dressuurzadel zonder keilkussens HELP?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mait

dressuurzadel zonder keilkussens HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:40

ik ben met mijn haflinger naar de zadelmaker geweest om een zadel aan te laten meten. hele paard is opgemeten van top tot teen bekeken, dus ook rug en stand van de benen en bespieren over all etc. (alles in orde, misschien een beetje vol rond het middel Bloos maar dat was niet erg ) nu was ze haar rug aan het voelen en kwam ze ter hoogte van de nieren, hierop dook mijn paard een beetje in elkaar (ze ga in ieder geval reactie, het klinkt nu erger dan het eruit zag). ze vroeg aan mij: plast ze vaak na/tijdens het rijden? ik zeg: nou ja dat wil ze wel eens doen ja. Dus de zadelmaker: dan kan het wel eens zijn dat ze last van haar nieren heeft.
ze stelde voor om een zadel zonder keilkussens erop te leggen zodat de druk niet op de nieren komt. dus ik daar een paar zadels geprobeerd (uiteraard moest ze plassen Knipoog maar dit was meer zenuwen in een andere omgeving) maar dit waren allemaal oudere modellen zonder veel kniekussen. dus met wobbelbenen zat ik erop (ik schaamde me dood Bloos ) maar het was niet erg, heel logisch zelfs volgens de zadelmaker dat ik er niet mee kon rijden.
om aan een dressuurzadel zonder keilkussens te komen is nog niet zo makkelijk,... zij kon me daar niet zo 1,2,3 mee helpen. wat ze daar had liggen vond ik en niet mooi en ik kon er niet lekker inzitten/mee rijden. ze heeft wel merken gegeven waarin ik het beste kan zoeken. KN, Passier en sommige Kieffers. de Passier Grand Gilbert heb ik geprobeerd, maar ik kon er niet mee rijden,...

nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en hoe ze dit hebben opgelost, ik ben dus nog steeds zoekende naar een zadel, maar via internet kan ik eigenlijk niets zonder keilkussens vinden.
ik heb niet genoeg geld om een compleet nieuw zadel te kopen, dus ben wel op zoek naar een tweedehands!

ik hoop dat iemand kan helpen!!!

juval

Re: dressuurzadel zonder keilkussens HELP?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:53

ik heb een 2e hands stubben dressuurzadel zonder keilkussens gevonden. Is wel een wat ouder model, en inderdaad zonder veel kniewrong, dus je moet zelf netjes leren zitten. maar dat vind ik eigenlijk wel een voordeel. stubben dus, maar dat was altijd al mn favoriet.

succes met je zoektocht.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:01

heeft je zadelmaker dan niks 2e hands voor je liggen?

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 14:05

ok stubben houdt ik in mijn achterhoofd!

en ja de zadelmaker had wel wat liggen, maar dat was niet echt iets waar ik mee weg kon rijden,...
en het meeste (het waren maar 4 zadels) vond ik ook niet zo mooi, ze waren bijna llemaal bruin, en dan moet het hele harnachement over de kop!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:26

Meestal geldt hoe dieper de zit hoe groter de keilkussens.
B.v. een KN zadel heeft K2 maar je hebt ook K3 dat is weer groter. (dit kun je uit het nummer halen wat in het zadel staat)

Wintec heeft volgens mij ook niet zulke hele grote keilkussens.

Vooral de oudere zadels zonder diepe zit hebben minder vaak keilkussens.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:58

Ik heb een heel oud model bateszadel (het zadel zelf is net een halfjaar oud). Echt een heerlijk zadel. Heeft ook geen keilkussen maar zit wel ontzetten goed. De wrongen zijn verwisselbaar net zoals de boom. (zadel is eventueel te koop omdat ik een op maat gemaakt zadel wil hebben)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:11

Ik kon niet echt duidelijk op internet vinden wat nu wel of niet keilkussens zijn. Maar ik wilde je wel een de Stübben Tristan onder de aandacht brengen. Dit is een zadel met een vrij vlakke zit mét kniewrongen. Volgens mij heeft dit zadel geen keilkussens.

Even een linkje naar een foto gedaan zodat je 't zelf kunt bekijken. Klik!

Succes met zoeken! Lachen

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:44

Vreemd verhaal
een zadel zonder keilkussens om de nieren te ontlasten
een keilkussen heeft als functie om de balans en aansluiting op de rug te verbeteren.
wat belangrijk is voor je paard, is dat het zadel voor de 18e rib blijft
als het zadel langer is komt het achter de ribben te liggen op daar is een paard veel gevoeliger.(nieren )
je moet dus niet op zoek naar een zadel zonder keilkussen ,maar naar een kleinere maat
het probleem met jou paardje is dat ze nogal recht in de rug zijn en zadels zonder keilkussen zijn vaak boller in het kussen zodat het geen aansluitingheeft en niet draagt tot aan het einde

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:25

tja,... ik ging ervanuit dat mijn zadelmaker wist waar hij mee bezig was. maar nu wordt het zadelmaker tegen zadelmaker en wordt ik weer aan het twijfelen gebracht! hij kon me namelijk precies uitleggen waarom en hoe en wat, dus was heel aannemelijk eigenlijk.
misschien kan ik het beste de DA er maar even bijhalen om haar nieren te laten checken,... het kan natuurlijk ook bespiering zijn, maar ze is er wel gevoelig...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:22

mijn zadelmaker heeft me toen ook uitgelegd dat het zadel niet te ver naar achteren mag liggen omdat dan de nieren gevoeliger werden. Niet achter de ribben etc (hoeveelste weet ik niet. Omdat ik voor mijn achterwerk toch een 18"zadel nodig heb zei ze toen dat ik dan het beste een zadel zonder keilkussens kon nemen.
dus ongeveer hetzelfde verhaal als jij hebt gehad.
succes er mee!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:42

de inchmaat heeft invloed op de lengte van een zadel, maar bij de meeste zadels maakt een keilkussen het draagvlak ook langer. als jij bijv. 18 inch nodig hebt, kan het heel goed zijn dat je beter een zadel zonder keilkussen kan nemen, zodat het draagvlak relatief kort blijft. zeker op een kleiner paard als een haflinger is de lengte van een zadel een factor waar je zeker rekening mee moet houden. een zadel mag nooit over de 18e rib liggen, dan ontstaat er inderdaad druk op de nieren waar het paard veel last van zal hebben.

oudere zadels (KN, Stübben modellen) zijn zeker te vinden zonder keilkussens. zelf heb ik gisteren een zadel van Euroriding aangeschaft, met keilkussen, maar ik moest wel een kort zadel hebben omdat mijn paard niet zoveel draagruimte heeft in lengte. het zadel wat ik nu heb is 17 inch, en ondanks de keilkussens niet te lang. eventueel kan een langer zadel ook zo aangepast worden dat het achterste stukje kussen niet meedraagt, de onderlijn van het kussen wordt dan meer naar boven toegewerkt. ik zou eens aan dde zadelmaker vragen wat de mogelijkheden zijn, en of hij niet een geschikt zadel voor je kan zoeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:36

Ik heb nog een oudere Hopfner liggen. Dressuur, 17.5 inch en zonder keilkussens.

Overigens, stubben is nog in elk model zonder keilkussens te bestellen hoor. Ik heb het over nieuwe zadels, dus nieuw zonder keil kan ook als je budget het toe zou laten.
Verder kan een goede zadelmaker de hoogte van de keil verlagen, of van gewone kussens alsnog keilkussens maken. Ik zou dus ook gewoon kijken naar zadels met keil en dit evt. laten verlagen.