Ik heb donderdag te horen gekregen dat mijn zadel in dusdanige mate niet meer op mijn (nu afgetrainde

Ik heb wel een ex-zadelmaker die mij kan bijstaan, maar aangezien ik niet geheel onbeslagen mijn zoektocht wil beginnen en niet het risico wil lopen dat een ruitersportzaak o.id. me iets aanpraat, wil ik me toch eerst even verdiepen in de theorie. Ik weet nog wel de termen zoals boom, kamer, lepel, zweetblad enzo, maar qua maten lukt het niet meer. Inmiddels heb ik wel een informatieve site gevonden die me al iets wijzer maakte (http://www.zadels.nl), maar ook hier staat niets over de maatgeving en vooral hoe en waar er dan gemeten wordt. Ik heb nu een Stubben boommaat 30 en heb dus begrepen dat dit behoorlijk breed is, terwijl zij nu een hoge smalle schoft heeft. Wat wordt er eigenlijk uitgedrukt met de inch-maten? Is er in de verschillende merken zadels ook verschil in de maatgeving?
Kortom, wie kan mij de basic know-how vertellen over de ligging, maatgeving, soorten, merken e.d., of mij aan een goede site hierover helpen (liefst met plaatjes), zodat ik ook wat kan inbrengen in mijn zoektocht? Alvast hartelijk dank!
ps. ik heb al met de zoekfunctie geprobeerd en veel gegoogled, helaas zonder echt resultaat dus