Verstelbare boom versus boomloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Verstelbare boom versus boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:50

Hoi,

Ik heb iets opgevangen dat er ook zadels gemaakt worden met verstelbare boom/verwisselbare boom.
Welke merken bieden dit aan en is zo'n zadel aan elke paardenrug aan te passen?

Wat zijn de voordelen ten opzichte van boomloos en wat zijn de nadelen?

Wat zijn jullie ervaringen?

Niekes

Re: Verstelbare boom versus boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:53

Ik weet wel enkele merken welke verstelbare of verwisselbare bomen hebben.
Dit zijn: Wintec, Bates, Thorowgood, Harry's horse, Ainsley, Equestor, en nog een paar maar die weet ik even niet meer.

Verder is het zo dat het zadel natuurlijk wel een beetje is aan te passen maar het kan nog altijd zo zijn dat het zadel niet goed licht doordat bijv de kussens niet verder opgevuld kunnen worden.

Over boomloos en boomzadels wat beter is, er staat een sticky over boomloze zadels, lees deze eens dan heb je vast al een beter beeld.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:12

ik weet al wat voor voordelen een boomlooszadel heeft, heb me er al behoorlijk in verdiept. Heb alleen geen informatie over zadels met verstelbare boom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:26

Startrekk heeft verstelbare panelen, maar wordt wel nog tot de boomloze zadels gerekend, die hebben ook verschillende maten. Op de site (buitenzinnig.nl) staat best veel info. Er kunnen mensen langskomen om startrekk zadels te passen, en die kunnen inderdaad voor bijna elke paardenrug passend worden gemaakt, nog wat meer dan bij wintec bv. Voordeel is dat die panelen de druk beter verdelen. Nadeel dat je ze niet snel even op alle paarden kunt leggen maar eerst moet aanpassen, en dat je veel minder contact hebt met je paard dan bij een boomloos zadel.