te verdelen en het naar voren trekken van de huid voor het rijden zijn goed.
Ik zou zeggen: combineer dit alles en hopelijk gaat het dan wel goed!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:42

Ik had hetzelfde probleem maar geen enkele singel hielp.. rijd nu altijd met een bontje eromheen en dat werkt eindelijk prima!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:44

MontyRulezz schreef:
Het zadel ligt nog niet eens in de buurt van de plekjes. De plekjes zitten helemaal onderaan, net achter de schouder bij de plooien ongeveer 1-2 cm voor de singel.
.

Mijn paard had precies t zelfde, toch de zadelmaker laten komen en na aanpassing van mijn zadel was het over.

Ik rij overigens met een neopreen singel met een schapenbontje eromheen, anders krijgt hij alsnog schuurplekken onder de singel.