bit, welke maat? dubbel of ongebroken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

bit, welke maat? dubbel of ongebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 11:16

Voor ik werr vanalles ga aanschaffen waar ik dan achteraf nix meer aan heb..

Ik wil graag een ongebroken trensje gaan proberen omdat ze dun zijn (vind de pony prettig) en ik heb gehoort dat ze vriendelijk zijn.
Van dubbel/enkel gebroken bit heeft hij maat 12,5 en als ik het wel heb heeft hij dan toch een andere maat als hij een ongebroken bit krijgt? Zo ja welke zou ik dan moeten hebben?

En wat is jullie mening over dubbel en ongebroken bitten, welke is prettiger/vriendelijker voor het paard?

Tijgertje86

Re: bit, welke maat? dubbel of ongebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:20

Een ongebroken trens is na mijn mening gewoon een een stang. Stangen zijn per definitie scherper dan een gebroken- en dubbelgebrokentrens. Ik zou er dus nog eens over nadenken...
Als je toch een stang wilt kopen, dan kun je de normale maat aanhouden. En mocht het toch niet passen, dan kun je het bit vast wel ruilen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:56

Een ongebroken trens is GEEN stang. Een stang heeft scharen, en dus een hefboomwerking.
Een ongebroken trens is het vriendelijkst. Deze kan namelijk niet dubbelklappen, en de mondhoeken dus niet bij elkaar trekken. Een gebroken bit doet dat wel.
Een enkelgebroken bit is het minst vriendelijk, vooral bij paarden met een laag gehemelte. Als je aan de teugels trekt bij een enkelgebroken trens dan vormt die zich in een punt, en die punt kan dan in het gehemelte prikken.

Je moet dus inderdaad kiezen tussen dubbelgebroken of ongebroken, en dat verschilt ook weer een beetje per paard. Het ene paard vind het fijn als het bit zo stil mogelijk ligt, en loopt dus het beste op een ongebroken trens. Het andere paard heeft liever iets om mee te spelen in zn mond, en vind een dubbelgebroken bit weer fijner..

De maat kan gewoon hetzelfde blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:59

Tijgertje dat is echt niet zo
Zie uitleg van MT
Sluit me verder ook helemaal bij haar aan Ja

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 12:47

als het toch om het even is, dubbel of ongebroken, dan denk ik dat ik het maar bij dubbel houd. Malle beest was laatst haast nog drukker met zijn nieuwe bit (aurigan, dubbel gebroken) als met wat hij moest doen Bloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:54

Een cm kleiner gebroken hoort iedere kant halve cm uit te steken. Beste kun je gewoon met meetlat de mond breedte meten. Aantal cm is de maat.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:51

Waarom zou een ongebroken bit een stang zijn? Een stang is ene stang, en een ongebroken bit is een ongebroken bit.

Polly loopt nu op een onbebroken ( wel heel flexibel) appelbitje. En ze loopt hier erg fijn op. Omdat ze ongebroken zijn liggen ze ook heel stil in de mond, en daardoor schijnen ze ook nog eens erg vriendelijk te zijn Lachen

Ik denk dat je trouwens gewoon het zelfde maatje kan kopen hoor Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:39

Het ligt een beetje aan je paard wat fijn is. Kan je niet een bit lenen van een stalgenoot of kennis, zodat je wat kan uitproberen?
Mijn paard is wat stug op een enkel gebroken bit. Voorheen reed ik op een KK aurigan dubbel gebroken bit. Dat bit was vrij dik en daar kauwde ze al vanaf het indoen erg hard op wat ook onrust gaf.

Nu heb ik de KY Rotary. Dit is een wat dunner dubbelgebroken bit waarvan alle delen 360° van elkaar zouden kunnen draaien.
Ik heb niet het idee dat het scherp inwerkt, maar ze loopt er wel heel fijn op. Ze is veel rustiger in de aanleuning en neemt het bit meer aan.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 22:22

heb nu een onderlegtrens van 14mm van aurigan, en daar loopt hij prettig en ontspannen op dus die bevalt erg goed.
ik wil gewoon graag het 1 en ander uit proberen en kijken waar hij prettig en ontspannen op loopt gezien hij nogal druk is. Hij is verder rustig in de mond en als hij niet dom en druk loopt te doen ook heel fijn gevoelig dus vandaar dat ik een vriendelijk bit zoek.
Maargoed er zijn zoveel bitten en ik snap er de ballen van dat ik niet meer zo goed weet wat ik uit zou kunnen proberen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:15

Ik persoonlijk vind altijd dat je gewone trensen rustig eens kunt proberen.
Dat zijn de trensen die ook toe zijn gestaan op wedstrijd.
Dus ongebroken, enkel gebroken en dubbelgebroken.

Dus geen varianten met rolletjes speeldingen enz Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 11:27

runningkawa schreef:
Ik persoonlijk vind altijd dat je gewone trensen rustig eens kunt proberen.
Dat zijn de trensen die ook toe zijn gestaan op wedstrijd.
Dus ongebroken, enkel gebroken en dubbelgebroken.

Dus geen varianten met rolletjes speeldingen enz Lachen

rolletjes bit vind hij ook prettig, maar dat is een mondhoeksloper Nagelbijten / Gniffelen Pony is nogal eens vervelend en ik hoef maar 2x een flinke ophouding te geven en zijn mond is al kapot, is heel weinig voor nodig. Kortom, dat bit gebruik ik toch maar niet meer Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:57

Zou ik ook niet doen, maar dan om een heeeeel andere reden...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 12:16

de 'schokjes' reden neem ik aan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:41

ja is dat nu wel of niet waar?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 08:58

tja ik weet het ook niet precies. Ik weet alleen dat als mijn pony last heeft van een bit, hij met zijn koppie gaat schudden. Op dit bit loopt hij prettig dus het is zeker geen gemeen bit ofzo. Het schijnt wat tintelent te werken op de tong is mij verteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:10

Volgens wat azijnpissers is het niet wetenschappelijk bewezen.
En daar hebben ze gelijk in, niemand die een volt meter in de mond van een paard heeft gehangen.
Dus het staat niet zwart op wit op schrift No Cheer

Maar als je ff je logische verstand gebruikt weet je dat 2 metalen zich niet ineens anders gaan gedragen qua werking omdat het toevallig een paarden mond is.
Meneer volta heeft op die manier veel jaren terug al een batterij uitgevonden en daar is in principe niks op veranderd.

http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Volta

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:43

Maar als een bit andere soort bitringen heeft(wat je heel vaak ziet) krijg je dit effect dan ook?
Of als er metaal soorten zijn gemixt?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 09:47

arans schreef:
Maar als een bit andere soort bitringen heeft(wat je heel vaak ziet) krijg je dit effect dan ook?
Of als er metaal soorten zijn gemixt?

idd, zo'n argentaan bit heeft dat. Daar hoor je niemand over Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:48

gemixte metaal soorten niet omdat daar geen zout(speeksel) tussen kan komen is mij verteld. Vandaar ook de rolletjes met het rolletjebit.

Het zou kunnen met de bitringen, maar ook daar is het niet snel zweet of speeksel, dus zal in de praktijk wel meevallen veracht ik Lachen