Zadeladvies?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Zadeladvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:06

Ik rij alweer een tijd met hetzelfde zadel en ben er een beetje uit ondertussen Haha!

Vandaar advies gezocht voor welk nieuw zadel (aangezien het ivm de financien en nog ontwikkelend paard een tweedehandsje wordt):

- Dressuurzadel
- Vrije zit
- Weinig kniewrong
- Veel contact met het paard
- Geen lange zweetbladen, ik heb maar korte ronde benen
- Smalle zit
- Zacht zitten, niet te glad.

nickyu

Re: Zadeladvies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:17

weet dus niet n welke prijsklasse je zoekt
maar een sommer Magnus zou dan wel iets kunnen zijn
de boom kan door de sommer dealer aangepast worden
(en traploos!) zij hebben een vrij uniek systeem dus
met de groei van je paard hoef je dan al minder rekening te houden betreffende de aanschaf
zit er zacht , diepe zit maar niet opgesloten , iets kortere bladen weinig kniewrong

wil je echt een ruime zit is miss de tolt een betere optie maar wel stukkie duurder

weet niet of het echt een dressuur ivm wedstrijden moet zijn?
of het ook kunststof mag zijn ? dan is de prijsgunstige
knight rider neptunes met verstelbare boom een goede optie

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:21

een KN zadel Haha!
Maar die heeft enkel geen smalle zit...
Voor de rest denk ik dat een KN hier zeker aan voldoet Lachen
Of een Passier (oudere type) heeft ook een vrije zit.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:42

Kijk maar eens op www.zadelmarkt.nl Daar staan heel veel goedkope zadels. Meet hele goeie kwaliteit! Heb er zelf ook een en hij bevalt super!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:46

Rody01 schreef:
Kijk maar eens op http://www.zadelmarkt.nl Daar staan heel veel goedkope zadels. Meet hele goeie kwaliteit! Heb er zelf ook een en hij bevalt super!

ik denk dat je nu heel veel reacties gaat krijgen..
als ik jou was zou ik eens op bokt zoeken naar 'zadelmarkt', dan vind je tig rel-topics over de slechte ervaringen van zadelmarkt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:12

kn vnd ik peroonlijk erg dwingend

oud stubben ben je dan beter mee af

kn heeft wel een goede pas en kwaliteit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 18:12

Ik heb vroeger (heeeeel vroeger Clown ) met een KN Symphonie gereden en die zat wel vrij (diep maar toch vrij, weet niet hoe ik het anders uit kan leggen), maar later nog eens op een KN gezeten van hetzelfde type en die zat idd heel diep en gesloten, met grote wrongen en dat vond ik dan weer niet fijn. Clown
Passier oude type heb ik nu in 17 inch en is idd superfijn zadel. Ik moet alleen naar een 18 inch, kont is bepaald gegroeid met de jaren hahaha!

Sommer ken ik niet, zal ik eens kijken. Lachen
Zadelmarkt ga ik zeker niet doen, ik wil echt een A-merk. Knipoog
Stubben vind ik vreselijk zitten Bloos

Het moet zeker dressuur zijn Ja en ook echt een goed merk.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:17

Als je paard zich nog verder ontwikkeld, mischien is het dan een idee om eens te gaan kijken naar een Wintec.
Mijn paard is 4 jr. , en groeit nog mischien wat in de breedte.
De zadelmaker heeft mij toen ook een Wintec geadviseerd, doordat die toch wat meer met de ''ontwikkelingen'' meegaan.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:34

Ik heb een barnsby raven gehad, fijn zadel maar paard was eruit gegroeid. En je had erg de neiging om een stoelzit te krijgen.

Ik heb een Kn Sypmhonie oude model (16jr oud) en een nieuwe , ben over beide tevreden. Alleen de oude rijdt net iets fijner. Niet te diepe zit, geen grote kniewrongen gewoon normaal. Je kan goed zitten maar wordt niet in een houding gedrukt. Je zit vrij maar niet dat je bij de eerste beste gekke sprong eraf ligt, ideaal voor mij met mn nek en knieklachten.

Je bent van harte welkom om een rondje proef te sturen.

Vriendin van mij had een sommer model diplomat dacht ik, fijn zadel alleen enorme kniewrongen. wat voor mij niet prettig rijden is.
Stubben zijn ook fijne zadels, al moet je daar van houden. Ik heb op een stubben siegfried dressuur gereden, fijn zadel maar wel wat hard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:39

HupsSakii schreef:
Als je paard zich nog verder ontwikkeld, mischien is het dan een idee om eens te gaan kijken naar een Wintec.
Mijn paard is 4 jr. , en groeit nog mischien wat in de breedte.
De zadelmaker heeft mij toen ook een Wintec geadviseerd, doordat die toch wat meer met de ''ontwikkelingen'' meegaan.

Ik heb een Wintec gehad maar die lag er niet goed op (op geen van de paarden die ik toen reed Clown ) en het zwaartepunt kwam naar achteren te liggen. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van het idee dat een verwisselbaar kopstuk ineens het zadel radicaal veranderd zodat het met het paard mee veranderd Bloos
Die Wintecs liggen met name fijn op de ronde brede paardjes en ik rij vrijwel altijd juist van die smalle bloedkikkers.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:50

Als ik jou was zou ik toch proberen of je van iemand een rondje kan sturen met een KN Symphonie, liefst op je eigen paard.

Ik heb er ook een bloedkikker mee gereden, en die liep er ook erg fijn onder. Die bleef goed te bewerken zonder weg te vliegen, terwijl het normaal gesproken echt zo'n bijna projectiel was.

Stalgenootje van mij heeft een kieffer lech voor haar bloedpaardje, vindt ze erg fijn rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:57

Die oude Symphonie vond ik vroegah heel fijn Ja Ik zal eens kijken of ik er een te leen kan bemachtigen.
Hoe valt de zit van de Symphonie?

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:13

Ik vind die van de oude symphonie vrij normaal vallen, heb een 45cm dus 17,75 of zoiets inch.
Ik ben niet de smalste (maatje 40/ 42) maar kan er super op zitten. Oude vindt ik iets fijner zitten, heb t nieuwe zadel nog maar 2 weken die moet zich nog gaan vormen. Qua zit zijn ze bijna hetzelfde nieuwe is de zitting heel iets meer gevuld.

De oude ligt nu op t andere paard en die kan ik nu veel beter uitzitten. Was eerst haast niet te doen zo ruim en nu zoveel beter. Paard wordt ook veel fijner te bewerken, kan het met veel minder hulpen af. Heb t idee dat ik met de Kn gemakkelijker stiller kan blijven zitten, ik kan ook veel beter mn hulpen doseren. Beide paarden zijn er echt op vooruit gegaan, al hoeft dat niet alleen aan de zadels te liggen.

Een tweedehands Symphonie van het oude model hoeft niet eens zo heel veel te kosten. In elk geval stukken minder dan een nieuwe. Voor mij geen ander dressuurzadel meer als ik t voor t kiezen heb.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:13

nickyu schreef:

Welke type KN vind je dwingend?

Zelf heb ik alleen ervaring met de oude KN Symfonie,en die heeft een hele vrije zit Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 11:24

Dat was voor mij destijds de overgang van oude naar nieuwe KN Ja
De oude zat vrijer voor mijn gevoel. Ik denk dat de nieuwe idd een meer gedwongen zit heeft? Is ook 'in' he, diepe zit en veel wrong. En dat is juist niet waar ik fijn mee kan rijden Clown

Inmiddels heb ik al wat rondgesnuffeld naar verschillende KN's iig. Ook Passier blijft uiteraard op de nominatie, als mijn huidige zadel. Verdere tips en ervaringen blijven ook welkom!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:17

taffy schreef:
nickyu schreef:

Welke type KN vind je dwingend?

Zelf heb ik alleen ervaring met de oude KN Symfonie,en die heeft een hele vrije zit Lachen

moet ik even vragen welke kimmie261 heeft Bloos
vind m verschrikkelijk, kan niet zelf bepalen hoe ik zit werd iedere keer weer in
andere houding gedwongen en daarbij te veel wong ..
met mijn korte ronde pootjes werd ik gedwongen met mijn billen UIT het zadel te komen
wilde ik mijn benen netjes kwijt of als ik goed zat kon ik mijn benen niet meer kwijt
echt een ramp ,duidelijk zadel voor langere mensen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:38

ik heb evne gezocht, maar in 2005 las ik dat ze drie KN's had Clown Types stonden er niet bij Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:36

Heb je ook al eens een barefoot london geprobeerd? Die heeft bijna alles uit je wenslijstje Ja
Dressuurzadel, vrije zit, weinig kniewrong, echt heel véél contact met het paard, en hij zit super zacht. Ik weet alleen niet of de zweetbladen te lang zijn voor je. En met een paar extra inlages zit je net iets hoger en smaller.
Heel erg fijn voor een paard in de groei.

Ik heb zelf in het begin een merkloos dressuurzadel gehad, kreeg ik bij mn paard toen ik hem kocht, maar dat kan ik iedereen afraden, elke keer na het rijden had ik pijn in mn rug!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 14:00

Ik heb ooit bij een lesklant op een Barefoot London gezeten en dat reed heel fijn maar ben voor mezelf toch op zoek naar een 'echt dressuurzadel'.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:52

ik vinde de iets oudere stubben ideaal Lachen zat vrij maar toch niet wiebelig

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:24

Ik heb een bates. Een heel oud model. Maar een heerlijk zadel. Geen diepe dwingende zit. Maar ook niet heel plat. Zit weinig wrong op. En het leer is iets geruwd waardoor je beter zit. DIt zadel heeft ook geen keilkussens.

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:30

Ik heb net een zadel op maat laten door Daaleman en ik ben er zooo blij mee! (www.daaleman.nl)
Het is een dressuurzadel, met normale zweetbladen. Heb zelf ook korte beentjes. Knipoog
En met een gel zitting, zodat je lekker zacht kan zitten.
Het is een aanslag op je budget, maar geen gehannes meer met verschillende goedkope zadels die toch net niet passen en een zadel die ook fijn is voor je paard!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:59

Urielle schreef:
Die oude Symphonie vond ik vroegah heel fijn Ja Ik zal eens kijken of ik er een te leen kan bemachtigen.
Hoe valt de zit van de Symphonie?

Fijn zadel en ik vind hem heeerlijk zitten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 23:16

Gentleman schreef:
Ik heb net een zadel op maat laten door Daaleman en ik ben er zooo blij mee! (http://www.daaleman.nl)
Het is een dressuurzadel, met normale zweetbladen. Heb zelf ook korte beentjes. Knipoog
En met een gel zitting, zodat je lekker zacht kan zitten.
Het is een aanslag op je budget, maar geen gehannes meer met verschillende goedkope zadels die toch net niet passen en een zadel die ook fijn is voor je paard!

Ik geloof graag dat het fantastisch zit maar zoals je kunt zien is mijn jonkie vooral nog de hoogte ingeschoten en moet hij de komende jaren nog in de breedte groeien. Vandaar nu eerst een 'nieuwe tweedehands'. Een nieuw zadel komt er wel als hij een jaar of 6 a 7 is.
Goedkope prutzadels komen er hier sowieso niet in, ik ga voor de A-merken, maar dan niet nieuw Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 08:53

felicity schreef:
Ik heb een bates. Een heel oud model. Maar een heerlijk zadel. Geen diepe dwingende zit. Maar ook niet heel plat. Zit weinig wrong op. En het leer is iets geruwd waardoor je beter zit. DIt zadel heeft ook geen keilkussens.

Ga ik even opzoeken, welk type is het?