lotteke schreef:als mijn bijrijdster met een zadel aankomt dan bedank ik haar vriendelijk maar dan hoeft ze het er niet op te leggen.
En waarom dan niet? Er bestaat ook nog zoiets als even kijken naar de kwaliteit en of het past. En als dat allemaal in orde is dan zie ik het probleem niet.
Als ik me verplaatst is de eigenaar van het paard:
Als ik een bijrijdster zou hebben dan zou ik (denk ik) juist niet willen dat zij mijn eigen zadel gebruikt. Als ze vaak wil rijden dan moet ze haar eigen harnachement maar kopen zodat ik geen slijtage heb aan mijn eigen spullen. Uiteraard zou ik wel eerst de boel even grondig inspecteren om te kijken of haar zadel goed past en voor de rest alles in orde is (goede bitmaat e.d.).
Als ik me verplaats in de bijrijd(st)er van het paard:
Als ik bij rijd(st)er zou zijn dan zou ik het prettig vinden om een eigen zadel te gebruiken. Een zadel is iets heel persoonlijks en word gekocht voor het comfort van de zit en aansluiting bij jouw lichaam. In het zadel van de eigenaar zit ik wellicht niet lekker. Ook heb je (vaak) te maken met een slechte kwaliteit harnachement van een leasepaard / verzorgpaard. Ik ondervind het nu zelf ook. Ik heb een verzorgpaard. Maar ik heb wel m'n eigen harnachement: zadel / hoofdstel / sjabrakjes / beenbeschermers / etc. etc. En nee... geen goedkope rotzooi.