Nieuw zadel moeten kopen. Wie helpt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Nieuw zadel moeten kopen. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 16:41

Hallo allemaal,

Ik heb donderdag te horen gekregen dat mijn zadel in dusdanige mate niet meer op mijn (nu afgetrainde Vork) paard past, dat ik een nieuw zadel moet aanschaffen. Aangezien ikzelf pas 13 was toen we dit zadel via een oom kregen (het is een aantal jaren niet gebruikt ivm niet kunnen en durven rijden, dus ik gebruik heus niet al 9 jaar een niet passend zadel; het past pas niet meer sinds een klein jaartje (ja dat is erg zat Frusty Verdrietig )), heb ik eigenlijk geen flauw benul van zadels en hoe het allemaal precies werkt.

Ik heb wel een ex-zadelmaker die mij kan bijstaan, maar aangezien ik niet geheel onbeslagen mijn zoektocht wil beginnen en niet het risico wil lopen dat een ruitersportzaak o.id. me iets aanpraat, wil ik me toch eerst even verdiepen in de theorie. Ik weet nog wel de termen zoals boom, kamer, lepel, zweetblad enzo, maar qua maten lukt het niet meer. Inmiddels heb ik wel een informatieve site gevonden die me al iets wijzer maakte (http://www.zadels.nl), maar ook hier staat niets over de maatgeving en vooral hoe en waar er dan gemeten wordt. Ik heb nu een Stubben boommaat 30 en heb dus begrepen dat dit behoorlijk breed is, terwijl zij nu een hoge smalle schoft heeft. Wat wordt er eigenlijk uitgedrukt met de inch-maten? Is er in de verschillende merken zadels ook verschil in de maatgeving?

Kortom, wie kan mij de basic know-how vertellen over de ligging, maatgeving, soorten, merken e.d., of mij aan een goede site hierover helpen (liefst met plaatjes), zodat ik ook wat kan inbrengen in mijn zoektocht? Alvast hartelijk dank!

ps. ik heb al met de zoekfunctie geprobeerd en veel gegoogled, helaas zonder echt resultaat dus
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 23-09-07 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonaire

Re: Nieuw zadel moeten kopen. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:44

En ik lees graag eventjes mee! met een mogelijke nieuwe pony hoort ook een goed, passend zadel.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 16:46

@Bonaire: oow leuk een nieuwe pony Ja. Welkom, ik hoop dat je er ook wat aan gaat hebben hier

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:48

ik ook.. instructrice gaat ook mee, als het allemaal rond is. Maar wat theorie leren is nooit verkeerd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:33

Boommaat 30 bij stubben is smal hoor. Ik heb zelf 31, en dat is een medium, een standaard maat. Ook 32 valt nog onder standaard. Daarna ga je naar de bredere maten. De meeste paarden hebben voor stubben een 31 nodig. Dan is het zadel prima aan te passen aan het paard.
Andere merken hebben andere maten. Maar 31 of 32 is bij de meeste merken medium (Zaldi bijvoorbeeld ook). Er zijn ook merken die gewoon small, medium en large verkopen als boommaat. Die is bijvoorbeeld bij Global het geval. Een medium boom is hier 32 (staat er namelijk in).
Wintec werkt met kleuren. Je kunt niet zeggen dat een Stubben boommaat 31 gelijk is aan een Zaldi 31. Er zit altijd verschil in.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:42

Inderdaad, een Stubben 30 is smal!
De meeste paarden hebben 32 of meer; het gaat nl. niet om de hoogte van de schoft maar de breedte van het stuk onder de schoft, de schouder, ACHTER het schouderblad. Daar mag een zadel NOOIT op liggen! Onze KWPNers hebben 32 en 33 als boomwijdte, en dat zijn hele "normale" merries van plm. 1.68 en resp. 9 en 11 jaar oud.
Je kunt beter eerst laten nazien welke maat je hebben moet, en kijk dan eens naar een goed gebruikt merkzadel. Daar heb je veel meer aan dan nieuwe, goedkope bagger. Of als je kunststof wilt, een Wintec met verstelbare boom, die kun je altijd weer aanpassen.
Neem niet te snel een beslissing, laat je goed voorlichten; een goed passend zadel is echt vreselijk belangrijk voor je paard, ook voor jezelf. De meeste volwassenen en lange jonge mensen moeten al snel een 18 inch, terwijl je nog veel te veel ziet die zich in een 17 of 17½ wringen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:47

linky dat ben ik met je eens, ik denk dat dat ook een beetje komt omdat 17,5 als standaard wordt gezien..
ik zou niet teveel letten op de inchmaat, maar of je goed op / in zadel zit.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:51

Inderdaad nameless, maar de meeste mensen schijnen te denken dat je "dik" bent met een 18 inch, het heeft echter niet eens zoveel met je kont als wel met de lengte van je dijen te maken, dus van zitbeen naar knie. En dan kom je al gauw aan een 18. Dan heb je ook meer kans dat je echt in het diepste deel komt te zitten, i.p.v. te ver naar achteren. Altijd even rijden zonder beugels dus, dan zak je wel naar waar je wezen moet....................

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 18:11

Nou ik ben aardig lang (1.80m) met behoorlijk wat 'been' eronder, dus dan zal ik eerder naar een 18 inch neigen lijkt me? Van waar tot waar wordt die maat gemeten Linky?

Als een Stubben 30 small is... die meneer die gekeken heeft meent dat het dusdanig breed is dat het meer voor een fries o.i.d. is, met veel minder schoft dus. In dat opzicht heeft hij dus wel gelijk, want het drukt bij Jana dus op de schoft. De boommaat geeft aan hoe breed het zadel uit elkaar staat niet?

*Overigens viel mij ook al op bij de tweede hands zadels dat die stubben inderdaad 30 als kleinste maat hadden en daarna alleen maar groter, dus ik vroeg me al af hoe breed die zadels dan moesten worden! Nagelbijten / Gniffelen Misschien heeft die man zich gewoon iets verkeerd uitgedrukt..

Ik zal even kijken of ik een foto van haar heb zoals ze nu is om een indruk te geven van haar schoft en schouders...

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:18

Misschien zou je het zadelboek van Tineke Dekker kunnen kopen. Vond ik zelf een heel duidelijk informatief boek.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 23:27

@Kler: bedankt voor die tip!

Hierbij dus wat fotos van Jana. Ik hoop dat ze een beetje een beeld geven van haar schoft. Deze zijn Helaas nog wel een jaartje oud (heb nu nog even niks recenters) en het is dan ook nog wat meer ingevallen zijdelings van haar schoft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:57

ik heb een 4 jarige ,heb 5 maand terug een zadel gekocht lag goed.
nu 5 maand verder paardje is enorm gegroeit zat er een rare plek boven op de ruge wervels ,wij dachten van een beet van een ander paard,nu bleek ze achteraf zo gegroeit te zijn in die 5 maanden dat het zadel niet meer past.
nu dus weer ander zadel

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:03

Ik schop even dit topic omhoog!
(zo heel erg oud is het nog niet Bloos )

Iedereen zegt hier dus dat stubben boommaat 30 heel smal is, en dat geloof ik dan meteen.
Nu heb ik even naar mijn stubben gekeken, en daar staat een serienr in, met daaronder het getal 30.
Ik neem dus aan dat 30 de boommaat is.
Maar dit zadel ligt echt bij heel veel paarden bijna op de schoft, ook bij brede paarden.

Maar als het een smal zadel is, dan zou het toch juist er heel hoog op moeten liggen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:32

Als er een 30 instaat, dan is het een smalle boom. Maar het kan zijn dat de boom verknoeid is door deze te verbreden, of dat de vulling van de kussens en langs de wrong gewoon dun geworden is. Heb je een foto van de voorkant en de onderkant van het zadel? Evt. met een meetlint erbij?

Ik zocht een keer voor iemand een zadel met boommat 33. Die zouden ze van Stubben bij Divoza hebben tweedehands. Wij kijken, was het een maat 30 die verbreed was. Dus laten liggen, een zadel is dan altijd asymmetrisch.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:50

Ik heb net mijn zadel probleem opgelost door een goed tweedehands zadel te kopen en deze vervolgens pas te laten maken op mijn paard. In mijn geval een Passier Grand Gilbert. Dit zijn kwalitatief goede zadels, geven je veel bewegingsvrijheid en hebben langere zweetbladen dan de gemiddelde zadels. Omdat een Passier heel mooi op mijn paard ligt en vrij gemakkelijk aan te passen is, is mijn keuze hierop gevallen. Voordeel van deze wijze is dat je relatief goedkoop uitbent (750 euro voor het zadel en 80 euro vermaakkosten).

Waar je goed op moet letten als je een zadel op de rug van je paard legt is dat hij nergens mag knellen, hij moet zuiver recht liggen en je moet voldoende ruimte hebben bij de schoft en ruggegraat.

Het grote nadeel is dat er maar weinig echt goede zadelmakers zijn, daarbij kraakt bijna elke zadelmaker de andere af. Dat maakt de keuze voor een goede zadelmaker zo lastig omdat wij de leek zijn.

Er zijn aardig wat topics over zadels en zadelmakers dus ik zou de zoekfunctie ook even gebruiken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:54

germie schreef:
Als er een 30 instaat, dan is het een smalle boom. Maar het kan zijn dat de boom verknoeid is door deze te verbreden, of dat de vulling van de kussens en langs de wrong gewoon dun geworden is. Heb je een foto van de voorkant en de onderkant van het zadel? Evt. met een meetlint erbij?

Ik zocht een keer voor iemand een zadel met boommat 33. Die zouden ze van Stubben bij Divoza hebben tweedehands. Wij kijken, was het een maat 30 die verbreed was. Dus laten liggen, een zadel is dan altijd asymmetrisch.

De boom is nooit iets mee gedaan, heb het zadel nieuw gekocht.
Heb het pas nog helemaal op laten vullen.
Ik zal morgen het zadel eens op de foto zetten met meetlint erbij, waar moet ik het meetlint precies leggen dan?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:59

Je moet op het breedste gedeelte van de boom meten, ongeveer waar de kussens ophouden. Als je redelijk standaard handen hebt, kan je ook meten met je vuist en dan kijken hoeveel vingers er nog bij moeten. Een vuist met 2 vingers is redelijk smal, 3 vingers is redelijk breed.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:04

Het is ongeveer 15,5 cm.
Een vuist en 2.5 vinger. Haha!
Het wordt wel snel smaller naar achteren toe.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:08

Dat ie smaller naar achter toe loopt is logisch. Een vuist en 2,5 vinger, dat is ongeveer medium.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:14

Ach, eigenlijk maakt het ook niet veel uit welke maat het is, het is gewoon de verkeerde! Boos!
Ik zal maar eens een zadelmaker bellen, dan moet die maar langstkomen met een hele grote stapel zadels Haha!

Ik vind het alleen zo vreemd dat het eigenlijk op geen een paard goed ligt als het idd een medium boom is.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:35

Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 12-10-07 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:38

Je link doet het niet bij mij.