Naam van bepaald bit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Naam van bepaald bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:54

Ik zoek even de naam van een bepaald bit dat ik eens in handen heb gehad. Het was gewoon een enkelgebroken bitje dat vriendelijk in de mond lag, maar door een bepaalde beweging een stang werd als je paard te sterk werd of het op het lopen zette.

Weet iemand welk bit ik bedoel en waar deze eventueel te verkrijgen is?

Ik ben mij gewoon aan het orienteren voor bitten, ik zeg dus niet (!!!) dat ik dit bit meteen zal gebruiken! Als de werking mij niet bevalt zal ik het niet in de mond van mijn paard hangen!
Voordat men over zielig paard begint. Knipoog

Anoniem

Re: Naam van bepaald bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:56

een danger bit zul je denk ik bedoelen

Overigens kan ik me niet voorstellen dat als hij op een gevenen moment niet verder kan doorslaan hij strenger word.
Immers is een ongebroken trens (wat jij stang noemt) ook niet streng in gebruik

Het is wel zo dat doordat het bit niet verder door kan schanieren hij niet als een notenkraker kan werken en ook niet in het gehemelte kan prikken...wat dus juist prettig is Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:03

Hmn, is dat em... of niet...

Punt is dat ik zo'n bit een lange tijd terug in handen heb gehad en niet meer precies weet of het deze is. Het was een bepaalde beweging die het enkelgebroken bitje dus stijf maakte (als een stang Knipoog zonder dat het daadwerkelijk een 'stang' werd als in solide)
Het werd voor een paard gebruikt waarbij alles vriendelijk en lief was, totdat hij dus in zij hoofd kreeg dat hij weg wilde. Zodra hij dus sterk in de mond werd, werd het bit dus een 'stang' en had het bit meer inwerking.

Weet je toevallig in welke situatie dit bit dat jij de link van stuurde gebruikt word Kawa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:10

Dat is dus ook precies wat een danger bit doet.
"stijf " worden zodat het niet door slaat als het ware.

Heb ik een link gestuurd? Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:17

Eh nee, ik had op naam gezocht met google en verwarde alle pagina's even door elkaar. ROFL

Mijn Hafman is op dit moment een beetje lastig, zo af en toe. Het enigste wat hij mag met zijn spierbevangenheid is stappen, en als actief Haflingertje heb je dan nog wel eens de neiging om gewoon eens lekker uit je dak te gaan.
Naast het feit dat het natuurlijk niet goed is voor zijn spieren is hij ook nog eens een gevaar voor alles en iedereen die op dat moment in de bak zijn.

Ik heb nu een bustrens, 12.5 cm, ongeveer de dikste die er is. (waarom heb je dan zo'n dik bit, tja, ik weet het niet ROFL ) beetje onnodig om te zeggen dat mijn Haf met speknek en mond als beton gewoon lak heeft aan het bit. Clown
Hij pakt het niet eens vast, hij zet gewoon zijn hoofd op een bepaalde manier vast en er komt heel wat kracht aan te pas om hem te stoppen. Het is gewoon een keiharde.

Daarom zocht ik dus een 'scherper' bit, maar als hij niet al een gek door de bak stuiterd is er niks aan de hand. Daarom vind ik het onnodig als hij alleen daarom gelijk een scherper bit in zijn mond moet, als het soms ook op het dikste bit ter wereld lukt.

ongebroken trensje dacht ik ook nog aan, maar volgens mij heeft dat niet zo heel veel effect.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een eerlijk bit, dat alleen in zulke situaties even werkt, maar zodra hij weer gewoon doet niks doet. Vandaar dat ik aan dat bit dacht.

Tenzij iemand nu de ideale oplossing weet natuurlijk. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:19

Een onbebroken trens is gewoon een erg vriendelijk bit, maar werkt anders in.

Maar het kan niet als een notenkraker werken en ook niet in het gehemelte prikken zoals een enkelgebroken wel kan.

En als je paard door nu energie teveel een stuiterbal is geworden, kan hij als hij wil natuurlijk door alles heen rennen Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:21

Wat zou jij dan doen in dit geval Kawa? Knipoog Wachten tot hij iemand omver loopt? Haha!

Nu is het echt een explosie aan huppelde haflinger, maar 'normaal' heeft hij ook van die kleine momentjes. Stiekem even zo zijn hoofd houden dat ik niet kan sturen en dan even een dribbeldrafje. (onschuldige versie)
Tis een pestkop. ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:27

haha, ja dat is ook een optie Lachen

Ik zou eens een gewoon dubbel gebroken bit of een gewoon ongebroken bit proberen
Geen danger opties.

En dan niet extreem dik.
Een paard kan ook tegen het bit vechten omdat het te dik is en daardoor niet prettig.
Persoonlijk ben ik sowiso geen voorstander van een enkel gebroken trens. Ken daar verschillende paarden die daar tegenin gingen, of juist niet aan durfde te komen door de werking ervan.

Kun je niet iets van een stalgenootje lenen om uit te proberen?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:32

Ik heb de werkkast van de manege omgespit naar iets ander, dubbelgebroken of ongebroken. Maar alles was enkelgebroken en dik (manegepaarden he Haha!)
De rest van alle andere niet-manegepaarden hebben denk ik ook geen bitten die kunnen werken. Ik denk ook niet echt dat ik zou mogen lenen. *LOL* Hoor ze nou al zeuren over bacterien enzo.

Ik was op zoek naar een goedkoop dubbelgebroken bustrensje van 12.5 maar die zijn ook allemaal dik. Clown

Ik weet wel zeker dat hij dit bit niet prettig vind (waarom zou hij anders moeilijk doen Haha!) maar denk ook dat het komt omdat hij heel lang voor de kar heeft gelopen.
En nou meteen met liverpoolstang te gaan rijden. Clown ook een beetje rigoreus.

edit; als het tenminste een Liverpool was waarmee hij destijds mende. *denkt* ik weet niet, toen ging hij ook al door rood heen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:24

Harry Horse heeft dubbel gebroken bustrensjes, niet erg dik voor ongeveer 22 euro.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:05

of bedoel je een Kimberwick bit ?

die werkt als een trens als je je handen normaal houd maar als een stang als je je handen omlaag doet
Afbeelding

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 18:48

Hmn nee hij had geen ketting Haha! ik denk dat Runningkawa meteen goed zat met het danger bit Lachen
Ah zo veel bitten in de wereld *LOL*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:51

Bij een geval zoals jij zegt raad ik eigenlijk een pelham met twee teugels of een pessoa met twee teugels aan. Gewoon op de gewone teugel stappen en dan als het nodig is de tweede teugel erbij pakken.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 23:36

Uhm nee sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Knipoog dat vind ik weer een beetje teveel van het goede. Knipoog ik ga niet met zo'n bit rijden als hij incidenteel wat van snelheid houd.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 02:23

misschien is een pessoabit iets voor je?

Afbeelding

ik denk dat je dit bit bedoelt:

Afbeelding
Danger bit:
door de zeer kleine afwerking van het middenstuk kan het bit het gehemelte niet raken
bij een harde inwerking werkt dit bit als een stang

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 02:29

Roane schreef:
Eh nee, ik had op naam gezocht met google en verwarde alle pagina's even door elkaar. ROFL

. Het enigste wat hij mag met zijn spierbevangenheid is stappen, en als actief Haflingertje heb je dan nog wel eens de neiging om gewoon eens lekker uit je dak te gaan.

Hij pakt het niet eens vast, hij zet gewoon zijn hoofd op een bepaalde manier vast en er komt heel wat kracht aan te pas om hem te stoppen. Het is gewoon een keiharde.

Daarom zocht ik dus een 'scherper' bit, maar als hij niet al een gek door de bak stuiterd is er niks aan de hand. Daarom vind ik het onnodig als hij alleen daarom gelijk een scherper bit in zijn mond moet, als het soms ook op het dikste bit ter wereld lukt.
. Clown

Heb je er al wel eens overna gedacht dat die reactie door pijn kan komen? Ik zou eerst eens je paard helemaal na laten kijken door een fysio voordat je er allerlei andere bitten in gaat gooien.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 03:16

Mee eens elmiran, maar denk dat de TS dat al gedaan heeft?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 08:53

Ja we hebben hem gecheckt op pijn in zijn rug, of het zadel misschien toch niets was, of hij misschien door zijn spierbevangenheid (spieren in zijn rug) pijn had, maar hij reageerde nergens op en kauwde lekker door op zijn eten. Tijdens het rijden loopt hij lekker door zijn rug en is hij soepel in zijn lijf. (betere momenten natuurlijk)
Het is een hele actieve pony, kan er niet tegen als twee dagen op stal moet staan dan is hij al hyperactief. Nu mag hij overdag wel de wei op, maar met rijden mag hij maar 15 minuten stappen terwijl paarden om hem heen draven en galopperen.

Dat is voor meneer teveel voor het goede en dan wil hij ook meedoen. Dan zet hij gewoon zijn bek van beton in de strijd en wilt meedoen.
Hij is gewoon ziek en dat is de pest, maar ondanks zijn ziekte en pijn is Bart nog steeds Bart, samen met die eigenwijze kop van hem. Knipoog

en elmiran. Je denkt toch niet dat om er een paar mensen in de wereld zijn die niet nadenken voordat ze wat doen dat iedereen zo is? Ik vind 'voordat je er allerlei bitten in gaat gooien' bijzonder bot en hautain klinken, alsof ik niet nadenk over wat ik doe en dat ik puur uit gemak een ander bit kies. Als je het eerste bericht had gelezen had je ook gelezen dat ik er niets in hang als ik het niet verantwoord vind? Mag ik niet van bit veranderen wanneer dit bit overduidelijk te dik is voor een goede communicatie? Alles moet kloppen bij een paard zijn haranchement, en overduidelijk past dit bit niet bij ons haranchement. Ik zei notabene ook nog dat ik niet een scherper bit wilt, alleen een bit waar dit kleine 'probleem' (op het rennen zetten wanneer je spieren bevangen zijn is ook niet goed voor jezelf, maar sommige paarden rennen door pijn heen dat is een feit) tijdelijk houdbaar is. Ik ben niet iemand die gelijk naar de zwaardere bitten pakt wanneer het niet lukt, maar dit is mij aangeraden door mijn instructrice: zelfs wanneer ik nog zei dat ik geen ander bit nodig had omdat hij er prima op reageert wanneer hij het niet in zijn bol heeft.
Er is over nagedacht hoor Elmiran Haha!

Moest even van mijn hart, voordat ik word afgeschilderd als gemaksruiter alleen maar omdat ik even op bokt vraag wat voor bitten nog meer een optie zijn. Knipoog

Als iemand trouwens een bustrens heeft van 12,5 (of 13 cm) dubbelgebroken, maar niet zo enorm dik (iets dunner dus dan het gemiddelde bit) die hij of zij kwijt wilt voel ik mij aangesproken. Lachen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:12

een dangerbitje is geen enkelgebroken bit maar een dubbelgebroken bit.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:19

oke dan heb ik niks gezegd Clown.
Al eens een dubbelgebroken bustrens geprobeerd? Of een robart bitje. Die hebben wij voor een van onze pony's. Het is een heel dun bit, als je het ziet zou je zeggen dat het een onderlegtrens is, maar dat is het absoluut niet! volgens de verkoper in de winkel is dit bit zo vriendelijk omdat het bit helemaal kan draaien. Het ziet er verder hetzelfde uit als een dubbelgebroken trens. Onze pony liep er heel fijn op.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:24

Ik was al op zoek naar een dubbelgebroken bustrens, zie beneden laatste berichtje en eerdere berichtjes *gniffel*
Mocht er een van de manege lenen maar die waren allemaal net zo dik als het huidige bit dat ik nu heb, dus dat werkte ook averechts. Moet nog even op zoek gaan naar een dunner dubbelgebroken bit.
Ik wil het liefst eigenlijk geen nieuw bit, en soms zie ik bitten voorbij komen van 60 euro en dan denk ik, sjezus, voor een bit dat misschien niet werkt? *LOL* nee bedankt. Dan nog liever tweedehands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:25

Dubbelgebroken bitje van HH is rond de 22 euro, nieuw
Zijn fijne niet te dikke bitjes Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:29

zijn genoeg niet te dikke dubbelgebroken bitjes te vinden

maar waarom is een bit met 2 teugels
hoogste normale stand en indien ff knetter onderste er bij geen optie dan ? .. je houd dan gewoon wat je nu hebt behalve op de momenten dat je extra's nodig hebt ..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:34

Omdat ik dat veel te streng vind. Hij heeft dat niet nodig. Ik zeg al, het is incidenteel dat hij even denk van whoopie, daar ga ik dan geen bit in hangen waar je u tegen zegt. Nee sorry, dat doe ik niet. Klaar Knipoog

Runningkawa: zal even kijken Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:43

de "normale"stand is zoals je nu rijd
maar okee ..wat jij wil Knipoog

een dubbelgebroken watertrens edelstaal 16mm of 18mm of 20mm is er al va 14.95