Zadelverantwoordelijkheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Een goed passend zadel

...is de verantwoordelijkheid van de eigenaar
75 (57%)
...is de verantwoordelijkheid van de ruiter
13 (9%)
...ligt aan de omstandigheden wie hiervoor moet zorgen
43 (32%)

Totaal aantal stemmen: 131

Juut

Zadelverantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:40

In ander topic kwam het net ter sprake; een meisje met verzorgpaardje werd aangesproken op het slecht passend zadel van haar verzorgpaardje. Ik vindt dat niet terecht; vaak zijn dit jonge tieners die niet het geld hebben voor een goed passend zadel te kopen. Of niet de kennis om een goed tweedehands zadel te vinden. Dus vindt ik het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om voor passend tuig te zorgen
Zelf heb ik ook al 9 jaar een verzorghaf, en voor hem heb ik idd twee zadels gekocht. Ik reed hem toen al een jaar of 4, zijn zadel paste echt niet meer, en ik was en ben de enige die hem rijdt. Bovendien had ik toen al een baan. Vindt ik dus net wat anders als een brugklasser die net met een pony begint. Toch heeft zelfs deze eigenaresse me aangeboden de helft mee te betalen. (wat ik om eerder genoemde redenen heb afgeslagen)

Maar wat vinden julie er van, en waarom?

kler

Re: Zadelverantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:52

Ik vind het absoluut de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Het is en blijft toch jouw paard, bij ziekte e.d. vind ik het ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar dus waarom niet bij het zadel. Wel kan je natuurlijk als verzorger/bijrijder een seintje geven als je denkt dat het zadel niet meer goed past (2 paar ogen zien meer dan 1). Maar ik vind eigenlijk sowieso dat je je zadel minstens 1 keer in het half jaar moet laten controleren door een kundige zadelmaker/passer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:54

Ja de eigenaar.
Zou er persoonlijk zonder overleg niet van gedient zijn als een verzorger er zelf een zadel op zou gooien Lachen

Niet passend daar kan de verzorger idd niks aan doen, hoogstens het een keer vriendelijk aangeven Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:57

ik was degene die commentaar had in dat topic, denk ik. Knipoog

maakt me niet uit WIE er voor een passend zadel moet zorgen (ik zou denken: degene van wie het paard is), maar een paard rijden met een slechtpassend zadel, en er dan maar vanalles tussenproppen (bontjes enzo), is natuurlijk een kwalijke zaak!
daar heb ik dus wat van gezegd (het is mijn werk nota bene).

ik zou ronduit p*ssed zijn als iemand (verzorger) mijn paard met een slechtpassend zadel zou rijden. je zorgt voor een passend zadel, of rijdt anders maar niet, toch?

ik erger me wild aan het gemak waarmee mensen over dit soort belangrijke zaken heenstappen: och, bontje/dikker dekje, en dan 'kan het wel'. Boos! FOUT!

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:58

helemaal mee eens, maar dat wil niet zeggen dat als je iemand ziet rijden met een slecht passend zadel, dat je diegene niet mag aanspreken. 'T is toch een stuk paardenwelzijn en dat is belangrijk om aan te kaarten bij de gene die erop zit.
maar de eigenaar moet voor een nieuw zadel zorgen

Saron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:10

Ik ben samen Verzorgster van 4 Haflingers Lachen, en de eigenaar heeft voor 1 (wel oud) zadel gezorgd. Maar omdat we graag samen buitenritten maken heeft mijn vriendin een 2e gekocht Haha! . Ik vind dat heel normaal, ik ben al heel blij dat we deze paardjes mogen beschouwen als de onze enz. Bloos
Ook heeft de eigenaar toen de paarden verhuisd werden naar een plek waar ze een eigen wei hebben en eigen stallen zegmaar, gezorgd dat er een bak was voor ons om in te rijden en dat vond ik heel tof! OK dan!

(de zadels passen beide trouwens prima)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:11

ik heb ook eigenaar gekozen
ik heb voor 1 paard ook een verzorgster en zij is vrij om spullen te kopen, maar zadel ed is van mij en mag zij gebruik van maken.

toch zou ik als verzorgster niet op een paard rijden wat geen passend zadel heeft. ik zou eigenaar op aan spreken

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:16

@ dierfysio; ik neem ook aan dat je zelf een goed passend zadel hebt? Zie nl niet zo gauw iemand een eigen en slecht passend zadel mee nemen als er een goede is Knipoog
Aanmerken, ook bij de ruiter, kan altijd. Maar ik vindt wel dat je even rekening moet houden met hoe oud de ruiter is enz. Het heeft geen zin boos te worden op een jong kind dat er zelf niets aan kan doen.
Heel af en toe wordt Ascot nog gereden door iemand anders. Meteen toen ik mijn zadels kocht heb ik aan gegeven dat als deze persoon komt rijden, dat ze dan gewoon mijn zadels mag gebruiken. Idd dat beetje paardenwelzijn, om haar niet met het oude niet-passend zadel door te laten hobbelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:18

Ik heb zelf als eigenaar een nieuw zadel voor mijn pony aangeschaft omdat de verzorgster met paard en al was gevallen (met het oude zadel die niet bestand was tegen het paardengewicht ). Haar ouders boden heel lief aan om bijna de helft mee te betalen Lachen Hoefde niet, maar was zeer welkom Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-09-07 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:19

ik heb aan de omstandigheden, ik rijd bij een oude man die zich niet met wat ik doe bemoei, als ik daar iets wil doen dan met mijn spullen zo niet, laat ze maar lekker staan dan

Ook rijd ik bij iemand die graag wil dat zijn paardjes gereden worden, deze zorgt dus voor een zadel

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:23

hoihoi, jep, ik heb twee goed passende zadels. Lachen
en ik heb geen verzorger/bijrijder, dus gebruik ze alleen zelf. maar mocht ik een bijrijder hebben, dan wil ik wel dat ze de goed passende zadels gebruiken (en daar uiteraard zéér netjes op zijn) en er niet zomaar iets anders opgooien. Lijkt me logisch.

tuurlijk kun je een jong kind niet de schuld ergens van geven (alhoewel; ze WIST dat het niet paste, dus dan kun je er ook iets ana doen, toch??). maar ik vind het zoooo slecht om willens en wetens door te hobbelen met een slecht zadel, en daarmee dus bewust de rug van je paard te vernachelen. ik zie daar geregeld de gevolgen van, en neem maar van mij aan: daar word je niet blij van. Boos!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 01:38

Ik heb voor de 3e optie gekozen. Ja

Ik vind dat het afhankelijk is vna de situatie en de afspraken die er gemaakt zijn. Stel dat de verzorgster niets hoeft te doen aan stalonderhoud, niets hoeft mee te betalen aan DA / hoefsmid, en dat tevens geen enkele andere financiële bijdrage hoeft te leveren. En als daar tegenover zou staan dat de verzorgster 7 dagen in de week zou mogen rijden wanner het haar uit komt, en net zolang als dat ze wil, en tevens het paard mag gebruiken (meenemen) naar wedstrijden... dan vind ik het niet meer dan normaal dat de verzorgster (lees: ruiter / amazone) voor een goed passend harnachement moet zorgen.

De uiteindelijke verantwoording om te kijken of het (door verzorgster) aangeschafte zadel / hoofstel wel goed past... dat ligt i.m.o. dan weer wel bij de eigenaar als hij daar zelf kundig genoeg voor is, anders even laten beoordelen door een vakbekwaam zadelmaker/passer.

Dat is mijn mening, en daar zult u het mee moeten doen. Slim Haha! Clown

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 01:53

Ik denk niet dat ik zou willen dat mijn bijrijdster, zelf een zadel voor mijn paard zou kopen, dat hou ik toch liever zelf in de hand net als dierenarts e.d

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 02:04

Heb ook voor de derde optie gekozen.
In principe vind ik dat de eigenaar hier voor moet zorgen.
Het word echter een ander verhaal wanneer je een paard least. Het ligt een beetje aan de omstandigheden waar je mee least.
En als jij als verzorgster het zadel kapot rijd oid (om maar even iets heel rigoreus te noemen..) vind ik dat je de verantwoordelijk terug mag leggen bij de verzorgster.

Eigenlijk toch meer optie een, maar vind dat er uitzonderingen zijn dus vandaar toch keuze 3.

Al ben ik het eens met cojolly, als mijn bijrijdster met een zadel aankomt dan bedank ik haar vriendelijk maar dan hoeft ze het er niet op te leggen.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 02:52

Als ze het kapot maakt is het een financele schade, die zal ik dan ook gaan verhalen op haar, maar ik koop het nieuwe zadel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:52

De eigenaar.
Als ik voor een eigenaar rij, waar ik vind dat het zadel niet past en mijn zadel past ook niet fijn, ga ik echt geen extra zadel kopen voor dat paard. Straks mag je hem niet meer rijden en sta je daar met je dure zadel te kijken! En als de eigenaar het ook niet doet, tja, dan laat ik hem/haar weten dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is als ik de rug van het paard kapot aan het rijden ben.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een zadel kapot ging, maar als dat zou gebeuren hangt van de omstandigheden af wie er betaalt. Als ik het zadel laat vallen en de boom breekt, zou ik wel bijdragen. Als het paard achterover slaat en de boom breekt vind ik het toch echt voor de eigenaar. Als er krassen op zitten wegens het een of het ander vind ik dat er niet gemauwd moet worden, dat kan gebeuren en doet niemand expres. Heb ooit gezien dat een meisje een paard al 5 jaar leasde, en goed verzorgde!, en per ongeluk bij het afstappen met haar spoor het zadel raakte. Zadel was een half jaar oud, eigenaar ging door het lint en het meisje hoefde niet meer te komen. Dan denk ik: het is maar een DING. Mensen gaan bij mij toch echt nog voor dingen!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:59

lotteke schreef:
als mijn bijrijdster met een zadel aankomt dan bedank ik haar vriendelijk maar dan hoeft ze het er niet op te leggen.

En waarom dan niet? Er bestaat ook nog zoiets als even kijken naar de kwaliteit en of het past. En als dat allemaal in orde is dan zie ik het probleem niet.

Als ik me verplaatst is de eigenaar van het paard:

Als ik een bijrijdster zou hebben dan zou ik (denk ik) juist niet willen dat zij mijn eigen zadel gebruikt. Als ze vaak wil rijden dan moet ze haar eigen harnachement maar kopen zodat ik geen slijtage heb aan mijn eigen spullen. Uiteraard zou ik wel eerst de boel even grondig inspecteren om te kijken of haar zadel goed past en voor de rest alles in orde is (goede bitmaat e.d.).

Als ik me verplaats in de bijrijd(st)er van het paard:

Als ik bij rijd(st)er zou zijn dan zou ik het prettig vinden om een eigen zadel te gebruiken. Een zadel is iets heel persoonlijks en word gekocht voor het comfort van de zit en aansluiting bij jouw lichaam. In het zadel van de eigenaar zit ik wellicht niet lekker. Ook heb je (vaak) te maken met een slechte kwaliteit harnachement van een leasepaard / verzorgpaard. Ik ondervind het nu zelf ook. Ik heb een verzorgpaard. Maar ik heb wel m'n eigen harnachement: zadel / hoofdstel / sjabrakjes / beenbeschermers / etc. etc. En nee... geen goedkope rotzooi.

Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:53

Ik vind het jammer dat er geen vierde optie is, namelijk zowel de ruiter als de eigenaar.

In eerste instantie vind ik het de taak van een eigenaar om voor een passend zadel te zorgen. Tenminste, in de meeste gevallen. Tenslotte wil de eigenaar graag dat er met zijn paard wat gedaan word. Is dat neit zo, en is de ruiter degene die per sé wil dat er op dat paard gereden word, dan ligt het wel wat anders.

Maar daarnaast vind ik het óók de verantwoordelijkheid van de ruiter. Als de eigenaar een slecht passend zadel heeft, zou de ruiter voor het welzijn van het paard moeten kiezen en er niet op stappen. Jammer dat je dan niet kan rijden, maar als je rijd doe je dat omdat je van paarden houdt. En dat betekend dan automatisch dat je er met een slecht passen zadel niet op stapt.

Erg jonge ruitertjes kan je uiteraard die verantwoordelijkheid nog niet geven. Wel kan je het ze aangeven dat het zadel niet past, maar beter kan je dat bij de eigenaar aangeven.

Maar ik vind dat je als ruiter nog veel fouter bent als je op een slecht passend zadel gaat zitten!!! Dus de eindverantwoordelijkheid ligt vind ik toch bij de ruiter. Die bepaalt of hij er wel of niet op gaat zitten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:18

Natuurlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar in veel gevallen zie je toch dat de eigenaar de verantwoordelijkheid niet opzich neemt en dus de ruiter laat rijden met een slecht passend zadel, dus uiteindelijk zal eht wel de verantwoordelijkheid van de ruiter worden, want de ruiter maakt de keus wel of niet met het zadel te rijden

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:32

Musicjohn schreef:
lotteke schreef:
als mijn bijrijdster met een zadel aankomt dan bedank ik haar vriendelijk maar dan hoeft ze het er niet op te leggen.

En waarom dan niet? Er bestaat ook nog zoiets als even kijken naar de kwaliteit en of het past. En als dat allemaal in orde is dan zie ik het probleem niet.

Ik kijk in dit geval naar mijn eigen situatie als ik een paard zou hebben. En in die situatie ben ik ongelofelijk kieskeurig. Ik wil gewoon een goedliggend zadel, en daar zorg ik zelf voor. En dat zadel wil ik er ook gewoon op hebben. Daar kies ik voor. Mocht zij met een ander zadel aankomen is dat heel vervelend maar dan wil ik die er gewoon niet op, al mocht het "passen".
(zowiezo, als verzorgster een zadel kopen? )
En met hetzelfde zadel aankomen als ik heb is ook nutteloos.
Wil ze echt haar eigen zadel erop, dan mag ze ook de zadelmaker laten komen om het te controleren. Maar dan zie ik nog het nut niet...ik heb toch een zadel? Daar kun je ook op rijden, waarom moet je een eigen zadel hebben?
In die zin wil ik eigenlijk ook nog een boomloos zadel....dus dat maakt het er al helemaal niet makkelijker op.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:36

Ik vind in principe dat de eigenaar er voor moet zorgen, maar er zijn uitzonderingen.

Bv een boer heeft een leuk paardje staan waar niks mee gedaan word, maar hij vind het ook niet nodig, omdat het dier toch alleen maar voor de fok gebruikt word.
Komt er dan een 25 jarige (dus wel iemand met normaal inkomen) die dit paard graag wilt komen rijden, dan vind ik dat die gene wel zelf voor een passend zadel kan zorgen.
Want waarom zou de eigenaar ergens geld in steken, in iets wat hij niet nodig vind?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:47

Inderdaad, het is een lastig item, maar ik ben het het meest met Lalidan en ThaGirl eens.
Bij mij in de bak rijden ook 2 meiden met een Haf van een boer die ik niks mee doet, maar HIJ heeft wel voor een MAATWERKzadel gekozen voor zijn paard. Dat is natuurlijk een super ideale situatie, MAAR dat kan je natuurlijk niet elke boer verplichten.

En inderdaad: de leeftijd vind ik erg meespelen, die jonge meiden kennen alleen manegepaarden (vaak dan) en daar ligt ook gewoon een zadel op de steun en daarvan denken zo ook altijd dat ze goed passen (of ze weten het belang er niet van) en als je dan ergens anders terecht komt en je nog zo jong bent denk je er waarschijnlijk niet eens bij na dat het zadel misschien wel eens niet kan passen. Als ik nu terug denk weet ik ook niet of dat zadel van mijn verzorgpaard toen goed paste... Het is heel vervelend voor die pony als blijkt dat het niet heeft gepast, maar ik heb altijd gedacht dat ik het beste deed dat ik voor hem kon doen en dat denken - denk ik - de meeste jonge verzorgers.

Maar ik moet wel zeggen dat ik het voor 100% met dierfysio eens ben dat er regelmatig HEEL erg makkelijk over het passen van een zadel wordt gedacht.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:46

Een goed passend zadel

...is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, vind ik Ja

daar moet de eigenaar gewoon voor zorgen, 't is zijn paard en zijn verantwoordelijkheid

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:40

Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar!

Ik heb in het verleden een paard voor iemand gereden, daar lag ook een slecht passend zadel op. Had dit een aantal malen aangegeven van goh het zadel ligt niet echt goed. Daar moet wat aan gebeuren. Maar ipv dat ze een goed zadel kocht, kocht ze alleen maar dure setjes. En niet 1 nee ontelbaar veel, waar je toch echt een goed passend zadel voro kunt krijgen. Jaren heb ik dat paard gereden en uiteindelijk kreeg ik het verwijt dat het paard scheef gereden was en vol spanning zat. Het was altijd al een paard wat 1 brok spanning was, maar dat zadel heeft daar zeer zeker aan meegeholpen. Zulke mensen zou je hun paarden ook af moeten pakken, die verdienen het gewoon niet Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:47

Maar voor degene die vinden dat de eigenaar verantwoordelijk is: Betekend dat dat jullie gewoon op een paard stappen, terwijl jullie weten dat het zadel niet past??? Zoals in het bericht van Mistral 94? Zoiets van: het is de taak van de eigenaar, en als die het niet doet, nou jammer dan voor het paard??
Vinden jullie dat niet enigzins gelijk staan aan dierenmishandeling? Bewust op een paard stappen waarvan je weet dat het zadel niet goed ligt, waarvan je weet dat je het paard op zijn minst ongemak bezorgd???

Voor de duidelijkheid: Ik heb het wel over degene die door hebben dat het zadel niet past of niet lekker ligt. Die kindertjes met hun verzorgpony'tjes kan je dit niet aanrekenen vind ik, maar zoals wat Mistral 94 schrijft vind ik dus echt niet kunnen. Ze wéét dat het zadel niet past, ze wéét dat er wat aan gedaan moet worden, en toch stapt ze doodleuk op het paard...... En niet 1 keer, maar jarenlang!!! En waarom? omdat ze vind dat de eigenaar het moet doen, en die geld uitgeeft aan setjes ipv aan een goed zadel. En wie is de dupe???? Juist, het paard.....
Ik vind echt dat je op dat moment als ruiter de verantwoordelijkheid moet nemen en moet zeggen dat je dan niet op het paard stapt.