Schapenvacht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd met vacht...

tussen dek en zadel
21 (36%)
onder het dek, op de paardehuid
9 (15%)
...ik rijd helemaal niet met vacht
27 (47%)

Totaal aantal stemmen: 57

Juut

Schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:14

Hoeveel ruiters zie je wel niet zo rondrijden; schapenvachtje tussen dek en zadel. Kijk naar een springwedstrijd en 9 van de 10 ruiters rijden zo.
Ik vraag me af waarom???
Het sterkste punt van een schapenvacht (of lammervacht) is dat het heel goed zweet op neemt. Daarmee wordt voorkomen dat het zadel op het zweet 'drijft', en daardoor irritatie veroorzaakt. Dat kan niet als er een dek onder ligt.
Extra drukverdeling van het zadel? Past je zadel dan wel goed? Een goed passend zadel hoort extra drukverdeling nl niet nodig te hebben.
Ik heb het idee dat het een modegril is geworden; iemand is zo gaan rijden omdat anders dat vacht vies wordt, en ruiter na ruiter na ruiter is dit over gaan nemen...
Heb ik hier gelijk in of zie ik wat over het hoofd?

Voor de duidelijkheid; ik heb ook een schapenvacht, dat ik gebruik bij lange ritten. Dit gaat dan ónder het dekje, direckt op de huid van het paard. En inderdaad is dat stukje rug op het eind van de rit nog enigzins droog te noemen, terwijl beestje verder drijfnat is.

Dabo

Re: Schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:07

Jahoor, ik rijd met een schaapje tussen dekje en zadel.
Dit om verschillende redenen. Mijn paardje heeft een gevoelige rug (ECHT waar!) Vorig jaar is ze eens over haar zadel moeten rollen, omdat ze ondersteboven op de hoefslag lag, met haar 4 benen omhoog tegen de bakwand. Ik lag er onder, en kon er met veel moeite en hulp onderuitgetrokken worden. paardje lag zo klem dat ze het zadel er niet onderuit kregen. Ze moest er dus overheen gerold worden. Dit, plus het sloot avontuur van een paar maanden eerder, waarbij ze haar spieren onwijs had verrekt in haar rug, zijn de oorzaken van de gevoelige rug.
Er zal ongetwijfeld een hele discussie ontstaan over dit fenomeen 'bontje', maar daar lig ik echt niet van wakker. Mijn zadel ligt prima met het bontje, het is beter voor de rug van mijn paardje, dus ik rij lekker met een bontje. Tong uitsteken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:13

Ik moet je zeggen, ik heb er eentje liggen maar gebruik hem haast nooit
Kost zoveel moeite om het onder het zadel te doen en daarbij is het overbodig

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:20

ik rijd ook met schapenbont ook direct op de huid, het is idd een modegril geworden, want zeg eerlijk het is erg mooi, maar het heeft geen nut voor ponij`s met gevoelige rug. juist bij dat soort paarden moet je het direct op de huid leggen.

mijn pony heeft om die reden ook een bont dekje met op de plek van de rugengraat kaal zodat dit vrij ligt. en ze heeft sindsdien ook geen last meer van haar rug.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:39

als je met bontje rijd ivm gevoelige rug, dan hoor je het bontje direct op de rug te gebruiken
een dekje onder het bontje neemt een groot deel van de werking weg
dit is geen mening, dit is een feit ....

mijn keuze staat er niet bij
ik rijd met of zonder bontje, het is bij mij of bontje of niets, of sjabrakje bij veel zweten
dekjes etc zijn er om je zadel te beschermen tegen zweet, niet om je paard te beschermen tegen het zadel

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:44

Voor dressuur gebruik ik nooit een bontje, mijn zadel past perfect en heb het dus ook niet nodig. Voor springen daarentegen altijd, dit om de schokken op te vangen (indien nodig).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:52

draumpje schreef:
mijn keuze staat er niet bij
ik rijd met of zonder bontje, het is bij mij of bontje of niets, of sjabrakje bij veel zweten
dekjes etc zijn er om je zadel te beschermen tegen zweet, niet om je paard te beschermen tegen het zadel

dekje is dan zonder bontje ....
bij noodzaak bontje , geen dekje

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 14:00

Surion schreef:
Voor dressuur gebruik ik nooit een bontje, mijn zadel past perfect en heb het dus ook niet nodig. Voor springen daarentegen altijd, dit om de schokken op te vangen (indien nodig).

Maar is dat dan op de huid of tussen het dekje en zadel in? En waarom zo?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:49

Bij mij heeft de zadelmaker (bij beide dekjes) vertelt dat ik het beste een dekje en dan bontje kan doen.
Dit als ook bescherming van je bontje, bij dagelijks rijden moet je het anders heel vaak wassen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:57

Ik rij mijn paard met een bartl shabrak. Ik heb net een nieuw zadel en hij past nog niet helemaal lekker. Met een schaapje eronder ligt hij gewoon beter. Mijn paard is momenteel ook flink aan het veranderen kwa bouw en bespiering. Blijft dit weer een beetje gelijk komt de zadelmaker weer langs en heb ik het schaapje niet meer nodig.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:41

Ik heb wel een bontje, maar die gebruik ik al niet meer sinds ik mijn huidige zadel heb. Mijn vorige zadel lag niet helemaal goed, dus reed ik toen tijdelijk met een bontje.

__AstridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:04

Iik heb er ook ene Bloos
Maar wel om deze reden: ik heb geen eigen paard, maar wel n verzorgpaardje; ik mocht van de andere verzorgster d'r zadel gebruike vr op het paardje te legge, maar dit zadel paste niet egt goed dus bn ik maar (op haar aanraden) een mooie dikke onderlegger gaan halen nl: het bonte duss Bloos
en idd, het is égt n modegril, maar voor sommige mensen is egt wel nodig...
Bye!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:09

sweet_pony schreef:
Iik heb er ook ene Bloos
Maar wel om deze reden: ik heb geen eigen paard, maar wel n verzorgpaardje; ik mocht van de andere verzorgster d'r zadel gebruike vr op het paardje te legge, maar dit zadel paste niet egt goed dus bn ik maar (op haar aanraden) een mooie dikke onderlegger gaan halen nl: het bonte duss Bloos
en idd, het is égt n modegril, maar voor sommige mensen is egt wel nodig...
Bye!

da's dom (sorry hoor, maar het is ECHT zo); een slechtpassend zadel gebruiken. Boos!
hoe erge rugklachten wil je kweken bij die pony? ben blij dat je mijn verzorger niet bent...

een bontje is in principe nooit nodig; je hebt -als 't goed is- een goed passend zadel. daar heb je zelfs geen dekje bij nodig, dat is om het zadel te beschermen tegen zweet/vuil, en omdat het evt. leuk staat. bontjes verdelen de zadeldruk beter, maar aangezien je een correct aangepast zadel zou moeten hebben, heb je dat niet nodig. Knipoog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:20

(off-topic; vindt het beetje onnodig mensen met versorgpaardjes aan te spreken op slecht passende zadels; het is geen eigen pony dus ze kunnen het dier zo weer kwijt zijn, plus dat deze mensen vaak nog te jong zijn om al ee goed eigen zadel te kunnen kopen voor hun niet eigen verzorgpony)

Off topic; letten jullie op de vraagstelling?
De vraag is niet óf je met een bontje rijd, maar waaróm op die bepaalde manier en wat daar voor jou de reden voor is Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:30

offtopic: tsja, ik vind paardenruggen belangrijk, maar dat is ook een groot deel van mijn werk natuurlijk. oud of jong; iets leren is nooit verkeerd, toch?
en als je weinig geld hebt, koop dan bijv. een ouder, maar wel goed passend, zadel. in plaats van weer een nieuw roze setje ofzo. Bloos

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:47

Ik heb ook lange tijd met schapenvacht direct op de paardenrug gereden. Ben nog van voor de trend blijkbaar Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:08

ik wou nooit met zo'n ding rijden maar heb er nu toch 1 Lachen
mijn paard is wat spieren kwijtgeraakt in de winter (mijn fout) en moeten nu weer opgebouwd worden
zadel pastte niet zo goed meer, enz enz dus zo even oplossing totdat het weer zonder kan.
Dan gaat ie ook gauw de kast weer in! Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:32

Ik heb een heel shabrak van schaap, dus ik rijd ermee op de rug. Als je ermee tussen je dekje en zadel rijdt kun je net zo goed een nepper kopen, want echte schaap heeft alleen zin als je het direct op de rugt legt.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:40

Ik rijd altijd met een bontje om mijn singel, maar niet onder het zadel (als dat goed past lijkt het me toch niet echt nodig terwijl volgens mij bij ons op de manege een hoop mensen het al modetrend doen).. Anders heeft ze altijd wondjes aan haar buik met alle singels en hoe goed ik eronder ook poets (heeft zoiezo een héél gevoelig velletje Lachen )